Tämä ei tosin tälle palstalle kuulu, mutta asiantuntijat ovat kylläkin täällä. Nuohooja totesi puumämmitäisen savupiipun hormin olleen siksi paljon pikeentynyt, että oli nokipalon vaara, sanoi että pellit enemmän auki. Olen miettinyt asiaa, ja nyt olen varautunut nokipalon varalta siten, että saan piipun päällisen nopeasti juljettua, ja tietysti pellit kiinni että palo tukehtuisi ilman puutteeseen. Jos jollain on kokemusta nokipalosta, niin kertokaa miten toimitte. Kiitos
Noki
9
1586
Vastaukset
- Nokipalo
ei tukehdu hapen puutteesees vaan palo jatkuu niin kauan kuin polttoainetta riittää, tiilet voivat joka punoittaa kuumuudesta.
- Kyllä tukehtuu
Tietoni mukaan ainoastaan sellainen palava aine joka tuottaa tarvitsemansa hapen itse palavasta aineesta ei tukehdu hapen puutteeseen. Tällaiset aineet kuten ruuti on useita eri komponentteja, ja yksi osa koostumuksesta on noen tapainen hiili, mutta tuo hiili ei yksin pysty happea tuottamaan hormissa palaessaan. Jos näin kuitenkin olisi, että pystyisi happea tuottamaan palaessaan, niin joutuessaan suljettuun tilaan (pellit kiinni ja hormi suljettu) seuraisi nopea paineen nousu ja räjähdys.
- jaakoppi
Kyllä tukehtuu kirjoitti:
Tietoni mukaan ainoastaan sellainen palava aine joka tuottaa tarvitsemansa hapen itse palavasta aineesta ei tukehdu hapen puutteeseen. Tällaiset aineet kuten ruuti on useita eri komponentteja, ja yksi osa koostumuksesta on noen tapainen hiili, mutta tuo hiili ei yksin pysty happea tuottamaan hormissa palaessaan. Jos näin kuitenkin olisi, että pystyisi happea tuottamaan palaessaan, niin joutuessaan suljettuun tilaan (pellit kiinni ja hormi suljettu) seuraisi nopea paineen nousu ja räjähdys.
Mä en uskaltais kokeilla tuottaako ite happea ....räjähtääkö vai ei
- Ei tukehdu,
Kyllä tukehtuu kirjoitti:
paloa voidaan jonkin verran säädellä vedolla, mutta sammumaan sitä ei saa, muistaa sopii että nuohoamaton piippu syttyy ennemmin tai myöhemmin varmasti JA MUISTAKAA EI SITTEN VETTÄ PIIPPUUN MISSÄÄN MUODOSSA JA MILLÄÄN TAVALLA !
- suolattu
Nokipalo sammutetaan suolalla. Mikään pieni ripaus ei riitä vaan muutama kilo piipusta alas. Maatalouskaupoista saatava heinäsuola on hyväksi havaittu.
- Suola ei ole
mikään yleispätevä keino nokipalon sammuttamiseen, tietyissä paloissa sillä voi hillitä palon voimakkuutta, mekasnismia mikä sen aiheuttaa ei tunneta, itse epäilen että se perustuu vain jäähdyttävään vaikutukseen, saman ilmiön saisi aikaan vaikka hiekalla. Nokipalo sammutetaan nuohoamalla ja lappaamalla nuohusluukusta hehkuva kuona ulos paloturvalliseen paikkaan.
- Sammuu..
Suola ei ole kirjoitti:
mikään yleispätevä keino nokipalon sammuttamiseen, tietyissä paloissa sillä voi hillitä palon voimakkuutta, mekasnismia mikä sen aiheuttaa ei tunneta, itse epäilen että se perustuu vain jäähdyttävään vaikutukseen, saman ilmiön saisi aikaan vaikka hiekalla. Nokipalo sammutetaan nuohoamalla ja lappaamalla nuohusluukusta hehkuva kuona ulos paloturvalliseen paikkaan.
Eiköhän sammu, kun ottaa nokiluukun alhaalta auki ja suuntaa jauhesammuttimen letkun hormiin päin ja pullo tyhjäksi. On kyllä ihme palo jos ei tuosta sammu.
- Voi sammuakin,
Sammuu.. kirjoitti:
Eiköhän sammu, kun ottaa nokiluukun alhaalta auki ja suuntaa jauhesammuttimen letkun hormiin päin ja pullo tyhjäksi. On kyllä ihme palo jos ei tuosta sammu.
kun palo ei ole vielä päässyt vauhtiin, täydellä voimalla palo puhaltaa liekkejä paineella joka mahdollisesta raosta..
- Nuohoamaan vaan
Kunnnon nuohous vaan sille hormille ja jatkossa pidät pellit auki, etkä säätele savupelillä vetoa. Vaan onneksi ei itsellä ole kokemusta nokipalosta, joiltakin olen kuullut hurjia juttuja. Kaveri laittoi saunanuuniin öljyisen vanhan moottorisahan puolikkaan, aatteli polttavansa siitä öljyt pois. Se olikin magnesiumvalua ja lähti palamaan iloisesti, paloi sitten siinä muutakin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574