Tontin osto

eka mökki

Moi!

Osaisiko joku valottaa semmoista asiaa, ett miten kannattaa varmistua että ostamalleen tontille (luultavasti määräala) saa halutun rakennusluvan. Hakeeko myyjä jotain lupaa jollain sinnepäin kuvilla, vai tehdäänkö kauppa ehdollisena että peruntuu, jos lupaa ei saakaan?

Onko noissa rakennusluvissa jotain harkintaa vai onko enemmänkin muodollisuus, jos sääntöjä (esim. etäisyys rannasta) on noudatettu.

Kyseessä siis mökkitontti haja-asutusalueella, jossa ei kai ole mitään kaavaa. Tarviiko silloin jonkun poikkeusluvan rakennusluvan lisäksi?

12

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rk

      Määräalan rakennusoikeus kannattaa tarkastaa esimerkiksi soittamalla kunnan rakennusvalvontaan.

    • ölköflöef

      Kun rakennusvalvonta kertoo minkälainen päätös tai lupa tarvitaan niin sen jälkeen kannattaa laatia kauppakirja ehdollisena eli kauppa syntyy kun luvat on kunnossa. Jos alueella on oikeusvaikutteinen kaava niin silloin kaupan voi ehdä samantien. Hakemuksen voi jättää vain kiinteistön omistaja.

    • Maalaisjärkeä tarvit

      Ole todella varovainen kiinteistökaupoissa. Jos ostettava alue on ranta-alueella ja kun mainitsit että ei ole kaavaa, tarvitaan ELY-keskusen poikkeamispäätös maankäyttö- ja rakennuslain 72§:stä. Siis päätäntävalta ei ole kunnalla, vaikka he antavat myönteisen lausunnon poikkeamisluvasta, ei ole takeita että Ely myöntää haetun luvan.

      Olen huomannut että monesti "ammattitaitoiset" kiinteistövälittäjät myyvät tontteja joille lähes mahdonta saada poikkaemislupaa ja myyvät tontteja suunnittelutarveratkaisulla. Kaikkein selkeintä on jos hiukankin epävarmaa että saako poikkeamisluvan, niin hakekoon sen myyjä ja laittaa sitten tontilleen lisää hintaa.......myönteisen poikkeamisluvan saatuaan aikaa 1 vuosi hakea rakennuslupaa.

      Selvitäthän myös myytävän kiiinteistön kiinnitykset ja panttaukset. Ja vielä kerran katso lehtiä kuinka paljon on kiinteistövälittäjiä ja mieti onko he kaikki oikeesti ammattitaitoisia?

      Tarvittaessa voin konsultoida sinua lähemmin........

      • eka mökki

        Kiitos vastauksesta.

        Hyvä tietää tuo mahdollinen ELY-keskuksen päätöstarve ja että päättäjä ei olekaan kunta.

        Tarvitaanko tuo poikkeamislupa aina, jos määräala ei ole kaava-alueella? Vaan vain jossain tietyissä tapauksissa?

        Ilmeisesti kuitenkin kunnasta saa tarkan tiedon tilan tietojen perusteella, että mitä lupia siitä irroitetun määräalan kanssa tarvitaan?


      • maalaisjärkeä tarvii
        eka mökki kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Hyvä tietää tuo mahdollinen ELY-keskuksen päätöstarve ja että päättäjä ei olekaan kunta.

        Tarvitaanko tuo poikkeamislupa aina, jos määräala ei ole kaava-alueella? Vaan vain jossain tietyissä tapauksissa?

        Ilmeisesti kuitenkin kunnasta saa tarkan tiedon tilan tietojen perusteella, että mitä lupia siitä irroitetun määräalan kanssa tarvitaan?

        Rantarakentamisessa, rannan läheisyyteen tai rantaan tukeutuva loma tai vapaa-ajanrakentaminen vaatii aina poikkeamispäätöksen jos ei alueella ole oikeusvaikutteista kaavaa. Jopa kodan rakentaminen on katsottu KHO:n päätöksellä tarvitsevan poikkeusluvan. Jos tontilla on jo asuinrakennus, sen talousrakennuksen luvan voi rak.tark. myöntää suoraa rakennuslupana.

        Kysy suoraan ELY-keskuksesta jos kyseessä on rannanläheisyyteen rakentaminen onko emätilalle vielä mahdollista saada poikkeamislupaa. Rannan läheisyydessä ei myöskään saa perustaa pieniä tiloja ilman kunnan suostumusta. Kunnasta saat neuvoja, mutta aina kannattaa suhtautua niihin varauksella......ainakin minä olen monessa kunnassa saanut väärää tietoa.


      • eka mökki
        maalaisjärkeä tarvii kirjoitti:

        Rantarakentamisessa, rannan läheisyyteen tai rantaan tukeutuva loma tai vapaa-ajanrakentaminen vaatii aina poikkeamispäätöksen jos ei alueella ole oikeusvaikutteista kaavaa. Jopa kodan rakentaminen on katsottu KHO:n päätöksellä tarvitsevan poikkeusluvan. Jos tontilla on jo asuinrakennus, sen talousrakennuksen luvan voi rak.tark. myöntää suoraa rakennuslupana.

        Kysy suoraan ELY-keskuksesta jos kyseessä on rannanläheisyyteen rakentaminen onko emätilalle vielä mahdollista saada poikkeamislupaa. Rannan läheisyydessä ei myöskään saa perustaa pieniä tiloja ilman kunnan suostumusta. Kunnasta saat neuvoja, mutta aina kannattaa suhtautua niihin varauksella......ainakin minä olen monessa kunnassa saanut väärää tietoa.

        Kiitos vielä kerran. On minulle hieman vieras maailma, mutta olen varmaan aika varmalla pohjalla, kun soitan sekä kunnan rakennusvalvontaan, että ELY-keskukseen, kunhan sopiva määräala on löytynyt ja tilan nimi ja numero tiedossa.

        Teen luultavasti kaupat välittäjän kautta, mutta haluan olla itsekin hieman perillä, mitä olen oikein ostamassa. :)


      • Maalaisjärkeä tarvit
        eka mökki kirjoitti:

        Kiitos vielä kerran. On minulle hieman vieras maailma, mutta olen varmaan aika varmalla pohjalla, kun soitan sekä kunnan rakennusvalvontaan, että ELY-keskukseen, kunhan sopiva määräala on löytynyt ja tilan nimi ja numero tiedossa.

        Teen luultavasti kaupat välittäjän kautta, mutta haluan olla itsekin hieman perillä, mitä olen oikein ostamassa. :)

        Vielä kerran varoitus välittäjistä, heillä tärkeintä saada aikaan kauppa, muusta he eivät välitä! Oma eri lähteistä hankittu tieto on kaiken parasta. Olen oppirahat maksanut kiinteistökaupoissa ja vieläkin opin aina jotain uutta. Muista vielä sekin seikka että kunnilla on etuosto-oikeus maakaupoissa, tämänkin opin kokemuksella kun Tampereen kaupunki sosialisoitti erään maaostokseni.


      • eka mökki
        Maalaisjärkeä tarvit kirjoitti:

        Vielä kerran varoitus välittäjistä, heillä tärkeintä saada aikaan kauppa, muusta he eivät välitä! Oma eri lähteistä hankittu tieto on kaiken parasta. Olen oppirahat maksanut kiinteistökaupoissa ja vieläkin opin aina jotain uutta. Muista vielä sekin seikka että kunnilla on etuosto-oikeus maakaupoissa, tämänkin opin kokemuksella kun Tampereen kaupunki sosialisoitti erään maaostokseni.

        Löysin aiheesta hyvän tuntuisen kirjan: Tapio Nevala/kauppakaari: "Opas kesäasunnon lakiasioihin". On tosin vuodelta 2000, mutta näyttää sisältävän paljon asiaa niin kaupanteosta kuin noista lupa/kaavamääräyksistä. En ole vielä ehtinyt lukea.

        Olen tehnyt muutaman asuntokaupan (osake) joten välittäjien toiminta on sinänsä tuttua. Täytyy yrittää ujuttaa kauppaan ehdot, joilla välittäjä saa palkionsa vasta toteutuneen kaupan jälkeen. Ja että kauppa toteutuuu vasta rakennusluvan varmistumisen jälkeen.

        Mutta on kyllä sen verran monimutkainen maailma, että pieleenmenomahdollisuuksia kyllä riittää. Ylihuolellinen ei varmaan voi olla. Hyvä tietää tämäkin, että osaa olla tarkka siitä mitä sopii.


      • maalaisjärkee tarvii
        eka mökki kirjoitti:

        Löysin aiheesta hyvän tuntuisen kirjan: Tapio Nevala/kauppakaari: "Opas kesäasunnon lakiasioihin". On tosin vuodelta 2000, mutta näyttää sisältävän paljon asiaa niin kaupanteosta kuin noista lupa/kaavamääräyksistä. En ole vielä ehtinyt lukea.

        Olen tehnyt muutaman asuntokaupan (osake) joten välittäjien toiminta on sinänsä tuttua. Täytyy yrittää ujuttaa kauppaan ehdot, joilla välittäjä saa palkionsa vasta toteutuneen kaupan jälkeen. Ja että kauppa toteutuuu vasta rakennusluvan varmistumisen jälkeen.

        Mutta on kyllä sen verran monimutkainen maailma, että pieleenmenomahdollisuuksia kyllä riittää. Ylihuolellinen ei varmaan voi olla. Hyvä tietää tämäkin, että osaa olla tarkka siitä mitä sopii.

        Tätä tonttia myy kiinteistövälittäjä ja sille ei ole mahdollista saada poikkeamislupaa. Välittäjä puhuu ihan höpöi ja vesijätöstä ulottovuudesta sekä vanhasta kaatopiaikasta ei puhuta mitään.

        http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13475369259890&itemcmd=move12&listSize=20&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.6&item_id=41.1478951


    • ölköflöef

      ja vielä uusintana. kauppa ehdollisena, esim espoossa suunnitttelutarvealueella se on ihan yleinen tapa. lupaan vaikuttavat niin monet asiat että mikään ei voi olla varmaa ennen kuin päätös on syntynyt. jos myyjä kieltäytyy ehdollisuudesta niin silloin kauppa kannattaa jättää tekemättä.

      • eka mökki

        Onko tuo suunnittelutarvealue sama asia kuin mille pitää hakea tuo poikkeamislupa?

        "...jos myyjä kieltäytyy ehdollisuudesta niin silloin kauppa kannattaa jättää tekemättä."

        Pidän mielessä. Voiko välittäjä muuten olla viemättä eteenpäin ehdollista tarjousta?


      • maalaisjärkeä tarvii
        eka mökki kirjoitti:

        Onko tuo suunnittelutarvealue sama asia kuin mille pitää hakea tuo poikkeamislupa?

        "...jos myyjä kieltäytyy ehdollisuudesta niin silloin kauppa kannattaa jättää tekemättä."

        Pidän mielessä. Voiko välittäjä muuten olla viemättä eteenpäin ehdollista tarjousta?

        Suunittelutarvealueelle luvan voi myöntää kunta, nämä suunnittelutarve alueet ovat kaavoitettujen taajamien lähialueet joille on rakentamis paineita eli mahdollisesti tullaan kaavoittamaan lähiaikoina. Tuossa kiinteistövälittäjän tonttikohteessa puhutaan suunnittelutarveratkaisusta joka on p......puhetta välittäjältä.


        Ranta- alueille loma tai pysyvän asumisen rakentaminen on aina maankäyttö- ja rakennuslain 72§ mukaisesti poikkeamisluvalla, mikäli alueella EI OLE OIKEUSVAIKUTTEISTA RANTAKAAVAA päätäntävalta ELY-keskuksella, joka myöntää poikkeamisen.

        Aina välitttäjä voi viedä ehdollisen tarjouksen eteenpäin, mutta muista allekirjoittaa ehdollinenkin kauppakirja kaupanvahvistajan läsnäollessa, muuten voi myyjä vielä perua kaupan.......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2574
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      319
      2355
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      93
      2124
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1807
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1722
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1694
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1420
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      60
      1397
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe