Tarvitsen kipeästi apua! En saa mieleeni sadun nimeä, jota on esitetty ainakin ylellä pikkukakkosen yhteydessä. Sadusta on myös kirjaversioita.
Televisiossa esitetyssä versiossa on kuvia, joita katsellaan eri kanteilta samalla kun kertoja kertoo tapahtumia. Ihmiset eivät liiku kuvissa.
Sadun aiheista muistan muutaman. Yhdessä sadussa erään järven pohjasta yritetään nostaa kultaisia kirkon kelloja. Sääntönä on että kun kelloja nostetaan ei saa hiiskua sanaakaan. Joku mummeli avaa suunsa ja kellot painuvat ikuisesti takaisin järven pohjaan.
Toisessa on tyttö jolle ilmestyy tonttu ja kertoo aarteesta. Taas on joku sääntö miten pitää toimia, mutta tyttö ei noudata niitä, joten aarre painuu ikuisiksi ajoiksi maan poveen. Tytön on myös jossain vaiheessa satua tehtävä valinta: koira vajoaa maan sisään, jos tämä ottaa aarteen. Niimpä tyttö päättää säästää koiran ja antaa aarteen painua maan alle.
Jotenki minulla on mielikuva että satujen nimi liittyy jotenkin aarteisiin, kuten esim kadonneet aarteet.. AUTTAKAA
Mikä on tämä satu!?
Tietämätön
0
97
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854960- 432756
- 952724
- 1982390
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj281953- 1331949
- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3581279Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51249