Portugal vs muu Etelä-Eurooppa

Mirva28

Useimmissa muissa Etelä-Euroopan maissa olen käynyt ja mielestäni varsinkin Espanja ja Kreikka ovat aika paljon samankaltaisia maita, samaan tyyliin kuin vaikka pohjoismaat keskenään.

Miten Portugali poikkeaa muusta Etelä-Euroopasta, onko eroa niin paljon, että kannattaa mennä käymään? Vai onko ero sen verran vähäinen, että jos haluaa kokea jotain oikeasti uutta ja erilaista, niin täytyy jo valita kohteet esim. kaukoidästä tai Etelä-Amerikasta.

50

2600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä Portugaliin kannattaa mennä. Riippuu mitä haet makoiltasi/matkoistasi. Lissabon on mukava matkakohde, Madeira ja Azorit ihan omanlaisensa "maailma". Aika moni osaa Portugalissa englantia verratuna esim. Ranskaan. Tee vaikka kiertomatka Lissabon - Madeira - Azorit. Et pety.

    • Vastaus riippunee siitä, millaisia eroja matkailija tarkoittaa. Jokaiselle maalla on oma identiteettinsä ja kulttuurinsa. Ilmaista tällaista kansallista koheesiota kansallisvaltioita tuskin syntyisi. Satunnaisen matkailijan vaikutelmat samanlaisuudesta/erilaisuudesta ovat usein pakostakin ulkokohtaisia, etenkin jos ei matkailija ole perehtynyt kohdemaahan etukäteen.

      Portugali ja Espanja ovat naapurimaita ja veljesmaita. Nämä ovat ne termit, joita täällä Portugalissa käytetään maan nimen lisäksi, kun viitataan Espanjaan. Portugali jakaa maa-alueensa Iberian niemimaalla Espanjan kanssa. Maa on ollut itsenäinen vuodesta 1143 saakka. Maissa on paljon samankaltaisuutta mutta myös merkittäviä eroja.

      Kauko-itä ja Etelä-Amerikka ovat kovin erilaisia toisistaan. Etelä-Amerikan kulttuurin pohjana ovat eurooppalaiset kulttuurt, johon on sekoittunut aineksia intiaanikulttuureista.

      Brasilia on esimerkki maasta, jossa voi kokea paljon erilaisia asioita. Samuel Johnsonin kerrotaan lausuneen 1700-luvun lopussa: "When a man is tired of London, he is tired of life." Tämä voisi päteä myös Brasiliaan, sillä niin paljon erilaista mielenkiintoista tästä suuresta maasta löytyy.

      • Mirva28

        Kiitos näkökulmasta. Oliko niin, että asut itse Portugalissa?

        Kirjoitit: "Satunnaisen matkailijan vaikutelmat samanlaisuudesta/erilaisuudesta ovat usein pakostakin ulkokohtaisia, etenkin jos ei matkailija ole perehtynyt kohdemaahan etukäteen."

        Kuten totesitkin, vastaus riippuu siitäkin, millaisia eroja matkailija tarkoittaa.
        Toisaalta ajattelen itse lyhyitä sekä myös kuukausien matkoja tekevänä, että maat ovat samankaltaisia, ellei ero tule selvästi esille ilman perehtymistä kohdemaahan etukäteen, enkä ajattele asiaa niin, että onko vaikutelma ulkokohtainen vai ei.

        Itse ajattelen niin, että jos maat eroavat merkittävästi toisistaan, se kyllä suorastaan hyppää silmille. Jos suomalaisena vertaan Suomea esim. Ruotsiin, pidän maita hyvin paljon samantyylisinä. Toki ihmisissä ja kulttuurissa on eroja, mutta omassa katekoriassani Suomen ja Ruotsin erot ovat varsin pieniä. Asiaa on helppo havainnollistaa ajamalla autolla ja oleskelemalla ensin Suomessa ja Ruotsissa, sitten harrastamaan samaa Espanjassa.

        Ja tätä hain myös Portugalin kohdalla verrattuna muuhun Etelä-Eurooppaan. En hae vihvahde eroja, vaan halusin hahmottaa, onko Portugal samaa sarjaa kuin muukin Eteläinen Eurooppa, joka on näin pohjoismaalaisittain melko samantyylistä seutua, menipä mihin maahan tahansa. Aivan samoin kuin varmaan etelästä tulevalle on Suomi ja Ruotsi, eipä juuri eroa.

        Toki sen tiesin, että Etelä-Amerikka ja Aaasia eroavat toisistaan huimasti. Taitaa olla niin, että jopa Aasiaa ei voi niputtaa samalla tavalla kuin vaikkapa Etelä-Eurooppaa. Myös Venäjä on suurena maana monipuolinen, erilainen ja mahtava kokemus, jossa riittäisi koluamista pitkään.

        Jos nyt oikein tulkitsen vastaustasi, Portugaliin matkaavan ei kannata odottaa mitään merkittävää, uutta ja erilaista kokemusta, jos on jo muun Etelä-Euroopan kiertänyt.


    • Oletko Masseur itse käynyt Brasiliassa? Tiedätkö eroaako Brasiliassa portugalin kieli suuresti Portugaliin verrattuna?

      • En ole käynyt, mutta olen juuri katsonut (viimeinen jakso tulee sunnuntaina) tuoreen, moniosaisen dokumenttisarjan maasta. Sarjassa keskitytään luontoon, kulttuuriin ja historiaan. Täytyy sanoa, että mieli tekisi nähdä ainakin joitakin osia maasta, kenties Etelä.Brasiliaa. Isoista kaupungeista ei ole väliksi. Dokumenttisarjassa on käyty nimenomaan pienemmissä paikoissa.

        Brasilian portugali saattaa poiketa puhuttuna merkittävästi Portugalin portugalista, mutta nämä kaksi saman kielen "versiota" ovat keskenään ymmärrettäviä.


    • Reissupelle

      Keskustelun aloittajalle voi suosittaa että Portugaliin ei kannata matkustaa. Sen sijaan fiksuille ihmisille suosittelen lämpimästi. Kokemukseni rajoittuu Lissaboniin ja Portoon joissa molemmissa ole käynyt pari kertaa.

      • Mirva28

        Hyvä Reissupelle. Kirjoititpa epäkohteliaasti ja loukkaavasti asialliseen kysymykseeni. Suosittelet Portugaliin matkustamista "fiksuille ihmisille" lämpimästi, mutta et minulle. Kuitenkin kerrot itse käyneesi siellä muutaman kerran, vaikka käytöksesi perusteella annat itsestäsi kaikkea muuta kuin fiksun kuvan, viestisi oli epäkohtelias ja loukkaava, ilman minkäänlaista perustetta sellaiselle.


      • Mirva28 kirjoitti:

        Hyvä Reissupelle. Kirjoititpa epäkohteliaasti ja loukkaavasti asialliseen kysymykseeni. Suosittelet Portugaliin matkustamista "fiksuille ihmisille" lämpimästi, mutta et minulle. Kuitenkin kerrot itse käyneesi siellä muutaman kerran, vaikka käytöksesi perusteella annat itsestäsi kaikkea muuta kuin fiksun kuvan, viestisi oli epäkohtelias ja loukkaava, ilman minkäänlaista perustetta sellaiselle.

        "Miten Portugali poikkeaa muusta Etelä-Euroopasta, onko eroa niin paljon, että kannattaa mennä käymään? --- Jos nyt oikein tulkitsen vastaustasi, Portugaliin matkaavan ei kannata odottaa mitään merkittävää, uutta ja erilaista kokemusta, jos on jo muun Etelä-Euroopan kiertänyt." Ratkaisu on sinun. Arvionti siitä mikä "kannattaa" on kovin yksilöllistä. Minä olen iloinen, että olen valinnut asuinpaikakseni juuri Portugalin ja Azorit.


    • Mirva28

      Siehän se oikea poliitikko olet :)

      Eroa muuhun Etelä-Eurooppaan siis ei paljon ole, mutta kuitenkin jotain vivahde-eroja sopii odottaa.

      Uskon kyllä, ettei Portugali pettymystä tuota, jos on aikeissa matkustaa Eteläiseen Eurooppaan joka tapauksessa.

      Eli kiitos vastauksistasi, niiden pohjalta tulee varmasti matkustettua Portugaliin, jos vielä innostuu yleensä Eteläiseen Eurooppaan suuntaamaan.

      Mutta ensin täytynee suunnistaa uusille mantereille, kun tämä Eurooppa on kuitenkin jo aika hyvin koluttu, vaikkei toki kaikkia kolkkia, mikä ei tietenkään ole tarpeenkaan monien maiden samankaltaisuuden vuoksi.

    • Reissupelle

      Jos portugalilainen lukisi aloittajan kysymyksen niin hän voisi pitää sitä epäkohteliaana ja loukkaavana. Se on vähän kuin jos Suomesta sanottaisiin että ei tänne kannata tulla jos on Ruotsissa joskus käynyt. No ei ehkä kannattakaan jos etsii vain järisyttäviä kokemuksia...

      • Reissupelle

        Puhumattakaan että espanjalaiset ja kreikkalaiset voisivat pahastua...


