Sappirakon poiston jälkeiset komplikaatiot

rakkoilijatar

Multa poistettiin 4 viikkoa sitten akuuttina päivystyksessä tulehtunut sappirakko. Leikkauksen jälkeen olin todella kipeä ja sain vatsakramppeja vielä sairaalassa. Päästyäni kotiin olin tosi kipeä, mutta päivä päivältä paranin huomattavasti. Sitten noin 1,5 viikkoa olin lähes kivuton jo. Nyt viikon verran on ollut samanlaista kipua mahassa, ei ole väliä syökö vai ei, kipu on ja pysyy. Särkylääkkeillä (litalgin ja panadol) auttaa jonkun verran. Viiltää välillä kyljistä ja nyt on selkäkin kipeä. Kävin ma lääkärissä, arvot ok, ke lääkärissä, arvot ok. Nyt taas lääkäriin koska kipu on sietämätön. Lääkäri puhui eilen pohjukaissuolen tulehduksen mahdollisuudesta , silti tulehdusarvot normaalit. Onko kokemuksia sappirakon poiston jälkeisistä kompilkaatioista? Mulla myös refluksitauti, johon lääkitys. *Närästämistä ei tällä hetkellä ole , ylävatsa todella kipeä.

5

6351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylipainoa

Minulta poistettiin sappirakko noin kuukausi sitten. Muutama päivä sitten etuvarvas tuli kipeäksi, turosi ja tuli punaiseksi. Se oli todella kipeä. Eilen otin Burana 600 kaksi tablettia kerralla aamulla ja illalla.Viime yönä oli alahuulen toinen puoli turvonnut ja varvas edelleen kipeä ja punainen. Illalla söin pitzapalan ja kaksi lasia punaviiniä. Voiko tuo huulen turpoaminen olla yhteydessä noihin iltasyömisiin. Aamulla join kahvia ja huulen ja varpaan turvotus laskenut jonkin verran. Voiko tuo sappirakon poisto aiheuttaa em. vaivoja. Olen syöny leikkauksen jälkeen useasti paistettuja muikkuja, viimepäivinä savusilakoita ja silakoita liemessä. Kaksi olutta join myös muutamapäivä illalla, juuri ennen varpaan turpoamista.
      Onko niin, että nyt tuota syömistä ja viinin sekä oluen juomista on tarkkaan mietittävä.
      Onko muilla samankaltaisia kokemuksia.

• kihtikohtaus

Varpaan turpoaminen, punoittaminen ja kivut kuulostavat kihtioireilta. Esim. olut ja pikkukalat pahentavat oireita. Sopiva ruokavalio auttaa kihtiin.

• Anonyymi

Minulta poistettiin sappirakko tammikuun lopussa 2025. Patologian tutkimuksessa ilmeni että sappirakko oli tulehtunut. Viikko tai pari leikkauksen jälkeen alkoi tuntumaan normaalilta, poislukien muutamia Sappi kohtauksia joita kirurgi sanoi että niitä saattaa esiintyä. Nyt on kulunut pari kuukautta leikkauksesta ja vatsa on taas kipeä sekä vatsan turvotusta on jonkin verran. En ole vielä käynyt lääkärissä tutkimuksissa mutta varmaan täytyy lähiaikoina mennä... Luulen että hakeudu tutkimuksiin yksityiselle koska ihan suoraan sanottuna en jaksa vakuutella ja todistella kipujani kunnallisella, luulevat taas. Että olen saikkua hakemassa (vaikka olen yrittäjä enkä oikein voisi olla poissa työstäni).

• Anonyymi

Siitä on jo 20 vuotta, kun minulta poistettiin sappirakko. Leikkaus oli tähystysleikkaus, joka meni ilmeisesti suht hyvin.
      Kotiuduin, mutta kipujen lisääntyessä jouduin menemään takaisin sairaalaan. Jokin vuoto sinne sapen tienoille oli tullut, laitettiin dreeni, putki josta tuli ylimääräiset töhnät ulos. Dreeni oli vajaan viikon ja irtosi itsestään. Taas sairaalaan ultrattavaksi, ja todettiin, ettei enää dreeniä tarvinnut uudestaan laittaa.
      Ajan myötä sitten parani. Kymmenen vuotta operaation jälkeen alkoi näkymään sappiteiden laajentumaa, näkyy edelleen kuvausten yhteydessä.

Yhteen väliin oli umpilisäkkeen leikkaus, jonka yhteydessä kirurgin veitsi oli rikkonut paksusuolen, ja leikkauksen jälkeen suolen ompelet olivat auenneet, muutamassa päivässä vointini meni todella huonoksi ja seurasi kuukauden tehohoito, vatsakalvon tulehdus ja verenmyrkytys.

Vuosia myöhemmin leikattiin selkä, jolloin tuli jo leikkauksen jälkeen samana iltana selkään kovat kivut, kuvattiin uudestaan, en muista oliko mikä vialla. Päivän parin päästä alkoi selän haavasta vuotamaan kudosnesteet lakanalle. Joku alipaineimuhoito selkään laitettiin joiksikin päiviksi, ja nesteen tulo lakkasi. Edelleen selässä jokin vaivaa.

Ei ole mennyt operaatiot ihan putkeen, aina tullut jotain....

• Anonyymi

Minulta leikattiin sappikivet avoleikkauksessa melkein 40 vuotta sitten. Olin aluksi valtavan kipeä mutta paranin muutamassa viikossa. Ei ole sen jälkeen ollut sappivaivoja. Arpi muistona.
      Sitten leikattiin kilpirauhanen. Vaivaton juttu, arpeakaan ei enää näy.
      Seuraava leikkaus oli sydämen ohitusleikkaus 20 vuotta sitten. Se oli iso juttu, mutta hyvin on sydän toiminut. Isot arvet kyllä näkyvät vieläkin.
      Vielä tuli munasarjojen leikkaus tähystyksellä. Pikku juttu. Ei vaivoja, ei leikkausjälkiä.
      Taannoin leikattiin ien, paraneminen kesti viikon. Ei ongelmia.
      Eli kaikki voi mennä myös hyvin ja yleensä meneekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      140
      1757
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      265
      878
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      34
      789
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      65
      667
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      29
      651
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      5
      644
    7. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      641
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      626
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      600
    10. Mun veikkaus

On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke
      Ikävä
      53
      592
    Aihe