Chicago O'Haren lentokenttä

Matkailija

Olen menossa Kaliforniaan ja lentokonetta pitäisi Helsingistä tullessa vaihtaa Chicagon kentällä. Vaihtoaikaa on n. 4 ja puoli tuntia, ja seuraavan lennon sieltä Kalifornian San Diegoon pitäisi lähtä samasta terminaalista mihin tultiinkin, eli 2.
Lennoilla on sama lennättäjä eli American Airlines, joten pitääkö matkatavarat itse tuossa vaihdon aikana hakea ja tullata seuraavaa lentoa varten, vai hoitaako lentoyhtiö itse ne seuraavaan koneeseen?
Ja koska olen alaikäinen, 16-vuotias ja saan mukaan sen kirjeen mikä pitäisi joskus tullissa näyttää, niin miten etenen siellä lentokentällä kun saavun, jotta pääsen oikealle laiturille odottamaan seuraavaa lentoa? Mitä siinä välissä tapahtuu?

8

1466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zazazu

      Chicagossa sinun pitää ottaa matkatavarat pois ja tullattava ne. Helpompaa olisi ollut jos olisit euroopassa vaihtanut konetta ja jatkanut suoraan San Diegoon, jolloin matkatavaroita ei tarvitsisi tullata.
      Lentokentällä katsot lentotaulukkoa ja katsot lentosi kohdalta ja lähtö PORTTISI numeron. Sitten etenet opasteiden mukaan omalle portillesi odottamaan lentoa.
      Terminaalin vaihtamiseen ohjeet taitavat löytyä O'Haren nettisivuilta, mutta koska sinun ei tarvitse terminaalia vaihtaa, luulen että lähtöporttisi löytyy helposti.

      • BA SAN

        BA on ainoa joka lentää suoraan Euroopasta San Diegoon, joten uskoisin että se osaa reitin myös hinnoitella sen mukaisesti.


      • pieni korjaus

        ei niitä laukkuja tullata...ne viedään vaan jatkolennolle fyysisesti itse ja tehdään ihan normaali lähtöselvitys ja henkilön käsitavaroiden turvatarkastus. Rahti tullataan ja tulli voi Vantaalla katsoa mitä on ostettu...


      • ORD laukut
        pieni korjaus kirjoitti:

        ei niitä laukkuja tullata...ne viedään vaan jatkolennolle fyysisesti itse ja tehdään ihan normaali lähtöselvitys ja henkilön käsitavaroiden turvatarkastus. Rahti tullataan ja tulli voi Vantaalla katsoa mitä on ostettu...

        Täysin väärin! Kyllä sä kävelet USA tullin läpi laukkujen kanssa. Sen jälkeen ne vain jätetään jatkolentojen hihnalle. Laukussa on jo tarrat perille asti valmiina, joten uusi lähtöselvitys on turha. ORD en muista, jätetäänkö laukut kyseisen lentoyhtiön hoidettavaksi vai onko kaikilla yhtiöillä sama paikka.


    • Saattaa olla tämä vastaus jo vähän myöhässä alkuperäiselle kysyjälle, mutta kun on niin paljon virheitä ja epätarkkuutta noissa edellisissä vastauksissa niin tässä olisi vähän lisää ohjeita:
      Chicagossa menet ensin passintarkastukseen (maahantulotarkastus). Sen jälkeen noudat itse laukkusi matkatavarahihnalta ja kävelet niiden kanssa tullin läpi ja annat koneessa täytetyn tullilomakkeen virkailijalle. Tullin jälkeen seuraavassa hallissa on matkatavaroiden selvitys jatkolennoille. Siellä on ihan selvää minne AA:n matkustajien pitää mennä laukkujen kanssa. Laukuista eroon päästyäsi kävelet ulos varsinaiseen terminaaliin ja otat liukuportaat ylös junaan joka vie sinut Terminaali 3:een, josta AA:n sisäiset lennot lähtevät. Siellä jälleen uusi TSA turvatarkastus (kengät pois jalasta ja läppärit ulos laukuista). Terminaalin monitorit näyttävät miltä laiturilta (gate) jatkolento lähtee. Muista kuitenkin että monet monitoreista näyttävät vain yhdent lentoyhtiön lennot, joten silmäile AA:n monitoreita siellä ulkomaan terminaalissa taikka sitten saavuttuasi Terminaali kolmoseen josta jatkolentosi lähtee.

      Koko maahantulo-laukku-juna siirtymiseen menee noin 60 - 90 min yhdeksän kertaa kymmenestä. Jos oikein huonoa säkää on passintarkastuksessa niin saattaa mennä pari tuntia. Joka tapauksessa jos lentosi saapuu Chicagoon ajoissa tuo vaihtoaikasi on todella ruhtinaallinen.

    • kohta mennään

      Mikamanu, ilmeisesti Chicagon kenttä on sinulle tuttu. Voitko kertoa vielä miten tuo vaihto tapahtuu takaisinpäin tullessa, eli kun vaihto USAn sisäiseltä lennolta Euroopan lennolle tapahtuu Chicagossa. Siirtyykö silloin matkatavarat suoraan koneesta toiseen eli itse ei tarvitse niihin koskea konetta vaihtaessaan? Tarvitseeko muuta tehdä kuin kävellä jatkolennon portille...? Vaihtoaika on todella tiukka. Vaihto tapahtuu AA:lta AA:lle. Kiitos neuvoista.

      • Joo sattuneista syistä ORD on erittäin tuttu kenttä. Paluumatkalla (SAN-ORD-HEL) vaihto on paljon helpompi. Laukut menevät suoraan vaihtokoneeseen ja sekä saapumis että lähtö Gate ovat samassa terminaalissa (kolmonen taas). Passia kysyvät vaihtokoneeseen noustessa mutta se on vain lentoyhtiön virkailija eikä ole mitään virallisia tarkastusmuodollisuuksia. Kolmosterminaalissa voit juosta mille tahansa portille alle 15 minuutissa, kunhan vain ensin pääset ulos edellisestä koneesta ja tiedät mihin suuntaan pinkaiset. Usein Atlantin ylittävä kone saattaa jopa viivyttää lähtöä ja odottaa vaihtomatkustajia saman yhtiön saapuvilta reiteiltä jos ovat vain muutamia minuutteja myöhässä.

        Noin yleistiedoksi: ORD terminaali viitosessa puretaan kaikkien lentoyhtiöiden USA:n ulkopuolelta saapuvat lennot vain paria poikkeusta lukuunottamatta. Poikkeuksena sellaiset lennot joden matkustajat ovat menneet USA:n maahatulomuodollisuuksista läpi jo lähtökentällä. Tällaisia ovat isot Kanadalaiset kentät ja Dublin Irlannissa. Saattaa olla joku muukin mutta yleisesti ottaen nämä ovat harvinaisia poikkeuksia.


    • kohta mennään

      Kiitos Mikamanulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27730
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17662
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9260
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6348
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4143
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1747
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1467
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1215
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1154
    Aihe