Minun pääni ei kestä valoja ja sammuttelenkin niitä sitä mukaa, kun lapset sytyttelevät. En saa migreenikohtausta, mutta keskittymiskykyni herpaantuu täysin ja silmät häikäistyvät.
Kaikkein viheliäisimpiä ovat kattovalot. Minkä takia valoja pidetään päällä kirkkaina kesäpäivinäkin? Olenko minä ainoa, joka viihtyy ja tulee toimeen vain pimeänhämyssä?
Joskus ulkona kirkkaassa auringonvalossa silmät saattavat alkaa valua vettä ja hyvä, kun pystyn kävelemään ulkoa sisätiloihin turvaan, kun ei näe eteensä hädintruskin lainkaan.
Onko tälle diagnoosia?
Tykkäättekö valoista?
21
108
Vastaukset
- ...
Just päinvastoin.
Tuntuu, että valoa ei ole koskaan tarpeeksi. Kyse ei ole mistään hämäränäköongelmasta, mun mielestä pitää vaan nähdä kunnolla. Pientä ongelmaa puoliskon kanssa, se mieluiten ois hämärässä ja sammuttelee valoja, mä kävelen perässä ja sytyttelen niitä :D
Asia kai johtuu persoonasta. Mä olen visuaalinen ihminen, muodostan kuvan maailmasta ja asioista silmilläni ja ikäni tehnyt erittäin tarkkoja duuneja. Vieläkin virittelen kotosalla valoja, että sais kunnon valaistuksen.
Noin periaatteessa kattovalo on yleisvalo, sen päälle pitää olla erilaisia kohdevaloja, tauluvaloja ja sen sellaista. Yks olkkarinkatossa oleva ylikirkas valo on kyllä ihan perssiistä, lumeneita kyllä löytyy, mutta ei sinne minne pitäis. Valosuunnittelu omanlaisensa asia. Nykyisin olen kohtuullisen tyytyväinen tähän nykyiseen valaistukseen. Ainoa mikä harmittaa, 4000-5000 kelvinin led- lamput kalliita. Ideana vaihtaa hiljakseen noit energiansäästöpolttimot ledeihin, sitä mukaan kun entiset rikkoontuvat.
Siis värilämpötilä. Perinteinen hehkulamppu on keltainen, alussa ledit oli sinisiä, valon värin pitää olla sieltä välistä, päivänvaloa.
http://www.ofweek.com/Upload/News/2009-10/7/kelvin-color-temperature-scale.jpg
=DW= Et ole ainoa.
Täällä on myös hämärän kulkija.
Keväällä on kammottavinta kun aurinko nousee korkeelle ja on kirkas, mun pää ei voi sitä kestää.
Olen aina rakastanut hämärää ja mulla on mahdollisimman vähän valoja päällä.
Yleensä vain jalkalamppu iltaisinkin.
Sitä en tiedä onko diagnoosia, mutta tuttu on tilanne.
Aina katottava kun lähtee liikkeelle vaikka pilvisellä säällä että on aurinkolasit mukana.
Saan siristellä silmiäni usein jopa pilvilläkin, silloin otan aurinkolasit vaikka kuinka tyhmältä näyttäis.Pienestä hämystä minäkin pidän. Kirkas aurinko on niin häikäisevä, että saan päänsäryn. Vähän pidän valoja sisätiloissakin, nekin himmeitä säästölamppuja.
maarina1 kirjoitti:
Pienestä hämystä minäkin pidän. Kirkas aurinko on niin häikäisevä, että saan päänsäryn. Vähän pidän valoja sisätiloissakin, nekin himmeitä säästölamppuja.
Mulla tulee nyt kyllä noille viherkasveille hankittavaks lisää valoja.
Ne tarvii sitä kuitenkin talvellakin.
Mutta ne tulee olemaan jotain kohdevaloja.
Olen taas innostunut ostamaan niitä sen verran enkä haluais että ne ihan kuolee mun tähän hämärän tykkyyn.- ...
tulisilla kirjoitti:
Mulla tulee nyt kyllä noille viherkasveille hankittavaks lisää valoja.
