Similanin korallit

Matka Khao lakiin varattu joulukuuksi ja tarkoituksena olisi käydä katsastamassa Similanin saaret ja päästä hieman snorklaamaan. Löytyykö sieltä värikkäitä koralleja vai pitääkö paikkansa, että tsunami vei värit mennessään?

9

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emmiina~

      Ei kai niinkään tsunami, vaan muutokset merivesien lämpötiloissa. Tuolta lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Coral_bleaching

      Käytännön tietoa ei ole, mikä tilanne nyt on. Jospa joululomalla pääsisi katsastamaan.

    • ei ole

      Ei ole Similanilla juurikaan sellaista värikästä, elävää korallia. Kaloja ja muuta nähtävää kuitenkin on ja vesi on pääsääntöisesti uskomattoma kirkasta ja näkyvyys erinomaine. Mutta sellaista "luonto-ohjelmissa nähtyä" kirjavanvärikästä korallia/korallikasvillisuutta siellä ei kovin paljoa näe. Esim. punaisella merellä on paljon värikkäämpää ja elävämpää korallia.

    • Thailandia

      Olimme Khao Lak:ssa viime vuoden joulukuussa 3 viikkoa ja kävimme myös Similanien saarilla. Valitettavasti similanin veneretkillä on turisteja valtaisat määrät (rannalla saattaa olla 23 pikavenettä) ja snorklausalueet on rajattu aika pieniin alueisiin, joten snorklatessa ei nää juurikaan muuta kuin turistien jalkoja. Rannalla kun ottaa valokuvia maisemista, joka kuvassa on aina turisteja....Mitään väriä tai upeita koralleja ei ole nähtävillä, meren pohja on käytännössä harmaata, kaloissa on värejä kyllä. Veneretket kierrättävät similanien saarilla 4,8, ja 9 jos merenkäynti sallii, kuitenkaan eivät anna lupaa mennä snorklaamaan kallioiden vierelle merenkäynnin ja virtauksien vuoksi. Olemme käyneet Similaneilla yhteensä 3 kertaa ja totta, tsunamin jälkeen alueelta on myös kaloja hävinnyt. Muita turismilta hiljaisempia saariretkiä ovat Tachai- saari ja Surin -saari. Surinilla on upeat korallit ja mahtavat kalat! Näissä taas nähtävyydet ovat ihan toista luokkaa, kuin Similaneilla. Olemme menossa uudelleen Khao Lak:iin maaliskuussa 2013 ja aiomme ehdottomasti jättää similanit väliin ja taas vastaavasti käymme uudelleen tachailla ja surinilla. Kaikki nämä kolme saariryhmää sijaitsevat allekkain, kutakuinkin saman verran venematkaa kullekin saarelle Khao Lak:sta.

      • lennun perhe

        Kiitos paljon vastauksista! Viime talvena snorklattiin Punaisella merellä, joten tuo harmaa meren pohja olisi kyllä pettymys... Mikä on mielestänne paras keino mennä Similanille tai Surinille (joka y.o. kirjoituksen jälkeen kiehtoo enemmän)? Olen kuullut että pikaveneessä voi heikkorankainen saada selkänsä kipeäksi, mutta ehtiikö paikan päällä tehdä mitään jos menee hitaammalla paatilla?


      • thailandia
        lennun perhe kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista! Viime talvena snorklattiin Punaisella merellä, joten tuo harmaa meren pohja olisi kyllä pettymys... Mikä on mielestänne paras keino mennä Similanille tai Surinille (joka y.o. kirjoituksen jälkeen kiehtoo enemmän)? Olen kuullut että pikaveneessä voi heikkorankainen saada selkänsä kipeäksi, mutta ehtiikö paikan päällä tehdä mitään jos menee hitaammalla paatilla?

        Mielestäni saariretkille ei pääse muuten kuin pikaveneillä. Merenkäynti voi olla kovaa ja aaltojakin on... Saarille on matkaa pikaveneellä reilu tunti tai puolitoista per suunta, riippuu aallokosta. Mielestäni kyydit on ollut vaudista huolimatta suht tasaisia, toki jos istuu veneen keulassa, silloin se rytkyttää enemmän. Enemmän veneretkillä ihmiset valittaa huonovointisuutta kuin selkäsärkyä, tosin retken järjestäjät tarjoavat pahoinvointilääkkeitä, jos niitä tarvitsee. He kutsuvat niitä lääkkeitä "ilopillereiksi". Olemme aina varmuuden vuoksi ottaneet niitä ja kertaakaan ei tullut pahaolo. Oli toki kurjaa seurata kun usempi oksenteli veneessä. Itse en lähtisi millään pienillä hitailla veneillä näin pitkille matkoille ja varsinkaan siihen aallokkoon.


      • tallaista1
        lennun perhe kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista! Viime talvena snorklattiin Punaisella merellä, joten tuo harmaa meren pohja olisi kyllä pettymys... Mikä on mielestänne paras keino mennä Similanille tai Surinille (joka y.o. kirjoituksen jälkeen kiehtoo enemmän)? Olen kuullut että pikaveneessä voi heikkorankainen saada selkänsä kipeäksi, mutta ehtiikö paikan päällä tehdä mitään jos menee hitaammalla paatilla?

        Hyvin ne pikaveetkin menee, rennosti vaan. Ei se harmaata ole vaan sellaista ruskean monia sävyjä olevaa ja monimuotoistakin. Kaloja kohtuullisesti ja
        pari turismin houkuttelemaa kilpikonnaa, sääli niitä. Vedet kirkkahia. Niin kyllä se Red Sea on jotain ihan muuta, jo lähtökohtaisesti hotellien rannat ovat punaisella
        merellä vaikuttavammat kun Similanilla, toki voi olla niin ettei turisteja edes pääs-
        tetä hyviin paikkoihin siellä. Ja ikäväähän se on kun toistakymmentä venettä pörrää
        pienissä lahdissa missä sitten hetki pulikoidaan, ei kiva. Ras Muhammed...se on
        toooooosi great....siellä egyptissä. Mutta thaimaassa on sitten muutakin ja paljon.


    • Korallit kärsivät vuonna 2010 korallien haalistumisen takia (syynä poikkeuksellisen lämmin merivesi) kaikkialla Andamaanienmerellä, jossakin pahemmin, jossakin vähemmän. Mutta entisen laista väriloistoa ei kannata odottaa vielä muutamaan vuoteen, toivottavasti korallit ennen pitkää toipuvat. Mutta se ei estä toipumasta, riutoulle, esim. Ko Similanilla, elää edelleen paljon hienoja kaloja. Päiväretkillä Similanista näkee vain aika turistikylläisen pikakatsauksen, joten kannattaakin mennä muutaman päivän liveaboard-retkille, joilla ollaan pinnan alla aamusta iltaan. Niitä järjestetään sekä sukeltajille että snorklaajille (http://www.minnethaimaassa.com/blogikirja/snorklaajan-saaret-top-5/). Taatusti ikimuistoinen kokemus.
      Hyvä vaihtoehto on tosiaan aikaisemmissa viesteissä mainittu Ko Surin (lisätietoa Mondo Matkaopas Thaimaasta tai http://www.minnethaimaassa.com/pikaoppaat/pikaopas-ko-surin/). Upeat autisaaret keskellä ei-mitään. Mutta ilmeisesti korallien haalistuminen iski Ko Surinille poikkeuksellisen pahoin. Itse kävin siellä tosin ennen haalistumista, joten varmaa tietoa ei mulla ole. Jos on tuoretta tietoa saarilta, niin kertokaa täällä, tai vaikka tuolla minnethaimaassa-sivujen Ko Surin -kohdassa. Kiinnostaa tietää, mitä on käynyt yhdelle Thaimaan suosikkikohteistani (en taida itse uskaltaa enää mennä, sillä muistan paikan täydellisenä paratiisina).

    • parempaan päin

      näyttäisivät korallit olevan paranemaan päin. pahimmasta on jo selvitty. ja muutenkin oli marraskuussa sukeltaessani enemmän elämää pinnan alla kuin muutama vuosi takaperin. olisiko sitten niin, että similanilla on käynyt nyt vähemmän matkaajia kuin pitkään aikaan kun ovat nuo uutiset korallien haalistumisesta levinneet? ja kun riutoilla ollut rauhallisempaa niin kalatkin viihtyvät paremmin?

    • Jarppis76

      Tervehdys kaikille tämän ketjun lukijoille :)

      Itse en mennyt Similanille koska paikalliset asukkaa neuvoivat ja kehoittivat menemään Surinille tai Tachaille... Valitsin Surinin enkä ole katunut ollenkaan paljon kaloja ja jonkin verran värikkäitä koralleja. Jos aikaa olisi ollut vielä enemmän minulla niin olisin mennyt vielä kurkkaamaan Tachain.

      Similanilla on kuulemma jo liikaa turisteja... sen sanoivat paikalliset asukkaat...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe