karenssi nykyään kieltäytymisestä

Kuinka pitkä

Jäin työttömäksi ja kävin te-toimistossa. Sain heti netpostiini työtarjouksen, joka on lähinnä huvittava: postitusta ja arkistointia määräaikaisessa työsuhteessa.

Olen oman alani ammattilainen ja asiantuntija, joten vittuilunahan tuo pitänee ottaa, mutta mites siinä nyt käy, jos jätän ottamatta ko tarjouksen tehneeseen työnantajaan?

Kuinka pitkä karenssi siitä korvauksien suhteen tulee?

Olen kassan jäsen ja saan ansiosidonnaista.

19

699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JoNmAar

mol.fi sivulta kopsattu...

Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy tarjotusta työstä, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta. Jos työ olisi kestänyt enintään kaksi viikkoa, työnhakija menettää kieltäytymisen seurauksensa oikeutensa työttömyysetuuteen 30 päivän ajaksi.

Työnhakijalla on oikeus kieltäytyä osa-aikatyöstä, mikäli palkka yhdessä mahdollisen sovitellun työttömyysetuuden kanssa vähennettynä työsuhteesta aiheutuvilla kustannuksilla jäisi kokonaan työttömänä saatua työttömyysetuutta pienemmäksi.

Työnhakijalla on ns. ammattitaitosuojan perusteella oikeus kieltäytyä kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana työstä, joka ei vastaa hänen koulutukseensa tai työkokemukseensa perustuvaa ammattitaitoa.

• Joo löysin

itsekin nuo.

Tuon ammattisuojan perusteella voinen skipata koko tarjouksen.Mutta vain kolmen kuukauden ajan, joopa joo...hmmm..

Sattuuko joku tietämään, kuinka kauan kannattaa maksaa entiselle ammattiliitolle/kassalle maksuja. Oletetaan nyt, että otan 8 kk duunin eri alalta kuin millä olen ollut iät ja ajat. "Hylkääkö" tämä entinen työttömyyskassani minut kun en ole enää oikealla alalla vai voinko maksaa liiton maksut edelleen entiselle liitolle?

• näin on tosi
        Joo löysin kirjoitti:

itsekin nuo.

Tuon ammattisuojan perusteella voinen skipata koko tarjouksen.Mutta vain kolmen kuukauden ajan, joopa joo...hmmm..

Sattuuko joku tietämään, kuinka kauan kannattaa maksaa entiselle ammattiliitolle/kassalle maksuja. Oletetaan nyt, että otan 8 kk duunin eri alalta kuin millä olen ollut iät ja ajat. "Hylkääkö" tämä entinen työttömyyskassani minut kun en ole enää oikealla alalla vai voinko maksaa liiton maksut edelleen entiselle liitolle?

Liittoa ei tarvitse/kannata vaihtaa pätkätöiden vuoksi. Yhteen aikaan meidän liitolla (PRO), oli sellanen sääntö että alle vuoden työsuhteissa ei liittoa tervitse vaihtaa. Olen ollut monta kertaa pätkätöissä 1-12 kk, joskus omalla ja joskus ihan eri alalla, liittoa en ole vaihtanut. Ei työttömyyskassa hylkää sinua. Mulle tuo "omassa" liitossa pysymisen syy on alhaiset jäsenmaksut 1,2% ja se ettei työttömänä tarvitse maksaa yhtään mitään.

• ikuinen karenssi

Mä kieltäydyin pas.ka duunista ja olen ollut karenssissa 4 vuotta, karenssi kestää niin kauan et olet jossain töissä 5 kk. Itse olin kaks kertaa 6kk duunis mut karenssi ei poistunut sittenkään. Eli ei voi luottaa siihen milloin karenssi loppuu. Olen valittanut ja haastanut oikeuteen mut kukaan ei tiedä mitään. En mene töihin ennen kun karenssi on loppu mulla.

• EI TAJUU

Miten voi olla mahdollista.Ota selvää onko laillista.Soita työkkäriin ja kysy mikä on meiningin nimi.

• No ei
        EI TAJUU kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista.Ota selvää onko laillista.Soita työkkäriin ja kysy mikä on meiningin nimi.

yhtään mitenkään tuo ole mahdollista.

Tietysti jos on kieltäytynyt TODELLA monesta duunista niin ehkä saa jonkun "ikuisuuskarenssin."

• Tuet.

Saatko edes toimeentulotukea ja asumistukea? Tsemppiä!

• eivät ota sua sitten

Älä kieltäydy, vaan mokaa sillai salakavalasti. Ota yhteyttä työnantajaan, mutta hiukan myöhässä. Kirjoitan sähköposti, missä kaikki on päin p:tä lähtien oikeinkirjoituksesta. Esitä tyhmää, hullua mitä vain. Et saa karenssia, kun et ole kieltäytynyt.

• Heh, heh

No joo, kyllähän noinkin voi tehdä.

Toisaalta, tarkistaako Te-toimisto edes, jos vain sanon olleeni työnantajaan yhteydessä vaikken olisikaan?

Joku täällä ainakin väitti, että Te-toimistolle täytyy riittää työnhakijan sana siitä että on hakenut,

• voi olla
        Heh, heh kirjoitti:

Toisaalta, tarkistaako Te-toimisto edes, jos vain sanon olleeni työnantajaan yhteydessä vaikken olisikaan?

Joku täällä ainakin väitti, että Te-toimistolle täytyy riittää työnhakijan sana siitä että on hakenut,

Voi olla, että tarkistaa. Itse olen nähnyt ja kuullut, että soittavat työnantajalle tai sitten niin, että työnantaja soittaa, että hakijaa ei ole kuulunut paikan päälle..

• Omituista kyllä
        voi olla kirjoitti:

Voi olla, että tarkistaa. Itse olen nähnyt ja kuullut, että soittavat työnantajalle tai sitten niin, että työnantaja soittaa, että hakijaa ei ole kuulunut paikan päälle..

näissä uusissa työtarjouksissa ei enää ole lausetta "työtarjouksesta kieltäytyminen ilman pätevää syytä voi aiheuttaa työttömyyskorvausten menetyksen". kuten vielä vuosi sitten luki.

Nykyään pyydetään vain ilmoittamaan heti ellei työtarjous ole sopiva ja perustelemaan se.

Hyvään suuntaanhan tämä on menossa.

• hammm
        Heh, heh kirjoitti:

Kyllä minun työkkäristä soitettiin työnantajalle ja kysyttiin, miksi minua ei valittu. Ta vastasi, että vaadin liikaa palkkaa. Tämän perusteella työttömyysrahani katkaistiin. Ne kuitenkin palautettiin, koska minulla oli esittää netissä ollut työhakemus (rasti ruutuun) ja siinä ta kysyi palkkaTOIVOMUSTA. On eri asia vaatia ja toivoa.

• ojasta allikkoon

..ja olet omalla menettelylläsi aiheuttanut sen, ettei työsopimusta syntynyt. Siitäkin tulee karenssi, voit olla varma. Ja jos hakemus on päin napapiirin alapuolta ja työkkäri saa työnantajalta tämän tietää, saat kutsun työnhakuryhmään, jossa opetetaan tekemään työpaikkahakemuksia :)

• Tuossa on
        hammm kirjoitti:

Kyllä minun työkkäristä soitettiin työnantajalle ja kysyttiin, miksi minua ei valittu. Ta vastasi, että vaadin liikaa palkkaa. Tämän perusteella työttömyysrahani katkaistiin. Ne kuitenkin palautettiin, koska minulla oli esittää netissä ollut työhakemus (rasti ruutuun) ja siinä ta kysyi palkkaTOIVOMUSTA. On eri asia vaatia ja toivoa.

toimittu työministeriön ohjeiden vastaisesti.

Kävin just tänään te-toimistossa (Helsingissä), jossa virkailja sanoi, etteivät he tarkista, onko hakenut vai ei, koska eivät työnanatjatkaan aina edes vastaa hakijalle saati te-toimistolle.

Mutta te-toimistoon täytyy ilmoittaa, että on hakenut (oli sitten hakenut tai ei), koska jos ei mitään ilmoita, menee asia työturvatiimin käsiteltäväksi ja silloin voi korvaukset katketa.

• ikityötön

Jo kerta kieltäytymisestä voi tulla ikuisuuskarenssi joka poistuu ainoastaan viiden kuukauden työllä. Itsellä jo päällä neljä vuotta ollut. Työpaikkaa vaan ei ole löytynyt jotta karenssin saisi pois.

• näin on tosi

"ikityötön"
      Laki muuttui 1.7.2012.
      Valitettavasti nuo sitä ennen saadut ikukarenssit menee vanhan lain mukaan, karenssisi päättyy kuitenkin 1.1.2017 (siirtymäsäännöksen perusteella), karenssin päättyminen edellyttää kuitenkin sitä että olet hengissä.

Suomen lainsäädäntöön on luotu uusi periaate, ankaramman lain periaate. Eli
      vanhaa, ankarampaa lakia, sovelletaan aina kun se on mahdollista. Aikaisemmin on ollut lievemmän lain periaate, eli sovelletaan lievempää lakia jos se on rikoksen tekohetkellä erilainen kun tuomion antohetkellä.

Jos työkkäri oikein härskiksi rupeaa, niin voivat väittää että olet kieltäytynyt työstä tai koulutuksesta kesäkuussa, silloin tulee ikukarenssi ja 5 kk:n työssäoloehto vanhan lain mukaan, ja perivät vielä sen jälkeen maksetu työttömyyskorvaukset takaisin (eivät tosin saa mitään). Uuden lain mukaan tulisi määräaikainen 60 päivän karenssi.

Työkkärissähän on voimassa tuo käänteinen syyllisyysolettama: "Syyllinen vaikka toisin todistetaan". Kun normaalin länsimaisen oikeusperiaatteen mukaan se on: "Syytön kunnes toisin todistetaan."

Toivottavasti en malaillut piruja kuvia seinälle, ja toivottavasti työkkärin himokyykyttäjät ei lue tätä.

• ojublb oh

Itse olen sanonut työnantajalle, kun en ole halunnut kyseisiä töitä, että kyllähän minä tulen töihin, jos vaaditaan, mutta en siitä työstä pidä ja haen koko ajan oman alan hommia, joten tulen vaihtamaan niin pian kuin mahdollista. Ja kun vielä kertoo, että on juuri menossa haastatteluun toiseen paikkaan seuraavana päivänä tai oli juuri haastattelussa ja vaikutti lupaavalta, tieto valinnasta tullee pian, niin kyllä kaikki työnantajat toteavat, että ei heidän kannata ottaa töihin.

• fdgsr fg

"Työkkärissähän on voimassa tuo käänteinen syyllisyysolettama: "Syyllinen vaikka toisin todistetaan". Kun normaalin länsimaisen oikeusperiaatteen mukaan se on: "Syytön kunnes toisin todistetaan." "

Hyvin sanottu.

• Neuvostoliitossa

olit syyllinen, kunnes kuolit.

Jakov Smirnoffin mukaan;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      209
      2492
    2. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      58
      1335
    3. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1187
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1137
    5. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1088
    6. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      98
      1073
    7. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1059
    8. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1048
    9. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      985
    10. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      982
    Aihe