Käviköhän mun koiralleni pahasti? ;(

apuatarvitsevaaa

Kävin 4kk koirani kanssa koirapuistossa, kun toinen rokotus oli annettu. No, puistossa sitten huomasin samanrotuisen koiran kuin omani. Päästin pentuni vapaaksi tutustumaan tähän, kun omistaja oli vakuuttanut koiransa tulevan toimeen pentujen kanssa. Omistan siis pienirotuisen koiran, ja tämä aikuinen oli noin 10 cm omaani korkeampi. Se vaikutti aluksi ihan mukavalta koiralta, mutta mitä vielä! Tämä saa oikein kunnollisen riemukohtauksen ja talloo pentuni täysin jalkoihinsa. Pentuni lähtee juoksuun häntä koipien välissä aikuisen jahdatessa sitä. Sain pennun onneksi nopeasti kiinni, mutta pelkään että jotain ehti tapahtua.

Toisia koiria ei pentuni yhtään näytä pelkäävän tapahtuman jälkeenkään, mutta mahtoikohan jotain fyysisiä vammoja tulla? Ihan normaalisti koirani syö ja liikkuu, mutta entä jos jokin murtuma tuli kuitenkin? Vienkö pennun varmuuden vuoksi päivystykseen?

8

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joobax

      Tuollaisella ylireagoinnilla saat aikaiseksi epävarman ja aristelevan koiran aivan varmasti! Ei se koira niin herkästi rikki mene, mutta hanki sille paljon leikkihetkiä rauhallisempien koirien kanssa, jos koirasi ei kestä rajuja leikkejä. Tuollaisessa tilanteessa sun ei pidä hätääntyä ja -ottaa koiraa kiinni- vaan rauhottaa tilannetta ja antaa koiran tutustua toiseen koiraan hiukan hallitummin. Lopulta antaa niitten leikkiä. On ihan väistämätöntä, etteikö se joskus jäisi aikuisen jalkoihin kesken leikin, koska se nyt vaan on kömpelö pentu. Ei sellainen haittaa :)

      • apuatarvitsevaaa

        Mutta koirani tosiaan jäi todella pahasti aikuisen jalkoihin! Tämä toinen koira ikään kuin juoksi koirani yli, näytti kauhealta :( Voinko kuitenkin olla varma, ettei tapahtunut mitään? Eihän koira välttämättä siltikään ontuisi ja näyttäisi kipujaan, vaikka olisikin loukannut? Pystyisikö loukkaantunut koira peittämään niin hyvin kipunsa, että se pystyisi juoksemaan täysillä ja riehumaan (tätä koirani nimittäin tekee)?

        Mutta voi hitsi mä vihaan tuollaisia koirapuistoilijoita, jotka eivät ymmärrä varottaa ADHD:ta sairastavasta koirastaan!


    • 14+17

      Jos olet koirapuistoon menossa, olet tietoinen että siellä voi olla vaikka minkälaisia koiria. Vahinkoja sattuu eivätkä pennut mene tuommoisesta riehumisesta rikki. Säikähti vain.

    • sosiaaliset koirat

      Usein omistaja pelästyy tuollaisesta tilanteessa pahemmin kuin koira, eikä uskalla enää sosiaallistaa koiraansa. Nyt hankit sille vaan kovasti hyviä koirakokemuksia niin pentu ei todellakaan tule muistamaan tapahtumaa. Valitse koirakaveriksi joko samankokoisia ja ikäisiä pentuja tai rauhallisia aikuisia.

    • iili2

      Mä en ymmärrä. että minkätakia sun kaltaiset ihmiset yleensä edes ostavat koiran. Koirat leikkivät, koiran juoksevat, koirat haukkuvat, koirat murisevat. NE OVAT KOIRIA.

      • näin täällä

        Meidän pentu hyppii itse toisten päälle, vaikka on kääpiökoira, kiljuu kun isommat tulee lähelle silti haluaa tutustua mutta omilla ehdoilla. Joten annan kiljua ja riekkua, muidenkin kanssa vaikka väliin jääkin "alle", nousee nopeasti ylös ja käy päälle kuin yleinen syyttäjä.

        Mutta vähän tuntuu ettei aloittajan koira ole ollut koirien kanssa mitenkään tekemisissä, ennen kuin nyt. Kyllä emon suoja kestää siihen 12 -viikkoon ja sen jälkeen ensimmäinen rokotussuojaa, mutta puistoon ei kannata viedä, mutta toisiin saa tutustua.


    • Maija 5678

      Jos koirille käy kontaktissa niin että... Käy noin. On ihmisen tehtävä luoda rauha,jättää positiivinen kokemus kyseisen tilanteen jälkeen-> koira elää hetkessä. Tietysti se on hankalaa jos toinen osapuoli ei osaa hillitä/ei ole omaansa opettanut hillitsemään innokkuuttaan.Tai ymmärrä kuinka toimia. Mutta aina voi jäädä paikalle pitää koiria toistensa lähellä,toisen säikähtämisen jälkeen niin kauan (5min) jotta koirat rauhoittuu ja jää positiivinen muistikuva toisistaan/ tapahtuneesta. Tätä tehdään agressiivisillekin koirille. Koirapuisto ei ole pentujen paikka. Ollenkaan!! Järki käteen!

    • Amstaffeli

      Luulen että aloittajalla on ADHD...
      Ei ole maailmaa järisyttävä tapaus jos koira jää alle. Jos ei mitään erityistä koirassa näy, anna olla. Suosittelen että KAIKKI päästäisivät koiransa vain niitten koirien kanssa leikkimään jotta oikeasti tuntee, ei tule tälläisiä tilanteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe