onko normaalia?

sergs

Lapset vajaa 2v (1v11kk) ja 3,5-vuotiaat aloittivat pari kk sitten pphoidossa. Lapset ovat 3 päivänä viikossa 7-8h hoidossa, itse teen 4 päiväistä työviikkoa, jotta lapset saavat olla vähemmän hoidossa. Lapset menevät hyvin hoitoon aamulla (selvästi tykkäävät hoitajasta ja hoitopaikasta) ja kaikki on mennyt hoidossa hyvin päivän aikana. MUTTA sitten tämä nuorempi protestoi minulle iltaisin todella paljon; mikään ei kelpaa mitä teen; kuopus ei halua syödä/pukea (ei suostu että syötänkään vaikka on selvästi nälkä), ei nukahda iltaisin vaikka on selvästi väsynyt jne. Lapsi ei myöskään huoli enää minua nukuttamaan iltaisin, vaan vain isä kelpaa. Myös yöllä herää joskus huutamaan ja vain isä kelpaa lohduttajaksi...tuntuu pahalta kun oma lapsi hylkii noin minua, saako hän jotain traumoja kun joutui menemään vajaa 2-v pphoitoon? Esikoinen on selvästi kypsempi (yli 3v) ja ei ole protestoinut juurikaan. Moralisteille tiedoksi: jos en olisi lähtenyt töihin, niin työpaikka olisi lähtenyt ja oman alan töitä ei ole paikkakunnalla, eikä rahatkaan enää riitä 3,5 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Onko tämä uhmaa vaan vai protestoiko hoitoonmenoa tällailla ja onko normaalia?

8

1611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

Miten teidän aloitus tehtiin? Olitko lasten kanssa harjoittelemassa ennen aloitusta? Jos niin pitkän aikaa?Kyllä taaperosi kiukuttelu liittyy aivan varmasti elämän uuteen tilanteeseen. Kyllä se tavallisesti kestää ennen kuin lapset tottuvat.Taaperosi on sinulle kiukkuinen koska ei tunnu hyvältä ja hylkää sinut samalla tavalla kuin kokee itsensä hylätyksi kun viet päiväkotiin. Auttaa kun lapsen kanssa puhut tästä kiukusta ja sanot että kaikki lapset äideilleen alussa vihaisia kun uusi paikka ei tunnu vielä kivalta jne. Ehkä olisi apua sinulle "Taapero päivähoidossa". opetusmateriaalista jonka löydät googlaamalla.

• sergs

Lapset eivät siis ole päiväkodissa, vaan palkkasimme yksityisen pphoitajan, jolla ei edes ole muita lapsia tällä hetkellä hoidossa. Hoitaja on mukava ja empaattinen, pitää lapsia sylissä jne. (lapsista näkee, että menevät mielellään sinne). Hoitaja oli tuttu lapsille entuudestaan ja hoitopaikka on perhepäivähoitajan koti aivan vieressä (käy lasten kanssa samassa puistossa kuin missä minä kävin kun olin kotona), lasten kanssa kävin 3 päivänä leikkimässä aamupäivän hoitopaikassa ja ekan viikon olivat vain puoli päivää aina hoidossa eli mielestäni ihan "kevyt aloitus". Olen yrittänyt antaa paljon aikaa, rakkautta ja syliä lapsille vapaa-aikana ja tämä päivä menikin paremmin kun sain olla illan pelkästään nuorimmaisen kanssa kahdestaan ja kyllä oli kivaa :-). Ehkä tämä tästä, mutta äidin omatunto kolkuttaa, vaikka tiedän että tämä oli pitkällä aikavälillä perheellemme parempi ratkaisu kuin työpaikan menettäminen (uudessa työpaikassa en olisi todennäköisesti edes pystynyt tekemään osa-aikaista). Meillä on joustavat työajat ja voin tehdä osittaista, siksi valitsin näin.

• päiväkotilainen

kuulostaa ihan normaalilta. Monilla lapsilla tulee hoidon aloituksen jälkeen kotona kiukkua ja uhmaa. Kenellekkäs muulle he kiukuttelevat kuin vanhemmilleen, kun ovat päivän olleet heistä erossa. Hoitopäivän jälkeen ollaan yleensä väsyneitä ja halutaan äidin/isän huomiota ja sitä haetaan vaikka kiukkuamalla, kieltäytymällä syömästä yms.

• *31

Täysin normaalia!! Meillä sama homma, mutta päiväkodissa hoitajat sanoivat että tarkoittaa vaan sitä että lapsella on kotona hyvä olla :) Koitetaan siis vaan kestää :)

• ....

Ei nyt ihan näinkään. Kyllä lasta voi tässä vaikeassa tilanteessa auttaa eri tavoin kuten muidenkin hankalien asioiden kanssa!

• minusta näin...

Lapsesi on terve ja hyvällä itsetunnolla varustettu.

On selvä, että omanarvontuntoinen lapsi ei hevillä suostu tilanteeseen.

Anna kiukutella rauhassa. Sinä vahvana äitinä kestät sen.

Itse olen jossain määrin noin pienten päiväkotihoitoa vastaan, mutta jos tilanne nyt on mikä on, niin todella paljon terveempää lapselta on reagoida eroahdistustaan kuin olla reagoimatta.

• .........

Noin se meilläkin on. Hoitajat kehuvat, kuinka ihana ja rauhallinen ja kiltti ja iloinen ja tottelevainen lapsi meillä on, mutta tietäisivätpä, mitä se on kotona kaikki illat ja yöt ja viikonloput. Nyt kun hoitoa on takana 1,5 kk, niin alkaa vähän helpottaa. Hoitajan mukaan ne lapset, jotka ovat hoidossa vain muutamana päivänä viikossa, saattavat oireilla pidempään, joten ehkä meidän kokopäivähoitolapsi sitten tottui vähän nopeammin ja alkaa siis jo normalisoitua.

Eihän niitä lapsia ole kiva hoitoon viedä, mutta eihän sille tosiaan aina mitään voi, kun elääkin pitää.

• jfklö

Moni lapsi, joka on hoidossa mallilapsi, kiukuttelee vanhemmille hoitopäivän jälkeen. Hoitopäivät ovat nimittäin tosi raskaita lapsille, tai ainakin itse sen näin koin pienenä. Ja kun ei hoitotädille uskalleta tai haluta kiukutella, se sitten purkautuu illalla kotona.

Teidän tilanteessanne kuulostaa siltä, että lapsesi on loukkaantunut sinuun, ja osoittaa sen torjumalla sinut. Tuon ikäinen on tuossa mielessä tosi haavoittuvainen. Ehkä se auttaa, kun kerrot että kuinka paljon rakastat häntä, ja että haluaisit olla hänen kanssa joka hetki, mutta et voi, koska... Tuon ikäinenkin ymmärtää yllättävän paljon kun vaan selitetään yksinkertaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10521
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2649
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      224
      2138
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      1943
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1130
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1114
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      989
    8. 172
      950
    9. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      939
    10. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      1
      905
    Aihe