      • Mirva28

        Kysymys ei ollut suunnattu portugalilaisille ja varmaan kaikki ymmärtävät, ettei sitä suurella todennäköisyydellä kukaan portugalilainen lue. Avauksen kysymyksessä ei ollut mitään loukkaavaa, kuten ei siinäkään, että toteaa Suomen ja Ruotsin olevan hyvin samankaltaisia maita, sitähän ne tosiassa ovatkin.

        Se, että haluaa nähdä erilaisia paikkoja maailmassa, ei tarkoita että kaipaisi järisyttäviä kokemuksia. Ahkerankin matkailijan resurssit ovat kuitenkin sen verran rajalliset, että tuskin kukaan ehtii elämässään koluta jokaista maailman maata. Eikä liene tarpreenkaan, koska kuten tästäki keskustelusta käy ilmi, monet saman alueen maat ovat hyvin paljon toistensa kaltaisia, kun on nähnyt yhden, on nähnyt tietystä näkökulmasta katsoen monta.

        Mitä itse Portugaliin tulee, niin johan tuossa kävikin siellä asuvan ihmisen puheista ilmi, että maa on samankaltainen kuin muutkin eteläisen Euroopan maat, satunnainen matkailija tai etukäteen kohteeseen perehtymätön kun ei hänen kommenttinsa mukaan juuri eroa huomaa. Siis ihan kiva etelän loma- ja matkailukohde, jos tykkää musitakin Etelä-Euroopan maista.


      • Mirva28
        Reissupelle kirjoitti:

        Puhumattakaan että espanjalaiset ja kreikkalaiset voisivat pahastua...

        Pahastumisesta vielä sen verran, ettei se taida olla niinkään jonkun kansan piirre tiettyjä asioita kysyttäessä tai todettaessa, vaan jokaisessa kansassa on yksilöitä, jotka nyt pahastuvat milloin mistäkin, varsinkin jos asia osuu ns. naulan kantaan.

        Kyllähän jotkut, onneksi harvat suomalaisetkin pahastuvat, kun todetaan suomalaisessa luonteessa olevan paljon slaavilaista vakavuutta katkeran suloiseen melankoliaan asti, joka on sävyttänyt musiikkiammekin vahvasti vanhoista iskelmistä suomirokkiin asti. Ennemminkin tuntuu siltä, että niillä ihmisillä on identiteettikriisi, jotka pahastuvat tuollaisista tosiasioista esim. suomalaistne kohdalla, haluttaisiin olla lipeviä ja ylisosiaalisia "luigeja", vaikka sydän on slaavilaisen perinnön läpitunkema juro jorma, missä ei todellakaan ole mitään pahaa eikä halveksittavaa, päinvastoin se on suomalaisen perusluonteen vahvuus ja hienous.


      • Mirva28 kirjoitti:

        Kysymys ei ollut suunnattu portugalilaisille ja varmaan kaikki ymmärtävät, ettei sitä suurella todennäköisyydellä kukaan portugalilainen lue. Avauksen kysymyksessä ei ollut mitään loukkaavaa, kuten ei siinäkään, että toteaa Suomen ja Ruotsin olevan hyvin samankaltaisia maita, sitähän ne tosiassa ovatkin.

        Se, että haluaa nähdä erilaisia paikkoja maailmassa, ei tarkoita että kaipaisi järisyttäviä kokemuksia. Ahkerankin matkailijan resurssit ovat kuitenkin sen verran rajalliset, että tuskin kukaan ehtii elämässään koluta jokaista maailman maata. Eikä liene tarpreenkaan, koska kuten tästäki keskustelusta käy ilmi, monet saman alueen maat ovat hyvin paljon toistensa kaltaisia, kun on nähnyt yhden, on nähnyt tietystä näkökulmasta katsoen monta.

        Mitä itse Portugaliin tulee, niin johan tuossa kävikin siellä asuvan ihmisen puheista ilmi, että maa on samankaltainen kuin muutkin eteläisen Euroopan maat, satunnainen matkailija tai etukäteen kohteeseen perehtymätön kun ei hänen kommenttinsa mukaan juuri eroa huomaa. Siis ihan kiva etelän loma- ja matkailukohde, jos tykkää musitakin Etelä-Euroopan maista.

        "Mitä itse Portugaliin tulee, niin johan tuossa kävikin siellä asuvan ihmisen puheista ilmi, että maa on samankaltainen kuin muutkin eteläisen Euroopan maat,"

        Tulkinta ovat nimimerkki "Mirva28" oma. Kokemus erilaisuudesta ja samankaltaisuudesta on kovin henkilökohtaista. Olisi toisaalta ihme, jos ei naapurimaissa olisi samankaltaisuutta. Minun kommenttini koskivat pelkästään Espanjaa ja Portugalia, ei "muita eteläisen Euroopan maita".

        Olen mielestäni yllä selvästi ilmaissut oman kantani. Esitän aniharvoin valmiita ratkaisuja. Pyrin sen sijaan antamaan tietoja, jotka saattavat auttaa kysyjää tekemään päätöksen.


      • Mirva28
        masseur kirjoitti:

        "Mitä itse Portugaliin tulee, niin johan tuossa kävikin siellä asuvan ihmisen puheista ilmi, että maa on samankaltainen kuin muutkin eteläisen Euroopan maat,"

        Tulkinta ovat nimimerkki "Mirva28" oma. Kokemus erilaisuudesta ja samankaltaisuudesta on kovin henkilökohtaista. Olisi toisaalta ihme, jos ei naapurimaissa olisi samankaltaisuutta. Minun kommenttini koskivat pelkästään Espanjaa ja Portugalia, ei "muita eteläisen Euroopan maita".

        Olen mielestäni yllä selvästi ilmaissut oman kantani. Esitän aniharvoin valmiita ratkaisuja. Pyrin sen sijaan antamaan tietoja, jotka saattavat auttaa kysyjää tekemään päätöksen.

        Empä ole törmännyt matkailijaan, joka olisi kokenut vaikkapa Islannin ja Intian samankaltaisiksi, tai kehenkään, joka väittäisi edes pohjoismaiden ja Etelä-Euroopan olevan oman kokemansa mukaan samankaltaisia.

        Eli olen kyllä ymmärtänyt viestisi mainiosti ja ne ovat olleetkin valaisevia , tuoden selekästi esiin, että Espanjan ja Portugalin eroavaisuudet ovat mittakaavassa vastaavat kuin vaikkapa Suomen ja Ruotsin. Sitähän kysymyksessäni hainkin, en niinkään filosofista pohdintaa siitä, miten matkailumaiden eroavaisuuksien kokemus on henkilöstä tai hänen kohteeseen perehtyneisyydestä kiinni, silloin ollaan jo saman värin läheisten sävyerojen tasolla.

        Olen tässä välissä jutellut erään 20 kertaa Portugalissa käyneen kaverin kanssa ja hänen matkakertomuksensa kuvineen ovat viestineet samaa kuin masseurkin, ainoastaan vain selkeämmin ja konkreettisemmin. Yleisesti ottaen matkat ja kertomukset vastaavat vaikkapa Espanjan tai Kreikan lomailua, pieniä vivahde-eroja on samoin kuin vaikkapa Ruotsin ja Suomen välillä. Jollekin nämä vivahde-erot ovat ratkaisevia suuntaan tai toiseen, jos ei haekaan merkittävästä eteläisen Euroopan olosuhteista poikkeavaa matkailumaata.

        Kiitos kuitenkin sinulle Masseur, kun olet antanut tietoja, vailla valmiita ratkaisuja, kuten asian ilmaisit. Toki niiden pohjalta tehty tulkinta on omani, aivan kuten haluatkin asioita käsitellä.


    • Kuten aiemmin sanoin, esim. Madeiralle kannattaa mennä. Ainakin kerran. Mielestäni eroaa mantereen Portugalista. Vaikkapa "vain" maisemien takia.

    • pallon tallaaja

      Portugali on kuin hiukan ränsistyneempi Espanja, johon on sekoitettu hyppysellinen vaikutteita Etelä-Amerikasta. Ihmiset ovat jonkin verran varauksellisempia ja pidättyvämpiä kuin espanjalaiset. Suuria eroja Espanjaan tai muuhun eteläiseen Eurooppaan ei kannata odottaa.

    • aloittajalle:...

      Minne mahdat olla aikeissa Portugalissa mennä? Itselleni ovat tuttuja Lissabon ja Madeira, ja jos aiot matkustaa Lissaboniin, niin siitä pari sanaa tiedoksi etukäteen.

      Mitään ratkaisevasti uudenlaista verrattuna muuhun Etelä-Eurooppaan ja sen suurkaupunkeihin ei ole luvassa, mutta kuitenkin ehkä jotain, josta sinulla on etukäteen eri käsitys kuin se, mitä paikan päällä tulet näkemään. Ensinnäkin: Lissabon on suuri kaupunki sekä kooltaan että tunnelmaltaan, ei unelias ollenkaan. Tarkoittaa käytännössä sitä, että sopivia vertailukohteita olisivat lähinnä sellaiset kuin Madrid tai Budapest. Jopa jonkinlaisesta pienennetystä Pariisista voisi puhua. Sen sijaan vaikkapa Praha tai Wien ovat Lissaboniin verrattuna huomattavasti pienemmän ja hiljaisemman tuntuisia. Mitään Etelä-Euroopan Tallinnaa et ainakaan tule kohtaamaan.

      Edellä joku totesi, että Portugali oli Espanjaa hieman ränsistyneempi. Se on totta, mutta jos Lissabonia vertaa esim. yllä mainitsemaani Budapestiin, niin Lissabon on loistavassa kunnossa. Verrattuna Italian suurkaupunkeihin se taas on huomattavasti vähemmän kaoottinen. Hiukan epäsiistimpi versio Barcelonasta olisi ehkä osuva vertaus.

      Madeira, jossa myös olen käynyt, on sitten taas erilainen mutta ehdottomasti käymisen arvoinen paikka aivan muista syistä. Harvassa paikassa kokee niin vaihtelevaa luontoa pienellä alueella.

    • Reissupelle

      Jos resursseja miettii niin Portugali on ainakin edullinen matkailumaa. Lissaboniin tai Portoon saat lennot ja hotellihuoneen viikoksi jopa vain n. 300 eurolla. Ei siis kovin suuri hukkainvestointi jos atmosfääri ei miellytä.

    • Matkailija15

      Portugalilaiset ihmiset ovat omaa luokkaansa. Uskomattoman kohteliaita ja ystävällisiä, mutta samalla myös hieman ujoja ja hiljaisia. Portugalissa ei tarvitse pelätä katukaupustelijoiden hyökkäystä tai ihmisten lähentelyä kuten monissa muissa Etelä-Euroopan maissa. Itse olen kiertänyt pääkaupunkien lisäksi pikkukaupunkeja Euroopassa, eikä kyllä ole tullut vastaan toista Lissabonin veroista kaupunkia.

      • maku asia

        Toinen tykkää ädistä, toine tyttärestä. Makuasioita. Itse tykkään kyllä enemmän Pariisista, Roomasta ja Lontoosta, mutta eihän Lissabonia voikaan niihin verrata, kun kyseessä on kuitenkin pikkukaupunki.

        Se on totta, että portugalilaiset viehättävät monia suomalaisia, koska ovat luonteeltaan samantyylisiä, ujoja, hiljaisia ja varautuneita ja myös kohteliaita. Tosin minkään Euroopan maan kansalaisia ei voi samana päivänäkään verrata moniin kaukoidän kansoihin, joissa aito ystävällisyys on omaa luokkaansa.

        En tosin ole huomannut ihmisten lähentelyä tai kaupustelijoiden tungettelua muissakaan etelän maissa.


    • nojoo-oh

      "Pariisista, ROOMASTA ja Lontoosta, mutta eihän Lissabonia voikaan niihin verrata, kun kyseessä on kuitenkin pikkukaupunki"

      No, vetäköön jokainen pikkukaupungin rajan mihin tykkää, mutta Lissabonin alueen väkiluku on 2 miljoonaa ja Roomassa ympäristöineen asuu 3 miljoonaa, joten kyllä ne aika lailla samassa kategoriassa ovat.

    • matkojenohjailija

      Jos Espanjaa ja Kreikkaa pitää samankaltaisina, niin ehkä Portugaliin ei kannata mennä (eikä Italiaan). Sen sijaan, jos noista kahdesta löytää eroavuuksia ja sellaiset asiat kiinnostavat, niin ehkä sitten kannattaa syynätä kaikki Etelä-Euroopan maat.

    • Aloittajan absurdi kysymys on synnyttänyt pitkähkön keskusteluketjun. Suositan, että jokainen suomalainen matkailija pohtii kysymystä oman identtiteettinsä kannalta. Oletko Suomessa asuva suomalainen sitä mieltä, että Suomi ja Ruotsi ovat niin samankaltaisia tai miksi ei myös Viro, että ulkomaaalaiselle riittää, kun käy vain yhdessä näistä. Oletko todella valmis myöntämään, että asia on näin?

      Minkä asteisia eroja haetaan Euroopan valtioista? Onko unohtunut, että esim. Espanja koostuu 17 autonomisesta alueesta, joilla kaikilla omia piirteitä, jotka ulottuvat pitkälle historiaan. Vaikka espanja onkin ainoa virallinen kieli, maassa puhutaan useita vähemmistökieliä. Italiassa on suuria alueellisia eroja, osassa maata puhutaan myös saksaa. Kreikkaa on tunne, mutta tuskinpa sekään täysin heterogeeninen on. Entäpä Ranska?

      Kaikissa maissa on omat ruokansa ja vielä suuria alueellisia eroja niiden kesken. Entä kieli? Historia? Italia ja Kreikka - antiikin kulttuurin keskuksia. Espanja ja Portugali, arabialaisen kulttuurin vaikutukset? jne.

      Kovin pinnallisella tasolla liikku tämän matkailija. Mitähän koulut opettavat siellä Suomessa tänä päivänä? Entä monet television dokumentit? Eikö näistä jää mieleen mitään?

      • kyllähän.....

        Televisiohan nyt näyttää Portugalista vain kuvia lakoista ja mielenosoituksista ja toistaa tiettyjen poliittisten tahojen väitteitä siitä, kuinka ahkerien ja rehellisten suomalaisten rahat uhrataan noiden laiskureiden auttamiseen.

        P.S. Tämä oli vain yksittäinen kommentti enkä ryhdy jatkamaan tässä ketjussa mitään poliittista väittelyä tukipaketeista tms.


      • Jack of all trades

        Se taitaa olla niin että moni matkailija muodostaa oman käsityksensä maasta,
        sen asukkaista, kulttuurista etc. sen perusteella mitä kukin matkallaan kokee.
        Omalta osalta täytyy sanoa että ensivisiitti about 30v. sitten jätti lähtemättömän kokemuksen. Vaikkakaan en asu Portugalissa käyn siellä enemmän kuin usein.


      • Totta tosiaan

        "Espanja koostuu 17 autonomisesta alueesta, joilla kaikilla omia piirteitä, jotka ulottuvat pitkälle historiaan. Vaikka espanja onkin ainoa virallinen kieli, maassa puhutaan useita vähemmistökieliä."

        Juurikin näin. Espanjan autonomisten alueiden väliset erot ovat suurempia kuin Portugali verrattuna muuhun Espanjaan...köh, siis olihan se oma maa kuitenkin. Eli kun on nähnyt Espanjaa aurinkorannikkoa laajemmin, ei portugalista ole odotettavissa mitään uutta, se on yksi vähän autonomisempi Espanjan maakunta.


    • Matkaaja80

      Kannattaako Algarveen mennä tähän aikaan vuodesta vai olisiko Lissabon parempi vaihtoehto? Matkaan olisi tarkoitus lähteä ensi kuun alussa, eli ihan rantalomaa siitä ei tule.

    • Mitähän "Matkaaja80" mahtaa matkaltaan hakea, sillä paikat ovat kovin erilaisia?Lissabon on Portugalin vanha urbaani keskus, johon on kertynyt paljon nähtävää. Algarve on kesäistä loma-aluetta, joka nyt elää matalasesonkiaan. Siellä kaupungit ovat pieniä ja maaseutu lähellä. Syksyn sateet ovat saanet luonnon viheriöimään, mikä saattaa olla elämys, sellaiselle, joka on Algarvessa vieraillut pelkästään kuivana kesäkautena. Netistä tulvii postiini melkein joka päivä edullisia hintatarjouksia hotelleista eri puolilta Portugalia, etenkin Algarvesta mutta myös muualta.

      Käytännössä koko Portugali on matkailualuetta. Majoitustiloja löytyy edulliseen hintaan ja luonto on nyt parhaimmillaan, kun se on saanut vettä kuivan alkuvuoden jälkeen. Historiasta kiinnostuneelle maa, jossa on asuttu tuhansia vuosia, tarjoa mielenkiintoista nähtävää joka kolkassa.

      • Matkaaja80

        Kiitos vastauksesta masseur! Ensimmäistä kertaa menossa Portugaliin siis ja haussa on leppoisaa lomailua ja juurikin sitä mielenkiintoista nähtävää.


      • Jack of all trades

        Sadetta on tosiaan kaivattu :)


    • Reissupelle

      Sanoisin että jokainen maa ja jokainen kaupunki on oma ihan oma kokemuksensa. Mikään tv-ohjelma tai toisten kertomukset eivät lopulta pysty välittämään sitä tunnelmaa mikä kussakin paikassa vallitsee. Reissuun kannattaa lähteä aina avoimin mielin ja ilman turhia ennakko-odotuksia. Itse lähden pian kolmatta kertaa Lissaboniin. Rooma tuli äskettäin nähtyä ja se on taas ihan oma maailmansa. Vähintäänkin ruuan takia kannattaa matkustaa italiaan joten Firenze on kohteena heti kohta Lissabonin jälkeen.

      • Matkaaja80

        Se vähän riippuu minne päin Italiaa on menossa, oman kokemuksen mukaan ainakaan Milanoon ei kannata ruuan takia matkustaa! Hieno paikka muuten mutta ruoka ei ollut mitään ihmeellistä. No ei siellä nälässäkään tarvinnut olla tietenkään. Voisin kuvitella että se kuuluisa italialainen ruoka tulee etelämpää.

        Jep, avoimin mielin lähdössä reissuun tälläkin kertaa, suuntana on nyt sitten Faro. Reissupelle en kysynyt siksi että kasaan jotain ennakko-odotuksia, ihan vaan uteliaisuuttani kun aika vähän loppujen lopuksi tiedän Portugalista.


      • Matkaaja80 kirjoitti:

        Se vähän riippuu minne päin Italiaa on menossa, oman kokemuksen mukaan ainakaan Milanoon ei kannata ruuan takia matkustaa! Hieno paikka muuten mutta ruoka ei ollut mitään ihmeellistä. No ei siellä nälässäkään tarvinnut olla tietenkään. Voisin kuvitella että se kuuluisa italialainen ruoka tulee etelämpää.

        Jep, avoimin mielin lähdössä reissuun tälläkin kertaa, suuntana on nyt sitten Faro. Reissupelle en kysynyt siksi että kasaan jotain ennakko-odotuksia, ihan vaan uteliaisuuttani kun aika vähän loppujen lopuksi tiedän Portugalista.

        Matkailijan kokemukset ovat rajallisia. Niiden pohjalta ei voi tehdä perusteltuja, laajoja johtopäätöksiä. Italiassa on monen monta alueellista keittiötä, aivan samoin kuin viiniäkin, joissa kiinnostuneille riittää opiskeltavaa loppuiäksi. Tilanne on samankaltainen Portugalissa.


      • Elämä ei riitä
        masseur kirjoitti:

        Matkailijan kokemukset ovat rajallisia. Niiden pohjalta ei voi tehdä perusteltuja, laajoja johtopäätöksiä. Italiassa on monen monta alueellista keittiötä, aivan samoin kuin viiniäkin, joissa kiinnostuneille riittää opiskeltavaa loppuiäksi. Tilanne on samankaltainen Portugalissa.

        Matkailun ja sen tuoman avartavan vaikutuksen kannalta ei ole mitään järkeä käyttää "loppuikää" resursseja yhden maan keittiöiden ja viinien opiskeluun.

        On totta, että Suomen ja Ruotsin välillä on muualta tulevalle pieniä vivahde-eroja, aivan kuten Espanjan ja Portugalinkin välillä. Myös kansanluonne poikkeaa mainituissa maissa kohtuullisesti.

        Masseur kysyy; "Oletko Suomessa asuva suomalainen sitä mieltä, että Suomi ja Ruotsi ovat niin samankaltaisia tai miksi ei myös Viro, että ulkomaaalaiselle riittää, kun käy vain yhdessä näistä. Oletko todella valmis myöntämään, että asia on näin?"

        Tuohon kysymykseen on erittäin helppo vastata. Jos matkailija on sellainen, ettei hän haluakaan nähdä paljon maailmaa, ei halua kokea matkailun avartavaa vaikutusta, vaan etsii kohdemaata, johon voi ensivaikutelman perusteella ihastua ja käyttää sitten loppuelämänsä tämän maan jokaisen kolkan tutkimiseen ja koluamiseen, niin silloin voi korostaa Espanjan ja Portugalin, Suomen ja Ruotsin "eroavaisuuksia", Mutta jos oikeasti haluaa nähdä maailman ja kansojen monipuolisuuden, kulttuurien huimat erot ja elämän monenlaisen kirjon, niin silloin on hyväksyttävä se tosiasia, että eteläisen Euroopan maat ovat pitkälti samankaltaisia keskenään, samoin kuin pohjoisen Euroopan maat tahollaan.

        Matkailu avartaa sanotaan. Mutta jos likipitäen kaikki matkailuun liikenevät resurssit menevät siihen, että vuosikaudet tai kymmenet koluaa jokaista pienen Portugalin tai Suomen kolkkaa, käy juuri päinvastoin, avartumisen sijasta tällaisista ihimisistä tulee ahdasmielisempiä ja maailmankuvaltaan rajoittuneempia. Tunnen monia tällaisia ihmisiä, jotka ovat hurahtaneet johonkin tiettyyn maahan, jossa aina kiertävät ja koluavat, poikkeuksetta heidän maailmankuvansa on vääristynyt niin, että he näkevät ihastuksensa kohteena olevasta maasta poikkeavat tavat, tyylit, yhteiskunnat ja olosuhteet huonompina, juuri sen vuoksi koska ne ovat erilaisia. Nämä ihmiset ovat myös hyvin ennakkoluuloisia ja asenteellisia, aivan samoin kuin koko elämänsä samoilla nurkilla viettäneet punaniskat, joita he todellisuudessa ovatkin. Eräskin tyyppi kehuu aina, että hän on käynyt 20 kertaa Portugalissa ja näkee kaikki muut potentiaaliset kohteet negatiivisina, kun on katsonut jotain tosi-tv:tä Espanjassa asuvista suomalaisista tai kenties nuoruudessaan poikennut pikaisesti Leningradissa tarkasti kontrolloidun Neuvostoliiton turistina. Meneepä hän minne tahansa, tai edes suunnittelee sellaista, hänelle kaikki portugalista poikkeava on negatiivista. Näinhän se on ikänsä samoilla kulmilla viettäneellä juntillakin, tutusta ja turvallisesta poikkeava on aina "huonoa".

        Matkailu avartaa vain jos matkailee, ennakkoluulottomasti. Ja jos aikoo ehtiä avartaa itseään, niin on pakko todeta etteä matkailijalle riittää hyvin, kun näkee yhden tai kaksi pohjoismaata, kuten myös Eteläisen Euroopan maata.

        Masseur toteaa, että "Matkailijan kokemukset ovat rajallisia. Niiden pohjalta ei voi tehdä perusteltuja, laajoja johtopäätöksiä.". Siinä olet täysin väärässä arvoisa Masseur, matkailun kannalta oikeat ja parhaat johtopäätökset syntyvät nimenomaan "matkailijan kokemusten" pohjalta, ellei keskustella suunnitelmista muuttaa johonkin maahan asumaan. Portugal on pieni maa, samoin kuin Suomi, riittävän kuvan kummastakin saa aivan varmasti 2-3 viikon reissulla, kun matkustaa maan päästä päähän vaikka bussilla, pysähtyy sopivin välein ja liikkuu tavallisen kansan joukossa.

        Jos ei halua avartaa kokemusmaailmaansa ja ajatusmaailmaansa, niin sitten nujuaa jossain "mä käyn aina siellä" maassa ja etsii jokaisen maakunnan omat perinneasut ja -ruoat, ihmettelee murteiden vivahde eroa ja luonteiden kirjoa, sillä konstilla saa koko elämänsä matkailuresurssit kulutettua vaikka pelkästään Suomessa.

        Mutta, jos haluaa kokea todeksi sen, että matkailu avartaa, on ulkomaalaiselle hyvinkin perusteellinen kattaus pienestä Suomesta tai Portugalista tuollainen muutaman viikon bussimatka pysähdyksineen maan halki. Siinä saa varsin perusteellisen tuntuman elämänmenoon kussakin maassa. Jos nyt jää kokematta kalakukko Kuopiossa tai jonkun maakunnan perinneruoka Portugalissa, se ei ole kuin marginaalinen puute kokonaiskuvasta.

        Sitten, kun puhutaan USA:sta, Venäjästä, Intiasta tai Kiinasta, voidaan jo verrata koko Euroopan laajuiseen matkailukohteeseen, johon kannattaa resurssejakin käyttää yksinään samaa luokkaa kuin Eurooppaan kokonaisuudessaan.


      • Elämä ei riitä kirjoitti:

        Matkailun ja sen tuoman avartavan vaikutuksen kannalta ei ole mitään järkeä käyttää "loppuikää" resursseja yhden maan keittiöiden ja viinien opiskeluun.

        On totta, että Suomen ja Ruotsin välillä on muualta tulevalle pieniä vivahde-eroja, aivan kuten Espanjan ja Portugalinkin välillä. Myös kansanluonne poikkeaa mainituissa maissa kohtuullisesti.

        Masseur kysyy; "Oletko Suomessa asuva suomalainen sitä mieltä, että Suomi ja Ruotsi ovat niin samankaltaisia tai miksi ei myös Viro, että ulkomaaalaiselle riittää, kun käy vain yhdessä näistä. Oletko todella valmis myöntämään, että asia on näin?"

        Tuohon kysymykseen on erittäin helppo vastata. Jos matkailija on sellainen, ettei hän haluakaan nähdä paljon maailmaa, ei halua kokea matkailun avartavaa vaikutusta, vaan etsii kohdemaata, johon voi ensivaikutelman perusteella ihastua ja käyttää sitten loppuelämänsä tämän maan jokaisen kolkan tutkimiseen ja koluamiseen, niin silloin voi korostaa Espanjan ja Portugalin, Suomen ja Ruotsin "eroavaisuuksia", Mutta jos oikeasti haluaa nähdä maailman ja kansojen monipuolisuuden, kulttuurien huimat erot ja elämän monenlaisen kirjon, niin silloin on hyväksyttävä se tosiasia, että eteläisen Euroopan maat ovat pitkälti samankaltaisia keskenään, samoin kuin pohjoisen Euroopan maat tahollaan.

        Matkailu avartaa sanotaan. Mutta jos likipitäen kaikki matkailuun liikenevät resurssit menevät siihen, että vuosikaudet tai kymmenet koluaa jokaista pienen Portugalin tai Suomen kolkkaa, käy juuri päinvastoin, avartumisen sijasta tällaisista ihimisistä tulee ahdasmielisempiä ja maailmankuvaltaan rajoittuneempia. Tunnen monia tällaisia ihmisiä, jotka ovat hurahtaneet johonkin tiettyyn maahan, jossa aina kiertävät ja koluavat, poikkeuksetta heidän maailmankuvansa on vääristynyt niin, että he näkevät ihastuksensa kohteena olevasta maasta poikkeavat tavat, tyylit, yhteiskunnat ja olosuhteet huonompina, juuri sen vuoksi koska ne ovat erilaisia. Nämä ihmiset ovat myös hyvin ennakkoluuloisia ja asenteellisia, aivan samoin kuin koko elämänsä samoilla nurkilla viettäneet punaniskat, joita he todellisuudessa ovatkin. Eräskin tyyppi kehuu aina, että hän on käynyt 20 kertaa Portugalissa ja näkee kaikki muut potentiaaliset kohteet negatiivisina, kun on katsonut jotain tosi-tv:tä Espanjassa asuvista suomalaisista tai kenties nuoruudessaan poikennut pikaisesti Leningradissa tarkasti kontrolloidun Neuvostoliiton turistina. Meneepä hän minne tahansa, tai edes suunnittelee sellaista, hänelle kaikki portugalista poikkeava on negatiivista. Näinhän se on ikänsä samoilla kulmilla viettäneellä juntillakin, tutusta ja turvallisesta poikkeava on aina "huonoa".

        Matkailu avartaa vain jos matkailee, ennakkoluulottomasti. Ja jos aikoo ehtiä avartaa itseään, niin on pakko todeta etteä matkailijalle riittää hyvin, kun näkee yhden tai kaksi pohjoismaata, kuten myös Eteläisen Euroopan maata.

        Masseur toteaa, että "Matkailijan kokemukset ovat rajallisia. Niiden pohjalta ei voi tehdä perusteltuja, laajoja johtopäätöksiä.". Siinä olet täysin väärässä arvoisa Masseur, matkailun kannalta oikeat ja parhaat johtopäätökset syntyvät nimenomaan "matkailijan kokemusten" pohjalta, ellei keskustella suunnitelmista muuttaa johonkin maahan asumaan. Portugal on pieni maa, samoin kuin Suomi, riittävän kuvan kummastakin saa aivan varmasti 2-3 viikon reissulla, kun matkustaa maan päästä päähän vaikka bussilla, pysähtyy sopivin välein ja liikkuu tavallisen kansan joukossa.

        Jos ei halua avartaa kokemusmaailmaansa ja ajatusmaailmaansa, niin sitten nujuaa jossain "mä käyn aina siellä" maassa ja etsii jokaisen maakunnan omat perinneasut ja -ruoat, ihmettelee murteiden vivahde eroa ja luonteiden kirjoa, sillä konstilla saa koko elämänsä matkailuresurssit kulutettua vaikka pelkästään Suomessa.

        Mutta, jos haluaa kokea todeksi sen, että matkailu avartaa, on ulkomaalaiselle hyvinkin perusteellinen kattaus pienestä Suomesta tai Portugalista tuollainen muutaman viikon bussimatka pysähdyksineen maan halki. Siinä saa varsin perusteellisen tuntuman elämänmenoon kussakin maassa. Jos nyt jää kokematta kalakukko Kuopiossa tai jonkun maakunnan perinneruoka Portugalissa, se ei ole kuin marginaalinen puute kokonaiskuvasta.

        Sitten, kun puhutaan USA:sta, Venäjästä, Intiasta tai Kiinasta, voidaan jo verrata koko Euroopan laajuiseen matkailukohteeseen, johon kannattaa resurssejakin käyttää yksinään samaa luokkaa kuin Eurooppaan kokonaisuudessaan.

        "Matkailun ja sen tuoman avartavan vaikutuksen kannalta ei ole mitään järkeä käyttää "loppuikää" resursseja yhden maan keittiöiden ja viinien opiskeluun." Monen maan ruokakulttuuri on regionaalinen. Jos ei satunnainen matkailija Milanosta löytänyt mieleistään ruokaa, niin sen kokemuksen perusteella ei voi vetää laajoja johtopäätöksiä Italian ruokakulttuurista.

        "niin silloin on hyväksyttävä se tosiasia, että eteläisen Euroopan maat ovat pitkälti samankaltaisia keskenään, samoin kuin pohjoisen Euroopan maat tahollaan." Tämä käsitys on kovin pinnallinen, mutta kertonee siitä, miten tämän satunnainen suomalainen matkailija näkee maailman.

        "Eräskin tyyppi kehuu aina, että hän on käynyt 20 kertaa Portugalissa ja näkee kaikki muut potentiaaliset kohteet negatiivisina, kun on katsonut jotain tosi-tv:tä Espanjassa asuvista suomalaisista tai kenties nuoruudessaan poikennut pikaisesti Leningradissa tarkasti kontrolloidun Neuvostoliiton turistina. Meneepä hän minne tahansa, tai edes suunnittelee sellaista, hänelle kaikki portugalista poikkeava on negatiivista. Näinhän se on ikänsä samoilla kulmilla viettäneellä juntillakin, tutusta ja turvallisesta poikkeava on aina "huonoa"." Kukahan tämä "eräs tyyppi" on? Ainakaan minuun tämä kuvaus ei sovi.

        "Masseur toteaa, että "Matkailijan kokemukset ovat rajallisia. Niiden pohjalta ei voi tehdä perusteltuja, laajoja johtopäätöksiä.". Siinä olet täysin väärässä arvoisa Masseur, matkailun kannalta oikeat ja parhaat johtopäätökset syntyvät nimenomaan "matkailijan kokemusten" pohjalta, ellei keskustella suunnitelmista muuttaa johonkin maahan asumaan. Portugal on pieni maa, samoin kuin Suomi, riittävän kuvan kummastakin saa aivan varmasti 2-3 viikon reissulla, kun matkustaa maan päästä päähän vaikka bussilla, pysähtyy sopivin välein ja liikkuu tavallisen kansan joukossa. "

        Hyvä nimimerkki "Elämä ei riitä", minä pysyn kannassani. Perustan kantani omiin kokemuksiini eri kulttuureista viimeisen 40 vuoden aikana ja päivittäisiin havaintoihini suomalaisista matkailijoista viimeisen viiden vuoden aikana. Kuinka moni matkailija onkaan esiintynyt esim. Azoreiden asiantuntijana vietettyään São Miguelilla yhden viikon! Suomen iltalehdet kirjoittelevat eri maista matkailupalstoillaan aivan samaan kevyeen tyyliin kun sellaista tekstiä on helppo tehda ja se myy.


      • 20v reissuja
        Elämä ei riitä kirjoitti:

        Matkailun ja sen tuoman avartavan vaikutuksen kannalta ei ole mitään järkeä käyttää "loppuikää" resursseja yhden maan keittiöiden ja viinien opiskeluun.

        On totta, että Suomen ja Ruotsin välillä on muualta tulevalle pieniä vivahde-eroja, aivan kuten Espanjan ja Portugalinkin välillä. Myös kansanluonne poikkeaa mainituissa maissa kohtuullisesti.

        Masseur kysyy; "Oletko Suomessa asuva suomalainen sitä mieltä, että Suomi ja Ruotsi ovat niin samankaltaisia tai miksi ei myös Viro, että ulkomaaalaiselle riittää, kun käy vain yhdessä näistä. Oletko todella valmis myöntämään, että asia on näin?"

        Tuohon kysymykseen on erittäin helppo vastata. Jos matkailija on sellainen, ettei hän haluakaan nähdä paljon maailmaa, ei halua kokea matkailun avartavaa vaikutusta, vaan etsii kohdemaata, johon voi ensivaikutelman perusteella ihastua ja käyttää sitten loppuelämänsä tämän maan jokaisen kolkan tutkimiseen ja koluamiseen, niin silloin voi korostaa Espanjan ja Portugalin, Suomen ja Ruotsin "eroavaisuuksia", Mutta jos oikeasti haluaa nähdä maailman ja kansojen monipuolisuuden, kulttuurien huimat erot ja elämän monenlaisen kirjon, niin silloin on hyväksyttävä se tosiasia, että eteläisen Euroopan maat ovat pitkälti samankaltaisia keskenään, samoin kuin pohjoisen Euroopan maat tahollaan.