Ne tarvii sitä kuitenkin talvellakin.
Mutta ne tulee olemaan jotain kohdevaloja.
Olen taas innostunut ostamaan niitä sen verran enkä haluais että ne ihan kuolee mun tähän hämärän tykkyyn.Heheee
Pian naapurit soittaa kytille, että siellä se yks kaheli kasvattelee maria kun on kerran kasvivalot aina päällä :D
Kaupunkilegendan mukaan näinkin on käynyt. Mä lopetin chilin kasvattamisen, kun ilmaantui toi yks naapurikyttääjä jostain, jonka kanssa ei tulla toimeen. Se jopa teki musta eläinsuojeluilmoituksen, ilmoitin kytille, että kattomaan saa tulla milloin tahansa. Eivät tulleet, tiesivät tyypin, se erikoistunut "ilmiantamaan" naapureita, ties mistä.
=DW=
=DW= ... kirjoitti:
Heheee
Pian naapurit soittaa kytille, että siellä se yks kaheli kasvattelee maria kun on kerran kasvivalot aina päällä :D
Kaupunkilegendan mukaan näinkin on käynyt. Mä lopetin chilin kasvattamisen, kun ilmaantui toi yks naapurikyttääjä jostain, jonka kanssa ei tulla toimeen. Se jopa teki musta eläinsuojeluilmoituksen, ilmoitin kytille, että kattomaan saa tulla milloin tahansa. Eivät tulleet, tiesivät tyypin, se erikoistunut "ilmiantamaan" naapureita, ties mistä.
=DW=
=DW=No joo!
Toi ikkuna sattuukin olemaan tielle päin.
Ja on siinä naapureitakin tien toisella puolella.
Saa sitten nähdä kuinka käy, mutta jos joku haluaa tulla katsomaan mun viherpöytääni niin teretulemas vaan.
Kyllä se katsomisen sietää :)- hä my
Minä en käytä aurinkolaseja, koska tuntuu, etten näe ne päässä taas mitään. Ihmettelen, kuinka joku voi ajaa autoa aurinkolasit päässä.
hä my kirjoitti:
Minä en käytä aurinkolaseja, koska tuntuu, etten näe ne päässä taas mitään. Ihmettelen, kuinka joku voi ajaa autoa aurinkolasit päässä.
No mulla ei autoa edes ole.
Mutta pakko käyttää niitä aurinkolaseja, muuten kuljen pitkin seiniä.
Kyllä ne alussa olikin oudot, mutta niitä on niin monen säävyisiä ja monenlaisia muutenkin että löysin omani.
Mulla toi huimaus tulee heti jos vähän aikaa ilman niitä paisteessa kuljen.
Ja joskus tuo myös kauppojen valot sellaisen kumman tunteen mutta en nyt kyllä sisällä kulje aurinkolasit päässä.
Liian kirkkaat värit toisinaan tekee pahaa silmille.
Ja ihan lapsesta oon kaikesta kärsinyt.
Joskus mietin että jään kotiin enkä lähde mihinkään, mutta joku elämänhalu voittaa, enkä ole periksi sille antanut.- hä my
tulisilla kirjoitti:
No mulla ei autoa edes ole.
Mutta pakko käyttää niitä aurinkolaseja, muuten kuljen pitkin seiniä.
Kyllä ne alussa olikin oudot, mutta niitä on niin monen säävyisiä ja monenlaisia muutenkin että löysin omani.
Mulla toi huimaus tulee heti jos vähän aikaa ilman niitä paisteessa kuljen.
Ja joskus tuo myös kauppojen valot sellaisen kumman tunteen mutta en nyt kyllä sisällä kulje aurinkolasit päässä.
Liian kirkkaat värit toisinaan tekee pahaa silmille.
Ja ihan lapsesta oon kaikesta kärsinyt.
Joskus mietin että jään kotiin enkä lähde mihinkään, mutta joku elämänhalu voittaa, enkä ole periksi sille antanut.Ai eri sävyisiä? Minä olen vain kokeillut joidenkin miesten laseja ja kirkunut, kun ei niillä näe mitään!
