Iso pentue pian syntymässä ja olen valmistautunut siihen, että äidin maito ei ehkä riitä. Ostin valmiiksi jo 5 fr ruokintaletkun vastasyntyneille. Kokemuksia ei ole entuudestaan letkuruokinnasta, joten tietoa kaipaisin asiasta. Tuossa ostamassani letkussa on viiva merkintä, tarkoittaneeko se sitä, että letkua laitetaan niin syvälle, että viiva merkintä on suun kohdalla? Hurjalta tuntuu ajatus muutenkin laittaa letkua pennun sisuksiin! Missä asennossa pentua on pidettävä letkua laitettaessa? Kuinka varovasti kerrallaan korviketta päästetään letkuun? Sekin tuli mieleeni, että voiko samaa letkua käyttää kaikille pennuille? Minkä merkkinen korvike olisi parasta? Apua, tietoa kaipaava!
letkuruokinnasta
5
2189
Vastaukset
- kysy lääkäriltä
Kannattaa kysyä lääkäriltä jos näyttäisi ihan livenä sen homman. Mutta sen verran neuvoja jo tässä että; letku mitataan pennun suupielestä kylkikaaren alle, jolloin se on varmasti vatsalaukussa eikä matkalla tai liian pitkällä (letkuun viiva oikealle kohdalle). Letku on helppoa laittaa koska pennuilla on nielemisrefleksi vahvana, eli vaikeaa on saada se letku hengityselimiin. Jos letku hannaa vastaan, silloin se on väärässä paikassa. Helpointa on pitää pentua kämmenellä selkä kämmeneen päin ja ilmassa, jottei pentu ala takajaloillaan ponnistelemaan vaan pysyy rentona.
Emonmaidonvastiketta laitetaan menemään tasaisesti pienellä paineella ja hitaasti. Mieti miten pentu emoaan imisi. Testaa ruiskun "liukkaus", ettei se ole liian tiukka tai liian löysä, itse pidän käytetyistä enemmän kun ne on sopivan tiukkoja - ei liian. Liian löysällä on vaarana maidon liian nopea vauhti, liian tiukalla taas paineen kovuus jos mäntä antaakin yht´äkkiä periksi. Felinan sivuilla on ohje maitomäärän laskemiseen pennun painon mukaan.
Jos haluat olla tarkka, voit käyttää letkun kiehuvassa vedessä ennen seuraavaa pentua. Itse keitän ruokintavälineet (kaikki; ruiskut, letkut, maidon tekovälineet jne.) ennen käyttöä ja käytön jälkeen huuhtelen ja laitan keitettyyn veteen (samaan kattilaan jossa olen ne keittänyt ja josta otan myös maitoa varten vettä).
Olen käyttänyt KMR ja Royal Canin merkkejä, joista tykkään molemmista. Erona noissa on valmistetun maidon säilyvyys joka KMR:llä on pidempi ( 1 vrk), kun RC:llä on vain 1 tunti. Vaikka ohjeissa olisi jauheen sekoittaminen kylmään veteen (joskus oli väärä käännös KMR:n suomennoksessa), niin kannattaa tehdä maito lämpimään veteen jolloin rasvakin sekoittuu kunnolla. Maito myös annetaan pennulle pennunlämpöisenä (38 astetta vähintään) jottei liian kylmä maito alenna pennun omaa lämpöä ja pentu joudu käyttämään energiaa sen uudelleen lämmittämiseen.
Itse pidän tuttiruokintaa parempana, ellei kyseessä ole liian heikko pentu. Tämä syystä, että silloin pennulla pysyy imeminen "hanskassa" ja se saa emoltaankin paremmin maitoa imettyä. Sopivia tutteja on myynnissä eläinkaupoissa ja silikonitutit on parempia koska ne kestää keittämisen kumisia paremmin. Tuttiruokinnassa myös maidon määrä on se minkä pentu itse jaksaa imeä, ei tule niin helposti liiallista määrää kuin letkulla. Käsiruokituilla pennuilla on tärkeää, että pissattaminen tehdään myös, ettei jää pissaamatta. Emohan kyllä pesee pentujaan ja pissattaa niitä, mutta vastike voi muuttaa pissan "makua" niin, ettei emo haluakaan sitä tehdä. Sama käy siinä vaiheessa kun pentu siirtyy kiinteään ruokaan.
Jos on joku pentu joka on todella heikko, kannattaa hankkia etukäteen myös nesteytystä varten välineet. Kuivuminen kun pennuille tulee helposti ja on kohtalokasta. - SAA SILLÄ
ruuan ainakin menemään kissan keuhkoihin.On myytävänä hyvässä lemmikkieläinkaupassa tuttipulloja
- ei saa sillä
Tuttipullollakin saa menemään jos ei osaa käyttää ruiskua kunnolla tai käyttää vääränlaista tuttipulloa. Kaikki pennut ei osaa imeä ja silloin tarvitaan letkuruokintaa aluksi. Kaikki pennut ei jaksa imeä jos ovat heikkoja ja silloin tarvitaan letkuruokintaa. Joskus tarvita myös nesteytystä lisäapuna jos pelkkä maito ei riitä. Kuivuudesta kärsivä elimistö kun ei pysty hyödyntämään imettyä maitoa vaan silloin tarvitaan lisänestettä avuksi.
- iur43875101yu3h1fjfe
Kysy lääkäriltä, eläintenhoitajalta tai kokeneemmalta kasvattajalta neuvoa. Täällä ei asiantuntijoita ole etkä varmasti juuri oikeaa vastausta saa pulmaasi.
Eläinlääkärikö totesi että pentuja on monta? Eikö hän silloin kertonut mitä tehdä jos lisäruokinnan tarvetta on?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa903406Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3422981Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911596Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2441410Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621302Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281051- 741020
- 791017
- 117980
- 72944