kokin työ

tuleva kokki

Olen juuri aloittanut opinnot hotelli-, ravintola- ja catering-alalla. Valmistun kokiksi. Olen kuullut että kokin työ on todella rankaa, palkka huonoa, selkä, jalat yms. menee kipeeks ja muuta paskaa.
Mutta onko tässä ammatissa sitten mitään hyvää? Haluaisin kuulla kokkien omia mielipiteitä.
Ja kannaattaako lähteä amiksen jälkeen ammattikorkeeseen opiskelemaan ylemmälle tasolle? Onko opiskelu sen arvoista?

10

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valmistunut kokki

      Kyllähän tuo melko paskaa työtä on kieltämättä. Itsekin alaa opiskelleena tiedän mistä puhun. Mutta jos olet viinaan menevä, hyvin sosiaalinen ja tykkäät kovasta hälinästä ja tehdä sata asiaa yhtä aikaa niin etköhän sinä tuota hommaa jaksa tehdä. Ja työllisyystilannehan on alalla aina hyvä, koska eivät ihmiset lakkaa syömästä.

      Ravintola-alallahan ei välttämättä millään amk-tutkinnoilla mitään tee, jos olet tosissasi alasta kiinnostunut. Kannattaa se osaaminen hankkia ihan työtä tekemällä eikä millään pilipalirestonomitutkinnoilla. Jos amk:hon menet, niin opiskele sitten jotain järkevämpää kuin ravintola-alaa. Esim. teknillinen ja liiketalous ovat varmasti ihan päteviä ja antavat pätevyyden muuhunkin kuin keittiöön/hotelliin.

      • Hieno ala

        Niin.. toi restonomi ei yksistään ole suuntaus keittiölle! sikkä koulutuksella kun voidaan olla vaikka hotellinjohtajia esim... Et ei se turha koulu ole todellakaan!


    • Hieno ala

      Mukavaa hommaa! 15 vuotta alalla töitä tehneenä ja paljo paikkoja nähneenä. kokin, esimiehen, kouluttaja/opettajan ja yrittäjän näkökulmista voin sanoa että rankkaa mutta mukavaa! Koskaan ei kahta samalaista päivää ole eikä tule... ja aina löytyy haasteita ja koskaan ei olla valmiita vaan aina opitaan/oppii uutta. Ammattikorkea on hyvä jossain vaiheessa mutta ei missään nimessä koulun jälkeen suoraan. Töihin töihin töihin ja töihin ensin painamaan ja hakemaan kunnolla kokemusta niin huomattavasti helpottaa sit esimiesopiskeluja kun pohjat työelämsätä jo hyvät. Mutta hieno ala !

      • Rivikokki

        Siis mitä ihmettä: ' Koskaan ei kahta samalaista päivää ole eikä tule...' No ihan taatusti joka ainoa päivä on täsmälleen samanlainen kun edellinen, jollei ole töissä ravintolassa jossa lista vaihtuu päivittäin enkä sellaisesta ole kyllä koskaan kuullut. Samat misat joka hemmetin päivä ja samat annokset joka hemmetin ilta, päivissä ei ole mitään muuta eroa kuin tilausten määrä: arkena rauhallisempaa kun viikonloppuna, siinä vaihtelu.


      • Hehkutukset siksee...

        Huh...huh taidat ollakin joku korkeimman tason omaava duunari. Rivikokkina voin sanoa että koko ala on ihan paskaa. Mikäs se esimiehillä ja korkeemmataso johtajilla on, kun paukauttaa henkseleitä ja nokittaa muita... Tiedätte itsekin miten ruusuista voi olla tuo duuni ja miten perseestä välillä... Mulla on perhe joka menee kyllä kaiken keittelemisen edelle. Illat olisin mielummin vaimoni ja lasten kanssa... Duuni ei oleskelu elämän tärkein juttu...


    • Rising future

      Onnittelut opiskeluun pääsystä, itse olen käynyt koulut ja painanut niska limassa töitä. Joo työt ei lopu, siitä ei tarvitse murehtia.. Toinen asia onkin sitten psyykkinen, henkinen ja fyysinen vointi... 15h päivät mahdollisia ja sen jäljeen ihan paskana ja rappiolla... kaikesta säästetään ja se näkyy varsinkin siinä että saat sitten tehdä ja paukuttaa duunia niin paljon kuin vain mieles tekee...Itse haen nyt opiskelemaan ihan muualle. Liksa on mitä on.. Työhön nähden ja sen määrään surkeaa... Kädestä suuhun, suusta lattialle..ei muuta ku tsemppiä! Ite oon niin luuseri etten tähän enää pysty.

    • Joskus ottaa päähän

      Olen suurtalouskokki. Ainakin kaupungillla laitoskeittiöillä kiertävänä sijaisena työ alkaa pikkuhiljaa tympiä. Palkka on ihan järkyttävän huono verrattuna työmäärään. Joka paikassa sijaisia vihataan. Saa heti kuulla, ettei osaa mitään, jos ei tiennyt, että tässä talossa on 50 vuotta aina sekoitettu kaurapuuroa sinisellä kauhalla ja ruispuuroa valkoisella, mutta joka torstai päinvastoin. Kahvihuoneeseen olen oppinut sentään menemään viimeisenä, etten vain istu kenellekään pyhitetylle paikalle. Paitsi silti joskus kuulee, että tuo on sen poissaolijan paikka, siinä ei saa istua. Kerran aamulla mitään pahaa aavistamatta jätin pyöräni pyörätelineeseen, niin eiköhän perässä tullut vihaisena puuskuttanut, että siirräpä heti sun pyörä pois siitä. Se oli nähkääs hänen paikalla.

      Ruokapalveluista vastaavilla pomoilla ei tunnu olevan mitään käsitystä käytännön töistä. Kaupungin suurimmalta keskuskeittiöltä vähennetään väkeä jatkuvasti, mutta sitten jossain pienemmissä paikoissa on suhteessa enemmän työntekijöitä ja 2-3 tuntia päivästä menee ekstrapitkiin ruokatunteihin ja kahvitaukoihin... Kiire ei paina missään välissä, mutta sitten jossain toisella keittiöllä menee jatkuvasti ylitöiksi ja ei ehdi edes vessaan mennä.

      Pomot pompottavat työntekijöitä paikasta toiseen. Saattaa tulla vaikka hiihtoloman aikana soitto, että sinut siirretään toiseen paikkaan. Koskaan ei kysytä työntekijän mielipidettä. Tai sitten sanotaan puoli vuotta etuajassa, että voi tulla tällainen muutos, että sinut siirretään toiseen paikkaan. Mutta pomot eivät osaa millään päättää asioista ja jos viikkoa ennen soittaa kysyäkseen siirrosta, niin he eivät ole vieläkään päättäneet, että mihin jokainen siirrellään.

      Minuakin sijaisena siirrellään monesti jopa kesken työpäivän. Tai jos luvataan viikon sijaisuus, niin kesken kaiken pitää siirtyä toiseen paikkaan. Kerran kauhealla kiirellä soitettiin, että nyt pitää heti lähteä toiseen työpaikkaan, kun siellä sairastui joku ja on kauhea kaaos. No, ei auttanut muuta kuin mennä kolmeksi tunniksi toisaalle. Ja mitä siellä tein? Pyyhin ruokasalin muutamat pöydät ja istuimme muun ajan kaikessa rauhassa kahvilla. Sen takia piti kauhealla kiireellä ravata ympäri kaupunkia toiseen paikkaan. Joskus sitä miettii, että kaikesta sitä ihmiselle maksetaankin.

      Kai sitä voisi tykätä enemmän työstään, jos ei niin ottaisi päähän tällaiset sivuseikat.

    • Anonyymi

      Tää on jo vanha ketju mutta kommentoin silti. Aikuisena ei kannata lähteä enää kokiksi. Saat reilun vuoden koulutuksen, jokaisessa harjoittelupaikassa oletetaan että osaat jo kaiken ja saat pelkkää huutoraivoa kun näin ei ole, vaikka tarjoutuisit tekemään harkka-aikanakin ylitöitä jotta oppisit niin ei käy. Jos et osaa heti niin olet poikkeuksetta ihmisarvoton paska. Lisäksi jokaisen harjottelupaikan pomo alkaa karjumaan sulle asioista mitkä opit edellisessä paikassa, vaikka osoittaisit oma-aloitteisuutta- sun pitäisi heti tietää jokaisen paikan pienimmätkin näkemyserot ja lukea jopa ajatukset. Kun ja jos valmistut, oot oppinut pelkästään virheiden tekemisen pelon ja vihaamaan tota koko alaa. Mä tajusin itse lopettaa usean töihinpääsy-yritynsen ja niistä seuraavaan masennuksen jälkeen. Nyt parin vuoden saikun jälkeen en enää vihaa ihmisiä, minkä toi ala mulle opetti kun siellä kohdellaan kun koiraa, ja viimeaikoina oon alkanu ekaa kertaa pariin vuoteen kokkaamaan itse ja kavereiden kanssa. Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että koko ravintolatyö pitäisi kieltää tuomion uhalla. Tässä maassa on muutkin ihmisarvoa loukkaavat asiat sekä työt kielletty mutta ravintola-ala saa jatkaa, simputusta huutoa ja haukkumista saa jatkaa ja ihmisen elämä tuhotaan täysin jos tohon hommaan lähtee. Toi koronavirus ois saanu tuhota kaikki tän maan ravintolat niin tosta ihmisoikeusryöstöstä ois päästy kertaheitolla eroon

    • Anonyymi

      Kokkina saa syödä niin paljon kuin huvittaa käytännössä ilmaiseksi. Se lienee paras puoli ja huomaahan sen monen ulkonäöstä.

      • Anonyymi

        saa syödä, mikäli aikaa jää. ja yleensä ei jää kun tilauskello soi ja pääkokilla on liian kova hinku huutaa sun korvanjuuressa ja kyykyttää sua. ja jos sanot takasin että joko huutaminen loppuu tai ei kykene enää koskaan huutamaan, niin saa potkut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4174
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4062
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3884
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2697
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2465
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2064
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2062
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1930
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1599
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe