Terveiset Virumaalta.

La g

Kahdeksan päivää eripuolilla Viroa. Kurjuutta ja loistoa.
Valitettavasti sitä kurjuutta enemmän.
Täälläkin joku viikko sitten keskustelua Tallinnan kauniista hyvin pukeutuvista naisista. Kyllä sitä pintakiiltoa siellä tietenkin on,
mutta kyllä jo Tallinnan laitamilla on pintakiillot karisseet.
Maaseudulla ajellessa näkymä on kuin 50-luvun Suomesta.
Ankean harmaata, vähän varakkaimmilla kulkuvälineenä Lada,
yleisimmin polkupyörä. Tallinnan kimallus muuttunut mummo-
luukiksi, huiveineen ja kumisaappaineen. Todella köyhän ja
ankean näköistä. Monet eläjät pelastaa pihapiirissä oleva
kasvimaa perunapeltoineen.
Yllättävän paljon on jäljellä vanhoja kolhoosirakennuksia,
useimmat raunioina, muutama harva kunnostettuina käytössä.
Myös maaseudun 2-3 kerroksiset asuinrakennukset oudon
näköisiä. Keskuslämmitystä ei enää ole. Kaminoideden savu-
piiput ikkunoista ulkona, mahtaa olla pakkasilla näky.
Mielenkiintoista oli nähdä erilainen Viro, mutta siihen verraten
on kyllä "lottovoitto syntyä Suomessa".
Ainuttakaan kerjäläistä ei näkynyt, eikä kyllä näitä tummaihoisia
henkilöitäkään. Sosiaalietuuksia ei ole, siinä selitys.
Maaseudulla ja pikku kaupungeissa hintataso 30 prossaa
alempi kuin Tallinnan keskustassa.
Meillä oli asuntovaunu auton perässä, siksi oli helppo liikkua
eri puolilla maata. Kukaan ei häirinnyt ja turvallista oli.
Viimeinen yö Tallinnassa Piritan venekerhon campiksella.
Siellä silmiinpistävä näky. Irlantilaiset "kiertolaiset" olivat
kymmenen vaunukunnan ryhmänä liikkeellä. Toinen toistaan
isompia ja hienompia vaunuja, vetopeleinä Mersut ja Bemarit.
Tuleeko rahat yötöistä vai mistä, ei ainakaan hevoskaupoista.

Kiva taas olla kotona ja omassa sängyssä.

34

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viruska

Vai siellä ne nyt majailee nää irlaantilaiset. Kyllä niitä
      yritti tänne suomeenki asettua, mut poliisit ajo ne pois.
      Rastilan leirintä oli kait liian kallis, joten ovat jääneet
      etelänaapuriin.
      Viron matkailu on meillekin kesän kohokohtia, samalla
      saa täydentää nestemäisiä varastoja.

• pukumies.

Olipa suomalaiset missä maassa tahansa,
      aina sama juttu. Ruoka on huonoa, ihmiset
      kielitaidottomia, rakennukset rumia. Mikään
      ei ole niinkuin meillä.
      Mutta kuuleppas! Sentakia ulkomaille men-
      näänkin, että olisi erilaista.

• on sulla

mahtava mielikuvitus! vai kertoiko joku kamu sulle tuon kaiken? Et ole maamme rajojen ulkopuolella käynytkään, se on fakta!

• rohelinen

Höpö Höpö sinun juttujas!
      Olen kiertänyt sen maan autolla, moneen kertaan, Hiidenmaalla melkein asunut, ja yöpynyt mökeissä ja muissa majoituspaikoissa.
      Kurjuutta ei sen enempää kuin meilläkään, tietkin oli kunnoltaan ei huonompia kun meillä.
      Oma sänky on aina oma sänky!

• Oma maa mansikka

Onkohan olemassa kaksi Viroa? Olen myös kierrellyt aloittajan kanssa samanlaisissa köyhissä ja ankeissa maisemissa, Saarenmaa oli positiivinen poikkeus. Itä-Virossa Narvan seudulla tuntui hyvinkin turvattomalta liikkua ilman omaa henkivartijaa. Tarton keskusta oli siistiä ja modernia aivan kuin Tallinnassakin, ainoastaan juopot turistit puuttuivat. Pärnussa on kesällä mukava meno, mutta turistikauden ulkopuolella sekin on aika ankea paikka. Viron maaseutu ei paljon poikkea muiden entisten neuvostomaiden maaseudusta.
        Osa pääteistä on EU-raholla saatu siedettävään ajokuntoon, sivuteillä on auto kovalla koetuksella, melkein kuin Puolassa..

• Eurooppaan uudestaan
        Oma maa mansikka kirjoitti:

Onkohan olemassa kaksi Viroa? Olen myös kierrellyt aloittajan kanssa samanlaisissa köyhissä ja ankeissa maisemissa, Saarenmaa oli positiivinen poikkeus. Itä-Virossa Narvan seudulla tuntui hyvinkin turvattomalta liikkua ilman omaa henkivartijaa. Tarton keskusta oli siistiä ja modernia aivan kuin Tallinnassakin, ainoastaan juopot turistit puuttuivat. Pärnussa on kesällä mukava meno, mutta turistikauden ulkopuolella sekin on aika ankea paikka. Viron maaseutu ei paljon poikkea muiden entisten neuvostomaiden maaseudusta.
        Osa pääteistä on EU-raholla saatu siedettävään ajokuntoon, sivuteillä on auto kovalla koetuksella, melkein kuin Puolassa..

sananlaisia kokemuksia Virosta. Virolla on monet kasvot. Narvan alueelle en lähtisi. Ystävät ja tuttavat Virossa varoitelleet alueesta.. Tarto ja Etelä-Viro ovat mielestäni maisemallisesti niitä kauniimpia alueita kuitenkin. On paljon erovaisuuksia missä päin Viroa liikut.. Samaa voi sanoa Latviasta, Liettuasta, sekä myöskin Puolasta. Tänä kesänä tuli kierettyä jonkinverran taas Saksa ja Ranska autolla. Sielläkin on erovaisuuksia..mutta, ei tietenkään näin räikeästi yleisilme on siisti.. Moottoritiet ja tiet yleensäkin ovat paljon paremmassa kunnossa kuin täällä. Ja se yleissiisteys ja ylipäätään ihmisten ystävällisyys... Suomi jää kyllä häpeällisesti kolmoseksi..siellä ei roskata. Ja tähän on kiinnitetty erityistä huomiota. Ympäristön siisteyteen. Ensi kesänä sitten uudestaan..Ranskaan;)) mutta, tottakai isoissakin maissa on alueellisia eroja..

Tsau:Friidu

• Eurooppaan uudestaan
        Eurooppaan uudestaan kirjoitti:

sananlaisia kokemuksia Virosta. Virolla on monet kasvot. Narvan alueelle en lähtisi. Ystävät ja tuttavat Virossa varoitelleet alueesta.. Tarto ja Etelä-Viro ovat mielestäni maisemallisesti niitä kauniimpia alueita kuitenkin. On paljon erovaisuuksia missä päin Viroa liikut.. Samaa voi sanoa Latviasta, Liettuasta, sekä myöskin Puolasta. Tänä kesänä tuli kierettyä jonkinverran taas Saksa ja Ranska autolla. Sielläkin on erovaisuuksia..mutta, ei tietenkään näin räikeästi yleisilme on siisti.. Moottoritiet ja tiet yleensäkin ovat paljon paremmassa kunnossa kuin täällä. Ja se yleissiisteys ja ylipäätään ihmisten ystävällisyys... Suomi jää kyllä häpeällisesti kolmoseksi..siellä ei roskata. Ja tähän on kiinnitetty erityistä huomiota. Ympäristön siisteyteen. Ensi kesänä sitten uudestaan..Ranskaan;)) mutta, tottakai isoissakin maissa on alueellisia eroja..

siis samanlaisia.. korj.

• Kiertely varm. kivaa
        Eurooppaan uudestaan kirjoitti:

siis samanlaisia.. korj.

Emmä myönnä kade olevani, mutta miten sinä saat mahdollisuuden näin antoisasti kulkea. Ja sit ens' vuonnakin. Oiskos takapenkillä tilaa (leikkiä :).

