Käytöstavoista ulkomailla...

Tyttö85

Hmm... mitenköhän tästä asiasta voisi kauniisti sanoa, ettei kenellekään tulisi paha mieli, mutta että viesti menisi silti perille *miettii*
Huolimatta varsin nuoresta iästäni olen matkustellut maailmalla todella paljon ja myös asunut ulkomailla jonkin aikaa. Minulla on ystäviä ympäri maailmaa, mm. lahden toisella puolella Virossa, jossa suomalaiset melko usein käyvät reissaamassa. Suomalaisten Tallinnan reissut ovat aiheuttaneet minussa paljon ihmetystä. Suomalaiset moittivat virolaisia ja saamansa palvelun tasoa Tallinnan matkoillaan. Onhan tähän varmasti jokin järkevä selitys? Suomalaiset kun eivät ihan aina tiedä, miten vieraalla maalla tulisi käyttäytyä (käytöstapoja kun ei aina noudateta edes täällä koti-Suomessa).Monille Tallinnan matka on yhtä kuin viinaralli, ja yleinen örveltäminen ympäriinsä ilman minkäänlaista kunnioitusta maan asukkaita kohtaan. Tallinna on kaunis keskiaikainen kaupunki, jonka suosio matkailukohteena on kasvanut viime vuosien aikana varsin paljon.Kaikki varmasti ymmärtävät sen tosiseikan, ettei mikä tahansa käytös ole hyväksyttävää. Verratenkin ulkomailla olisi hyvä muistaa, että kaunis käytös on ensiarvoisen tärkeää. Turha sitä on sitten ihmetellä miksi sai huonoa palvelua, jos ei itsekään ole hyvin käyttäytynyt, eikös näin? Itse olen aina Tallinnassa käydessäni saanut ystävällistä ja oikein hyvää palvelua, sillä olen jo pienenä oppinut vanhemmiltani hyvät käytöstavat. Aivan turha mennä esimerkiksi hienoon ja eleganttiin ravintolaan ja käyttäytyä kuin omistaisi universumin. Monia tarinoita suomalaisten käytöksestä Tallinnassa olen kuullut, ja voin kyllä sanoa, että sen jälkeen ei kyllä kehtaa sanoa olevansa suomalainen. Nakkeja, perunamuusia ja pizzaa ananaksella ja jauhelihalla voi syödä omassa kotonaan pahvilautasilta ja heittää päälle niin paljon ketsuppia kuin mitä mieli tekee.Toinen juttu on alkoholi, sitäkin voi kiskoa himassa niin paljon kuin sielu sietää, eikö vain? Jos osaa kauniit käytöstavat ja on kiinnostunut aidosti vieraista kulttuureista ja on valmis kunnioittamaan vieraiden kansojen tapoja voi lähteä ylpeänä matkaamaan ... Matkasta jää tuolloin kaikille paljon parempi muisto ja varmasti iloinen mieli. Palvelukin on hyvää silloin kun kontakti on molemman osapuolen kohdalta perustettu hyville käytöstavoille.Maassa maan tavalla!Meidän tulee kohdella muita niin kuin toivomme itseämme kohdeltavan, eikö vain?

12

1963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käynnyt

      Eli Suomeksi poro,kylmässä ilmanalassa asuva puolikesy puolityhmä laumaeläin ja kuten kaikki tiedämme,laumassa tyhmyys tiivistyy.

      Onneksi Tallinnan hinnat nousee sellaista vauhtia että ainakin köyhemmistä örveltäjistä päästään kohta eroon;)

    • vesku

      että nuorella iälläsi olet jo luutunut kymmenen vuoden takaisiin asenteisiin!

      Kävin tänä kesänä viikon kierroksen Eestissä (juu, näin he itse tahtoisivat maataan kutsuttavan...) enkä nähnyt yhtään ainoaa örveltävää suomalaista! Isosta Idästä tulevia kylläkin. Ehkä he esittäytyvät nykyään suomalaisiksi (kuten muinoin Espanjassa tekivät ruotsalaiset saaden aikaan paljon tuhoa suomalaismatkailijoiden maineelle).

      Samoin kaikki jututtamani matkailuyrittäjät toivottivat hyvät, ystävälliset ja siistit suomalaiset ilomielin asiakkaiksi!

      En tiedä, onko AA-kerhoissa tai jossain muissa tiukkapipojen marttapiireissä meneillään joku suomalaisten poromaineen palautuskampanja, vai miksi nämä jutut ovat täällä Suomessa taas lisääntyneet?

      Kuten sanoin, eestiläiset pitävät suomalaisista todella paljon! Ja tunne on pitkälti molemminpuolinen ja kunnioittava.

      • Jorma

        se on suomeksi Viro ja viroksi Eesti.


