Ekan pennun koulutus: ei sohvalle, talutus ja sisäsiisteys yms.

hei

Elikkä olen ostanut itselleni erinomaisen kääpiömäyräkoiran pennun. Pentu on hyvistä vanhemmista ja hyvin kehittynyt ja korrekti tuntemani tuomarin sanojen mukaan. Aikaisempaa koirakokemusta minulla on lähinnä maalta. Olen maalla syntynyt ja kasvanut 20v reipas ja urheilullinen naisihminen. Meillä on kotona ollut koiria aina, muutama saksanpaimenkoira pentuekin. Pennun koulutus on kuitenkin minulle itselleni melko vieras asia. Hevosiin olen perehtynyt, sillä maatilallamme on niitä 10. Ratsastan ja koulutan itse paljon hevosiani.

Nyt on kuitenkin kyseessä koiranpentu. Ensimmäinen viikko meni hyvin, kaikki mitä pyysin määrätietoisesti on onnistunut. Elikkä madotus, kynsienleikkaus, kaulapannan ja hihnan sovitus sekä omalla paikalla nukkuminen.

Muutamia ongelmia on kuitenkin nyt ilmennyt. Asun kaupungissa ja tarkoituksenani olisi saada pentu opetettua mahdollisimman nopeasti sisäsiistiksi. Mikä olisi realistinen tavoite tällaisen opettamiseen? Isoilla ja pienillä koirilla kun on eroja... Mutta siis olen käyttänyt tätä päämäärää ajatellen pentuani muutaman kerran (ehkä 5) pihalla hyvin lyhyellä kävelyllä ihmettelemässä maailmaa. Kävelyn pituus on ollut n.500m. Onko tämä liikaa tämän ikäiselle pennulle? Olen ajatellut, että asioihin vähitellen totuttelu tuottaisi tulosta. Nyt pentuni on kuitenkin alkanut pysähtelemään talomme viereen, eikä suostu jatkamaan matkaa ennen kuin menen kyykkyyn ja pyydän sitä sieltä maanittelemalla seuraamaan. Tätä ei kuitenkaan jatku kauan ja sama ongelma toistuu taas. Muutaman kerran olen nyppäissyt hihnasta ja hiukan vetänytkin, mutta sekään ei tunnu auttavan. Ajattelin, että jos kävelen vain määrätietoisesti ja päättäväisesti eteenpäin, niin pennun luulisi seuraavan? Tämä tuntuu toimivan ainakin jollain tasolla. Sen verran ymmärrän, että oma mieli pitää koulutustilanteissa olla tyyni ja päättäväinen.

Haluaisin myös tietää millä keinoilla te olette opettaneet pentunne sisäsiisteiksi?

Koiramme myös yrittää hyppiä sohvalle, mutta tämän olemme mieheni kanssa kieltäneet siltä. Hyppimiset kuitenkin jatkuvat ja ymmärrän sen, onhan pentu vasta 9vko. MUTTA. Olenko oikeilla jäljillä, kun kiellän pentua hyppäämästä sanomalla ei ja kehonkielellä, eli tässä tapauksessa kädelläni, työnnän sen viileästi pois?

Sitten vielä kuinka paljon annatte pennun leikkiä itsenne kanssa "rajusti"? Tarkoitan painia ihmisen käden ja koiran välillä. Elikkä koira painii ja "puree" hellästi hampaillaan kättä ja murisee kuin "taistelisi". Onko tällainen viisasta? Voiko tämä vaikuttaa aikuisen koiran luonteeseen tai käytökseen? Ihanteenani olisi saada rauhallinen, peruskäskyt tunteva ja osaava koira seurakseni monen moneksi vuodeksi.

13

2045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joobax

5x500m on aika paljon päiväurheilua 9vkoiselle kääpiömäyräkoiralle. Jos se jaksaa, mikäs siinä, mutta nyt jo oot saanut sen kyllästymään...

1. Väsynyttä pentua ei saa liikuttaa. Jos se ei jaksa enää kävellä, ota se syliin ja kanna kotiin. Tee seuraavalla kerralla lyhyempi lenkki.

2. Sopiva pissalenkki tuommoiselle on kotipihan nurmikko. Sinne viet sen aina, kun koira herää, aina ruuan jälkeen ja silloin tällöin muuten. Parin tunnin välein. Ennen leikkimistä kannattaa myös käyttää, koska leikki saa pennun pissaamaan ja voi vahinkolirahduksiakin päästä. Helpottaa elämää myöhemmin, jos koira ymmärtää, että pissalenkillä tehdään vain pikaisesti tarpeet.. Päivän pitkä "lenkki" on hyvä olla ainakin tunnin mittainen koiran tahtiin kuljettuna.

3. Tee kulkemisesta kanssasi ja itsestäsi muutenkin pennulle mukava juttu. Alussa pentu ei tarvitse ulkona edes hihnaa. Jos se nyt kuitenkin kulkee jo hihnassa niin palkitse sitä aina kun se tulee nätisti. Älä nypi hihnasta äläkä raahaa sitä mukana! Noita voi käyttää vasta, kun koira on vanhempi. Nyt sen pitää ensin hiffata, että hihnassa pitää pysytellä sun lähettyvillä ja sun kanssa on ennen kaikkea kivaa! Nyppimisellä ja raahaamisella saat aikaan jotain ihan muuta.. Anna pennun tutkia kaikkea omatoimisesti ja omaan tahtiin.

4. Sisäsiisteyteen voi mennä 4-10 kk :D Reseptinä onnistumiseen on ulkoiluttaa usein ja alussa kehua aina kun se pissaa tai kakkaa ulos. Tässä voi opettaa sille niistä myös sanat. Eli esim. pissatessa kehua, että hyvä pissa. Sisälle tulleen siivotaan viileästi pois, ei toruta. Jos ei osaa tehdä paperille, mutta se halutaan opettaa paperille, niin sitten kehutaan kun se tekee paperille....

5. Opeta pennulle monta kieltävää sanaa. Alas, jätä, odota. Yleisimmät varmaan nämä. Pelkkä ei, ei kerro koiralle paljoakaan ja kaiken eijettely kuulostaa pennusta varsin mälsältä. Parempi kertoa täsmällisesti, mitä koiralta haluat. Pennulle sanot alas kehonkieli apuna alussa, ja kehut kun se menee alas. Korjaus ja vahvistus, kun koira tekee oikein.

6. Kohdista pennun leikkiminen leluihin. Haluatko, että se puree kauankin käsiäsi? Seuraavassa viestissäsi valitat, kun koira puree ja näykkii jatkuvasti :D tosi outoa! x)

7. Aika hyvä perusteos: Tuire Kaimio, Pennun kasvatus

• Perhonen

Olen samaa mieltä, 3:n perhoskoira pennun kasvattaneena.

• hei

siis.. olen käyttänyt sitä 5 kertaa ulkona kahden viikon aikana, en todellakaan yhtenä päivänä :)

Aikalailla noin olen toiminutkin, kuinka olet kirjoittanut.

Aika perus kauraa tuollaiset jutut, ymmärrän ne varsin hyvin itsekin. Minusta on mukavaa, että vaivauduit vastaamaan minulle, mutta on todella inhottavaa kommentoida vastauksena kuin olisin joku idiootti "Seuraavassa viestissäsi valitat, kun koira puree ja näykkii jatkuvasti :D tosi outoa! x)". Kuten sanoin perheelläni on ollut koiria aiemminkin, mutta pennun koulutuksesta haluaisin tietää tarkemmin.

• joobax

Kyllä vähintään 5 kertaa päivässä pitäisi käyttää ulkona, jos meinaat saada siitä sisäsiistin.

Kysyt asioita, joihin tiedät vastaukset?

Mitä tarkemmin ottaen pennun koulutuksesta haluaisit sitten tietää? Harvemmin kehotan ketään lukemaan mitään kirjoja, koska se on jotenkin typerää, mutta tuo Kaimion kirja voisi tyydyttää tiedonjanoasi aika mukavasti :)

• Minpin4Ever

Joobaxilta tulikin jo hyvää tekstiä :)
      Lisään pari juttua. Hihnakävelyssä pennun kanssa tärkeää on ettei pentu opi ikinä vetämään, eli jos hihna menee tiukaksi pentu ei pääse etenemään. Tämä tosin tarkoittaa ettet sinäkään saa vetää tai nyppiä hihnasta. Jos pentu jääräpäisyyttään pysähtyy, kutsu iloisesti mukaan ja odota, selkä pentuun päin (laumanjohtaja osoittaa aina kehollaan menosuuntaa). Kun pentu tulee niin kehu vuolaasti!
      Sisäsiisteydestä pari juttua :)
      Kerrostalossa sisäsiisteysoppi voi kestää kauemmin koska kestää kauemmin saada pentu ulos kun huomaa että sillä on hätä. Onneksi pentu on pieni joten voit pitää sitä sylissä ulospääsyyn asti. Mitä useammin saat pennun ulos tarpeilleen hädän tullessa, sitä aikaisemmin siitä tulee sisäsiisti. Poikkeuksia tosin löytyy mutta nyrkkisääntö on tämä :)
      Pennulle tulee pissahätä aina ruokailun, nukkumisen ja leikin jälkeen. Kakkahätä-aikataulun huomaat itse kunhan pidät samoista ruokailuajoista kiinni. Älä pidä vettä tarjolla yöllä niin yöllisten vahinkojen määrä rajoittuu. Älä tosiaan IKINÄ suutu tai toru pennun tehdessä tarpeita sisälle. Se voisi johtaa siihen ettei pentu uskalla asioida sinun nähtesi. Minullakin on kääpiörotua ja sisäsiisteys tuli meillä omakotitalossa noin puolivuotiaana, öisin tuli paperille pissa noin vuoden ikään asti mutta en stressannut yöllistä pissailua kun kääpiökoirilla rakot ja pidätyskyky kehittyvät yksilöllisesti.
      Leikkipainista: kädellä leikkiminen on ihan OK, kunhan opetat pennulle että käsiä ei saa purra. Murinasta päätät itse, olen itse karsinut senkin pois. Minulla on rottakoirarotua joten puremisessa oli oltava tarkka, mäykyllä on myös puruvoimaa ja kova suunkäyttö. Kun pentu puree, edes hellästi, kiljaise kimeästi ja ole huomioimatta pentua hetki. Voit jatkaa leikkiä kun olet huomioimatta pentua 5-10 sek. Kiljaisu on pennulle selkeä merkki että tuollainen sattuu ihmisille, huomioimattomuus on osoitus paheksunnasta käytöstä kohtaan. Fiksu pentu oppii nopeasti että puremiset lopettaa leikin, nätisti leikkimällä leikki senkun jatkuu :) Murinan jos haluaa pois niin muraisusta huomioimattomuus kuten yllä. Hampaidenvaihtoaikaan tarjoa pennulle paljon luvallista purtavaa, voi tulla tilanteita jolloin kiljaisu ja huomionpuute ei tehoa, silloin annat pennulle luvallista purtavaa ja kävelet pois. Tarvittaessa laita kiukkukohtaus-pentu jäähylle kunnes hiljenee ja rauhoittuu, päästä jäähyltä puheitta.
      Viimeisiä neuvoja: hyödynnä laumaviettiä nuorena ja pidä pentua paljon vapaana ja harjoittele luoksetuloa. Älä murehdi liikaa sisäsiisteyttä kunhan pentu sisällä tekee tarpeet paperille tms, pienen kanssa voi kestää ja paineet vain pahentavat asiaa. Hampaiden oikea käyttö on opetettava ja heti, älä ollenkaan suvaitse näykkimistä. Ai niin, sohvasta. Laita pennulle oma makuupaikka tarjolle sohvan lähellä, äläkä huomioi pennun yrityksiä hypätä sohvalle. Vanhempana jos hyppää sohvalle niin ohjaa alas rauhallisesti mutta määrätietoisesti.

• seefferityttö

Voimia kouluttamiseen :) Sisäsiistiksi opettaminen vie aikaa, koska pennun pidätys kyky kehittyy hitaasti.

Itse omistan kaksi 8vko:sta seefferiä (siskokset), jotka ovat jo oppineet nimensä, luokse tulon, istumisen, alas-käskyn ja ei sanan merkityksen. ja ovat alkaneet myös ymmärtämään tarpeiden teon ulos.

• Ollis

Aika vähältä kuulostaa tuo ulkoilun määrä. Itsellä kotona melkein 9 vkonen kääpiöpinserityttö ja käydään ulkona usein, minkä takia sisälle on tullut tarpeet vain kerran. Silloinkin oli vieraita käymässä, joten taisi olla stressistä kyse. Pennun tullessa olin valmistautunut nimenomaan eniten tähän ulkona ramppaamiseen, koska ei se vaadi kuin hiukan viitseliäisyyttä, Meidän tyttö ei pissaa edes yöllä paperille - joskus herään keskellä yötä, kun kynnet rapisevat lattiaan pikkuisen tullessa ulos kopistaan ja sitten mennäänkin jo ulos :)

• hei

Kiitos vastauksistanne!

Kasvattaja kertoi minulle, kun pennun hain itselleni, ettei se ole vielä käynyt oikeastaan ollenkaan ulkona. Hänen mukaansa ulkona käyttäminen voi hetken odottaa, kunnes pentu on kunnolla kotiutunut ja oppinut hihnaan. Näitä neuvoja noudattaen olen käyttänyt pentua tosiaan vasta vain silloin tällöin ulkona "pitämässä hauskaa" ja totuttelemassa ympäristöön. Tiedän, että ulkoilua on pian tihennettävä niin, että pentu käy usein ulkona päivän aikana.

Tänään kävimme lenkillä hetki sitten ja se meni erittäin hyvin. Pentu pysähtyi vain kerran ja oli todella innoissaan reissustamme. Tulee luokse heti kun kyykistyn ja kutsun sitä iloisesti. Epäilen, että pentu olisi voinut hiukan kyseenalaistaa juuri opittua asiaa, että onko tosiaan niin, että minä talutan ja hän seuraa... Voisiko näin olla? Virtaa pennussa oli vielä paljon puisto reissun jälkeenkin ja leikki jatkui sisällä.

Hyviä neuvoja tuli tuohon käden puremiseen. En siis tosiaankaan halua, että koira aikuisena puree käsiäni ja pennun kommentaminen on aika haasteellista.. Välillä tuntuu ettei sillä ole korvia ollenkaan :). Tuo kiljaisu oli erinomainen ehdotus, alan nyt käyttämään sitä.

Pennulla on oma "maja" (mitä se rakastaa yli kaiken) aivan sohvan vieressä, niin ettei se kuitenkaan pääse kiipeämään siitä sohvalle. Alunperin tämä "maja" sijaitsi sänkymme läheisyydessä, koska se rauhoitti sitä selvästi yöllä. Nyt pentu kuitenkin nukkuu jo yöt todella hyvin, eikä herätä itkullaan. "Maja" siirrettiin sohvan viereen juurikin siksi, että se kiipesi sen katolta sängylle, minne en koiraa halua päästää myöskään.

Meillä on sanomalehtien kanssa kyllä pieni ongelma... Pentu haluaa repiä ne palasiksi pitkin lattioita ja viilettää ympäri huoneistoa ne suussaan. Se ei tee niille tarpeitaan, sen lempipaikka on mummoni lahjoittaman vanhat matot. Niihin se pissaa usein samaan kohtaan tai tekee kakan. En kuitenkaan siis tosiaankaan halua, että koirani pissii ja kakkii matoille lopun elämäänsä ja tämähän täytyy kitkeä nopeasti pois... Vaan miten?? Ajattelin ottaa matot pois vähäksi aikaa ja teipata sanomalehdet lattiaan. Toisaalta olen miettinyt, että voisin sanomalehtien lisäksi asettaa sille hiekkalaatikon, missä voisi opetella nyt pentuna käymään. Siskollani on tämä hiekkalaatikko paperin sijasta käytössä venäjän toyterrierin pennun kanssa. Mutta kuinkas se laatikon opettaminen? Onko ideaalia teipata ne sanomalehdet lattiaan ja asettaa laatikko niiden keskelle? Tämä ainakin voisi kenties ehkä toimia???

Neuvoja paljon kaipailen :) ajattelin kirjoitella tänne etenemisestämme ja kysellä lisää neuvoja.