• se tuo

Lagumparsita on varustettu erittäin rikkaalla mielikuvituksella
      ;-DDDDDDDDDDDDDDDD

• Tase pappa

Onpa se kummallista, jos kahdeksan päivää kiertää Viroa, eikä löydä kun "roskapönttöjä". oliskohan malka omassa silmässä.

Viro on miehityksestä vapauduttuaan, lyhyessä ajassa päässyt uskomattomaan suoritukseen, niin taloudellisessa kuin henkisessäkin mielessä. Maa lähti nollapisteestä luomaan matkailun, kaupunkien kunnostamisen, Puolustus ja Poliisivoimat, Hallinnon, Virkamieskunnan Koulutusjärjestelmän. Siis koko yhteiskunnan rakenteet.

Niitä huivipää-mummoja kyllä löytyy meiltäkin, jos ajat sen asuntovaunusi hieman syrjään E4 tieltä.
      Niitä takapihojen romukasoja ja lantaloita löytyy paljon.
      maalaamattomia, viturallaan olevia, hylättyja röttelöitä on kyllä maassammekin.

Ne Viron entiset kolhoositilat on rappiolla, hoitamattomina, johtuen Viron Maalakisäädöksestä.
      Siellä laki määrää, jotta jokainen maansa kolhoosille menettänyt,saa maansa takaisin, tietyn ajan kuluessa esittäen vaatimuksensa. Tässäkin pätee perymyskaari. Useimmat , jotka ovat oikeutettuja perimään maan, asuvat ulkomailla, tietämättä mitään tästä mahdollisuudesta.
      Siispä näille maille ei voi vielä kuklaan tehdä mitään. Ei hoitaa tai viljellä.

Jotakin sekin maasta kertoo, kun suomalaisilta PK-Yrityksiltä kyseltiin lähiaikojen muutostarpeita yrityksen lähitulevaisuudessa.
      3000 yritystä aikoo varmasti kolmen vuoden sisällä muuttaa firmansa viroon.
      Suomalaisten työpaikkojen tuleva menetys on 20 000 henkilöä.
      Jo nyt suomalaisissa yhtiöissä virossa työskentelee vähintää 60 000 henkilöä.

Kun nyt olet päässyt sieltä halpojen hintojen roskakasa-maasta jälleen elävänä tänne onnelaasi, niin voit kai huokaista helpotuksesta ja todeta,"matkailtu on ja matkailu avartaa". Eikä maksa paljon.

• Eurooppaan uudestaan

Erittäin hyvä komentti Tase Pappa. Yhdyn täysin näkemykseesi. Näin se tällä hetkellä on. Maita on paljon kesannolla juuri tämän maalakisäädäksen vuoksi... Vanhemmat virolaiset jotka elivät tuon kolhoosi-ajan ovat minullekin kertoneet (samoin oli Puolassa)..että, silloin joka ikinen senttineliö ojia myöten oli viljelty..koska nämä ns. ylimääräiset viljelykset (kasvikset ym.) sai sitten pitää itse..toi vähän lisä ruokaa perheille... nyt siellä tilanne vielä auki...kun on epäselviä tapauksia kuka omistaa ja mitä...sama koskee joitakin metsä-alueita.. Latviassa taas metsä-alueet ovat pääosin valtion hallussa. Mutta, siellä vientiteollisuus on hyvin pystynyt jalostamaan nämä metsät huonekaluteollisuuden tarpeisiin..siellä puuta todella kuljetaan muualle Eurooppaan kuten Tanskaan..huonekalutehtaiden raakatarpeisiin..

• kaikki aikanaan

Ei lapsikaan heti synnyttyään ole kuusikymppisen tasolla.

Itse kävin Virossa ekan kerran n. 20 vuotta sitten ja muutos tähän päivään on valtava.

• La g

Tuo on totta, että kehitystä on tapahtunut, siitä, kun
        pääsivät Venäjän ikeen alta pois. Myös ihmiset ovat
        muuttuneet iloisemmiksi.
        Parhaiten muutoksen huomaa kaupungeissa, Vanhaa
        korjataan ja enemmänkin paikkoja ehostettaisiin jos
        plisi rahaa.
        En missään tapauksessa halua aliarvioida Virolaisia. Pidän heistä ja onneksi on muutama Virolainen ystävänä.

Nyt oltiin enin aika Haapsalussa ja Pärnussa. Vain vuorokausi
        Tartossa. Länsipuoli maasta tuntuu hyvinkin turvalliselta.
        Itään mennessä saa olla tarkkana. Terveellä järjellä
        ajatellen sielläkin pärjää.
        Viron itsenäisyys on nuori, onnea heille maansa rakentamisessa.

• Eurooppaan uudestaan
        La g kirjoitti:

Tuo on totta, että kehitystä on tapahtunut, siitä, kun
        pääsivät Venäjän ikeen alta pois. Myös ihmiset ovat
        muuttuneet iloisemmiksi.
        Parhaiten muutoksen huomaa kaupungeissa, Vanhaa
        korjataan ja enemmänkin paikkoja ehostettaisiin jos
        plisi rahaa.
        En missään tapauksessa halua aliarvioida Virolaisia. Pidän heistä ja onneksi on muutama Virolainen ystävänä.

Nyt oltiin enin aika Haapsalussa ja Pärnussa. Vain vuorokausi
        Tartossa. Länsipuoli maasta tuntuu hyvinkin turvalliselta.
        Itään mennessä saa olla tarkkana. Terveellä järjellä
        ajatellen sielläkin pärjää.
        Viron itsenäisyys on nuori, onnea heille maansa rakentamisessa.

Viron ns. neljäs itsenäisyys-kausi on nuori...Kävin Virossa ensimmäisen kerran liki 40 vuotta sitten. Kahteenkymmeneen vuoteenkin mahtuu paljon hyvää kehitystä. Jos, ajatellaan tätä viimeistä itsenäistymiskautta eteenpäin meno on hiukeaa..Toki sielläkin näkyy tämä eriarvoisuuden nopea kasvu niin sosiaalisesti- kuin taloudellisesti. Viro on kuitenkin pieni maa. Jolla vielä ihan lainsäädällisiäkin ns. suuria yhteiskunnallisia kysymyksiä vielä ratkaisematta. Varsinkin sosiaalilainsäädännön kehittämisessä...minusta emme voi oikein vielä ihan puhtaasti verrata Suomen oloa...Viroon..suoraan. Palkkatasokin siellä huomattavasti alhaisempi mutta, kustannustaso alkaa olla samaa luokkaa kuin meillä...siinä mielessä Eurooppa on kovin yhtenäinen...ei kovin suuria eroja enää ole hinnoissa eikä palveluissa...alueellisia eroja toki löytyy...mutta...ei suuria enää.

• Kauneus on katsojan silmissä, näkyy pätevän matkailussakin. Tarjoan vastapainoksi aloitukselle oman subjektiivisen näkemykseni.

Suomalaisten lottovoitosta olen samaa mieltä, olemme olleet veljeskansaamme paljon onnekkaampia.

Itse ihmettelin viime kesänä, miten upeasti Tallinnan vanhaa kaupunkia on restauroitu ja miten komeita moderneja rakennuksia on ilmestynyt kaupunkiin. - Suomessa rahapula hidastaa monia samanlaisia projekteja. Komeiden vanhojen kivitalojen julkisivujen kunnostaminen vaatii todella paljon kallista käsityötä.

Olen matkustellut Virossa välillä melko aktiivisestikin, erityisesti siitä lähtien, kun viisumipakko poistui. Ensimmäisellä viisumipakon aikaisella yhden järjestön mukana pikkubussilla tehdyllä Riian matkalla "historiaan matkustamisesta" oli paljon konkreettisia merkkejä. Sen jälkeen tilanne on muuttunut vuosi vuodelta huimaa vauhtia, ja positiivista kehitystä näkee kaikkialla. Myös palvelutaso on noussut vanhasta itäblokin jälkeisestä kaudesta todella merkittävästi.

Vanhoja, rapistumaan jätettyjä kolhoositiloja ja rakennuksia olen nähnyt vain muutamia, suurimman saarella, johon saimme kerran järjestettyä venekyydin Kuressaaresta. Useimmissa kaupungeissa vanhoja rakennuksia on kunnostettu perinteitä vaalien, ja uusia rakennetaan koko ajan lisää. Itärajan tuntumassa, Narvassa taisi olla eniten merkkejä itäblokki-ajoilta. Maaseudulla omasta mielestäni suurin ero suomalaiseen maalaismaisemaan, olivat tuulimyllyt, maiseman litteys ja vanhat traktorit. (Rapistumaan jätettyjä maatiloja lahoavine, kasaan romahtavine rakennuksineen olen nähnyt tänäkin kesänä enemmän Suomessa kuin koskaan Virossa.)

Upeita kartanoita kunnostetaan eri puolilla Viroa. Niiden kunnostamista käynnistettäessä oli suomalainen asiantuntija pyydetty mukaan kouluttamaan hankkeista vastaavia henkilöitä. Osallistuin yhdelle tämän asiantuntijan vetämälle kartanokierrokselle muutamia vuosia sitten. Intoa ja talkoohenkeäkin kuului löytyneen, vaikka rahasta oli usein pulaa jopa niin, että maalejakin oli jossain ostettu vain muutaman litran purkki kerrallaan.

Kurjan näköisiä, hoitamattomia betonikerrostaloalueita näkee melkein kaikkialla Euroopassa suurempien kaupunkien liepeillä. Esimerkiksi paikallisjunalla Lontoota tai vaikkapa Frankfurtia lähestyttäessä maisemat ovat paikoitellen vähintään yhtä ankeita, elleivät ankeampiakin, kuin mitä Virossa saattaa nähdä, mutta alueet ovat usein laajempia.

Olen nähnyt Viron kaupungeissa myös paljon vauraita pientaloalueita, joiden pihoilla on saattanut seisoa jopa useampia luksusautoja. Virossa on paljon äkkirikastuneita, myös suomalaisia.;)

Yhtään kerjäläistä en minäkään muista Virossa kohdanneeni, käsitöitään kaupustelevia mummoja sitäkin enemmän. Useimmat näyttävät selviytyvän jollain tapaa kohtuullisesti käsittämättömän pienillä eläkkeillään.

Tallinnan vanhoista tuulitakki-lenkkitossu-huivi -mummoista taitaa osa olla suomalaisia turisteja. Virolaiset naiset pitävät huolta ulkoisesta olemuksestaan suomalaisia siskojaan paljon paremmin. Useimmat heistä näyttävät kauniilta ja kohtuullisen huolitelluilta, vaikkeivät pukeutuisikaan kalliisiin merkkituotteisiin. Olen nähnyt Virossa kauniita, pitkiä, hoikkia, pitkäraajaisia ihmisiä luultavasti useammin kuin Suomessa.;)

Nostan hattua virolaisille. He ovat saaneet maansa huimaan nousuun. Ehkä heillä on sitä paloa, jonka avulla Suomea rakennettiin 1950-luvulla ja pitkään siitä eteenpäin.

PS: Kaikille, jotka haluavat matkustaa historiaan, suosittelen vierailua Kihnun saarelle. Siellä vaalitaan perinteitä ja erityisesti naiset pukeutuvat usein vanhoihin kansallispukuihinsa. - Saareen sekä virolaiseen ystävällisyyteen ja vieraanvaraisuuteen meidät tutustutti sillä matkalla (ison Saabinsa kyydissä) tallinnalainen rouva, jonka iäkäs isä asuu edelleen perheen maatilalla saaressa. Tapasimme myös Viron vanhimman asukkaan, joka asui vanhan rouvan kotitalon naapurissa.

• ....................

o-o

Näin pitkät jaaritukset eivät ole keskustelua eivätkä kuulu tänne.
        Olkoot ne blogissasi.

Anteeksi, kuulostaa ehkä tylyltä, mutta keskustelua täällä kaivataan.

• .................... kirjoitti:

o-o

Olkoot ne blogissasi.

"-----"

Kannatan, omat kokemukset muuttuvat palstalla usein pashanjauhannaksi.

Varsinkin kun niistä ei osaa kertoa ydinkohtia.

Palsta ei todellakaan ole blogi, aikasti monet saisivat lepatella muualle lerpattelemaan.
        Mikä masentavinta, monien yksityiskohdatkaan eivät ole aina keskustelunaiheita.

H.

• kasva ulos kateudest
        .................... kirjoitti:

o-o

Olkoot ne blogissasi.

Höpö höpö, kateelliset huonon kirjoitustaidon omaavat itkevät täällä taas kuorossa. O-O kuuluu kirjoittajiin joiden jutut luen aina, kun taas yhden lauseen itkijät yleensä eivät, elleivät ole suoraan jonkun hyvän kirjoittajanviestihaarassa.

• p-p.
        kasva ulos kateudest kirjoitti:

Höpö höpö, kateelliset huonon kirjoitustaidon omaavat itkevät täällä taas kuorossa. O-O kuuluu kirjoittajiin joiden jutut luen aina, kun taas yhden lauseen itkijät yleensä eivät, elleivät ole suoraan jonkun hyvän kirjoittajanviestihaarassa.

Joops, samaa mieltä. O-O osaa asettaa sanansa niin, että ne ovat muutakin kuin tyhjää höttöä.
        Viestin pituushan ei ole mikään tae siitä, että siihen liittyisi ajatus.
        O-O osaa antaa minulle ainakin muuta, kuin yhden rykäisyn.

• kasva ulos kateudest kirjoitti:

"kasva ulos kateudest"

Minä vähän luulen ettei minulla ole syytä kateuteen.
        Monet muut saattavat siihen sortua.
        Jotkut jopa minun vuoksenikin.
        Ja kaikki saavat kirjoittaa, minä saan sit vain arvostella.
        Niinhän se palstalla aina menee.
        Hyvä kirjoittaja kun olen.

H.

• O - O
        .................... kirjoitti:

o-o

Olkoot ne blogissasi.

Ihmisillä on erilaisia käsityksiä monista asioista. Minun mielestäni suuri osa palstan keskusteluista on chattäilyä. Ja valitettavan usein sekin kohdistuu usein enemmän kirjoittajiin kuin itse aiheeseen. Monissa ympäristöissä käydään keskusteluja, joissa puheenvuorojen pituudeksi määritellään useampia minuutteja, ja alustuksille on varattu aikaa puolesta tunnista tuntiin.

Aion jatkossakin kiusata teitä sellaisin viestein kuin itse haluan - jos ja kun viitsin ja haluan. Tunnustan, että pysähdyn useinkin pohdiskelemaan asioita kirjoittamalla, ja usein pohdiskelu jatkuu aiottua pitempään. En pyydä sitä anteeksi, vaan pyydän sivuuttamaan kommenttini lukematta, ellevät ne kiinnosta.

• Samanlaisia havaintoja vuosien varrelta. Viikon kuluttua taas Saarenmaalle viikoksi.

• Eurooppaan uudestaan
        O - O kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia käsityksiä monista asioista. Minun mielestäni suuri osa palstan keskusteluista on chattäilyä. Ja valitettavan usein sekin kohdistuu usein enemmän kirjoittajiin kuin itse aiheeseen. Monissa ympäristöissä käydään keskusteluja, joissa puheenvuorojen pituudeksi määritellään useampia minuutteja, ja alustuksille on varattu aikaa puolesta tunnista tuntiin.

Aion jatkossakin kiusata teitä sellaisin viestein kuin itse haluan - jos ja kun viitsin ja haluan. Tunnustan, että pysähdyn useinkin pohdiskelemaan asioita kirjoittamalla, ja usein pohdiskelu jatkuu aiottua pitempään. En pyydä sitä anteeksi, vaan pyydän sivuuttamaan kommenttini lukematta, ellevät ne kiinnosta.

Hyvä Orvokki.!! - Jatka vaan entiseen malliin. Minä ainakin olen aina pitänyt sinun hyvin asiallisista ja monitasoisista näkemyksistäsi niitä on ilo lukea.

• Eestin näyteikkunaa, Tallinnaa lukuunottamatta on maasta tehty peeheenreikä.
      Ja se on tehty sosiaalikustannuksilla siksi, että siitä tulisi halvan työvoimakustannusten maa.
      Siksi maa kiehtoo Suomalaistakin yrittäjää, jotka pysyvät kyllä, firmojaan lukuunottamatta Suomenpuolella, hyvien palvelujen maassa.
      Eestin on paha ylpeillä sillä millä Pohjoismaat ovat aina voineet ylpeillä.
      Vain pieni osa kansasta voi siellä olla ylpeä, Metsäveljet ja sotien vapaaehtoiset.
      He sentään yrittivät tehdä jotain maansa vuoksi. Sama koskee Ruotsiakin, tässä asiassa.
      Korkeintaan voi maa kehua olevansa vähän korkeammalla tasolla kuin Intia ja Kiina.
      Nipin, napin.
      Raha voittaa aina häpeäntunteen, päättäjissäkin.
      Olette varmaan huomanneet, että Kekkosen aloittama ystävyys jatkuu vieläkin omien päättäjiemme osalta, Suomeen kohdistuviin epäkohtiin ei meillä puututa, kannustetaan vain.

H.

• Pille-neito

H.
        Menehän katsomaan elokuva puhdistus, tulet todella toisiin mietteisiin, humioon ottaen ettet ole täysin paatunut luonne. Jokaisella kansalla on menneisyytensä kuten elokuva ja kuten kirja Kun kyyhkyset katosivat tuo esiin.
        Aikamoista tahdonvoimaa ja elämäntahtoa viroilaislla on ollut ja on selviytyä eheänä kansana muiden länsimaisten kansojen joukkoon, onneksi kuuluvat Natoon.

• Eurooppaan uudestaan

H.;lle;)) tiedoksi Viron historiasta sen verran että, Tallinna oli Viron ns. ensimmäisella itsenäistymisaikakaudella huomattavasti teollisesti sen verran jo kehittynyt että, siitä haluttiin myös tehdä kaupunkina tällainen keskus. Myös hallinnollinen ja polittinen keskus. Joka kilpaili paljon vanhemman Tarton kanssa tästä pääkaupunki-tittelistä.... Mitä yhteistä sitten on Helsingin Yliopistolla ja Tarton yliopistolla? Se että, meille otettiin tuosta vanhasta Tarton Yliopistosta se hallinnollinen malli miten Suomessa Yliopistoa tulee kehittää. Suomi ja Viro ovat jos, katsotaan historiallisesti niin kulttuuriltaan ja siten yhtymäkohdiltaan monessa käyneet ns. tasatahtia vain silläerolla että, Viro on kulttuurihistoriallisesti meitä vanhempi...Tämä näkyy myös usein vironkirjallisuudessa sekä taiteessa monin tavoin. Viro on ns. vanha kulttuurimaa jossa on paljon vaikutteita Saksalaisten kartanoherrojen tuomasta historiasta sinne..aikanaan. Kun saksalaiset taas halusivat asuttaa Viroa....Se asia sitten miksi meillä tuo itsenäisyyspyrkimys lopulta toteutui...olimme vaan monelta asioilta katsottuna onnekkaamassa asemassa...Historia on hyvin mielenkiintoinen asia..joka antaa sitä syvyyttä katsoa hieman syvemmältä persfektiiviltä eri kansakunnan syntyä ja kohtaloita ja ehkä myös siten ymmärtää edes hieman tätähetkeä...edes hieman... Pidin ainakin itse tuosta Orvokin kommentista. Vaikkakin hän siinä kuten minäkin tässä; vain lyhytkäidesti tätä kommentoi...pidit tai et;)))

• Kyllikki Kylpyyn

Oletteko käyneet Viron kylpylöissä? Mitä suosittelette Tallinnassa ja vaikka muuallakin, minne pääsee helposti.

• hierojatar

Kysyppä vaikka guuglelta. Sieltä niitä löytyy. Linja-
        autokuljetus Suomesta ja takaisin. Viisi vrk n 300,
        8 vrk 400 euroa. Täyshoito, mutta hoidot päälle omien
        mieltymysten mukaan.
        Käyty on useammassakin ja hyvä ja ystävällinen
        palvelu. Menen vastaki.

• eiffi
        hierojatar kirjoitti:

Kysyppä vaikka guuglelta. Sieltä niitä löytyy. Linja-
        autokuljetus Suomesta ja takaisin. Viisi vrk n 300,
        8 vrk 400 euroa. Täyshoito, mutta hoidot päälle omien
        mieltymysten mukaan.
        Käyty on useammassakin ja hyvä ja ystävällinen
        palvelu. Menen vastaki.

Virosta kaipaan hyvää tummaa leipää, monenlaisia
        suolaisia pirukkaita. Myös leivokset ovat hyviä, ei
        niin äkkimakeita kuin Suomessa.
        Tiettyä lajiketta valkosipulia on tilauksessa Virosta. Tulisen
        hyvää.
        Joitain asioita, mielestäni, siellä paremmin.

• La g
        eiffi kirjoitti:

Virosta kaipaan hyvää tummaa leipää, monenlaisia
        suolaisia pirukkaita. Myös leivokset ovat hyviä, ei
        niin äkkimakeita kuin Suomessa.
        Tiettyä lajiketta valkosipulia on tilauksessa Virosta. Tulisen
        hyvää.
        Joitain asioita, mielestäni, siellä paremmin.

Joku viikko sitten oli Keravalla valkosipulifestarit. Siellä
        tuore valkosipuli maksoi 23-28 eeroo kilo. nyt Virossa
        käydessäni torilla maksoi 5-10 euroo kilo. Myönnän,
        hamstrasin muutaman kilon. Suurin osa on erilaisissa
        marinaadeissa. Yksi osa Viru valgeessa , flunssalääkkeeksi.

• Karjala takaas

Laatu on aina laatua. Sitä saamme kotimaassa. Rupiset , kuivumeet ja homeiset yleensä halvenpaa secundalaatua.

• La g

Todella laatu kynslaukkaa sain Virosta. Ei kuivuneita, tämän syksyn priima laatua.
        Samaten tuossa edellä kirjoitettu tumman leivän maku. Hyvää ja halpaa.

• Ei Tallinnalle

Luin vasta tämän Aloittajan tekstin ja totean, että KIITOS hyvästä kertomuksestasi. Tarkoitan kuvaus oli elävä ja hyvin kuvaava. Minua on kovastikin kiinnostanut ihan koko Viro.

Sinä matkakertomuksessasi toteat just sellaista kaikkea, mitä minä olen vaistonnut, mutta ei ole ollut mahdollista päästä sinne matkoille. Ehkä jollakin tavalla en ole koskaan ikäänkuin hyväksynyt tuota nykyistä Tallinna-hössötystä ja juttu onkin niin, että mä en ole Tallinnassa ja Virossa käynyt kuin kerran, mikä tapahtui just ennen NL:n hajoamista. Se reissu suuntautui vain Tallinnan keskusta.

Tämän jälkeen olen vainunnut just oikein - Tallinnan pintaliidon ja varmastikin kaikki siellä kuin missä tahansa kaupungissa maailmalla.

Jostakin syystä vain, en ole ikinä halunnut mennä käymään edes Tallinnassa laivaillen, vaikka asun pk-seudulla.
      Mä oon semmonen tosikko, että mä kaipaan oikeaa ja todellista, enkä pintafalskia. Sinun matkakertomus edustaa sitä syvempää ja arvokkaampaa matkailua :) .

• kerran viikossa

Jo monet vuodet olen käynyt kerran viikossa Tallinnassa.
        Risteilylippu halpa 5-15 euroo. Sieltä kauppahallista
        viikon elintarvikkeet reppuun, 1kartonki savukkeita,
        hieman alkoholia. Säästöä pieneen eläkkeeseen ja samalla
        hyvää ajankulua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      59
      778
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      763
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      43
      636
    4. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      212
      565
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      516
    6. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      76
      513
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      51
      508
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      496
    9. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      82
      473
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      37
      470
    Aihe