        Matkailu avartaa sanotaan. Mutta jos likipitäen kaikki matkailuun liikenevät resurssit menevät siihen, että vuosikaudet tai kymmenet koluaa jokaista pienen Portugalin tai Suomen kolkkaa, käy juuri päinvastoin, avartumisen sijasta tällaisista ihimisistä tulee ahdasmielisempiä ja maailmankuvaltaan rajoittuneempia. Tunnen monia tällaisia ihmisiä, jotka ovat hurahtaneet johonkin tiettyyn maahan, jossa aina kiertävät ja koluavat, poikkeuksetta heidän maailmankuvansa on vääristynyt niin, että he näkevät ihastuksensa kohteena olevasta maasta poikkeavat tavat, tyylit, yhteiskunnat ja olosuhteet huonompina, juuri sen vuoksi koska ne ovat erilaisia. Nämä ihmiset ovat myös hyvin ennakkoluuloisia ja asenteellisia, aivan samoin kuin koko elämänsä samoilla nurkilla viettäneet punaniskat, joita he todellisuudessa ovatkin. Eräskin tyyppi kehuu aina, että hän on käynyt 20 kertaa Portugalissa ja näkee kaikki muut potentiaaliset kohteet negatiivisina, kun on katsonut jotain tosi-tv:tä Espanjassa asuvista suomalaisista tai kenties nuoruudessaan poikennut pikaisesti Leningradissa tarkasti kontrolloidun Neuvostoliiton turistina. Meneepä hän minne tahansa, tai edes suunnittelee sellaista, hänelle kaikki portugalista poikkeava on negatiivista. Näinhän se on ikänsä samoilla kulmilla viettäneellä juntillakin, tutusta ja turvallisesta poikkeava on aina "huonoa".

        Matkailu avartaa vain jos matkailee, ennakkoluulottomasti. Ja jos aikoo ehtiä avartaa itseään, niin on pakko todeta etteä matkailijalle riittää hyvin, kun näkee yhden tai kaksi pohjoismaata, kuten myös Eteläisen Euroopan maata.

        Masseur toteaa, että "Matkailijan kokemukset ovat rajallisia. Niiden pohjalta ei voi tehdä perusteltuja, laajoja johtopäätöksiä.". Siinä olet täysin väärässä arvoisa Masseur, matkailun kannalta oikeat ja parhaat johtopäätökset syntyvät nimenomaan "matkailijan kokemusten" pohjalta, ellei keskustella suunnitelmista muuttaa johonkin maahan asumaan. Portugal on pieni maa, samoin kuin Suomi, riittävän kuvan kummastakin saa aivan varmasti 2-3 viikon reissulla, kun matkustaa maan päästä päähän vaikka bussilla, pysähtyy sopivin välein ja liikkuu tavallisen kansan joukossa.

        Jos ei halua avartaa kokemusmaailmaansa ja ajatusmaailmaansa, niin sitten nujuaa jossain "mä käyn aina siellä" maassa ja etsii jokaisen maakunnan omat perinneasut ja -ruoat, ihmettelee murteiden vivahde eroa ja luonteiden kirjoa, sillä konstilla saa koko elämänsä matkailuresurssit kulutettua vaikka pelkästään Suomessa.

        Mutta, jos haluaa kokea todeksi sen, että matkailu avartaa, on ulkomaalaiselle hyvinkin perusteellinen kattaus pienestä Suomesta tai Portugalista tuollainen muutaman viikon bussimatka pysähdyksineen maan halki. Siinä saa varsin perusteellisen tuntuman elämänmenoon kussakin maassa. Jos nyt jää kokematta kalakukko Kuopiossa tai jonkun maakunnan perinneruoka Portugalissa, se ei ole kuin marginaalinen puute kokonaiskuvasta.

        Sitten, kun puhutaan USA:sta, Venäjästä, Intiasta tai Kiinasta, voidaan jo verrata koko Euroopan laajuiseen matkailukohteeseen, johon kannattaa resurssejakin käyttää yksinään samaa luokkaa kuin Eurooppaan kokonaisuudessaan.

        Olet asian ytimessä. Jos haluaa nähdä maailmaa, ei voi koluta joka maata vuositolkulla. Ite olen kiertänyt maailmaa 20 vuotta, pääosin lomilla mutta pari kuukausien matkaakin olen tehnyt.

        Voin todeta, että jos tekee pari reissua vuodessa, niin Euroopan kiertelyyn menee 5-6 vuotta, eikä silti tietenkään ehdi ihan joka maata koluta, eikä ole tarpeenkaan. Portugalissa kävin kyllä kerran kiertämässä pari viikkoa muun etelän kiertelyn lomassa ja kyllä maata näki siinä ihan tarpeeksi.

        Intian ja muiden aasian maiden kiertelyyn menee helposti enemmän kuin Euroopan, on sen verran enempi ja monipuolisempi nähtävää. Jenkkien kiertelyyn riittää muutaman vuoden reissut, Etelä-amerikkaan tuhlaantuun helposti sama tai enemmän kuin Euroopan koluamiseen. Sitten jää vielä Afrikka, ihan omana juttunaan Japani jne.

        Olet ihan oikeessa, jos haluaa nähdä oikeasti maailmaa, ei voi jumittua yhteen paikkaan pikkutarkkaan syynäämiseen. Portugalin, niin kuin suomenkin, voi maailmanmatkaaja katsastaa viikon bussireissulla, tai jättää vaikka väliin, jos on käynyt muissa pohjoismaissa ja Eteläeuroopan maassa.


      • 20v reissuja
        masseur kirjoitti:

        "Matkailun ja sen tuoman avartavan vaikutuksen kannalta ei ole mitään järkeä käyttää "loppuikää" resursseja yhden maan keittiöiden ja viinien opiskeluun." Monen maan ruokakulttuuri on regionaalinen. Jos ei satunnainen matkailija Milanosta löytänyt mieleistään ruokaa, niin sen kokemuksen perusteella ei voi vetää laajoja johtopäätöksiä Italian ruokakulttuurista.

        "niin silloin on hyväksyttävä se tosiasia, että eteläisen Euroopan maat ovat pitkälti samankaltaisia keskenään, samoin kuin pohjoisen Euroopan maat tahollaan." Tämä käsitys on kovin pinnallinen, mutta kertonee siitä, miten tämän satunnainen suomalainen matkailija näkee maailman.

        "Eräskin tyyppi kehuu aina, että hän on käynyt 20 kertaa Portugalissa ja näkee kaikki muut potentiaaliset kohteet negatiivisina, kun on katsonut jotain tosi-tv:tä Espanjassa asuvista suomalaisista tai kenties nuoruudessaan poikennut pikaisesti Leningradissa tarkasti kontrolloidun Neuvostoliiton turistina. Meneepä hän minne tahansa, tai edes suunnittelee sellaista, hänelle kaikki portugalista poikkeava on negatiivista. Näinhän se on ikänsä samoilla kulmilla viettäneellä juntillakin, tutusta ja turvallisesta poikkeava on aina "huonoa"." Kukahan tämä "eräs tyyppi" on? Ainakaan minuun tämä kuvaus ei sovi.

        "Masseur toteaa, että "Matkailijan kokemukset ovat rajallisia. Niiden pohjalta ei voi tehdä perusteltuja, laajoja johtopäätöksiä.". Siinä olet täysin väärässä arvoisa Masseur, matkailun kannalta oikeat ja parhaat johtopäätökset syntyvät nimenomaan "matkailijan kokemusten" pohjalta, ellei keskustella suunnitelmista muuttaa johonkin maahan asumaan. Portugal on pieni maa, samoin kuin Suomi, riittävän kuvan kummastakin saa aivan varmasti 2-3 viikon reissulla, kun matkustaa maan päästä päähän vaikka bussilla, pysähtyy sopivin välein ja liikkuu tavallisen kansan joukossa. "

        Hyvä nimimerkki "Elämä ei riitä", minä pysyn kannassani. Perustan kantani omiin kokemuksiini eri kulttuureista viimeisen 40 vuoden aikana ja päivittäisiin havaintoihini suomalaisista matkailijoista viimeisen viiden vuoden aikana. Kuinka moni matkailija onkaan esiintynyt esim. Azoreiden asiantuntijana vietettyään São Miguelilla yhden viikon! Suomen iltalehdet kirjoittelevat eri maista matkailupalstoillaan aivan samaan kevyeen tyyliin kun sellaista tekstiä on helppo tehda ja se myy.

        Toki voi käyttää valtavasti aikaa ja lukemattomia matkoja tutkiakseen Italian ruokakulttuuria tai Azoreita, mutta jokainen käsittää sen, että siihen se aika sitten meneekin, eikä kyse ole maailmanmatkailusta, vaan ennemminkin siitä, että on ottanut jonkun maan harrastuksekseen. Ei siinä ehdi elämän aikana paljon maailmaa nähdä.


      • Ahvenanmaa..
        masseur kirjoitti:

        "Matkailun ja sen tuoman avartavan vaikutuksen kannalta ei ole mitään järkeä käyttää "loppuikää" resursseja yhden maan keittiöiden ja viinien opiskeluun." Monen maan ruokakulttuuri on regionaalinen. Jos ei satunnainen matkailija Milanosta löytänyt mieleistään ruokaa, niin sen kokemuksen perusteella ei voi vetää laajoja johtopäätöksiä Italian ruokakulttuurista.

        "niin silloin on hyväksyttävä se tosiasia, että eteläisen Euroopan maat ovat pitkälti samankaltaisia keskenään, samoin kuin pohjoisen Euroopan maat tahollaan." Tämä käsitys on kovin pinnallinen, mutta kertonee siitä, miten tämän satunnainen suomalainen matkailija näkee maailman.

        "Eräskin tyyppi kehuu aina, että hän on käynyt 20 kertaa Portugalissa ja näkee kaikki muut potentiaaliset kohteet negatiivisina, kun on katsonut jotain tosi-tv:tä Espanjassa asuvista suomalaisista tai kenties nuoruudessaan poikennut pikaisesti Leningradissa tarkasti kontrolloidun Neuvostoliiton turistina. Meneepä hän minne tahansa, tai edes suunnittelee sellaista, hänelle kaikki portugalista poikkeava on negatiivista. Näinhän se on ikänsä samoilla kulmilla viettäneellä juntillakin, tutusta ja turvallisesta poikkeava on aina "huonoa"." Kukahan tämä "eräs tyyppi" on? Ainakaan minuun tämä kuvaus ei sovi.

        "Masseur toteaa, että "Matkailijan kokemukset ovat rajallisia. Niiden pohjalta ei voi tehdä perusteltuja, laajoja johtopäätöksiä.". Siinä olet täysin väärässä arvoisa Masseur, matkailun kannalta oikeat ja parhaat johtopäätökset syntyvät nimenomaan "matkailijan kokemusten" pohjalta, ellei keskustella suunnitelmista muuttaa johonkin maahan asumaan. Portugal on pieni maa, samoin kuin Suomi, riittävän kuvan kummastakin saa aivan varmasti 2-3 viikon reissulla, kun matkustaa maan päästä päähän vaikka bussilla, pysähtyy sopivin välein ja liikkuu tavallisen kansan joukossa. "

        Hyvä nimimerkki "Elämä ei riitä", minä pysyn kannassani. Perustan kantani omiin kokemuksiini eri kulttuureista viimeisen 40 vuoden aikana ja päivittäisiin havaintoihini suomalaisista matkailijoista viimeisen viiden vuoden aikana. Kuinka moni matkailija onkaan esiintynyt esim. Azoreiden asiantuntijana vietettyään São Miguelilla yhden viikon! Suomen iltalehdet kirjoittelevat eri maista matkailupalstoillaan aivan samaan kevyeen tyyliin kun sellaista tekstiä on helppo tehda ja se myy.

        Azorit ja Ahvenanmaa. Kummassakin voi reissumies käydä vilkaisemassa, tai jättää väliin, jos haluaa nähdä mielenkiintoisempia ja eksoottisempia paikkoja maailmassa. Tai sitten voi ihastua kumpaan vaan ja viettää loppuelämänsä tai ainakin kaikki lomansa Azoreilla tai Ahvenanmaalla, jos ei varsinainen matkailu kiinnosta, vaan haluaa vain löytää mieluisan elinympäristön.


      • Matkailu ja lomailu
        20v reissuja kirjoitti:

        Olet asian ytimessä. Jos haluaa nähdä maailmaa, ei voi koluta joka maata vuositolkulla. Ite olen kiertänyt maailmaa 20 vuotta, pääosin lomilla mutta pari kuukausien matkaakin olen tehnyt.

        Voin todeta, että jos tekee pari reissua vuodessa, niin Euroopan kiertelyyn menee 5-6 vuotta, eikä silti tietenkään ehdi ihan joka maata koluta, eikä ole tarpeenkaan. Portugalissa kävin kyllä kerran kiertämässä pari viikkoa muun etelän kiertelyn lomassa ja kyllä maata näki siinä ihan tarpeeksi.

        Intian ja muiden aasian maiden kiertelyyn menee helposti enemmän kuin Euroopan, on sen verran enempi ja monipuolisempi nähtävää. Jenkkien kiertelyyn riittää muutaman vuoden reissut, Etelä-amerikkaan tuhlaantuun helposti sama tai enemmän kuin Euroopan koluamiseen. Sitten jää vielä Afrikka, ihan omana juttunaan Japani jne.

        Olet ihan oikeessa, jos haluaa nähdä oikeasti maailmaa, ei voi jumittua yhteen paikkaan pikkutarkkaan syynäämiseen. Portugalin, niin kuin suomenkin, voi maailmanmatkaaja katsastaa viikon bussireissulla, tai jättää vaikka väliin, jos on käynyt muissa pohjoismaissa ja Eteläeuroopan maassa.

        Hep.

        Tässä keskustelussa on tullut vastakkain huomaamatta kaksi eri asiaa, matkailu ja lomailu. Lomailuun sopii hyvin se, että löydettyään mieluisan paikan, menee sinne uudestaan ja uudestaan, tutustuu maan eri alueiden ruoka- ja muuhun kulttuuriin, opiskelee ehkä kieltäkin. Toiset tykkää enemmän lomailusta, mitä tutummaksi turvallisemmaksi kohde tulee, sen parempi.

        Matkailija onkin sitten eri juttu. Hän haluaa nähdä ja kokea mahdollisimman paljon maailmaa. Hän ei tartu tuttuun ja turvalliseen, vaan suuntaa retkensä aina uusiin paikkoihin, eikä ennätä joka maassa käymäänkään, vaan näkee jo netistä saatavasta tiedosta, milloin jokin maa on sen verran samankaltainen toisessa käytyyn verrattuna, ettei voi käyttää rajallisia resursseja sinne suuntaamiseen.

        On ihan hienoa ja monelle varmasti antoisaakin, kun ihminen ihastuu johonkin maahan ja suuntaa sinne aina uudestaan ja uudestaan. Toiset käy aina Espanjassa, jotkut portugalissa tai lapissa, uudestaan ja uudestaan, palaten sieltä aina akut latautuneena ja onnellisena. Jollekin jo toinen reissu samaan maahan on liikaa ja veri vetää uusiin seikkailuihin, jossa mikään ei ole sitä tuttua ja turvallista, mutta vastavuoroisesti jännittävää, uutta ja erilaista.


      • Ahvenanmaa.. kirjoitti:

        Azorit ja Ahvenanmaa. Kummassakin voi reissumies käydä vilkaisemassa, tai jättää väliin, jos haluaa nähdä mielenkiintoisempia ja eksoottisempia paikkoja maailmassa. Tai sitten voi ihastua kumpaan vaan ja viettää loppuelämänsä tai ainakin kaikki lomansa Azoreilla tai Ahvenanmaalla, jos ei varsinainen matkailu kiinnosta, vaan haluaa vain löytää mieluisan elinympäristön.

        Näyttä siltä, että jotkut tähän keskusteluun osallistujista vetävät sen johtopäätöksen, että tuntemukseni rajoittuisi Suomeen ja Azoreihin. Olettamus ei pidä paikkaansa. On totta, että en ole koko maailmaa kolunnut enkä ole koskaan siihen pyrkinytkään, mutta toki tiedän elämästä myös muissa maissa. Olen asunut runsaat 10 vuotta elämästi Suomen ulkopuolella, josta yli puolet USA:ssa, viimeiset runsaat viisi vuotta Azoreilla. Olen viettänyt pitkähköjä aikoja muutamissa läntisen Euroopan maissa. Akateemisen koulutukseni olen hankkinut Yhdysvalloissa. Pystyn kommunikoimaan usella läntisen Euroopan kielillä sujuvasti.


    • arcoiris2

      voi nyt sentään...se että on kiintynyt johonkin paikkaan ja siellä kymmeniä kertoja käynyt ei välttämättä ollenkaan tarkoita ettei olisi käynyt ja kokenut monia muitakin paikkoja maailmassa...jonkun paikan vain tuntee ja kokee kodikseen ja sinne haluaa yhä uudelleen. Muualla käydään loma ja työreissuilla, mutta sinne kiintymyksen kohteeseen mennään kotiin...ei lomalle, siellä on hyviä ystäviä ja jokin kumma vetovoima, jota ei pysty selittämään. Tidän paljon ihmisiä joiden mielestä esim Kreikka ja Turkki ovat mielettömän mahtavia paikkoja, itseäni ne eivät koskettaneet millään lailla, olihan siellä kaunista....no kaunista on monessa muussakin paikassa. Kuka tykkää mistäkin ja tässäkin jokainen saa tulla autuaaksi omalla uskollaan...jotenkin tämä amerikkalaistyyppisen koe Eurooppa 5 päivässä matkailun suosija vain tuntuu ylentävän itsensä ylimmäksi auktoriteetiksi päättämään mikä on oikein ja että muut ovat kauhean ahdasmielisiä...tee sinä niinkuin sinusta hyvältä tuntuu, mutta ei silti tarvitse olla mikään besserwisser, ei me itsepäiset sinun ohjeitasi kumminkaan noudateta...muuten miestä kaikista alkaa tuntua että kävimpä jo kerran Espanjan aurinkorannikolla eiköhän se Etelä-Eurooppa ollut siinä. voisiko joku oikeasti haluta tutustua todella perinpohjaisesti johonkin paikkaan...itse aion jatkossakin koluta myös manner Portugalia tarkemmin, nyt vasta Lissabonista ja sen lähialueista hutera kuva. Tottahan se on että jos yrittää vähänkään syvemmän kuvan eri paikoista saada niin eihän siihen riitä ihmisikä saatikka useimpien rahat, kuka priorisoi mitenkäkin elämys matkaajan kannattaa toki lähteä kiertelemään eri mantereita, siellä erot ovat huomattavia, luonto poikkeaa jne

      • Muutamassa päivässä

        Portugali on niin pieni maa ja kansa, että hyvän yleiskäsityksen elämänmenosta, kulttuurista, rakennusarkkitehtuurista ja yleensäkin maasta saa viikon parin reissulla.

        Sanotaan, että matkailu avartaa. Sen olen 60 elinvuoden aikana huomannut, että useimmiten ne, jotka ihastuvat johonkin tiettyyn maahan/alueeseen ja keskittyvät lähinnä siellä pyörimiseen, muuttuvat yhtä rajoittuneiksi kuin ne, jotka elävät pikku kylällä tai jossain samassa lähiössä koko ikänsä, molemmista tulee pikkusieluisia ihmisiä, jotka näkevät kaiken siitä tutusta ja turvallisesta poikkeavan negatiivisina asioina juuri sen vuoksi, että se on mukavuusalueen ulkopuolella.

        Jos sinäkin saisit jotenkin repäistyä itsesi esim. pariksi vuodeksi kaukoitään, kiertämään eri maita ja tutustumaan elämään ruohonjuuritasolla, olisit aluksi negatiivinen juuri sen vuoksi, koska ihmiset ja kulttuuri sekä elämäntyyli ovat erilaisia kuin portugalissa, mutta ajan kuluessa huomaisit olleesi ennakkoluulon ja luutuneisuuden tynnyrissä ja alkaisit viihtymään sekä ennen kaikkea avartuisit mieleltäsi.


    • arcoiris2

      luuletkos sinä besserwisser etteivät ketkään muut ole matkustaneet missään kuin sinä....voin saattaa tiedoksesi että erittäin monissa maissa on käyty ja matkustaminen on aloitettu aivan lapsena, aasiassakin on käyty, mutta jos jokin ei kolahda niin se ei vaan kolahda vaikka sinä rakastaisit sitä yli kaiken...onhan se hyväkin että ihmiset pitävät eri asioista, muutenhan kaikki haluaisivat samaan paikkaan ja kas hetkessä se olisi piloilla. niin että tulepa sinä nyt ensin ulos sieltä ennakkoluuloisuuden ja luutuneisuuden tynnyristä ja anna minun olla ja viihtyä vuosien varrella perheekseni muuttuneiden ihmisten kanssa...ihmisikä ei riitä siihen että joka puolella maailmaa ehtisi solmia todella syviä ja tärkeitä kontakteja ihmisten kanssa...tuskin sinunkaan paras ystäväsi on se jonka tapasit eilen....ehdin kyllä Portugalin matkojeni välillä käydä muuallakin, mutta valitettavasti ei ole aikaa siihen että jos paikka ei heti tunnu hyvältä niin matkustaisin sinne vielä 10 kertaa tutkimaan josko jotakin kiinnostavaa sittenkin löytyisi, korostan etten matkusta minnekään viikoksi saati viikonlopuksi ja muodosta mielipidettäni aivan mitättömän ajan puitteissa. mutta nyt rakkaat pikkusielut, pääsette minusta, en ärsytä teitä enää mielipiteilläni, koska ei kannata haaskata ruutia harakoille saatikka tarjoilla helmiä sioille.

    • Pikaiset pintaturist

      Hyvä "arcoiris2".

      Kirjoitellessasi Portugalista toisaalla sanoit näin: "...tosin siinä voi mennä monia vuosia ennenkuin siihen asti päästään eli pikaiset pintaturistit eivät tätä ihmettä koskaan koe...."

      Kirjoituksestasi käy ilmi, että olet itse juuri moittimiesi "pikaisten pintaturistien" kaltainen, mitä tulee muualla maailmassa matkailuun.

      Portugali on niin pieni maa ja kansa, että hyvän yleiskäsityksen elämänmenosta, kulttuurista, rakennusarkkitehtuurista ja yleensäkin maasta saa viikon parin reissulla, siinä näkee juuri sen, onko maa itselle niin kiinnostava, että kannattaisi ruveta koluamaan sitä perusteellisesti sinun laillasi.

      Jokaiselle matkailijalle jotkut maat ja paikat kolahtavat enemmän kuin toiset. Mutta jos haluaa harrastaa matkailua joka avartaa, ei anna tämän ohjata elämäänsä niin, että käyttää suurimman osan matkailuresursseistaan tähän ihastukseensa, silloin käy juuri niin, että muuttuu yhtä rajoittuneeksi kuin ne, jotka elävät pikku kylällä tai jossain samassa lähiössä koko ikänsä, muuttuu pikkusieluiseksi ihmiseksi. Ja samasta asiastahan siinä onkin kyse, toinen elää takahikiällä koko elämänsä, toinen tutkii Portugalin jokaisen kiven ja hiekanjyvän, muuttuen koko ajan epäluuloisemmaksi muuta maailmaa kohtaan.

      Sinussakin tämä vaikutus näkyy, koska olet muuttunut kielteiseksi suomalaisuutta ja suomalaisten kansanluonnetta kohtaan, vaikka olet pysyvästi itsekin osa sitä, tahdoit tai et.

      Ihminen, joka harrastaa todellista ennakkoluulotonta, monipuolista ja avartavaa matkailua, oppii arvostamaan yhä enemmän myös juuriaan, omaa kansaansa ja kotimaataan.

      Sitä paitsi mitään homogeenista suomalaista kansanluonnetta ei ole olemassakaan, suomalaisten keskinäiset geneettiset erot ovat suuremmat kuin monien eri kansojen. Tekisi sinullekin hyvää jättää portugalissa laukkaaminen väliin ja käyttää esim. viisi vuotta aikaa Suomen kiertelyyn ajan kanssa, tutustuen eri maakuntien ihmisiin ja elämäntapoihin. Pohjanmaalaisiin, savolaisiin, pohjois- ja eteläkarjalaisiin, lappilaisiin, kainuun kylien ja korpien asukkaisiin.

    • minä tykkäsin

      Jopas te jankkaatte :)

      En ole paljoa matkustellut, toki Rhodos ja Espanja on kerran (jopa) käyty. Siis Espanjan Costa Blanca. Siltikin voin kai sanoa, että minä pidin siitä pidättyvyydestä, jota useimmissa kohtaamissani portugalilaisissa havaitsin. Koska se on niin tuttua:) Myyjät eivät myöskään "tulleet iholle" ulkomyyntikojuissa, kuten vaikkapa Rhodoksella. Eikä kukaan huutanut Anttilan hinnoista mitään...Pidättyvyys ei ollut epäkohteliaisuutta, kaikki olivat hyvin palvelualttiita - no, yksi taksikuski hermostui kun hän ei osannut englantia eli ei ymmärtänyt mitä kysyin.

      Menisin uudelleenkin, mutta toiseen hotelliin, en sinne mäen päälle. Polvet ja selkä eivät enää kestäisi niitä rappuja.

    • pari kertaa

      Pari kertaa olen Portugalissa käynyt, etelässä ja pohjoisessa.

      Se on täysin ihmisestä kiinni, miten suureksi eron näkee vaikka Espanjaan ja Kreikkaan. Omasta mielestä ero muuhun eteläiseen Eurooppaan on suurinpiirtein vastaava kuin Ruotsin ero Norjaan ja Tanskaan.

      Lomailukohteena portugali on ok, jos ei häiriinny joissain paikoin esiin tunkevasta rähjäisyydestä ja köyhyydestä, eikä kaipaa mitään ihmeempää luksusta.

      Matkailusta kiinnostuneelle tämä pieni maa on äkkiä nähty ja mieli palaa jo uusiin kohteisiin.Joku voi olla toista mieltä, mutta silloin ajatusmaailma on sellainen, että jokainen pikku kolkka pitää koluta, sillä tavalla saa kyllä kaikki elämänsä lomat kulumaan vaikka pelkästään kotimaata kierrellessä.

    • Anonyymi

      Portugali on kiehtova maa ja kiva paikka käydä. Kannattaa kunnioittaa kulttuuria ja opetella portugalia. Ei kaikki ole onneksi englannin ylivaltaa.

    • Anonyymi

      Kokemukseni mukaan Euroopan rantalomien ehdoton ykkönen on Praia de Rocha (Portimao).

    • Anonyymi

      Portugalissa on vielä 'vanhan maailman' tuntua vaikka maa onkin monella tapaa hyvin moderni. Lissabon on erikoinen sekamelska modernia ja ränsistynyttä vanhaa josta moni niin pitää. Oporto on taas kostea ja kolahtanut mutta omalla tavallaan varsin hieno kaupunki. Lissabonin haittapuoleksi voisi sanoa kaupungin suuren koon joka tekee välimatkoista välillä pitkät. Oporto on hiukan pienempi mutta silti suuri kaupunki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1749
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1728
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      14
      1229
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1154
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1132
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1057
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe