D vitamiinitason mittaus

Paljonko päivittäin

Nyt keskustellaan kovasti D-vitamiinin hyvistä terveysvaikutuksista ja siitä, paljonko sitä saa/voi syödä. Itse syön noin 30-40 mg päivässä.

Kun olen lueskellut aiheesta, niin näyttää sille, että D-vitamiinitaso kannattaisi mittauttaa. Missä Pääkaupunkiseudulla se onnistuu helpoimmiten ja mitä se mahtaa maksaa. Saako muuten terkkarista lähetteen labraan, jos pyytää sen lääkäriltä. Minulle riittäisi, kun saisin mittaustuloksen käyttööni.

60

1988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heavyuser

Normaalisti napsin 125ug per päivä, nyt on muutamana päivänä tullu otettua 250ug kun muu perhe kuumeessa ja flunssassa, minuun ei juuri tällä hetkellä ole vielä iskenyt... Mittauttaa voi missä vaan, mutta ei se nyt tuollaisilla syömilläsi mitättömillä annoksilla överiksi mene millään. Tuota 125ug annosta olen kaksi vuotta narskutellut, en nyt osaa sanoa onko ollut mitään vaikutusta, ei ainakaan mitään negatiivista. Itseasiassa se on ollut kyllä vaikutus että ikenistä ei enää koskaan vuoda verta kuten aina ennen legoja pestessä, sama juttu myös eräällä tutulla kun alkoi D -kuurille ja myöskin vaimolla auttanut samaan ja aurinko-ihottumaan.

• Paljonko päivittäin

Haluaisin tietää D-vitamiinitasoni, koska aion lisätä sen käyttöä. Jos ihanteellisena S-D-25 arvona olisi 125-150 nmol/l, niin olisi mielenkiintoista tietää oma arvo nyt ja sitten lisäyksen jälkeen. Tämä 125-150 arvo on kait saavutettavissa noin 100 mg määrällä.

Eli edelleen, missä mittauksen saisi helpommin hoidettua Pääkaupunkiseudulla.

• 383
        Paljonko päivittäin kirjoitti:

Haluaisin tietää D-vitamiinitasoni, koska aion lisätä sen käyttöä. Jos ihanteellisena S-D-25 arvona olisi 125-150 nmol/l, niin olisi mielenkiintoista tietää oma arvo nyt ja sitten lisäyksen jälkeen. Tämä 125-150 arvo on kait saavutettavissa noin 100 mg määrällä.

Eli edelleen, missä mittauksen saisi helpommin hoidettua Pääkaupunkiseudulla.

Nyt on määrät sekaisin. Et voi syödä mg Deetä, vaan µg! Yksityisistä lääkäriasemmilta kannattaa kysyä. Itse olen marrsinut suoraan labraan. Maksaa 40-60e. En asu Hesassa, joten en tiedä paikoista tarkemmin.

• Paljonko päivittäin
        383 kirjoitti:

Nyt on määrät sekaisin. Et voi syödä mg Deetä, vaan µg! Yksityisistä lääkäriasemmilta kannattaa kysyä. Itse olen marrsinut suoraan labraan. Maksaa 40-60e. En asu Hesassa, joten en tiedä paikoista tarkemmin.

No joo. En osannut laittaa mikrogramman merkkiä. Ei mitään ole sekaisin. Ja tiedän, että 1 mikrogramma on 40 KY. Tai IU. Ihan miten vain.

• 128nmol/l

Hinta on 40-80€ riippuen paikasta ja lääkärin lähetteellä saa kelakorvauksen. Jos kuuluu terveyskeskukseen, niin sieltä sen saa ilmaiseksi, jos lääkäri suostuu mittauksen määräämään.

Mittavirheitä sitten on eri labrojen välillä riippuen mittalaitteesta eli tulos on suuntaa antava.

• 383

On hyvin harvinaista että Tk:ssa tehtäisiin tai saisi edes lähetteen. Ei ainakaan perusterve ihminen. Jos on joku sairaus minkä takia pitäisi mitata, sitten voi saada mittauksen.