      • reissaaja
        Jorma kirjoitti:

        se on suomeksi Viro ja viroksi Eesti.

        Minäkin joskus olin olevinani nokkela ja pidin Viroa Eestinä, kunnes joku keksi sanoa että mm. Saksa on ihan samalla tavalla väärin suomennettu kuin Virokin. Pitäisi kai sanoa Germaaniaksi...

        nojoo, se siitä.


      • Mary
        reissaaja kirjoitti:

        Minäkin joskus olin olevinani nokkela ja pidin Viroa Eestinä, kunnes joku keksi sanoa että mm. Saksa on ihan samalla tavalla väärin suomennettu kuin Virokin. Pitäisi kai sanoa Germaaniaksi...

        nojoo, se siitä.

        No kyllähän niitä varmaan vieläkin Tallinnassa on näitä örveltäviä suomalaisia, mutta ei ainoastaan suomalaisia. Örveltäjiä kun löytyy aina joka paikasta! Jotenkin ärsyttää kirjoituksesi, koska SUURIN osa suomalaisista matkailijoista osaa käyttäytyä. Hieman tiukkapipoista tekstiä, etten sanoisi..


      • Mary
        Mary kirjoitti:

        No kyllähän niitä varmaan vieläkin Tallinnassa on näitä örveltäviä suomalaisia, mutta ei ainoastaan suomalaisia. Örveltäjiä kun löytyy aina joka paikasta! Jotenkin ärsyttää kirjoituksesi, koska SUURIN osa suomalaisista matkailijoista osaa käyttäytyä. Hieman tiukkapipoista tekstiä, etten sanoisi..

        Ai niin, unohdin vielä sanoa, että itse olen aina ollut selvinpäin Tallinnassa enkä ole saanut erityisen hyvää palvelua. Olen itse hymyillyt ystävällisesti ja tervehtinyt, mutta monissa paikoissa palvelu ei ole kovin hyvää.


      • Tyttö85
        Mary kirjoitti:

        No kyllähän niitä varmaan vieläkin Tallinnassa on näitä örveltäviä suomalaisia, mutta ei ainoastaan suomalaisia. Örveltäjiä kun löytyy aina joka paikasta! Jotenkin ärsyttää kirjoituksesi, koska SUURIN osa suomalaisista matkailijoista osaa käyttäytyä. Hieman tiukkapipoista tekstiä, etten sanoisi..

        sorry nyt tuhannesti, jos joku tästä liiaksi vihastui... en mä sitä tarkottanut. Se vaan on faktahomma ettei suomalaiset aina osaa käyttäytyä oikeen edukseen ja verratenkin Tallinnan matkalla monet kuvittelee voivansa tehdä, mitä tahansa... ja sitten vaan ihmettelevät jos joku kattoo silmät pyöreinä sitä menoa ja meininkiä. Ei pidä yleistää, kyllä mä sen tiedän...


      • maankiertolainen
        Tyttö85 kirjoitti:

        sorry nyt tuhannesti, jos joku tästä liiaksi vihastui... en mä sitä tarkottanut. Se vaan on faktahomma ettei suomalaiset aina osaa käyttäytyä oikeen edukseen ja verratenkin Tallinnan matkalla monet kuvittelee voivansa tehdä, mitä tahansa... ja sitten vaan ihmettelevät jos joku kattoo silmät pyöreinä sitä menoa ja meininkiä. Ei pidä yleistää, kyllä mä sen tiedän...

        tyttö85, olen kanssasi samaa mieltä, että monet suomalaiset eivät osaa käyttäytyä Tallinnassa. Osa örveltää humalassa, ja osa selvinpäin olevistakaan ei tunne käytöstapoja: mm. keskusteluissa käytetty äänenvoimakkuus nousee, että kaikki varmasti kuulee heidän tulevan Suomesta!
        Ja Mary, minä ainakin olen saanut Tallinnassa ja kaikkialla Virossa yleensä parempaa palvelua kuin Suomessa! Virossahan nimenomaan saa palvelua, Suomessa sitä ei tunnu pian saavan enää mistään!
        Ja varsinkin jos vaivautuu opettelemaan edes vähän viron kieltä, palvelu paranee aivan varmasti!


      • danielle
        maankiertolainen kirjoitti:

        tyttö85, olen kanssasi samaa mieltä, että monet suomalaiset eivät osaa käyttäytyä Tallinnassa. Osa örveltää humalassa, ja osa selvinpäin olevistakaan ei tunne käytöstapoja: mm. keskusteluissa käytetty äänenvoimakkuus nousee, että kaikki varmasti kuulee heidän tulevan Suomesta!
        Ja Mary, minä ainakin olen saanut Tallinnassa ja kaikkialla Virossa yleensä parempaa palvelua kuin Suomessa! Virossahan nimenomaan saa palvelua, Suomessa sitä ei tunnu pian saavan enää mistään!
        Ja varsinkin jos vaivautuu opettelemaan edes vähän viron kieltä, palvelu paranee aivan varmasti!

        Kävin just viikkoa siten Tallinnassa ja yöpyin yhden yön perheeni kanssa.
        Siellä on tosi upeeta ja muutenkin kaunis paikka, erityisesti vanha kaupunki..
        Mutta minusta virolaiset vai pitäiskö sanoa eestiläiset?? No siellä olevat ihmiset ovat minusta epäystävällisiä..
        En todellakaan tiedä miksi.. melkein kaikkialla on sellainen ilme kasvollaan että ahaa, tuo on turisti.. Venäjällä on minusta ystävällisempää kuin Tallinnassa..
        Varmasti jotkut suomalaiset eivät osaa käyttäytyä mutta silti ei ole kaikkien vika jos jotkut eivät pidä virosta..
        Siitä huolimatta haluaisin silti mennä joskus taas Viroon ja nähdä muutakin kuin pääkaupunkia..


      • baltianmatkaaja
        danielle kirjoitti:

        Kävin just viikkoa siten Tallinnassa ja yöpyin yhden yön perheeni kanssa.
        Siellä on tosi upeeta ja muutenkin kaunis paikka, erityisesti vanha kaupunki..
        Mutta minusta virolaiset vai pitäiskö sanoa eestiläiset?? No siellä olevat ihmiset ovat minusta epäystävällisiä..
        En todellakaan tiedä miksi.. melkein kaikkialla on sellainen ilme kasvollaan että ahaa, tuo on turisti.. Venäjällä on minusta ystävällisempää kuin Tallinnassa..
        Varmasti jotkut suomalaiset eivät osaa käyttäytyä mutta silti ei ole kaikkien vika jos jotkut eivät pidä virosta..
        Siitä huolimatta haluaisin silti mennä joskus taas Viroon ja nähdä muutakin kuin pääkaupunkia..

        kaikkein ystävällisimmät ihmiset asuvatkin tallinnan ulkopuolella! harvassa paikassa suomessa tapaa sellaista ystävällisyyttä ja vieraanvaraisuutta kuin vaikkapa tartossa!


      • jesjesjoo
        baltianmatkaaja kirjoitti:

        kaikkein ystävällisimmät ihmiset asuvatkin tallinnan ulkopuolella! harvassa paikassa suomessa tapaa sellaista ystävällisyyttä ja vieraanvaraisuutta kuin vaikkapa tartossa!

        Turha tuosta palvelusta on valittaa, samanlaista se on täällä Suomessakin. Saatteko muka aina joka kaupankassalta hymyä ja ystävällistä palvelua täällä?

        Lukuisten Viron matkojen aikana palvelusta suurin osa on ollut ihan normaalia.
        Muutenkin vieraanvaraista ja ystävällistä porukkaa on kohdattu enemmän kuin tylyjä tapauksia.


    • tarkkaaja

      Kyllä suomalaisissa on molemmin puolin käyttäytyviä.Olen törmännyt todella ylpeisiin ja nirppanokkaisiin,epäystävällisiin,jotka valloittavat aamiaispöydän lehdillä ja muulla rekvisiitalla,jotta kukaan muu ei vaan pöytään änkeäisi ja mahtuisi.Kuuden hengen pöytä kahdelle tyyliin.Toisaalta on ollut myös avuliaita ja todella ystävällisiä perheitä,jotka jaksavat myös neuvoa ja auttaa muita suomalaisia.Ystävällisempiä ovat nuoret miehet jotka ovat reissanneet jo monissakin maissa ja oppineet käytöstavat!Ennakkoluuloiset suomalaiset eivät ole kovin sosiaalisia,jonoissa ja muissa ahtaissa ruuhkaisissa paikoissa.He yleensä ahdistuvat ja hermostuvat,kun on totuttu että on tilaa ympärillä.Eikä hitaasti lämpenevä suomalainen yleensä pysty nopeasti heittäytymään ystävälliseksi ja tuttavalliseksi.On myös niitä jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut,jos maan tulotaso on huonompi kuin suomalaisten,ei silti ole kohteliasta olla epäystävällinen ja ylpeä.Kun on myös hyviä kokemuksia ei voi siis yleistää,mutta maailmalle lähdettäessä kannattaisi ottaa rento asenne ja olla ystävällinen ja avoin,mutta ei kuitenkaan liian sinisilmäinen,ja liika juominen kannattaa jättää kotimaan kuppiloihin.Tosin selvinpäinkin voi olla moukkamainen.On myös japanilaisia jotka etuilevat jonoissa ja venäläisiä jotka eivät todellakaan väistä ketään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe