Hei!
Ennen oli selvää, että jos rakennusliike rakentaa omakotitalon ja myy sen asiakkaalle, niin rakennusfirma on vastuussa 10 vuotta mahdollisista rakennusvirheistä.
Eilen luin, että ihmiset luulevat, että nykyäänkin rakentaja on vastuussa, mutta vastuussa onkin rakennuttaja.
Jos siis tilaan jonkun rakennusfirman rakentamaan meille talon ja palkkaan rakennusvalvojan myös, niin mitä jos vaikka 6 vuoden kuluttua talon valmistumisesta tuleekin iso vesivahinko, johon syynä on rakennusvirhe, niin kuka on vastuussa, eli kuka maksaa korjauskustannukset ym. haitat, mitä tuosta rakennusvirheestä aiheutuneesta vesivahingosta on syntynyt? Rakentaja? Rakennuttaja? Rakennusvalvoja?
Kiitos paljon vastauksista ja mahdollisesta linkistä jollekin sivustolle, josta saa takuuvarmasti oikeaa tietoa.
Rakentajan vai rakennuttajan vastuu?
2
3633
Vastaukset
- Rakennuttjaksiko
Hmm.. olen kuullut, että ainakin grynderillä olisi 10 vuoden vastuu, mutta rakentaja, esim. joku rakennusfirma sama kuin grynderi?
http://www.laki24.fi/keskustelu.php?id=27297 tuolla mainittiin grynderin vastuusta. - gryndataan
Njaa. Rakentaja...rakennuttaja.
Kerrataanpas nyt taas kerran.
Rakennuttaja on se jolla on tuotevastuu eli kymppivastuu. (Ei missään nimessä "takuu"). Rakennuttaja on se osapuoli joka tuo tuotteen markkinoille ja myy sitä.
Rakennusliikkeellä ei koskaan ole ollut mitään automaattista 10 vuoden vastuuta. Rakennusliikkeelläkin on kymppivastuunsa. Mutta vain törkeissä ja piilovirheissä. Muuten rakennusliikkeillä on yleensä 2 vuoden takuu. (tällöin kyse on siis urakkasopimuksesta.)
Slangisanan "grynderi" tapauksessa rakennuttaja usein on sama kuin rakentaja. Tosin ei aina. Esim Sato ja VVO "gryndaa" kanssa, mutta ei itse varsinaisesti rakenna mitään.
Rakennuttaja on siis se tyyppi/firma joka omistaa ne osakkeet. (eikä sen tarvitse edes olla oy - kiinteistökin käy)
Yksityinenkin voi olla rakennuttaja / grynderi. (Esim villa painajainen). Mutta yksityisellä vastuu on vain viisi vuotta. Ei kannata ostaa yksityisen rakentamia / rakennuttamia taloja.
Ja jotta pää menisi lopullisesti sekaisin, niin KVR urakassa rakennusliike saattaa olla 10 vastuissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669