Meksiko

Red

Hei! Onkohan kenelläkään tietoa/kokemuksia Meksikosta? Erityisesti Baja California-alueesta? Olen muuttamassa sinne, ja olisi hienoa tietää alueesta enemmmän kuin mitä kirjoista lukemalla oppii :)
Kiitos jo etukäteen!

8

1441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Si como no!

      Pari pidempää lomaa olen Meksikossa viettänyt, ja varmasti menen taas uudelleen. Tämän kesäinen jenkkimatka ei vedä vertoja Meksikon reissuilleni. Mitään kommelluksia ei ole koskaan saattunut, ihmiset ovat ystävällisiä. Maassa maan tavalla, niin hyvin pyyhkii. Kyllä Mexico Cityssäkin on ihan ok matkustaa metrolla. Espanjan kielen taitaminen on eduksi(!), ja kannattaa kyllä ilmaista myöskin eri tilanteissa se, ettei ole jenkki! Olen piipahtanut vähän joka ilmansuunnalla siellä, ja hyvin on mennyt. Baja Californiaan La Paziin tulin yölaivalla Topolobambosta, ja aamulla oli melko hauska tullitarkastus (!) taivasalla pyssymiesten ympäröimänä... Muut ns. pyssymiehet näin Chiapasissa, mutta siellä oli tuolloin n. 5 v. sitten aika rauhatonta. Meksikolaiset tykkäävät juhlimisesta ja ovat melko perhe-/sukuilaiskeskeisiä. Tosin ovat kyllä myös ahkeria ja kekseliästä väkeä. Esim. suurilla lentokentillä kun pudotat postikorttisi postilaatikkoon, niin näppärät pikkulapsoset nappaa ohuilla kätösillään korttipinon, liottavat postimerkkisi pois ja myyvät ne uudelleen ;-)

      • red

        Kiitoksia infosta :) Odotan matkaa innolla, ainakin puolen vuoden pesti olisi tiedossa siellä.
        Toivottavasti olisi aikaa kierrellä vähän enemmänkin kuin vaan sitä rajaseutua. Vaikka onhan sielläkin varmasti näkemistä ja kokemista :)


      • Si como no!
        red kirjoitti:

        Kiitoksia infosta :) Odotan matkaa innolla, ainakin puolen vuoden pesti olisi tiedossa siellä.
        Toivottavasti olisi aikaa kierrellä vähän enemmänkin kuin vaan sitä rajaseutua. Vaikka onhan sielläkin varmasti näkemistä ja kokemista :)

        Reissut maan sisällä kannattaa tehdä vaikka niin, että käyt paikallisessa matkatoimistossa kysymässä esim. sellasia 3-5 pvän paketteja (lento hotelli) eri kohteisiin. Se on nopea tapa päästä uuteen paikkaan, ja turvallinen! Jos meinaat paljon reissata/lentää, liity ennen sitä jonkin Mexicolaisen lentoyhtiön 'jäseneksi' (niinku Finnair Plus), niin voi ehtiä kerätä itsellesi pisteitä reissuja varten. (Aero Mexico, Mexicana, ...). Maantiet on mitä on (heikkokuntoisia!) ja näin ollen matka saattaa kestää riippuen kohteesta, sateet vaikuttaa, yms. Ja esim. junarosvot ovat edelleen tätä päivää, samoin bussien ryöstäjät. Itse tein junareissun Chihuahuasta Los Mochikseen (16 h), hieno reissu, niin tässä kyseissä junassa oli joka vaunussa pari turvamiestä! Kyseisellä junamatkalla oli aiemmin hypännyt pari rosvoa kyytiin junan hidastaessa vauhtia, ja uhkasivat aseella, yms. Eräs hollantilaisturisti pomppasi pystyyn, ja alkoi valokuvata moista erikoisuutta! No, se turisti jäi siihen paikkaan, kun rosvon pyssy vähän paukkui...
        Niin ja vielä tuttavani, jotka siellä ovat asuneet yli 10 vuotta sanovat, että jenkkirajalla ei oikein näe aidointa Meksikoa, vaan se on muualla. Rajaseutu (esim. Tijuana) on sellaista kaikenlaisen roskajengin pesiytyisaluetta, itse en siellä ole käynyt, eli tämä on vain kuulopuhetta.


      • mä sain
        Si como no! kirjoitti:

        Reissut maan sisällä kannattaa tehdä vaikka niin, että käyt paikallisessa matkatoimistossa kysymässä esim. sellasia 3-5 pvän paketteja (lento hotelli) eri kohteisiin. Se on nopea tapa päästä uuteen paikkaan, ja turvallinen! Jos meinaat paljon reissata/lentää, liity ennen sitä jonkin Mexicolaisen lentoyhtiön 'jäseneksi' (niinku Finnair Plus), niin voi ehtiä kerätä itsellesi pisteitä reissuja varten. (Aero Mexico, Mexicana, ...). Maantiet on mitä on (heikkokuntoisia!) ja näin ollen matka saattaa kestää riippuen kohteesta, sateet vaikuttaa, yms. Ja esim. junarosvot ovat edelleen tätä päivää, samoin bussien ryöstäjät. Itse tein junareissun Chihuahuasta Los Mochikseen (16 h), hieno reissu, niin tässä kyseissä junassa oli joka vaunussa pari turvamiestä! Kyseisellä junamatkalla oli aiemmin hypännyt pari rosvoa kyytiin junan hidastaessa vauhtia, ja uhkasivat aseella, yms. Eräs hollantilaisturisti pomppasi pystyyn, ja alkoi valokuvata moista erikoisuutta! No, se turisti jäi siihen paikkaan, kun rosvon pyssy vähän paukkui...
        Niin ja vielä tuttavani, jotka siellä ovat asuneet yli 10 vuotta sanovat, että jenkkirajalla ei oikein näe aidointa Meksikoa, vaan se on muualla. Rajaseutu (esim. Tijuana) on sellaista kaikenlaisen roskajengin pesiytyisaluetta, itse en siellä ole käynyt, eli tämä on vain kuulopuhetta.

        siellä hyvää nuorta pesää ain tarvittaessa


      • Kokemusta
        Si como no! kirjoitti:

        Reissut maan sisällä kannattaa tehdä vaikka niin, että käyt paikallisessa matkatoimistossa kysymässä esim. sellasia 3-5 pvän paketteja (lento hotelli) eri kohteisiin. Se on nopea tapa päästä uuteen paikkaan, ja turvallinen! Jos meinaat paljon reissata/lentää, liity ennen sitä jonkin Mexicolaisen lentoyhtiön 'jäseneksi' (niinku Finnair Plus), niin voi ehtiä kerätä itsellesi pisteitä reissuja varten. (Aero Mexico, Mexicana, ...). Maantiet on mitä on (heikkokuntoisia!) ja näin ollen matka saattaa kestää riippuen kohteesta, sateet vaikuttaa, yms. Ja esim. junarosvot ovat edelleen tätä päivää, samoin bussien ryöstäjät. Itse tein junareissun Chihuahuasta Los Mochikseen (16 h), hieno reissu, niin tässä kyseissä junassa oli joka vaunussa pari turvamiestä! Kyseisellä junamatkalla oli aiemmin hypännyt pari rosvoa kyytiin junan hidastaessa vauhtia, ja uhkasivat aseella, yms. Eräs hollantilaisturisti pomppasi pystyyn, ja alkoi valokuvata moista erikoisuutta! No, se turisti jäi siihen paikkaan, kun rosvon pyssy vähän paukkui...
        Niin ja vielä tuttavani, jotka siellä ovat asuneet yli 10 vuotta sanovat, että jenkkirajalla ei oikein näe aidointa Meksikoa, vaan se on muualla. Rajaseutu (esim. Tijuana) on sellaista kaikenlaisen roskajengin pesiytyisaluetta, itse en siellä ole käynyt, eli tämä on vain kuulopuhetta.

        Olen reissannut kaverin kanssa Cityn alapuolella ja Jukatanilla - by bus! Eikä ollut yhtään ongelmia sekä ensimmäisen että toisen luokan vuoroilla. Rajana on vain: takamuksen kestävyys, kerrankin matkattiin ensin kahdeksan(8) tuntia, pysähtyen muutaman kerran ja kun ei majapaikkaa löytynyt niin jatkettiin eteenpäin ja vielä oli kestettävä 3 tuntia, ennakkoluuloiset ja pelokkaat lentävät!


    • Mimi

      Heippa, olen asunut Meksikossa vajaat neljä vuotta. En tosin koskaan ole käynyt Baja Californiassa. Asuin kaksi vuotta Meksikonlahden rannalla Tampicossa ja myöhemmin sisämaassa Salamancan pienessä kaupungissa. N. 4 tunnin ajomatka Mexico Citystä. Pääkaupunkikinkin on tullut monien reissujen kautta tutuksi.
      Kirjoitan sinulle paremmin, kunhan ehdin. Nyt olen pakkaamispuuhissa, sillä aamulla varhain on lento kesälomalle Suomeen. Ihanaa.
      Kuten toinen meksikonkävijä kertoikin, on elämä värikästä, ihmiset mukavia ja pikkuisen epärehellisiäkin.
      Ja niitä rosvoja on ihan oikeasti, kuten erräs meksikonkävijä jo kertoikin. Ja se, että olet Finlandesa, et Americana. Tosin useimmat gringat/gringot tavataan arvuutella jenkeiksi, mikä ei aina niin mukavalta tunnu. Erinäisistä syistä. Palaan syyskuulla asiaan, jos vielä olet tavoitettavissa.
      Muuten, opettele sitä espanjaa jo etukäteen, helpotta huomattavasti sopeutumista. Ja se on helppo kieli, yksinkertainen kielioppi.

      • Red

        Heippa!
        Kiitos suunnattomasti infosta! Olen tavoitttavissa syyskuussa, olisi tosi kiva jos kirjoittelisit vielä tarkemmin :)
        Mukaista kesälomaa sinulle !


      • muuttolintu
        Red kirjoitti:

        Heippa!
        Kiitos suunnattomasti infosta! Olen tavoitttavissa syyskuussa, olisi tosi kiva jos kirjoittelisit vielä tarkemmin :)
        Mukaista kesälomaa sinulle !

        mitä kautta olette löytäneet työpaikan meksikosta?
        ja puhutteko täydellistä espanjaa?
        onko turha lähteä edes etsimään mitään jos ei osaa espanjaa vielä kunnolla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe