Kävin aamulla paikallisella poliisiasemalla kysymässä, olisiko mahdollista saada virka-apua tiettyyn tilanteeseen. Paikalla ollut konstaapeli(?) ei osannut vastata, vaan pyysi minua soittamaan xxxxxxx:lle numeroon xxxxxxx.
Olen aamupäivän soitellut kyseisen numeroon vastaajaan ja jättänyt sinne soittopyynnön saamatta vastausta.
Koska virka-avun saaminen on näinkin helppoa niin on kai pakko toimia itse tarvittaessa avunantajana.
Tästä saattaa seurata muutama mustelma vastapuolelle ja tunnettu tosiasia on että sitten ollaan itse oikeudessa.
Voisiko olla lieventävä asianhaara, ettei poliisilta ole saanut virka-apua tilanteessa, johon sitä on pyydetty?
Tapausta en lähde enemmin tarkentamaan, mutta jos jätämme tietyn asian hoitamatta, syyllistymme itse lain kirjaimen noudattamatta jättämiseen.
Otammeko siis vastuun ennemmin omankädenoikeudesta vai sen toimeenpanematta jättämisestä seuraavasta muusta laittomuudesta?
Virka-apua?
3
153
Vastaukset
- 8
Tuota
Virka-avun antamisesta ei päätä konstaapelitason poliisi. Sinun olisi pitänyt pyytää tapaamista päällystöön kuuluvan poliisin kanssa.
Virka-avun saaminen ei ole mitenkään helppoa, sillä poliisi selvittää aina, kuuluuko se poliisin tehtäviin. Virka-apu ratkaistaan aina tapauskohtaisesti.
Mm. RVA:ssa ja Pakkokeinolaissa on lueteltu ne tapauksen, jolloin ns. itseapu on sallittua.
Muutoin se on rikos nimeltä omankädenoikeus. - eienääniinkonna
No, tämä xxxxx lopulta soitti ja sanoi, että ilman muuta tapaus on sellainen, johon saa virka-avun. Eikö konsta olisi voinut suoraan ohjata jonkin isomman herran pakeille, sen sijaan että antoi numeron johon oli ihan turha soitella, mikäli avun tarve olisi ollut kiireellisempi. Tai vaihtoehtoisesti antaa numeron, johon saatetaan vastatakin..
- 8
Tuota
Eivät ne poliisin ´isommat herrat´ istu huoneessaan valmiina odottelemassa, että jospa joku tulee pyytämään heiltä virka-apua.
Konstaapelilla oli tietysti tiedossa sen isomman herran puhelinnumero, mutta ei herran agendaa.
Kiireellisiä tapauksia varten poliisilla on tietysti päivystävät ´isommat herrat´. Mutta paikkakunnasta riippuen, he saattavat olla kaukanakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926396Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652019- 1801780
- 1191241
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä141235Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681143Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j50991Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962