Lukulasit olen joutunut hankkimaan, mutta minua hävettää käyttää niitä ihmisten ilmoilla, koska tunnen itseni vammaiseksi lasit päässä. Minulla kesti vuoden edes hakea niitä optikolta. - Kunnon aurinkolasit!
hä my kirjoitti:
Hanki polaroidut moniteholinssit, niin tiedät miten hyvin ne toimivat ja suojaavat silmiäsi vahingoittumiselta.
Kunnon aurinkolasit ovat kannattava hankinta, vaikka vähän maksavatkin.
- ...
Ai niin.
Iteasiassa muistui mieleen sellainen juttu kuin aistiyliherkkyys. Se on yleinen esim. Aspergerin syndroomaisilla ihmisillä. Itellä kai jonkinasteinen asperger, mutta mua ei valot juurikaan häiritse, mutta kuulo taas on oikeasti herkempi kuin ns. valtaväestöllä.
Että kyllä tohon varmasti jokin diagnoosikin löytyy. Mun mielestä tollaset jutut ei ole mitään sairauksia, ne on ominaisuuksia. Ihmiset on erilaisia. Ei ole olemassa "keskiverto"- ihmistä.
=DW=Vanhetessa mullekkin on tuo kirkkauden ärsytys tullut.
Aiemmin ei kirkkaus häirinnyt, tuntuu kuin aurinkokin olisi kirkkaampi kuin ennen...- hä my
Olen ajatellut, että minulla on juuri tuo assi, mutta se ilmenee epätyypillisenä. Minulla esim. on huono muisti.
Monta kertaa assithan latelevat tietoa tuosta vaan, mutta minun täytyy keksiä kaikki itse, kun en muista mitään, mitä olen lukenut. - ...
hä my kirjoitti:
Olen ajatellut, että minulla on juuri tuo assi, mutta se ilmenee epätyypillisenä. Minulla esim. on huono muisti.
Monta kertaa assithan latelevat tietoa tuosta vaan, mutta minun täytyy keksiä kaikki itse, kun en muista mitään, mitä olen lukenut.No joo
En ole lekurilla diagnitisoinut asiaa, kuitenkin aika paljon diagnoosiin sopivia juttuja. Ei ole mitään syytä alkaa vouhkaamaan asian kanssa. Sille ei voi tehdä mitään, se kun laisensa jutska, sen kanssa pitää vaan koittaa elää. Ja sivumennen, mulla älyttömän hyvä muisti. Paitti mitä nyton tulluksi juopoteltua lähimuisti kehnoksi.
Onhan noita aspergeriläisiä, joilla diagnoositkin, Juice, Isaac Newton jne. Suurimmat ongelmat sosiaalisuuden kanssa. Meitsi juu suosittu seuramies, mutta en oikein kestä ihmisiä pitemmän päälle. Siitä ongelmansa käytännön elossa. Sen takia kai mä roikunkin netissä näin paljon, täällä voi hoitaa sosiaalista kanssakäymistään anonyymisti ja silloin kun itse jaksaa. Ei tarvi olla jossain esson paarissa kuuntelemassa typerysten jorinaa, silloin kun veetuttaa itteä :D
=DW=
- 28
Minun pääni ei kestä pimeää!
- ,.,
Valoja pitää olla. Pimeä ja kaamos väsyttää.
- syksyä rakastan
minä pidän hämärästä illalla, mutta aamulla valosta, jotain ihan luonnonmukaista rytmiä varmaan, saunassa pitää olla myös hämärää, eikä kirkkaita kattolamppuja..
- Säätelijät
Säädettävä voimakkuus on hyvä. Useimmissa katkaisijoissamme on säätömahdollisuus ja olohuoneessa valo heijastetaan valkoisen katon kautta pehmeästi.
Onko sulla muita oireita esim suun ja muiden limakalvojen kuivumisia?
- hä my
Eipä ole sellaisia oireita.
hä my kirjoitti:
Eipä ole sellaisia oireita.
Aha, sitten sulla ei ainakaan ole tämä oireyhtymä.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1993,1990
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3812330V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!914211Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1093982- 513638
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳533321- 1163294
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul352146- 382112
Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul261945On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva111623