• Minpin4Ever

Sen vertaa korjaan Joobaxia että sosialistamiskausi kestää 16 viikon ikään asti. Siihen mennessä pentu pitää totuuttaa kaikkiin asioihin joihin haluaa sen suhtautuvan arkena tulevaisuudessa. Esimerkkejä: imuri, auto, bussi, kaikenlaiset ihmiset, erinäköiset koirat (riittää että näkee), peseminen, harjaaminen, korvien putsaus, hampaiden harjaus, madotus, kynsienleikkuu, liikenne, ihmisvilinä jne.
        Sanomalehtiongelmasta. Ota kaikki matot toistaiseksi pois jottei niille pissailu muodostu tavaksi. Itse toimin niin että kielsin pentua leikkimästä papereilla. Yksinollessaan silppuilua on vaikea vältää.. Älä pelkää olla tiukkana pienen söpön pennun kanssa, jos ongelmia ei kiellä vaan välttää niin pentu ei opi mitään :)
        Pieni vinkki on että kostutat paperin ja painelet vähän sanomalehdelle, niin pentu yhdistäisi pissit paperiin.

• joobax

Onko koira oikeesti viettäny koko elämänsä tähän saakka neljän seinän sisällä??? Sano nyt vielä, ettei se ole juuri muita ihmisiä nähnyt kasvattajan lisäksi :D Ootko sä nyt ihan tosissasi? Noh, vastataan nyt kuitenkin jotakin.

Nyt sulla on loistavaa sosiaalistamiskautta jäljellä enää n. 3 viikkoa, jos pentu on 9 vkoa. Tämä tarkoittaa, että sun pitää näyttää pennulle maailmasta KAIKKI! Ja kolmessa viikossa! Tutustuttaa se kaikkiin ympäristöihin, asioihin, hajuihin, ääniin... Kun sain oman pentuni, se osasi tehdä tarpeensä sekä sisälle että ulos. Jos olisin asunut edes rivitalossa, olisi pentu ollut "sisäsiisti" sikäli, että se teki mielellään kaikki ulos, joskin pidätyskyky oli huono. Se tiesi, mitä autossa olo on ja oli tutustunut erilaisiin alustoihin tassujensa alla.

SULLA ON NYT KIIRE ! Ulos sieltä kämpästä ja vauhdilla! Tapaamaan ihmisiä, lapsia, kissoja, koiria, lehmiä, junia, lentokoneita, busseja, auton kyytiin, hanhilaumaan, lintupuistoon, paukkujen keskelle, rakennustyömaan meteliin, keskelle metsää, peltoa...lista on pitkä. Käytä kekseliäisyyttä. Esittele pennullesi millainen normaali maailma on. Tässä iässä se ottaa vastaan asiat tavallisina ja se tulee kokemaan ne koko ikänsä "normaalina". Myöhemmin tavatut uudet asiat koira alkaa erikseen arvioimaan ja puntaroimaan, tottuminen on vaikeampaa, kun koira ei ole ennakkoluuloton.

• MerviKoistinen
    • tsep

Mulla on 15 vkoa vanha kääpiö mäyris. Ulkoilemaan ollaan menty aina leikin, syömisen ja heräämisen jälkeen. Välillä muutenkin. Pissaa tai kakkaa ei ulos kuitenkaan tule kun erittäin harvoin. Sama ulkoilu reitti mennään joka kerta, missä on ne omat hajut. Välillä tuntuukin turhauttavalta käydä ulkona usein, kun sinne ei mitään tule. Mutta jonain päivänä ne huomaa (toivottavasti ainakin) mikä idea siinä ulkona käymisessä on.
      Tsemppiä sullekkin koiran opettamiseen :-)

• Susiuros

Ulospissaamisen koira oppii tietysti niin että se pissaa ulkona. ;) Koiranpentua saa olla kantamassa ulos noin 7-15 kertaa päivässä jos haluaa sen nopeasti oppivan sisäsiistiksi. Eli kaikkien unien jälkeen suoraan ulos, ruoan jälkeen heti ulos, rajun leikin jälkeen ulos. Varsinaisia lenkkejä ei tarvitse tehdä vielä.
      Mitä useammin lirit tulee sisälle niin sitä pidempään menee. Pidätyskyky kehittyy vähitellen, voi mennä 4-6kk ikäänkin saakka.

Jos voisit pitää pentua vapaana ulkona niin sitä parempi. Hihnaan ehtii opettaa hiukan myöhrmminkin. Tärkeämpää on opettaa luoksetulo heti pennusta alkaen ja sitä varten pennun pitäisi olla ilman hihnaa. Nameja taskuun ja kehuja luoksetulosta. Toisto tai pari aina kun olette ulkona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3087
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      81
      2944
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      190
      2489
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2195
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      21
      1504
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1416
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13