letkuruokinnasta

keinoemonako

Iso pentue pian syntymässä ja olen valmistautunut siihen, että äidin maito ei ehkä riitä. Ostin valmiiksi jo 5 fr ruokintaletkun vastasyntyneille. Kokemuksia ei ole entuudestaan letkuruokinnasta, joten tietoa kaipaisin asiasta. Tuossa ostamassani letkussa on viiva merkintä, tarkoittaneeko se sitä, että letkua laitetaan niin syvälle, että viiva merkintä on suun kohdalla? Hurjalta tuntuu ajatus muutenkin laittaa letkua pennun sisuksiin! Missä asennossa pentua on pidettävä letkua laitettaessa? Kuinka varovasti kerrallaan korviketta päästetään letkuun? Sekin tuli mieleeni, että voiko samaa letkua käyttää kaikille pennuille? Minkä merkkinen korvike olisi parasta? Apua, tietoa kaipaava!

5

1934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysy lääkäriltä

      Kannattaa kysyä lääkäriltä jos näyttäisi ihan livenä sen homman. Mutta sen verran neuvoja jo tässä että; letku mitataan pennun suupielestä kylkikaaren alle, jolloin se on varmasti vatsalaukussa eikä matkalla tai liian pitkällä (letkuun viiva oikealle kohdalle). Letku on helppoa laittaa koska pennuilla on nielemisrefleksi vahvana, eli vaikeaa on saada se letku hengityselimiin. Jos letku hannaa vastaan, silloin se on väärässä paikassa. Helpointa on pitää pentua kämmenellä selkä kämmeneen päin ja ilmassa, jottei pentu ala takajaloillaan ponnistelemaan vaan pysyy rentona.

      Emonmaidonvastiketta laitetaan menemään tasaisesti pienellä paineella ja hitaasti. Mieti miten pentu emoaan imisi. Testaa ruiskun "liukkaus", ettei se ole liian tiukka tai liian löysä, itse pidän käytetyistä enemmän kun ne on sopivan tiukkoja - ei liian. Liian löysällä on vaarana maidon liian nopea vauhti, liian tiukalla taas paineen kovuus jos mäntä antaakin yht´äkkiä periksi. Felinan sivuilla on ohje maitomäärän laskemiseen pennun painon mukaan.

      Jos haluat olla tarkka, voit käyttää letkun kiehuvassa vedessä ennen seuraavaa pentua. Itse keitän ruokintavälineet (kaikki; ruiskut, letkut, maidon tekovälineet jne.) ennen käyttöä ja käytön jälkeen huuhtelen ja laitan keitettyyn veteen (samaan kattilaan jossa olen ne keittänyt ja josta otan myös maitoa varten vettä).

      Olen käyttänyt KMR ja Royal Canin merkkejä, joista tykkään molemmista. Erona noissa on valmistetun maidon säilyvyys joka KMR:llä on pidempi ( 1 vrk), kun RC:llä on vain 1 tunti. Vaikka ohjeissa olisi jauheen sekoittaminen kylmään veteen (joskus oli väärä käännös KMR:n suomennoksessa), niin kannattaa tehdä maito lämpimään veteen jolloin rasvakin sekoittuu kunnolla. Maito myös annetaan pennulle pennunlämpöisenä (38 astetta vähintään) jottei liian kylmä maito alenna pennun omaa lämpöä ja pentu joudu käyttämään energiaa sen uudelleen lämmittämiseen.

      Itse pidän tuttiruokintaa parempana, ellei kyseessä ole liian heikko pentu. Tämä syystä, että silloin pennulla pysyy imeminen "hanskassa" ja se saa emoltaankin paremmin maitoa imettyä. Sopivia tutteja on myynnissä eläinkaupoissa ja silikonitutit on parempia koska ne kestää keittämisen kumisia paremmin. Tuttiruokinnassa myös maidon määrä on se minkä pentu itse jaksaa imeä, ei tule niin helposti liiallista määrää kuin letkulla. Käsiruokituilla pennuilla on tärkeää, että pissattaminen tehdään myös, ettei jää pissaamatta. Emohan kyllä pesee pentujaan ja pissattaa niitä, mutta vastike voi muuttaa pissan "makua" niin, ettei emo haluakaan sitä tehdä. Sama käy siinä vaiheessa kun pentu siirtyy kiinteään ruokaan.

      Jos on joku pentu joka on todella heikko, kannattaa hankkia etukäteen myös nesteytystä varten välineet. Kuivuminen kun pennuille tulee helposti ja on kohtalokasta.

    • SAA SILLÄ

      ruuan ainakin menemään kissan keuhkoihin.On myytävänä hyvässä lemmikkieläinkaupassa tuttipulloja

      • ei saa sillä

        Tuttipullollakin saa menemään jos ei osaa käyttää ruiskua kunnolla tai käyttää vääränlaista tuttipulloa. Kaikki pennut ei osaa imeä ja silloin tarvitaan letkuruokintaa aluksi. Kaikki pennut ei jaksa imeä jos ovat heikkoja ja silloin tarvitaan letkuruokintaa. Joskus tarvita myös nesteytystä lisäapuna jos pelkkä maito ei riitä. Kuivuudesta kärsivä elimistö kun ei pysty hyödyntämään imettyä maitoa vaan silloin tarvitaan lisänestettä avuksi.


    • iur43875101yu3h1fjfe

      Kysy lääkäriltä, eläintenhoitajalta tai kokeneemmalta kasvattajalta neuvoa. Täällä ei asiantuntijoita ole etkä varmasti juuri oikeaa vastausta saa pulmaasi.

      Eläinlääkärikö totesi että pentuja on monta? Eikö hän silloin kertonut mitä tehdä jos lisäruokinnan tarvetta on?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe