Olemme harkinneet pitkään sijaisperheeksi ryhtymistä, mutta huolestuttaa se, voivatko biovanhemmat yöllä kännissä saada päähänsä, että lähdetäänpä hakemaan meidän lapsi kotiin ja tulla pimpottelemaan ovikelloa. Eli onko sijaisperheen osoite biovanhempien tiedossa?
Saako biovanhemmat tietää sijaisperheen osoitteen?
24
1462
Vastaukset
- -kyllä-
Voi sinua =) ei millään pahalla mutta YHTEISTYÖ biosuvun kanssa kuuluu siihen sijaisvanhemmuuteen. Eli ehkä jossain tapauksessa, jos vanhemmat olisivat hurjia rikollisia voitaisiin ajatella etteivät he tietäisi lapsen osoitetta, mutta silloin tuskin lasta perheeseen sijoitetaankaan vaan laitokseen.
Eli kyllä biovanhemmat tietävät missä heidän lapsensa asuu. Monesti käyvätkin sijaisperheessä ja ainakin pitävät toivottavasti yhteyttä lapseen puhelimitse jne. Se miten biovanhemmat käyttäytyvät sijaisperhettä kohtaan varmasti vaihtelee, mutta helpostihan jotain pientä ongelmaa voi tulla...
Jos on tiedossa vanhempien uhkaava käytös niin tuskin sellaista lasta ihan helposti tavalliseen perheeseen laitetaan, tosin ainahan sitä ei voida tietää. Nämä on niitä asioita, mitä kannattaa kysellä tarkkaan sossulta, ennenkuin sijaisvanhemmaksi ryhtyy ja myös tavata vanhempia jotta näkee onko mahdollista saada jonkinlainen yhteistyö toimimaan.
Kysele, selvitä ja aseta ehtoja vanhemmuudelle, eli omaa turvallisuuttaan (tai lasten) ei kannata ehdoin tahdoin riskeerata. - ,.............
En tarkoittanutkaan etten voisi olla yhteistyössä biovanhempien kanssa, mutta koska minulla ei ole mitenkään ruusuiset kuvat ihmisistä jotka eivät huolehdi lapsistaan (sorry vaan) niin ihan omien lasteni turvallisuuden vuoksi myös mieluummin hoitaisin biovanhempien tapaamisen jossain ihan muualla kuin omassa kodissani. Mieluiten todellakin pitäisin tilanteen sellaisena, etteivät biovanhemmat tiedä tarkkaa osoitetta. Meillä on salainen osoite työn takia muutenkin, niin sitä ei edes saa mistään kyselemällä.
Taitaa sitten kaatua tähän, jotenkin vain tuntuu että olisi turvaton olo omassa kodissa, kun miettisi iltaisin että onko huostaanotetun vihainen vanhempi oven takana yöllä. En tiedä kuinka yleistä se on että niin käy, mutta tuskin ihan tavatontakaan,
Tietenkään kaikki biovanhemmat eivät ole väkivaltaisia narkkeja, pitää tosiaan kysellä asiasta lisää.- Neljä
Monia syitä on miksi lapsi huostaanotetaan , ei vanhempia kannata eikä saakkaan sen perusteella arvottaa. Meistä kuka hyvänsä voi joutua tilanteeseen, että tarvitsee yhteiskunnan apua, joko vähän aikaa tai lopun ikänsä.
- huiukhkgy
Neljä kirjoitti:
Monia syitä on miksi lapsi huostaanotetaan , ei vanhempia kannata eikä saakkaan sen perusteella arvottaa. Meistä kuka hyvänsä voi joutua tilanteeseen, että tarvitsee yhteiskunnan apua, joko vähän aikaa tai lopun ikänsä.
Ööh.. siis vanhempia ei saa arvottaa sen mukaan huostaanotetaanko lapsi vai ei? Lapsiaan huonosti tai välinpitämättömästi kohtelevat ovat yhtä hyviä vanhempia kuin normaalit vanhemmat? Ei kyllä meilläpäin. Ei normaali ihminen tarvitse yhteiskunnan apua tuossa asiassa. Normaali ihminen pistää lapsen edun omiensa edelle ja piste.
- eräs sairas äiti
huiukhkgy kirjoitti:
Ööh.. siis vanhempia ei saa arvottaa sen mukaan huostaanotetaanko lapsi vai ei? Lapsiaan huonosti tai välinpitämättömästi kohtelevat ovat yhtä hyviä vanhempia kuin normaalit vanhemmat? Ei kyllä meilläpäin. Ei normaali ihminen tarvitse yhteiskunnan apua tuossa asiassa. Normaali ihminen pistää lapsen edun omiensa edelle ja piste.
Lapsia voidaan sijoittaa myös lapsen vaikean sairauden vuoksi jos vanhemmat eivät pärjää lapsen kanssa. Monilla voi olla myös vaikeata masennusta ym jonka vuoksi tarvitsee pidempiaikaista tai väliaikaista apua. Ei ole aina kyse siitä että vanhemmat ovat alkoholisteja tai nistejä tms.
- Neljä
eräs sairas äiti kirjoitti:
Lapsia voidaan sijoittaa myös lapsen vaikean sairauden vuoksi jos vanhemmat eivät pärjää lapsen kanssa. Monilla voi olla myös vaikeata masennusta ym jonka vuoksi tarvitsee pidempiaikaista tai väliaikaista apua. Ei ole aina kyse siitä että vanhemmat ovat alkoholisteja tai nistejä tms.
Vanhemmilla voi olla sairautta itselläänkin, ei se heistä yhtään huonompia tee. Eikä heidän lapsistaan.
- Sijoitettu
Neljä kirjoitti:
Vanhemmilla voi olla sairautta itselläänkin, ei se heistä yhtään huonompia tee. Eikä heidän lapsistaan.
Sijoitetun nuoren oma kommentti tähän:
Vähän nyt kuulostaa kyllä siltä, että on väärät perusteet lähteä sijaisvanhemmaksi, jos olet jo valmiiksi arvottanut biovanhemmat alapuolellesi. Monetkaan eivät tajua, että lapset ovat biovanhempiaan kohtaan lojaaleja, ja sijoituksesta, pitkäaikaisestakin, huolimatta biovanhemmat ovat biovanhempia.
Helpoimmalla pääset, kun suhtaudut avoimin mielin sekä vanhempiin, että lapsiin, ihmisille saattaa tässä maailmassa tapahtua asioita, jonka vuoksi he eivät pysty lapsistaan huolehtimaan itse. Sen vuoksihan järjestelmä on kehitetty. Eivät sijaisvanhemmat 'korvaa' lapsen biologisia vanhempia, he tulevat kumppaneiksi, mukaan kasvattamaan ja ohjaamaan, tukemaan. Siinä samalla toivon mukaan syntyy elinikäisiä kiintymyssuhteita.
Mä olen itse asunut koko elämäni sijaisperheessä ja yksi avainasia onnistumiselle oli se, että meillä kunnioitettiin mun juuriani. Jos mun biovanhemmat olisi meillä leimattu alemmaksi kastiksi, olisi oma olokin ollut varmasti kurjempi, olenko samanlainen kuin vanhempani joita et päästä edes ovesta sisään?
Mä pidän mun sijaisvanhempia äitinä ja isänä, he ovat mut kasvattaneet, ruokkineet, vaatettaneet, kannustaneet, tukeneet, rakastaneet ja hoitaneet. Mutta kyllä mä tiedostan, että mulla on biologinenkin perhe. Se on sellaista erilaista rakkautta. - Lapsen Kaipuu
huiukhkgy kirjoitti:
Voi jeesuksen vittu mikä sairas idiootti sinäkin olet! Toivottavasti et helvetin tyhjä kohtu saa lasta koskaan!
Sinulle ei tietenkään vaikeasti traumatisoitunut varhaisnuori kelpaisikaan, koska se ei tyydytä tarpeitasi, vaan varastettu vauva. Eipä tosin huostaan useimmiten päädykään vakavimmat tapaukset, ihan jo sossujen mukavuudenhalu on siihen syynä. Joku voi päätyä huostaan myös esim. jos yksinhuoltajavanhempi sairastuu tai loukkaantuu niin, ettei enää kykene yksin huolehtimaan lapsestaan. Silloinkin sukusijoitus pitäisi olla ensisijainen, mutta eiväthän sossut lakia noudata. - tällainen halutaan
Lapsen Kaipuu kirjoitti:
Voi jeesuksen vittu mikä sairas idiootti sinäkin olet! Toivottavasti et helvetin tyhjä kohtu saa lasta koskaan!
Sinulle ei tietenkään vaikeasti traumatisoitunut varhaisnuori kelpaisikaan, koska se ei tyydytä tarpeitasi, vaan varastettu vauva. Eipä tosin huostaan useimmiten päädykään vakavimmat tapaukset, ihan jo sossujen mukavuudenhalu on siihen syynä. Joku voi päätyä huostaan myös esim. jos yksinhuoltajavanhempi sairastuu tai loukkaantuu niin, ettei enää kykene yksin huolehtimaan lapsestaan. Silloinkin sukusijoitus pitäisi olla ensisijainen, mutta eiväthän sossut lakia noudata.Sijoitettu lapsi kyllä pärjää parhaiten, kun sopeutuu kiltisti systeemiin, eli sanoo: "Mulla on kahdet vanhemmat". Sijaisvanhemmat silleen huolehti musta arkene, mutta mun omat vanhemmat on aina mun sydämessä, vaikka silleen vähän ovat erilaisia vanhempia. Moelmmat on rakkaita.
Kun sijoitettu sanoo tuolla tavalla erilaiset järjestöt ja sossut kiittelevät ja taputtavat monella muotoa päätä.
Hyvä tyttö, hyvä poika. Tule kertomaan tuota kaikille!
- Sijari12345
Me valitsimme juuri mainitsemistasi syistä yhteistyökumppaniksemme suuren kaupungin, joka on 200 kilsaa kotoamme. Eipä ole hankaluuksia ollut, tuskin heillä edes olisi rahaa lähteä näin kauas räyhäämään. Omassa kodissa ei tapaamisia tarvitse järjestää. Meillä äiti kävi sijoituksen alussa katsomassa kotiamme (sossu oli mukana) ja sen jälkeen tapaamiset on järjestetty tapaamispaikoissa (ovat valvottuja) ja monestihan tapaamisia on biojen kotona (paitsi siis ei meillä). Meille ihan suositeltiin sossujen taholta, että oma koti pidettäisiin lapsellekin "puhtaana paikkana" eli ihan erillään siitä entisestä elämästä.
Jos yhtään lohduttaa, kuulemma vakavat ongelmat biosuvun kanssa ovat harvinaisia, mutta luulisimpa että jos ehdottomasti haluatte osoitteenne salata, se onnistuu. Mulla on salainen puhelinnumero ja lapsen vanhempia varten otettu erillinen liittymä sitten. Toimii! - sijari
Meidän osoitteemme on lasten vanhempien tiedossa ja aika usein tapaamiset on järjestetty meillä kotona. Sitten kun lapset ovat kasvaneet niin ovat siirtyneet tapaamaan vanhempiaan vanhempien kotiin. Yhtään kertaa eivät vanhemmat ole tulleet yllätyksenä vaan kaikki tapaamiset ovat olleet sovittuja.
Vanhemmista toki riippuu annetaanko heille sijaisvanhempien osoite vai ei. Tunnen sijaisperheitä joita "ei ole olemassakaan" eli heidän kaikki tietonsa ovat salaisia. - Joskus näinkin
Mulla taasen oli salainen puhelinnumero jonka vain huostassa pidetty lapsi tiesi ja erillinen sijaisvanhempia ja sossua varten hankittu liittymä. Sijaisvanhemmat häiriköivät päihteissä ja tasapainottomina kielloista huolimatta, joten salaisen numeron turvin saatoin saada lepotuokioita. Perhekodin isä jutteli paljon asioistaan. Tunninkin verran hän saattoi purkaa ahdistustaan minulle huostaanotetun lapsen äidille. Kovin oli psyykeltään huonossa kunnossa se mies parka.
- "olen parempi"
Jos noin paljon pelkää ihmisiä, kannattaa valita jokin muu tehtävä. Niitähän tässä yhteiskunnassa riittää muitakin, kuin sijaisvanhemmuus. Kärkimystä on tiedossa monille osapuolille tuollaisilla keskenkasvuisen anseteilla!
- jkbkjbkb
Niin, aloittajan huoli on minun mielestäni täysin aiheellinen.. Me yritimme kaikkemme kartoittaaksemme bioperheen mahdollisen "uhkan" perheellemme ja teimme kaikkemme, että yhteistyö toimisi. Siitä huolimatta meitä uhattiin ja pelko oli kova kahden oman pienen lapsen vuoksi. Tämä on syy miksi emme enää ryhdy sijaisvanhemmiksi ainakaan niin kauan kuin omat lapset ovat pieniä. Tai sitten sijoittavan kunnan oikeasti tulee olla todella kaukaa.
- PIOLOGINEN
Sijaisvanhemmaksi ei kannata alkamaan, jos ei halua pitää yhteyttä lapselle tärkeisiin ihmisiin! Minusta on erittäin itsekästä ja sossuiltakin ammattitaidottomuutta jos jonkun sijaisvahemmaksi haluavan annetaan sanella ehdot..."meillä ei sitten biot käy.." Todella haavoittavaa lapsen psyykelle jos "kotona" ei käy koskaan mummuja tai kummeja.Mutta ns.parempiosaiset sijaisvanhemmat yleensä tekevät kaikkensa ettei "ydinperhe" kokisi mitään muutosta. Mutta ikävä kyllä jos onnistuu sijaislapsen ottamaan hoitoon siinä kaikki muuttuu.Mitä sitten kun lapsi haluaa kevätjuhlaan omat rakkaansa, tai kutsua synttäreille mummoja tai äidin tai kummin? Mitä te sitten teette? VOI VOI KUN ME EI VOIDA PÄÄSTÄÄ NIITÄ MEILLE....
- sijari
Meillä lasten vanhemmat ovat tervetulleita kevät- ja joulujuhlaan. Kahden lapsen vanhemmat tulevat mielellään ja meitä onkin iso porukka kun koululle yhdessä menemme. Ensin juomme aina kahvit meillä kotona ja juhlista vanhemmat lähtevät suoraan kotiinsa.
Synttäreille biosuku on myös tervetullut. Tosin kun lapset kasvavat niin haluavat juhlia synttäreitään vanhempien luona ja tapaamiset sovitaankin aina synttärin yhteyteen. Lapsi saa näin ollen kolmet juhlat; biovanhempien luona ja meillä juhlitaan ensin kavereiden kanssa ja sitten meidän suvun kanssa. - Sijarille
sijari kirjoitti:
Meillä lasten vanhemmat ovat tervetulleita kevät- ja joulujuhlaan. Kahden lapsen vanhemmat tulevat mielellään ja meitä onkin iso porukka kun koululle yhdessä menemme. Ensin juomme aina kahvit meillä kotona ja juhlista vanhemmat lähtevät suoraan kotiinsa.
Synttäreille biosuku on myös tervetullut. Tosin kun lapset kasvavat niin haluavat juhlia synttäreitään vanhempien luona ja tapaamiset sovitaankin aina synttärin yhteyteen. Lapsi saa näin ollen kolmet juhlat; biovanhempien luona ja meillä juhlitaan ensin kavereiden kanssa ja sitten meidän suvun kanssa.Tuosta tuli mieleeni sota-ajat ja sotavangit. Joitakin sotavankeja pidettiin hyvin ja vankeja pyydettiin käymäänkin sodan loputtua ja vankien palauttamisen jälkeen. Vangeista tiedettiin nimet ja kotipaikat. Jotkin kävivätkin.
Pyydetäänkö teillekin sukusi kanssa sijoitettuja käymään kylässä sijoituksen päättymisen jälkeen. Jos, niin mitä varten.
Ja miten on, voitko mielestäsi repostella sijotettujen nimillä ja muilla salassapidettävillä tiedoilla teidän suvun kanssa. Ja pitää juhlia suvullesi sijoitettujen synttäreiden johdosta. Ottavatko sukulaisesi muistoksi tai sinä itse omaan käyttöösi valokuvia noista juhlistanne.
Miten sinun pitäisi mielestäsi suhtautua sijoitettujesi yksityisyyden suojaan. Pitäisikö mitenkään. - Hahhaa
Sijarille kirjoitti:
Tuosta tuli mieleeni sota-ajat ja sotavangit. Joitakin sotavankeja pidettiin hyvin ja vankeja pyydettiin käymäänkin sodan loputtua ja vankien palauttamisen jälkeen. Vangeista tiedettiin nimet ja kotipaikat. Jotkin kävivätkin.
Pyydetäänkö teillekin sukusi kanssa sijoitettuja käymään kylässä sijoituksen päättymisen jälkeen. Jos, niin mitä varten.
Ja miten on, voitko mielestäsi repostella sijotettujen nimillä ja muilla salassapidettävillä tiedoilla teidän suvun kanssa. Ja pitää juhlia suvullesi sijoitettujen synttäreiden johdosta. Ottavatko sukulaisesi muistoksi tai sinä itse omaan käyttöösi valokuvia noista juhlistanne.
Miten sinun pitäisi mielestäsi suhtautua sijoitettujesi yksityisyyden suojaan. Pitäisikö mitenkään.Jassoo. Että sijoitetulta lapselta pitäisi kieltää synttärit sijaissukulaisten kesken? Varmaan koulukavereiden kesken myös, eihän sijoitetun lapsen nimi yms. yksityisasiat luokkatovereille kuulu, vai mitä? Pitäisi varmaan laittaa lapsi kaappiin piiloon ja kieltää kaikki normaali elämä, ettei "yksityisyys" vaarannu. Koulussakin voi joku vaikka kuulla nimen tms. hirveää.
No, onneksi meille sijoitetulla lapsella on huomattavasti sinua tervepäisemmät vanhemmat, jotka ovat oikein iloisia siitä, että lapsi saa juhlia ja olla mielensä mukaan myös meidän sukulaisten kanssa. Sekös sinua harmittaa.
Ihan tiedoksesi, että lapsen nimi ei ole salassapidettävää tietoa. TJEU.
- kuka pääsee ja ei
Meidän lapsi ei oikein millään päässyt (silloin kuin oli tuossa hirveässä paikassa) sukulaisten juhliin, mutta näin hänet valokuvassa naapurin sijaisperheen lapsen rippijuhlassa. Ko. lapsen sukulainen oli saanut meidän lapsesta napattua valokuvan.
Vähän epäreilulta tuntui, ettei omien sukulaisten juhliin päässyt, mutta naapurisijaisperheen lasten mummu sai ottaa valokuvan heidän lapsen juhlista.- Sijari
No ihan varmasti tuntui epäreilulta ja syystä. Totta kai lapsen kuuluu päästä oman perheen perhejuhliin, jos sossu ei sitä jostain syystä kiellä, eikä selkeitä esteitä ole.
Mikä tuossa oli syynä, että näin ei tapahtunut? Ymmärtäisin, jos olisi kyse tilanteesta, jossa yhteydenpitoa rajoitetaan tms. tai siitä, että juhla vaatisi koulusta poissaoloa. Kutsuitko lapsen juhlaan esittämällä kutsun suoraan sijaisperheelle vai sossun kautta? Miten päätöstä perusteltiin? Viime kädessä näistä päättää sossu, ei sijarit.
Oliko se toinen perhe, jossa lapsi oli rippijuhlassa siis teidän vai sijaiskodin naapurissa? Jos se oli teidän naapurissa, ei etäisyys ainakaan voi olla este.
Sekin mahdollisuus tietysti voi olla, että lapsi itse on päättänyt olla tulematta. - sijari määräsi
Sijari kirjoitti:
No ihan varmasti tuntui epäreilulta ja syystä. Totta kai lapsen kuuluu päästä oman perheen perhejuhliin, jos sossu ei sitä jostain syystä kiellä, eikä selkeitä esteitä ole.
Mikä tuossa oli syynä, että näin ei tapahtunut? Ymmärtäisin, jos olisi kyse tilanteesta, jossa yhteydenpitoa rajoitetaan tms. tai siitä, että juhla vaatisi koulusta poissaoloa. Kutsuitko lapsen juhlaan esittämällä kutsun suoraan sijaisperheelle vai sossun kautta? Miten päätöstä perusteltiin? Viime kädessä näistä päättää sossu, ei sijarit.
Oliko se toinen perhe, jossa lapsi oli rippijuhlassa siis teidän vai sijaiskodin naapurissa? Jos se oli teidän naapurissa, ei etäisyys ainakaan voi olla este.
Sekin mahdollisuus tietysti voi olla, että lapsi itse on päättänyt olla tulematta.Meidän tapauksessa sijaisvanhempi päätti kaiesta ja sossu sinunasi hänen halunsa. Ko. sijaisperhe oli jokusen kilometrin päässä lapsemme sijaisperheestä ja sen sijoitetun lapsen mummu on ystäväni.
Ei päässyt eräisiinkään sukujuhliin, kun olisi matkan takia myöhästynyt 2 tuntia sovitusta paluuajasta (klo 16.00). - ei omaa tahtoa
sijari määräsi kirjoitti:
Meidän tapauksessa sijaisvanhempi päätti kaiesta ja sossu sinunasi hänen halunsa. Ko. sijaisperhe oli jokusen kilometrin päässä lapsemme sijaisperheestä ja sen sijoitetun lapsen mummu on ystäväni.
Ei päässyt eräisiinkään sukujuhliin, kun olisi matkan takia myöhästynyt 2 tuntia sovitusta paluuajasta (klo 16.00).Lapsella ei juurikaan ollut tahtoa mihinkään, kun tahto oli sijarin taskussa.
- joku nautti
ei omaa tahtoa kirjoitti:
Lapsella ei juurikaan ollut tahtoa mihinkään, kun tahto oli sijarin taskussa.
Nämä ovat epäkohtia kaikista lievimmästä päästä. Kyseessä oli vuosia kestävä kiusaaminen ja henkinen väkivalta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422816Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4342383Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens232322Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau192143Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421796Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421752Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241285Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,31187- 741079
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67997