Terve!
Vaikka asia on sinänsä surullinen ja on tympeetä että tällaistakin joutuu nyt miettimään, niin kysyn täältä tällaista asiaa mihin toivon jonkun tietävän vastauksen.
Eli minulla on edessä perunkirjoitus ja siellähän luodaan verotusta varten arviot omistusten arvoista.
Mites tämä metsän hinnan arviointi nyt toimii? En toivo vastausta "että kysy lakimieheltäs", haluan kuulla sen nyt täältä jos jollain on omakohtaista kokemusta. Millä perusteella se hinta arvioidaan, ja (toki valtioita nyt jollain tapaa kunnioittaen) onkohan mahdollista edes jotenkin saada javascript:void(0);sitä summaa pienemmäksi? Jos puuntarkkuudella aletaan arvoa laskemaan niin 30ha metsä saadaan melko äkkiä puuntarkkuudella TODELLA suureksi...
Kiitos vastauksista!
perunkirjoitus ja siinä metsän arvo?
6
3932
Vastaukset
- ....................
MHY:n mies tekee tämmöiset arviot ja ne kelpaavat verottajalle
Periaatteessa sellainen perintöön kuluva myyntikelpoinen omaisuus kannattaa arvioida yläkanttiin jos se on menossa lähivuosia myntiin koska perintövero on pienempi kuin vero myyntivoitosta. - Maksettu on
Jos metsäsi on suurta tukkipuuta niin kannattaa käyttää alueen keskihintaa, mutta jos taimikkoa niin ota arvio MHY:ltä tai muulta välittäjältä.Itse otimme arvion välittäjältä ja se oli melkein sama kun verottajan käyttämä.Perunkirjotusarvo oli 2840€/ha.Toi edellinen kommenti on hyvä mikäli olet myymässä.
- määtäs
Ota huomioon, että metsäalan ammattilaiset joutuu virkansa puolesta arvioimaan metsän mahdollisimman tarkasti vastaamaan todellista arvoa.
Itse kun teet, tai joku "maallikko " tekee arvio, se saattaa mennä jonkun verran alle todellisen arvon.
Arvioita silti molemmat. Ei niistä kummemmin vastuuseen joudu.
Verottaja ratkaisee asian kuitenkin.
Asiaa kannattaa miettiä siinä valossa .Maksaako vähemmän perintöveroa ja pitää metsän itsellään jatkossa, vai maksaa perintöveroa todellisen arvon mukaan ja myy palstan pienemmällä myyntivoitto verolla - oooppp
Laita googleen "metsätohtori". Saat hyvää, luotettavaa palvelua!
- Pettynyt perikunta
Toisenlaisiakin näkemyksiä löytyy. Ainakin palvelun hyvyydestä ja luotettavuudesta.
- mehta
Metsäpohja 200 €/ha, Istutettu taimikko 1000€/ha ja miehenkorkuinen taimikko 2000 €/ha. Puuston arvo perintöverotuksessa n.7000 €/ha (kunnon metsä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219