Ihminen ilman riippuvuuksia?

akkapaha

Otsikon Omatunto keskusteluissa puhuttiin ennenkaikkea alkoholiriippuvuudesta. En nyt kirjoita päihderiipuvuudesta, vaan ihmisestä, jolla ei ole mitään riipuvuuksia ja joka on täysin itsenäinen. Läheisriippuvaisuudestakin pitäisi päästä eroon ja kaikesta muusta riippuvuudesta. Millainen on ihminen ilman riippuvuuksia? Ihailtava ja itsenäinen vai ihan jotain muuta?

21

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei sellaista ihmistä ole joka olisi täysin riippumaton ympärillä olevasta yhteisöstä.

Mikä sai sinut tuollaista pohtimaan?

• nettiriippuvainen

Olet oikeassa. Jokainen on riippuvainen jostakin. Ehkä jonkun korpierakon voisi kuvitella olevan melkein riippumaton mistään ulkopuolisesta mutta hänkin tarvii ulkopuolelta jotain- ainakin ruokasuolaa.

Luin vuosikausia sitten Antti Heikkilän kirjan : Riippuvuus- valheiden verkko.
        Pitää lukea uudelleen kun saan käsiin.

• akkapaha

Niin usein esitetään kaikenlaisia riippuvuuksia kielteisessä sävyssä. Kuulostaa sille, ettei mikään riippuvuus ole toivottavaa. Kukaan ei puhu siitä, mikä on ihminen ilman riipuvuuksia. Kai riippumattomuudella on kääntöpuolensakin?

• Korppis*

Totta on, että riippuvuudet ikäänkuin "hymistely" mielessä tuomitaan, kuten esim. sosiaalisen media käyttö. Kuitenkin uusille sukupolville kuin myös meille aikaamme eläville ihmisille sosiaalinen kanssakäyminen netin välityksellä on jokapäiväistä. Se samaistetaanko se riippuvuudeksi vai sosiaalisuudeksi riippuu siitä minkä henkilö mieltää riippuvuudeksi.

Ei ole niin erikoista ihmistä, joka on täysin riippuvuussuhteiden ulkopuolella.

Kirjauduin ulos ja nyt ulos ; )

• Pirre*

Yksinäinen.

• Riippumaton ja ei

Riippuvuudella tarkoitetaan mielestäni sairautta. Miten ihmisestä voisi tulla täysin riippumaton, kun niin monet asiat vaikuttavat ihmisten elämään. Läheisriippuvaisuus on sairaus, mutta niin on täydellinen piittaamattomuuskin.

Katoaisiko riippumattomuutta tavoiteltaessa myös toisista ihmisistä välittäminen ja toisten huomioon ottamisen kyky?

• Korppis*

Sairaus? no jopas jotain ; )

• Puulaaki
        Korppis* kirjoitti:

Sairaus? no jopas jotain ; )

Sairaus se on, vaikka jokainen ei sitä tajua.

• ihana eläkeaika

Kun elämä on oikein koetellut. On ihanaa olla muista lähes riippumaton. Kun on koko elämänsä saanut "henkisesti turpaan", voi nyt päättää kenet tai keitä haluaa lähipiiriinsä. Se on minusta jonkinasteista riippumattomuutta.

• Riippumattomaksi voi itsensä tuntea vain ihminen itse.
      Koska hän määrittelee mitä on hänen oma riippumattomuutensa.
      Ulkopuolisen on helppa huomata että kukaan ei voi olla riippumaton, sanan puhtaassa merkityksessä.
      Tämän iltainen Viking Lotto saattaa tehdä jonkun ihmisen aikasti riippumattomaksi, aikasti paljosta. Mutta yhteiskunnan rajoja ei hänkään voi ylittää, ilman että joku puuttuu hänen riippumattomuuteensa.
      Riippumattomuuden tunne vaatii myös täydellistä tunteettomuutta, etteivät ala mitkään asiat vaivaamaan.

Kuvitellaas:

Suomeen muuttaa isä ja äiti, ovat Afrikan Tutsiheimoa tai muuta huttua, joiden kaikki sukulaiset on raadeltu miekoilla kuoliaaksi.
      He saavat lapsen ja kuolevat auto-onnettomuudessa, mutta ovat tehneet Viking-loton ja se voittaa päävoiton.
      Lapsihan perii kaiken.
      Aikasti maksimissa on tuon lapsen riippumattomuus, mitä nyt tuttipulloa tyrkytetään.

H.

• Ei kait sellaista ihmistä olekkaan joka ei olisi riippuvainen jostain. Rahasta, työpaikasta , asunnosta..joten kysymys oli mielestäni aikas kinkkinen.

Tunteeton muumio.

"Läheisriippuvuus" oli entisvanhaisessa sanakirjassa rakkaus.

Sanan ovat keksineet ihmiset, jotka eivät osaa rakastaa, saati että olisivat koskaan olleet rakastettuja.
      Katkerat kateet.

• Pirre*

Heidän mielestään pitkä avoliitto tai parisuhde on kai vain läheisriippuvuutta..kaikki voidaan seliittää "parhain päin" jos niin halutaan..ja kaiken voi mitätöidä..

• Mielestäni rakkaus antaa siivet sekä rikastaa ja avartaa elämää monella tapaa. Siihen kuuluu myös luottamus, tilan antaminen ja toisen kunnioittaminen. - Riippuvuus puolestaan yrittää kontrolloida ja tukahduttaa "rakkauden" kohteen elämää. Olen nähnyt muutamia ikäviä esimerkkejä jälkimmäisestä, mutten onnekseni ole joutunut kohtaamaan sellaista omassa elämässäni. Ei omistamisen ja kontrolloimisen halulla ole mielestäni mitään tekemistä oikean rakkauden kanssa.

• ...

Itsenäinen.

Kaitpa kaikilla on jotain verkostoa, jos ei asu autiolla saarella. Itsenäisen ihmisen hankala operoida verkostojen maailmassa. Sitä kun itekseen koittaa hommailla, tulee vastaan aina sama tilanne. Selität ite asiaasi jollekulle toiselle. Niin. Sä olet sä ite, se toinen edustaa jotain ihme verkostoa. Minä/me. Tietäähän siinä, miten siinä käy, Matter over mind.

Ikäni ollut ongelmissa asian kanssa. Se ja sama, kuinka oikeassa on, asia kääntyy päinvastaiseksi, kun lauma idiootteja vastassa. Vaikka kuinka ois perustelut jne kasassa, idioottien sana tietenkin voittaa aina.

Oli aiemmin juttua aspergereista, se on ominaisuus, mikä laumasieluilta puuttuu.

=DW=

• 2+16

Toinen ääripää läheisriippuvuuden ilmenemismuodoissa on vahvuuteen sairastuminen, jolloin ihminen on kontrolloiva, vakava, hallitseva ja aina järkevä. Hän vaatii itseltään täydellisyyttä. Hän huolehtii ja auttaa pakonomaisesti, kantaa vastuuta toisista ihmisistä, mutta ei omasta hyvinvoinnistaan. Hän uhraa elämänsä toisille.

• av

Vuodesta 2007 olen asunut yksin ja aikaisemminkaan en ole välittänyt "hölmöistä" ihmisistä, vaikka voi keskustella oli aihe mikä tahansa, työt lopetin 2005.
      Nuoruudessa olin paljon erilaisissa kaupoissa ja koulukauppaalalla siis ihmistuntemusta on jopa luettu kirjoista.

Nykyään kyllä naistuttavani on läheinen. Omat lapset tietenkin puhelu kerran kuussa.
      Kun lehdessä on kuolin ilmoituksia tulee katseltua syntymäaikoja, tässä iässä moni jo lähtee, tulee mieleen että jotain muutosta ehkä pitäisi olla jota vielä voisi tehdä.
      Onko muilla ollut saman kaltaisia ajatuksia?

• suoraveloitus...

av
        on on, ainakin minulla.
        Asun yksin, joten on aikaa, kun on jotain perhe tapaamisia ollut ja niihin ei enää kutsuta yksinäistä.

Koskaan en ole luonnut mitään läheisiä tuttavuuksia työkavereihin, sillä olen vain kiiruhtanut kotiin perheen luokse, ilman mitään illanistujaisia, tai olut kekkereitä.

Lapset asuu kaukana, joten muutama sähköposti viesti kulkee, mutta muutoin olen yksin, niin Joulut, kuin Juhannuksetkin, jotka ennen olivat ystävien tapaamisia, mutta se oli silloin, kun omat vanhempani elivät.

Tosin olen alkanut hieman ajatella tätä hienoa yksinäisyyttäni, sillä en oikein siedä ketään lähelleni. Ystävällinen toki olen ja tervehdykset vaihdan, mutta kotiini en kutsu ketään, kuten en mene kenenkään luokse kylään, vaikka naapurustosta joskus pyydetäänkin.

Paljon kuluu aikaa, kun edes tietsikkani aukaisen.

• av
        suoraveloitus... kirjoitti:

av
        on on, ainakin minulla.
        Asun yksin, joten on aikaa, kun on jotain perhe tapaamisia ollut ja niihin ei enää kutsuta yksinäistä.

Koskaan en ole luonnut mitään läheisiä tuttavuuksia työkavereihin, sillä olen vain kiiruhtanut kotiin perheen luokse, ilman mitään illanistujaisia, tai olut kekkereitä.

Lapset asuu kaukana, joten muutama sähköposti viesti kulkee, mutta muutoin olen yksin, niin Joulut, kuin Juhannuksetkin, jotka ennen olivat ystävien tapaamisia, mutta se oli silloin, kun omat vanhempani elivät.

Tosin olen alkanut hieman ajatella tätä hienoa yksinäisyyttäni, sillä en oikein siedä ketään lähelleni. Ystävällinen toki olen ja tervehdykset vaihdan, mutta kotiini en kutsu ketään, kuten en mene kenenkään luokse kylään, vaikka naapurustosta joskus pyydetäänkin.

Paljon kuluu aikaa, kun edes tietsikkani aukaisen.

Kiitos rehellisestä vastauksesta. Samoin on minulla-- tosin aloin liikkumaan eläkeläisten tansseissa 2010 ja kyllä siellä puhekaverieta löytyy ja muutakin. Tietenkin datan avulla löytyy jos haluaa, tosin kumminkin vaikeaa ei "onnistunut" ystäviä kuitenkin.
        Ei tiedä taisi minulla jotenkin olla tuuria matkassa kuin elämässänikin kun tapasin hyvän ja viisaan naisen, mutta meillä tässä iässä on kaikenlaisia sairauksia .

Riippuvuudesta, kyllä tämä data on nyt osa minun elämää siinä on talous, lehdet oikeastaan mitä vain, joskus tulee ongelmia silloin täytyy soittaa pojalle,tai tyttärelle molemmat ovat sillä alalla.

Tosiaan kylässä käyminen on lähes nolla vaikka kaikki tässä lähellä tunnen ja luultavasti "kaikki" tuntee minut..... .

Aurinko paistaa täällä vielä kauan, hyvää jatkoa ja uutta arkeen.

• akkapaha

Läheisriippuvuudelle oli näköjään selityksiäkin. En ollut ennen perehtynyt niihin lainkaan. Ehkä mielikuvaani henkilöstä, jolla ei ole mitään läheisriipuvuuksia, vastasi jonkinlainen Auervaara. Entä ihminen ilman mitään riipuvuuksia ja samalla ilman yhteiskunnan sääntöjä lienee mielestäni jonkin asteinen psykopaatti. Sitä nopeasti muodostaa sekä vääriä että oikeita johtopäätöksiä pelkän mielikuvan perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe