Olen jo eläkkeellä ja asun Suomesta katsoen hyvin kaukana, ei-EU maasssa. Täällä saan asumisperusteista eläkettä, eli se lakkaa, jos muutan pois maasta. Suomesta saan pinetä työeläkettä
Olen miettinyt, että haluaisin muuttaa lähemmäs Suomea maahan, jossa olisi vähän lämpimämpi, mutta josta olisi helppo käydä Suomessa tervehtimässä sinne asettuneita aikisia lapsiani ja muita sukulaisia.
Jos muuttaisin Suomeen, saisin varmaankin Kelan eläkkeen pienen työeläkkeeni lisäksi. Mutta jos muutan toiseen EU-maahan, esim. Espanjaan, Saksaan tai Ranskaan, en ymmärtääkseni saisi Kelan eläkettä? Mutta voisinko EU-kansalaisena saada jostakin EU-maasta sikäläistä asumisperustaista eläkettä vaikka en ole ko. maassa aiemmin asunut? Työeläkkeeni on niin pieni, etten pelkästään sillä eläisi Euroopan maissa. Toinen vaihtoehto olisi yrittää uudelleen töihin noissa maissa, mutta se voisi olla aika hankalaa, koska olen iäkäs eikä koulutukseni ole kovinkaan kaksinen eikä ammattitaidollani ole suurta kysyntää enää.
Mitähän muita vaihtoehtoja minulla voisi olla?
Eläkkeelle lähemmäs Suomea?
Lähemmäs Suomea!
1
166
Vastaukset
- saattaisiollakin
Minulla saattaisi olla 1 paikka tiedossa joka voisi olla myynnissäkin, on oma kalastus sekä ravustusoikeus, kaunis järvi, sekä minun itse suunnittelemani golf-harjoituskenttä. Sellainen paikka missä ei todellakaan saa ravustella ilman maanomistusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie807042Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1346523Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3816323Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3644122Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1532512Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62419Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant662206Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1431519- 141512
- 1981240