• Paljonko päivittäin
        383 kirjoitti:

On hyvin harvinaista että Tk:ssa tehtäisiin tai saisi edes lähetteen. Ei ainakaan perusterve ihminen. Jos on joku sairaus minkä takia pitäisi mitata, sitten voi saada mittauksen.

En itsekään uskonut, että saan. Voisin sen terkkariinkin maksaa, jos joskus otetaan muita kokeita.

• fibromies

Itse syös 50 mikroa/vrk läpi vuoden. Aattelin arvojen olevan korkeat, mut arvo oli 88. Suositus pitäs olla 80-150. Olin yllättynyt, mutta siis meinaan jatkaa 50-75 mikroa/vrk. Ja hinta oli 40€ Ortonissa.

• 383

Minä sain 124nmol/L annoksella 250-300µg. Painon mukaan pitää syödä. En ole mikään keijukainen... nyt 150-200µg menee.

• Paljonko päivittäin
        383 kirjoitti:

Minä sain 124nmol/L annoksella 250-300µg. Painon mukaan pitää syödä. En ole mikään keijukainen... nyt 150-200µg menee.

Paljonko painat? Minulla on painoa n 78-79 kg.

• 383
        Paljonko päivittäin kirjoitti:

Paljonko painat? Minulla on painoa n 78-79 kg.

90kg.

• miten on?

Tällä vitamiinipalstalta löytyi seuraava kommentti:
      – D-vitamiini: säännöllinen, yli 50 mikrogrammaa/pvä -annostus aiheuttaa kalsiumin kertymistä pehmytkudoksiin. D-vitamiinimyrkytyksessä munuaisten toiminta heikentyy, vaarana jopa kuolema."

-Lääkärilehti-

Vaikuttaa oudolle. Jostain olen myös lukenut, että kun lisää merkittävästi d-vitamiinin syöntiä, niin pitäisi syödä myös magnesiumia.

• 383

Pikkasen ristiriitaista tietoa on. Luuston kannalta hyvä taso on yli 80nmol/L ja siihen harva pääsee tuolla 50µg! Eikä kalsium keräänny, jos ei sitä äärin määrin nauti, eikä tarvitsekkaan kun Deetä syö paljon. Itse otan muutaman mantelin ja siemeniä, ituja ym. En käytä maitoa ja juustoakin vähän.

• Katso täältä

• kysyn vain

Onko merkittävää eroa kapseleiden ja tablettien välillä, kun ajatellaaan imeytymistä.

• Eipä juurikaan. Pelkkää hifistelyä...

• Se on

rasvaliukoinen vitamiini, joten paras ottaa öljymäisessä muodossa, esim. oliiviöljyä kapselissa mukana.

• 383

Öljykapselit paremmin imeytyvät ja sisältävät vähemmän lisäaineita, kuin jauhetabletit.

• Paljonko päivittäin

Ja niiden kapseleiden hintakin on em syystä kalliimpi?

• voita.

D-vitamiinia myydään ruokakaupoissa, apteekeissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita.

ja otetaan rasvaa sisältävän ruuan kanssa ja aamulla

• Melkoisia yliannostuksia tuntuu moni syövän. Itse syön sen 150mikrogrammaa/vrk ja olen 130kg painava ammattiurheilija.

• paljonko päivittäin

Oletko mittauttanut d-vitamiiniarvosi. Painosi ja ammattisi huomioiden se ei ole vielä kovin korkealla.

• paljonko päivittäin kirjoitti:

Oletko mittauttanut d-vitamiiniarvosi. Painosi ja ammattisi huomioiden se ei ole vielä kovin korkealla.

Otatan pienen verenkuvan aina 6kk välein terveystarkastuksen yhteydessä. Ja kaikki arvot varsin loistokunnossa. =)

Ja itseasiassa D3 vitamiinin saantini ON painoni ja ammattini huomioiden varsin optimaalista. En tiedä mistä pirusta porukat tällä palstalla repii noita (täysin hyödyttömiä) yliannostuksia.. X)

• miten on?
        TheOne kirjoitti:

Otatan pienen verenkuvan aina 6kk välein terveystarkastuksen yhteydessä. Ja kaikki arvot varsin loistokunnossa. =)

Ja itseasiassa D3 vitamiinin saantini ON painoni ja ammattini huomioiden varsin optimaalista. En tiedä mistä pirusta porukat tällä palstalla repii noita (täysin hyödyttömiä) yliannostuksia.. X)

Pieneen verenkuvaan ei kuulu S-D-25 määritys, joka kertoo d-vitaminnitason.

• miten on? kirjoitti:

Pieneen verenkuvaan ei kuulu S-D-25 määritys, joka kertoo d-vitaminnitason.

Ja sitäkö ei saa erikseen pyydettynä..? ;)
        Terveystalon palveluista ainakin saa pyydettäessä. Eikä ole mitenkään hinnalla pilattu.

• miten on?
        TheOne kirjoitti:

Ja sitäkö ei saa erikseen pyydettynä..? ;)
        Terveystalon palveluista ainakin saa pyydettäessä. Eikä ole mitenkään hinnalla pilattu.

"Ja sitäkö ei saa erikseen pyydettynä..? ;)
        Terveystalon palveluista ainakin saa pyydettäessä. Eikä ole mitenkään hinnalla pilattu."

Pieneen verenkuvaan ei saa, mutta toki pyytämällä. Se pyytäminen vain jäi kertomatta, kun kerroit asiasta. Yksityisessä saa varmaan pyytämällä minkä arvon tahansa.

• paino 67kg

Äitini sai terveyskeskuksessa mittauksen, mutta lääkäri olikin Venäläinen. Ei edes katsonut pitkään vaan sanoi juu, otetaan.

Äitini syö 125µg ja painoa 100kg. Veriarvo oli 128 nmol/l.

D-vitamiini Suomen talvessa
      "Italialaisena olen tottunut aurinkoon ja lämpöön, joten nyt kun olen talven täällä Suomessa, pitäisikö minun käyttää D-vitamiinia?”

Kun aurinko paistaa 45 leveysasteen eteläpuolella – vaikkapa Italiassa – saa ulkona valtavan määrän D3-vitamiinia aivan ilmaiseksi.

Jos oleilee uimapuvussa auringossa ilman suojavoiteita juuri niin kauan (ehkä 15min), että iho alkaa hivenen punottaa, on saanut noin 10000–20000 yksikköä eli 250–500 mikrogrammaa D3-vitamiinia kertaheitolla. Mutta myrkytystä ei tule, koska vitamiinia hajotetaan samaa tahtia.

D3, tulipa se sitten iholta tai tableteista, kuljetetaan maksaan, jossa se hajotetaan kalsidioliksi, joka on D-vitamiinin varastohormoni. Siis meidän D-vitamiinitankit ovat täynnä kalsidiolia, joka voidaan mitata verenkierrosta. Arvo kertoo varastojen tilasta. Kalsidioli muutetaan sitten munuaisissa uudelleen D3:ksi ja sieltä se sitten kulkeutuu kaikkialle tappelemaan syöpiä vastaan, pitämään luita kunnossa ja estämässä Alzheimeria sun muita tauteja.

Etelä-Italiassa normaalisti elävien ihmisten kalsidiolin taso on 100-200nmol/l, joka on ilmeisesti se ihanteellisin taso. Mutta tuo taso alkaa laskea kohti suomalaista tasoa ja on parissa kuukaudessa meidän tasollamme.

Toisin sanoen, kyllä D-vitamiinia tarvitaan lisää. Mutta paljonko on riittävästi, siitä ei ole yhtenevää näkemystä. Itse olen vakuuttunut siitä mitä professori Ilari Paakkari on vasta Duodecim-lehdessä kirjoittanut, eli jotta me pääsisimme tuolle ”normaalille” eteläitalialaiselle tasolle, me tarvitsemme enemmän kuin nykyiset suositukset opastavat, jopa tuollainen 50–100 mikrogrammaa eli 2000–4000 yksikköä päivässä.
      http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/omalaakari/vastausarkisto/d_vitamiini_suomen_talvessa

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

Itse syön talevlla 100µg/vrk.

• öljykapseli muodossa

On tullut syötyä 125 mikrogrammaa (5000 IU) D-vitamiinia öljykapseli muodossa jo monia vuosia muiden lisäravinteiden lisäksi unohtamatta terveellistä ruokavaliota.
      Edullista on kun tilannut jenkeistä. Jauhetabletit olen suosiolla jättänyt väliin, kun öljypohjainen kapseli imeytyy paremmin.

• Paljonko päivittäin

Onko D3 vitamiinin syönnillä ja kalsiumilla jokin yhteys. Vai onko 1000 mg maksimi.

• 383

Kun syöt suuria annoksia D.-vitamiinia, kalsiumia EI sdaa syödä paljon,koska D-vitamiini tehostaa kalsiumin imeytymistä. Ravinnosta saatava riittää, eikä maitoa välttämättä tarvitse.

• 100µg
      • 1+9

• Se oma raja

pitää löytää kokeilemalla sekä mittauttamalla D-vit. taso verestä. Olen itse suht. pienikokoinen, painoa en kerro, ja söin alkuun 5000 ky:tä päivässä jonkun hifistelijän innoittamana. Se määrä oli varmasti hänelle itselleen sopiva, pitkä isokokoinen mieshenkilö. No, aika nopeasti sain näkökenttään hyvin outoja oireita, sahakuvioita, joita ei ole koskaan ilmennyt. Tajusin, että ehkä olen ottanut D:tä minulle liikaa. Lopetin sen joksikin aikaa ja ilmiö loppui siihen.

Aloin kokeilla ja etsiä sitä omaa optimaalista tasoa. Nykyisin otan 1000 ky:tä päivässä. En ole mittauttanut veriarvoa vielä. Ajattelin nostaa tuota määrää 2000:een ky:hyn/päivä ja käydä mittauttamassa veriarvon n. kolmen kuukauden jälkeen. Ja sitten rukata annosmäärää verikokeen tuloksen perusteella.

Siitä olen ihan varma, että se virallinen suositus, 400 ky/päivä, on ihan liian matala. Mutta missä se optimaalinen päiväannos meillä kullakin menee, riippuu painosta, ja se pitää todellakin mittauttaa verestä.

• Vielä...

• Suomalaisista

• 1+9

Eikö olisi selkeämpää kirjoittaa mikrogrammoista, kuin KY tai IU. Kun mikrogrammat ovat ainakin suomalaisten purkkien kyljessä.
        Eli 1 mikrogr on 40 KY. Sinun 1000 KY on siis 25 mikrogrammaa, eli aika vähän nykysuosituksiin nähden.
        Eikö aikuiselle ole suosituksena 50-100 mikrogr., eli 2000 -4000 KY.

• mie vaan
        Suomalaisista kirjoitti:

asiantuntijoista myös Paula Heinosella painavaa asiaa aiheesta. Kannattaa katsoa tää myös.

http://www.youtube.com/watch?v=ki75PX1hD0E

Paula Heinonen tuo hyviä asioita esille.
        Kalskahtaa pikkasen myynti puheelta ettei hän saa mitään provikkaa Bioteekilta.
        Paulan mukaan paras D-vitamiini on Bioteekin tuote.
        Voin vakuuttaa että iherbistä tilatut D-vitamiinit on ainakin minulla nostaneet tasot ylös vaikka niitä ei ole eristetty kalanmaksaöljystä vaan lanoliinista.
        Hinta on vaan pikkasen eri kuin Bioteekin valmisteilla mitkä varmasti ovat hyviä mutta melko kalliita.
        Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels tai Now Foods, Vitamin D-3, 2,000 IU, 240 Softgels.
        Noilla valmisteilla ainakin omat arvot nousi

• Joo,
        mie vaan kirjoitti:

Paula Heinonen tuo hyviä asioita esille.
        Kalskahtaa pikkasen myynti puheelta ettei hän saa mitään provikkaa Bioteekilta.
        Paulan mukaan paras D-vitamiini on Bioteekin tuote.
        Voin vakuuttaa että iherbistä tilatut D-vitamiinit on ainakin minulla nostaneet tasot ylös vaikka niitä ei ole eristetty kalanmaksaöljystä vaan lanoliinista.
        Hinta on vaan pikkasen eri kuin Bioteekin valmisteilla mitkä varmasti ovat hyviä mutta melko kalliita.
        Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels tai Now Foods, Vitamin D-3, 2,000 IU, 240 Softgels.
        Noilla valmisteilla ainakin omat arvot nousi

niistä Heinosen suosittelemista tuotteista en tiedä sen enempää kun en asu Suomessa. Mutta erittäin hyviä pointteja hänellä on kuten myös Heikkilällä. Tykkään seurata vitamiinikeskustelua mitä käydään Suomessa sekä Yhdysvalloissa, tää aihe kun on todella tärkeä. Mäkin käytän amerikkalaisia valmisteita, nyt menossa Now Foodsin Vitamin D3, yhdessä pehmytkapselissa 1000 ky:tä D:tä (lanoliinista) oliiviöljyssä. Täällä tosiaan löytyy todella edullisia ja hyviä valmisteita, iherbin kautta voi varmaan Suomeenkin niitä tilata halutessaan (ei ole tarkoitus olla mainospuhe).

• Joo,
        1+9 kirjoitti:

Eikö olisi selkeämpää kirjoittaa mikrogrammoista, kuin KY tai IU. Kun mikrogrammat ovat ainakin suomalaisten purkkien kyljessä.
        Eli 1 mikrogr on 40 KY. Sinun 1000 KY on siis 25 mikrogrammaa, eli aika vähän nykysuosituksiin nähden.
        Eikö aikuiselle ole suosituksena 50-100 mikrogr., eli 2000 -4000 KY.

ihan samaa mieltä, että se minun ottama 1000 ky/pv on vähän matala. Siksi nostankin sen nyt ainakin siihen 2000:een ky:hyn/pv ja sitten mittauttamaan arvon verestä n. kolmen kuukauden käytön jälkeen. Sen tuloksen perusteella sitten rukkaamaan sitä määrää.

Käytännöt näyttää vähän vaihtelevan, että miten näitä määriä ilmoitellaan. Tuon Now Foodsin tuotteen kyljessä mikä nyt on meneillään, mainitaan määrä muodossa IU (International Units, KY = Kansainvälinen Yksikkö).

• 100µg
      • miten on?

Suomesta saa 25 mikrogramman D- vitamiinitabletteja 4,5 senttiä/kpl. Kannattaako ulkomailta tilata.

• 10€

Ulkomailta tilatessa vuoden D-vitamiinit 100µg/vrk maksaa 10€

• 1+9

"Ulkomailta tilatessa vuoden D-vitamiinit 100µg/vrk maksaa 10€ "

Mistä? Ja mikä on vahvuus? Ja laadusta olet myös vakuuttunut?

• 100µg
        1+9 kirjoitti:

"Ulkomailta tilatessa vuoden D-vitamiinit 100µg/vrk maksaa 10€ "

Mistä? Ja mikä on vahvuus? Ja laadusta olet myös vakuuttunut?

Iherb ei myy huonoa tavaraa. Se myy kaikkialle lisäravinteita. Niitä tutkitaan myös.

Ja kun niitä syö ja mittauttaa veriarvonsa ja hyvältä näyttää, niin laatua on.

• tukki.

Miten, jos suuren osan päivittäisestä proteiinista hankkii maitotaloustuotteista (juusto, jogurtti, rahka, raejuusto) = paljon kalsiumi, niin miten varovainen tulee olla D-vitamiinin ottamisen kanssa? Meneekö jo vaaralliseksi 50 µg / päivä?

• 383

Mikasi pitää hankkia suuri määrä maitotaloustuotteista? soijaa, tonnikalaa ym. kannattaa käyttää Tosin jos vedät kuhaa ja ankeriasta päivittäin 500g, et paljon Deetä tartte.... Mut kenen kukkaro sitä kestää..

• tukki.
        383 kirjoitti:

Mikasi pitää hankkia suuri määrä maitotaloustuotteista? soijaa, tonnikalaa ym. kannattaa käyttää Tosin jos vedät kuhaa ja ankeriasta päivittäin 500g, et paljon Deetä tartte.... Mut kenen kukkaro sitä kestää..

Soija on naisille, ei miesten kannata sitä syödä. Kalaa en pysty syömään, sen olen korvannut kalanmaksaöljyllä.

Toki saan proteiineja pähkinöistä, siemenistä (yms), jonkin verran lihoista ja kananmunista, mutta maitotaloustuotteet kuitenkin pääasiallinen lähde, koska niistä sitä saa helposti ja kohtuu halvalla. Tarttee kuitenkin päästä tuonne 60g proteiineja päivässä, mieluiten vieläkin enemmän.

Mikähän se suhde on paljonko kalsiumia saa ravinnosta saada suhteessa D-vitamiiniin?

(menee nyt nämä väärän otsikon alle, mutta ei voi mitään)

• kysyn vain.
        383 kirjoitti:

"Tosin jos vedät kuhaa ja ankeriasta päivittäin 500g, et paljon Deetä tartte...."

Paljonko pitää syödä, jotta saisi 100 mikrogrammaa?

• 383
        kysyn vain. kirjoitti:

"Tosin jos vedät kuhaa ja ankeriasta päivittäin 500g, et paljon Deetä tartte...."

Paljonko pitää syödä, jotta saisi 100 mikrogrammaa?

Juuri tuo 500g...Katso finelistä jos haluat.

• 100µg

Liika kalsium tukkii suonet.

Mutta kun syö riittävästi C- ja D-vitamiinia, niin tätä ongelmaa ei pitäisi tulla, koska D-vitamiini kuljettaa liian kalsiumin pois.

Aikuisen suositus on 100µg/vrk eli 4000 IU

• K2-vitamiini

pitää kalsiumin irti verisuonista ja pitää huolen siitä, että kalsium menee sinne minne kuuluukin.

• DD+DD

Voiko D-vitamiiniannoksen 100 mikrogrammaa ottaa kerralla, vai kannattaako jakaa esin 2 osaan, aamuin ja iltaisin?

• 383

Aamulla kokonaan, ehdottomasti. Piristää, joten ei kannata illalla ottaa. Itse joskus flunsassa olen ottanut muutamana päivänä 600-700µg, yöunet silloin lyhentyneet.

• ddd
        383 kirjoitti:

Aamulla kokonaan, ehdottomasti. Piristää, joten ei kannata illalla ottaa. Itse joskus flunsassa olen ottanut muutamana päivänä 600-700µg, yöunet silloin lyhentyneet.

600-700 mikrogrammaa on aika tuhti annos.

• 383
        ddd kirjoitti:

600-700 mikrogrammaa on aika tuhti annos.

Ei sitä tartte jatkuvasti ottaa, kerroin kyllä tuossa miten otin. Normiannos on 150-250µg päivässä. Olen isoihminen, joten tarvitsen enemmän kuin pienet.

• ddd
        383 kirjoitti:

Ei sitä tartte jatkuvasti ottaa, kerroin kyllä tuossa miten otin. Normiannos on 150-250µg päivässä. Olen isoihminen, joten tarvitsen enemmän kuin pienet.

Koetko 383, että saat hyöytyä käyttämälläsi d- vitamiiniannoksella.

• 383
        ddd kirjoitti:

Koetko 383, että saat hyöytyä käyttämälläsi d- vitamiiniannoksella.

Kyllä, jaksan paremmin kuin ilman, olen virkeämpi ja pysyn terveempänä.

• Timi
        383 kirjoitti:

Oma arvoni oli viime talvena 112 nmol/l. Olin syönyt sitä ennen deetä pitkään noin 2000 IU:ta. Mitauksen tein lääkäriasemaalla, noin 60 euroa. Sen jälkeen olen syönyt 5000 IU:ta. En ole nyt mittauttanut arvojani. Olen 80 kiloinen mies. Vitamiinit tilaan iherbistä (iherb.com). Siellä on laadukkaita, vahvoja d-vitamiineja.Esimerkiksi Healthy Origins ja Doctor's Best. Koodilla SOS760 saatte alennusta ensimmäisestä tilauksestanne. Vaikka euron arvo on heikko on pillerit USAsta tilattuna halpoja. Tilaus toimii kuin junan vessa.

• ddd
        383 kirjoitti:

Hieno kuulla 383, tabletit tekevät tehtävänsä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe