kolari ja aivovaurio?

huoli läheisestä

Hei onko teillä läheistä, joka on ollut tajuttomana melkein parisen viikkoa ja herättyään ja alottaessaan puhumaan puhuu höpöjä ja ei pahemmin muista mitään, onko kokemusta että katoaisi tila vai onko pysyvää...? muuten pelittää kaikki mut puheet... vai voisko johtua kipulääkkeist ja rauhottavist ja siint et ei malta ja kehtaa nukkua? vastauksia vailla :/ ... kuntoutukseen menossa

3

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Demppume

Moi! Mulla on reilu 10 vuotta sitten tullu tapaturmainen aivovamma. Olin yhteensä jotai kolmisen viikkoa koomassa ja loppuaika siitä minua pidettiin tajuttomana. Ehkä kun ikää ei ollut ku kymmenen ikävuotta niin aivot ehtisivät parantua.
      Käytännössä elämä muuttui silmäräpäyksessä. Opettele kävelemään, opettele motoriikkaa jotta pystyisit itse syömään, opettele puhumaan... Joo, sitten kun ensimmäisiä sanoja tuli ei minua ole saanut hiljaiseksi. :D

Aivovaurio vaikuttaa pahimmillaan keskushermostoon ja käpyrauhaseen, joka säätelee unen ajankohtaa ja tarvetta = alkaa väsyttään kun tulee pimeää -> herää kun on valoisaa. Jos tuo unirytmi vaikuttaa esim. koulunkäyntiin a.k.a sosiaalisiin suhteisiin, kannattee kysyä lääkäriltä MELATONIN-reseptiä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua... Onnea kuntoutukseen!

• oma vinkkini

Jos mahdollista mene kirjastooon ja ahnki kirja ,Pään vammat. En muista tekijää, mutta erittäin hyvä kirja neuorologin kirjoittamana aivovammoista, ennusteista. Jos ei ole omassa kirjastossa niin voivat varmaan kaukolainata muualta. Kannattaa lukea kaikkien jotka ovat tekemisissä aivovammojen kanssa.

• d1 ja21v

Moi
      Ite olin noin viis vuotta sitten taju kankaalla 8 päivää sairastuttuani diabetekseen.
      Oiti opetella uudestaan käveleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6484
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3352
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2676
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2308
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1861
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1600
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1448
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe