Tieprofiili

Liian suuret kalli..

Moni on varmaan kiinnittänut huomiota ajoradan sivuttaiskallistukseen. Ohjeiden mukaa ajokaistan sivuttaiskallistus pitää olla 5% eli metrin matkalla 5cm. Tien kuivaussyistä. Vertailun vuoksi salaojaputki 0,5-1%,Ränn i2%,Piha 2 %, ja PASKAVIEMÄRI 1%!!!

18

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallistus Kulmaa

      Mahtaisiko tuohon tienkallistuskulman suuruuteen vaikuttaa se että se tie pitää saada kaatosateellakin mahdollisimman nopeasti vedettömäksi toisin kuin jollain paskaputkella jossa sillä paskalla on aikaa valua eteenpäin lähes rajattomasti????!!

      • Suomessa ei ole vielä kaatosateita nähtykään, Aasian maissa vettä olen nähnyt tulevan ihan eri malliin kuin täällä. Teiden kaltevuuksia en ole siellä mittaillut, mutta yleensä molemmat vastakkaisiin suuntiin menevät ajokaistat mutkissa ovat samaan suuntaan kaltevia, Suomessahan saattaa ulkokurvi olla väärään suuntaan kallellaan.


      • Kaltevuus Kulmaa
        Kairakettu kirjoitti:

        Suomessa ei ole vielä kaatosateita nähtykään, Aasian maissa vettä olen nähnyt tulevan ihan eri malliin kuin täällä. Teiden kaltevuuksia en ole siellä mittaillut, mutta yleensä molemmat vastakkaisiin suuntiin menevät ajokaistat mutkissa ovat samaan suuntaan kaltevia, Suomessahan saattaa ulkokurvi olla väärään suuntaan kallellaan.

        Kyllä Suomessakin pahimmillaan sataa ihan niinkin kovin että kaatosateeksi sitä voidaan kutsua. Kun ukkoskuuro osuu päälle ka alkaa vettä satamaan kunnolla niin vettä on tiellä noin paljon että raskaskalustokin joutuu hiljentämään ajovauhtinsa lähes kävelyvauhtiin. Henkilöautot pysähtyvät jo aikaisemmin. Näiden maamme olosuhteisiin nähden kaatosateeksi luokiteltavien äärimmäisten kovien sadekuurojen takia ne tien kaadot pitää suunnitella ja niiden autojen joiden renkaat ovat sadekeleille liian kuluneet. Huonompien ajo-olosuhteiden ja heikkokuntoisimpien autojen/renkaiden näkökulmasta pitää tietkin suunnitella. Itse en kyllä ole koskaan kolmenkymmenen ajovuoden aikana huomannut että tiet liian kaltevia olisi lissään ollut. Koskaan en ole tieltä sen kaltevuuden takia ojaan suistunut enkä vesiliirtoonkaan joutunut. En siis näe mitään syytä miksi tiet suoremmassa pitäisi olla.


      • Kaltevuus Kulmaa kirjoitti:

        Kyllä Suomessakin pahimmillaan sataa ihan niinkin kovin että kaatosateeksi sitä voidaan kutsua. Kun ukkoskuuro osuu päälle ka alkaa vettä satamaan kunnolla niin vettä on tiellä noin paljon että raskaskalustokin joutuu hiljentämään ajovauhtinsa lähes kävelyvauhtiin. Henkilöautot pysähtyvät jo aikaisemmin. Näiden maamme olosuhteisiin nähden kaatosateeksi luokiteltavien äärimmäisten kovien sadekuurojen takia ne tien kaadot pitää suunnitella ja niiden autojen joiden renkaat ovat sadekeleille liian kuluneet. Huonompien ajo-olosuhteiden ja heikkokuntoisimpien autojen/renkaiden näkökulmasta pitää tietkin suunnitella. Itse en kyllä ole koskaan kolmenkymmenen ajovuoden aikana huomannut että tiet liian kaltevia olisi lissään ollut. Koskaan en ole tieltä sen kaltevuuden takia ojaan suistunut enkä vesiliirtoonkaan joutunut. En siis näe mitään syytä miksi tiet suoremmassa pitäisi olla.

        Hahhah, jos Suomessa sataa 20 mm/vrk, niin sitä pidetään jo kaatosateena, tai Kuopion ukkoskuurojen vuoksi 31.7.1994 vuorokautinen sademäärä 94 mm oli muka jotain sadetta. Aasiassa saattaa vettä tulla päiväkausia 70 cm/vrk, sellaisia sateita ei ole Suomessa nähty, eikä nähdä.

        En näe mitään syytä, miksi Suomessa tien ulkokurvi pitäisi olla kallistettu väärään suuntaan. Siis jos mutka on vasempaan, vaikka suurellakin säteellä, niin miksi ihmeessä tien ulkokurvin puoleisen kaistan kaltevuus on myös oikealle kalteva?


      • Kallistus Kulmaa
        Kairakettu kirjoitti:

        Hahhah, jos Suomessa sataa 20 mm/vrk, niin sitä pidetään jo kaatosateena, tai Kuopion ukkoskuurojen vuoksi 31.7.1994 vuorokautinen sademäärä 94 mm oli muka jotain sadetta. Aasiassa saattaa vettä tulla päiväkausia 70 cm/vrk, sellaisia sateita ei ole Suomessa nähty, eikä nähdä.

        En näe mitään syytä, miksi Suomessa tien ulkokurvi pitäisi olla kallistettu väärään suuntaan. Siis jos mutka on vasempaan, vaikka suurellakin säteellä, niin miksi ihmeessä tien ulkokurvin puoleisen kaistan kaltevuus on myös oikealle kalteva?

        Sinä siis haluat että kaatosade määritellään SINUN MÄÄRÄMÄLLÄSI TAVALLA??! Lisäksi sinua vituttaa se että jossain perähikiällä tai jossain häviävän pienen ja täysin marginaalisen määrän omaavissa mutkissa kallistus on väärään suuntaan? Se on selvä sitten että jos jossain on tien kallistus väärin SINUN mielestäsi niin sehän on sitten niin että koko maassakin kallistukset on perseestä!!? Ja koska sinun mielestäsi maassamme ei voi sataa kaatamalla niin silloin ei vesiliirtoakaan voi esiintyä ja siksi kallistuksia tulisi pienentää tai peräti poistaa kokonaan?! Olet ilmeisesti suuri mestari ja osaaja mitä tulee liikenteen ja ajamisen ymmärtämiseen! Ja luonnonilmiöidenkin määrittely onnistuu sinulta. Siinäkin olet varmasti muita parempi ja viisaampi!


      • Kallistus Kulmaa kirjoitti:

        Sinä siis haluat että kaatosade määritellään SINUN MÄÄRÄMÄLLÄSI TAVALLA??! Lisäksi sinua vituttaa se että jossain perähikiällä tai jossain häviävän pienen ja täysin marginaalisen määrän omaavissa mutkissa kallistus on väärään suuntaan? Se on selvä sitten että jos jossain on tien kallistus väärin SINUN mielestäsi niin sehän on sitten niin että koko maassakin kallistukset on perseestä!!? Ja koska sinun mielestäsi maassamme ei voi sataa kaatamalla niin silloin ei vesiliirtoakaan voi esiintyä ja siksi kallistuksia tulisi pienentää tai peräti poistaa kokonaan?! Olet ilmeisesti suuri mestari ja osaaja mitä tulee liikenteen ja ajamisen ymmärtämiseen! Ja luonnonilmiöidenkin määrittely onnistuu sinulta. Siinäkin olet varmasti muita parempi ja viisaampi!

        Minkäs minä sille voin, että minulla on tietoa, taitoa ja kokemusta enemmän kuin sinulla.

        Niitä vääriä kaltevuuksia on Suomessa jopa uusimmilla moottoriteilläkin, siitä vaan ajamaan ja havaitsemaan.


      • Kallistus Kulmaa
        Kairakettu kirjoitti:

        Minkäs minä sille voin, että minulla on tietoa, taitoa ja kokemusta enemmän kuin sinulla.

        Niitä vääriä kaltevuuksia on Suomessa jopa uusimmilla moottoriteilläkin, siitä vaan ajamaan ja havaitsemaan.

        >> Minkäs minä sille voin, että minulla on tietoa, taitoa ja kokemusta enemmän kuin sinulla. > Niitä vääriä kaltevuuksia on Suomessa jopa uusimmilla moottoriteilläkin, siitä vaan ajamaan ja havaitsemaan.


      • Mitäs siitä sanotte
        Kaltevuus Kulmaa kirjoitti:

        Kyllä Suomessakin pahimmillaan sataa ihan niinkin kovin että kaatosateeksi sitä voidaan kutsua. Kun ukkoskuuro osuu päälle ka alkaa vettä satamaan kunnolla niin vettä on tiellä noin paljon että raskaskalustokin joutuu hiljentämään ajovauhtinsa lähes kävelyvauhtiin. Henkilöautot pysähtyvät jo aikaisemmin. Näiden maamme olosuhteisiin nähden kaatosateeksi luokiteltavien äärimmäisten kovien sadekuurojen takia ne tien kaadot pitää suunnitella ja niiden autojen joiden renkaat ovat sadekeleille liian kuluneet. Huonompien ajo-olosuhteiden ja heikkokuntoisimpien autojen/renkaiden näkökulmasta pitää tietkin suunnitella. Itse en kyllä ole koskaan kolmenkymmenen ajovuoden aikana huomannut että tiet liian kaltevia olisi lissään ollut. Koskaan en ole tieltä sen kaltevuuden takia ojaan suistunut enkä vesiliirtoonkaan joutunut. En siis näe mitään syytä miksi tiet suoremmassa pitäisi olla.

        Esim vt-2 . Kävin mittaamassa. Keskiviivalta reunaviivaan kaista noin 3m ja kallistusta oli 14cm ja kyseessä suora tie! Lumikin valuu pois! Jos kolmikaistainen tie tehtäisiin samalla kallistuksella reuna olisi 42cm alempana!


      • jos vaan ymmärtää
        Kallistus Kulmaa kirjoitti:

        >> Minkäs minä sille voin, että minulla on tietoa, taitoa ja kokemusta enemmän kuin sinulla. > Niitä vääriä kaltevuuksia on Suomessa jopa uusimmilla moottoriteilläkin, siitä vaan ajamaan ja havaitsemaan.

        Ottakaa litran juomapullo ja laittakaa se vaakatasoon ja piirtäkää siihen oletettu keskiviiva ja sitten ottakaa leikkiauto ja koittakaa miten pysyy kaistalla! Leikkimielinen testi mutta karkeasti todenmukainen!


      • Kallistus Kulmaa kirjoitti:

        >> Minkäs minä sille voin, että minulla on tietoa, taitoa ja kokemusta enemmän kuin sinulla. > Niitä vääriä kaltevuuksia on Suomessa jopa uusimmilla moottoriteilläkin, siitä vaan ajamaan ja havaitsemaan.

        "Pojupoju", minä ajan n. 10 000 km/kk ja joskus olen ajanut jopa 15 000 km/kk ja useita vuosia, takana jo miljoonia kilometrejä.

        Eihän tuosta tarvi mennä kuin rajan yli Ruotsin puolelle, niin voi nähdä miten tiestö on siellä paremmassa kunnossa kuin Suomessa.Tiet linjattu paremmin ja mäetkin loivia.

        Konginkankaan onnettomuuden uhreja ja läheisiä luulis varmaan vituttavan tien silloinen kunto. Olen nähnyt just siinä paikassa miten tien kaltevuuden muutos yhdessä tuulenpuuskaan saa rekan perävaunun luisuun liukkaalla kelillä, ajoin sen rekan takana. Onnettomuuden jälkeen sitä tieosuutta yritettiin korjata, mutta ei siitäkään tullut muuta kuin "sutta".

        Eräs tiehallinnon heppuli Suomessa antoi aikoinaan julkisuuteen lausunnon, että yhtään väärin päin kaltevaa mutkaa ei tule olemaan, eikä 2 cm syviä uria. Mitään korjauksia ei ole tapahtunut vieläkään ja tuosta on jo vuosikymmenet aikaa, liekö heppukin jo kirkkomaalla.

        Jos runsaiden sateiden maissa vesi ehtii virrata molemmilta kaistoilta mutkissa samaan suuntaan ja tieltä pois, niin miksi ihmeessä sen veden pitää Suomessa virrata teiden mutkissa oikealle ja vasemmalle?


      • Anonyymi
        Kairakettu kirjoitti:

        Suomessa ei ole vielä kaatosateita nähtykään, Aasian maissa vettä olen nähnyt tulevan ihan eri malliin kuin täällä. Teiden kaltevuuksia en ole siellä mittaillut, mutta yleensä molemmat vastakkaisiin suuntiin menevät ajokaistat mutkissa ovat samaan suuntaan kaltevia, Suomessahan saattaa ulkokurvi olla väärään suuntaan kallellaan.

        Suomessa ei kaarteessa koskaan ole tien puolikkaat eri suuntiin kallellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei kaarteessa koskaan ole tien puolikkaat eri suuntiin kallellaan.

        Oletko ihan varma, että nimimerkki jolle vastasit lukee tätä keskusteluketjua vielä 7 vuotta myöhemmin???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei kaarteessa koskaan ole tien puolikkaat eri suuntiin kallellaan.

        Kyllä on, tai ainakin oli. Kun menin v. 1965 TVH: lle mittahommiin eräälle Etelä-Savon kantatielle (tehtiin uutta kantatietä), niin kaarresäteen ollessa tarpeeksi suuri; muistaakseni yli 600m, ei tehty kaarrekallistusta, eli paalutettiin kaksipuoleinen kallistus.


    • Isommat renkaat ojan

      Miten paljon sitä vettä saa "pinottua" tasaiselle pinnalle jos ei ole reunoja? 5% kallistukset on joku Suomalainen keksintö jota ei muualla käytetä.

    • ojakammo

      RENGASLIIKKEET TYKKÄÄ! MEIDÄN yhdistelmässä aina "kantit" pois ojanpuolen renkaista ja ojaan puoltaa näinollen aina ! t:hartiakipuinen.

    • Aloitin mittaustyöt TVH.lla jo v.1965 ja jatkoin mittahommia v:een 2010 asti eri työantajien palveluksessa ja aina käytettiin sivukaltevuutta 2,5%; ei 5%:a, paitsi oikein pienisäteisissä kaarteissa.
      Ps. Huvittuneena olen seurannut median mussuttamista Olympiastadionin juoksuradan "profiilin" epäkelpoisuutta; eipät reppanat tiedä mikä on profiili tai kartta. Jokaisen urheilukentän rataprofiili on vaakasuora viiva. Suorien pituuskaltevuus saa heittää korkeintaan<0,1% eli alle 1cm:n.

      • Anonyymi

        Ite oon höylällä vetäny aina 3,0 % kallistukset. Kakspuolisia kallistuksiakin on tullut nähtyä kurveissa, yhdessä syynä oli ainakin kiire kun sementtistabilointi kohteessa ei ulkokurviin vaan ollut löytynyt tarpeeksi tavaraa äkkiä, kun asfalttilevitin oli tullut heti perässä. Tässä kohdassa ajoi ainakin yks moottoripyörä melko pitkälle lepikkoon.
        Ennen oli kolmekkin höylää levittäjän edessä höyläämässä, niin kallistuksetkin ja tasaisuus oli eri luokkaa kuin nykyään kun koitetaan yhdellä höylällä pärjätä.
        Huono siinä on enää korjailla kun on asfaltti päällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ite oon höylällä vetäny aina 3,0 % kallistukset. Kakspuolisia kallistuksiakin on tullut nähtyä kurveissa, yhdessä syynä oli ainakin kiire kun sementtistabilointi kohteessa ei ulkokurviin vaan ollut löytynyt tarpeeksi tavaraa äkkiä, kun asfalttilevitin oli tullut heti perässä. Tässä kohdassa ajoi ainakin yks moottoripyörä melko pitkälle lepikkoon.
        Ennen oli kolmekkin höylää levittäjän edessä höyläämässä, niin kallistuksetkin ja tasaisuus oli eri luokkaa kuin nykyään kun koitetaan yhdellä höylällä pärjätä.
        Huono siinä on enää korjailla kun on asfaltti päällä.

        Ok . Mikä ettei 3,0%:kin. Mitä minä paalutin tiekorkoja yli40v, en muista käyttäneeni kuin 2,5%:n poikkikallistusta, siis päällystettävälle tielle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe