Verkko vs. luennot?

alkaisko?

Onko tuo verkon kautta opiskelu paljonkin haastavampaa, kuin se että opiskelisi luentomuotoisella kurssilla?

Jos nyt aloittaisi, niin verkko-opiskelu on ainut vaihtoehto, koska luentomuotoiseen ilmoittautuminen ehti jo päättyä. Mietityttää vain toi verkko-opiskelun haastavuus, näin vasta-alkajan vinkkelistä. Eli onko verkko-opiskelu paljonkin työläämpää, kuin luentomuotoinen opiskelu?

7

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+80

Verkko-opiskelu ei ole työläämpää, se vain vaatii enemmän omaa panostusta. Eli pitää omatoimisesti aloittaa tehtävät ja lukeminen. Tämä onnistuu, jos on motivaatiota ja muutenkin tyyppinä velvollisuudentuntoinen. Kurssien maksullisuus on hyvä kannustin, perusopintojen 300 euron panostusta ei viitsi huvikseen heittää kaivoon.
      Kurssien työläys on paljon omasta panostuksesta kiinni, siitä miten hyvin ja tarkasti lukee kaikki materiaalit. Kirjat voi lukea kahteen kertaan, tai vain niin, että selviää esseestä tai tentistä. Jos aikoo perusopintojen jälkeen suorittaa myös aineopinnot tai suuntaa kokopäiväiseksi opiskelijaksi, kannattaa käyttää aikaa heti kurssin alussa ja lukea myös oheismateriaalia.
      Parasta verkkokurssissa on se, että jos siinä ei ole aikataulua, sen voi suorittaa hyvinkin nopeasti.

• alkaisko?

Kiitos! Tuo kyllä selvensi asiaa. Katselen niitä verkkokäytäntöjä hieman tarkemmin...

• ex-verkko

Ilmoittauduin erään avoimen yliopiston verkkokurssille. Aamupäivä meni aloitusinformaatiota netistä lukiessa. Olin kuitenkin pettynyt, sillä varsinaisen kurssin, verkko-opiskelijalle suunnattu ohjeistus oli varsin minimaalista. Yleisiä ohjeita toki löytyy aivan riittävästi, mutta ns. "pystymetsästä" tulleelle henkilölle, jonka tarkoitus olisi aloittaa opiskelut verkossa, jää paljon toivomisen varaa itse opiskelun aloittamisohjeiden suhteen. Vaikuttaa lähinnä siltä, että käytännön ohjeet koskevat niitä, jotka osallistuvat luentomuotoiseen opiskeluun.
      Ohjeissa mm. mainittiin, että valitsemani alan perusopinnot on mahdollista suorittaa suomenkielilisten oppikirjojen avulla. Näitä oppikirjoja ei vain kerrota missään (!). Pari englanninkielistä kirjaa (?) tosin mainitaan ja sanotaan, että ne pitäisi lukea yhdessä luentomateriaalin kanssa (siis niiden, jotka suorittavat luentomuotoista kurssia).

Verkko-opiskelijalle ainakin selviää se, että hän ei tiedä, mitä hänen pitäisi itse asiassa lukea. Toiseksi, että seuraava verkkoluento on noin kuukauden päästä. Ja kolmaneksi, että opintosihteeri ei ole vastannut hänen kyselyynsä kurssikirjoista.

Ps. Itse en ole vielä törmännyt näin hankalan tuntuiseen opiskelumuotoon, mutta ehkä sopii toisille;) Minun osaltani tämä jäikin sitten tähän kokeiluun.

• 12+34

En ole koskaan törmännyt kurssiin, jonka oppikirjoja ei olisi kerrottu. Joillakin kursseilla on useita vaihtoehtoja, ja niistä valitaan sopivat opettajan kanssa sähköpostitse tai muuten.
      Usein tiedot avautuvat sitten, kun varsinainen kurssi-ilmoittautuminen on tehty ja sivut avautuvat. Suoraan netistä niitä tietoja ei siis näy. Eli tiedot ovat suljetuilla sivuilla, joihin saa oikeuden kun ilmoittautuminen on selvä.

• 20+90

Tässä pieni sivuhuomautus verkko-opiskelusta.

Jos ei valmiiksi tunne erillaisten tietokoneohjelmien tai tiedostojen käyttöä ja muokkausta, niin näiden oppiminen ilman ulkopuolista apua on suurempi haaste, kuin itse opintojen läpikäyminen. Mikäli tietokoneen käyttö ei ole riittävästi hallinnassa, niin opintoja ei voi verkossa suorittaa. Pelkkä surffauksen ja sähköpostin hallinan taito ei riitä muuhun, kuin verkkokurssille ilmoittautumiseen.

• 12+56

Eiköhän jokainen opiskeluun aivot omaava opi vaadittavat käytännöt. Eli jonkunlaisen kirjoitusohjelman käytön, linkkien liittämisen sähköpostiin ja salasanalla kirjautumisen sivuille.
      Ei kai aloittajakaan mikään heikkolahjainen ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      320
      7600
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1853
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      56
      1181
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe