Ravintolan perustamiseen koulutus?

PekkaKuukka

Tiedän että ravintolan perustamiseen tarvitaan kasapäin lupia mutta tarvitaanko mitään sertifikaattia tai todistusta esim. ravintolakoulusta? Onko alan koulutus välttämätön omistajille, jotka perustaisivat ravintolan ja palkkaisivat henkilöt, jotka ruokaa laittaisivat. Alkoholia ei olisi tarkoitus tarjoilla lainkaan. Ravintola olisi take-away tyyppiä, joten mitään istumapaikkojakaan ei tulisi, pieni koju ainoastaan (se toki asettanee sitten vaatimuksensa hygieniasta, käsienpesualtaista ym.)

Mutta voimmeko teoriassa perustaa ravintolan kun olemme ekonomeja rahoitusalalta ja meillä on liikeidea ja konsepti ravintoalalle muttei siihen koulutusta eikä mikään kokemusta?

3

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ef köli

      Kyllä voit perustaa. Ruokaa käsittelevältä henkilökunnalta vaaditaan hygieniapassi. Aika harvalla ravintolayrittäjällä taitaa loppupelissä olla alan koulutusta.

      • ZooMi

        En kyllä tällä kokemuksella lähtisi enää yrittäjäksi (yrittäjänä yli kolmekymmentävuotta). Kunnon työväkeä on huono saada, tarkoitan joihin voi luottaa. Itse pitäisi istua aamusta iltaan vahtimassa. Pahinta mitä olen kohdannut on työntekijät jotka kantaa tavaraa kotiin enemmän kuin myydään. Haukkuvat sitten ensin työnantajan ja työantajalle työkaverit ämmiksi ja vaikka miksi.
        Tänään viimeksi työntekijä sätti toista työntekijää missä ei ollut mitään perää. Minulla alkaa ainakin olla mitta täynnä näitä natisioita. Taidan kohta laitta kaikki PAMin palkkalistoille.


    • hanki koulutus

      sanoisin että jos ravintola-alalle haluat lähteä yrittäjäksi, niin kyllähän sitä työkokemusta kannattaa alalta olla sekä koulutus alan tehtäviin, niin on hiukka selkeämpiä nuo hommat.
      ihan ummikot yrittäjät kun eivät tahdo ihan ymmärtää miten ravintola toimii...

      ja ravintolan työntekijöillä pitää olla alan koulutus sekä hygieniapassi, salmonellatodistus, ensiapukoulutus, (järjestyksenvalvojan koulutus), ja jos alkoholia tarjoiltaisiin niin anniskelupaikan vastaavan hoitajan pätevyyskoulutus(ainakin).

      ravintoloissa kun ei ihan peruspuhdistusaineitakaan käytetä vaan on ihan omansa kalkinpoistoon, rasvanpoistoon, astioiden pesuun, uunien pesuun, tasojen pesuun, lattian pesuun, keittolevyjen ja parilan pesuun jne..
      jokaiselle kohteelle on omat aineensa ja ohjeensa miten ne pestään ja miten huolletaan.
      tiskikoneetkin pitää pestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe