miten te putsaatte hiekkalaatikon? päivittäin lapiolla kakat pois?
mietin vain, että onko olemassa muita kenties vaivattomampia tapoja..?
jostain luin, että hiekkalaatikon pohjalle voi laittaa pussin, jonka päälle hiekka normaalisti laitetaan ja sitten "koko satsin" voi heittää kerralla pois..?
mutta eikö tällainen tule kalliiksi, jos joka päivä heittää hiekan menemään ja aina laittaa tilalle uuden..?
kertokaa tapojanne hiekkalaatikon putsaukseen!
hiekkalaatikon putsaus
16
2988
Vastaukset
- pellettivessa
Meillä on kaksi kerroksinen pellettivessa.
Rakennettu kahdesta säilytyslaatikosta.
Eli alimmainen laatikko on syvä.Päällimmäinen matalampi.Päällimmäisen laatikon pohjaan on porattu melko tiheästi reikiä.
Materiaalina siis puupelletti( rautakaupasta lämmitykseen tarkoitettu, 20 kg säkki noin 7 euroa).
Molemmissa kerroksissa on pellettiä.
Idea on se että kun kissat pissaavat, valuu suurin osa pissasta pohjakerrokseen ja imeytyy sen puruihin.Pinta pysyy puhtaana melko kauan. Pintakerrokseen jäävä pissa sitoutuu pellettiin, pelletti hajoaa ja sahanpuru tippuu myös reijistä alas pohjalle.Kakat siivoan lapiolla heti kun huomaan niitä sinne ilmestyneen.Meillä on kaksi kissaa ja kaksi pellettivessaa eri huoneissa.Vessat tarvii pestä (vaihtaa purut)vain noin.kahden viikon välein.Ei haise, eivät ole likaisia kunhan kakat kerää päivitäin.
Käytetty pelletti poltetaan takassa eikä hajuhaittoja ole huomattu (kissat kastroituja, pissa ei haise).Pellettiä ei kuulemma saa laittaa biojätteeseen, kuten ei kissanhiekkaakaan.- kisumisu
aika hyvä idea! kiitos vinkeistä. itse myös joskus pellettiä koittanut, mutta en pitänyt siitä että pelletit hajoavat puruksi.. joten tuo reikäinen päälliosa on hyvin oivallettu.
- moiksteff
Ei siitä jokapäiväistä rutiinia tarvitse tehdä :) Esim meillä annetaan olla pari päivää ja sitten lapiolla kakat pois. Sitten muutaman päivän kuluttua kaadetaan kaikki hiekat pois ja uudet tilalle :) Aina tietyin väliajoin myös pestään koko hiekkalaatikko kuumalla vedellä niin ettei mitään kovetu pohjalle ja ala haisemaan :)
- Mindi
Meillä jos ei vessat ole tarpeeksi siistejä, 2 kissaa eivät mene niihin, vaan kusevat kostoksi vaikka matolle. Siis vähintään kerran päivässä on kyllä siivottava. Eläinkaupan hiekan hinta/laatu suhde on paras. Paakkuntuu tarpeeksi eikä haise.
- hiekkismirri
Monen kissan emäntänä esitän seuraavaa. Hiekkalaatikkoja on useita eli
1 per kaksi kissaa. Hiekka on laaduksta elänkaupan hiekkaa. Astia on riittävän suuri kissan kokoon nähden (jättikissan omistaja). Putsaan lapiolla hiekan kaksi kertaa päivässä. Hiekan joka on tosi laadukas, eläinkaupan hiekka vaihdan noin 3 viikon välein (useita kissoja ja 2 astiaa).
Nimierkki ei vaivaa tai ei toivoa edullisuudesta - häpee
Miksi olet hankkinut kissan jos susta on vaivalloista siivota toisen kakkoja? Mulla kaksi kissaa ja aina kun on kakilla käyty otan kakka pötköt lapiolla pois.Astian vieresä säilytän pikkupussia jonka kerran päivässä vien pois.Hyvä luoja miten itse kakkaat?Kakitko kaikki päivät tarpeet ja sit vasta vedät pöntön?Siis laiskuus huipussaan.Kissat on siistejä eläimiä.Se on niin pieni vaiva ottaa pökäleet pois.Tota vois verrata niihin ihmisiin jotka ei jaksa koiraansa ulkoiluttaa ku ensin ollaan sellanen innoissaan hankittu.Mä en kehtais tollasta ees täällä kysellä.Akvaario kalatkin tarvitsee puhtaan tilan missä olla,en suosittelisi sulle mitään lemmikkiä.Häpeä.
- oumaikaat123
mee nyt marmattaja muualle täältä, hohhoijaa zZzzzZZ.....
- kisumisu
1. Olen hankkinut kaksi kissaani, koska rakastan kissoja.
2. Minulle ei tuota minkäänlaista ongelmaa siivota kakat hiekkalaatikosta päivittäin.
3. Kakkaan wc-pönttöön, kiitos kysymästä.
4. Kakin muutaman kerran päivässä ja vedän pöntön joka käynnin jälkeen.
5. Älä ihmeessä kysele, kukaan ei pakota.
6. Sulle suosittelen hevosta, niin saat vähän lisää siivottavaa.
7. En häpeä.
- kissamestari
Meillä on kolmen kissan taloudessa kaksi hiekkalaatikkoa. Naaraat käyttävät samaa ja uros käyttää yksinään hieman pienempää laatikkoa. Avolaatikot on sijoitettu vessaan sekä yhteen makkariin.
Hiekkana meillä käytetään paakkuuntuvaa kissanhiekkaa. Laitan laatikon pohjalle muotoonleikatun palan sanomalehteä, sillä kissoilla on tapana kaapia hiekka pois ja kusta laatikon pohjalle. Sanomalehti hillitsee kaivamishaluja ja näin kustu hiekka ei jämähdä laatikon pohjalle.
Jätökset kerätään heti, kun niitä havaitaan. Kissat eivät ole niin tarkkoja vaikka siellä laatikossa sattuisikin olemaa jotakin, mutta pyrin aina poistamaan pissat ja kakat jos niitä nään. Paskat heitän vessanpönttöön ja vedän, hiekat pistän omaan erilliseen pussiin jotka sitten vien aina pussin täytyttyä pois. Oon erittäin tarkka siitä, ettei meillä haise kissankusi vessassa (eikä kyllä muuallakaan) ja näillä rutiineilla oon saanut kämpän kissankusivapaaksi.- muijajamirrit
Hei älä heitä mitään jätöksiä pönttöön. Siinä on kuitenkin mukana sitä hiekkaa sen verran, että paakkuuntuupi viemäriverkostoon. Isännöitsijä kertoi juuri sellaisesta vessantukkoontumisesta asunnossani aiemman asukkaan takia.
Pistä myös pötköt siihen pussiin ja suljet ja laitat saaliin vielä muovikassiin tai
kannelliseen ämpäriin tai kansiroskikseen, mistä sitten heivaat roskikseen saaliin. Näin toimin itse.
Mun kissoilla on astioita kaksi ja kissoja kolme. Siivoan 2 kertaa ja jos haisee niin kolme-neljäkin kertaa, koska haju tulee vain lähinnä ripulikakasta. Hyvä hiekka Compact Care chrystal ei haise helpolla. Joskus yölläkin nousen siivoamaan jos hajua, koska olen herkkä hajuille. - kissamestari
muijajamirrit kirjoitti:
Hei älä heitä mitään jätöksiä pönttöön. Siinä on kuitenkin mukana sitä hiekkaa sen verran, että paakkuuntuupi viemäriverkostoon. Isännöitsijä kertoi juuri sellaisesta vessantukkoontumisesta asunnossani aiemman asukkaan takia.
Pistä myös pötköt siihen pussiin ja suljet ja laitat saaliin vielä muovikassiin tai
kannelliseen ämpäriin tai kansiroskikseen, mistä sitten heivaat roskikseen saaliin. Näin toimin itse.
Mun kissoilla on astioita kaksi ja kissoja kolme. Siivoan 2 kertaa ja jos haisee niin kolme-neljäkin kertaa, koska haju tulee vain lähinnä ripulikakasta. Hyvä hiekka Compact Care chrystal ei haise helpolla. Joskus yölläkin nousen siivoamaan jos hajua, koska olen herkkä hajuille.Kyllä heitän. Ainoastaan hyvin hiekkaiset paskat laitan pussiin.
- muijankatti
Ihan lapiolla vaan kauhon köntsät pois. Sitten lisäilen hiekkaa tarpeen mukaan ja
kun hiekka alkaa olla vanhaa ja haista niin kippaan hiekat muovikassiin, pesen
astian ja kuivaan ja uudet hiekat. Hyvänlaatuinen kissanhiekka eläinkaupasta pitää
hajuja hyvin jopa useamman viikon, eikä vaihto oli iso juttu.
Paakkujen kauhominen kaksikolmekertaa päivässä on helppo homma.Sitten hieman isompi homma on jos on ripuli ja kakat on lentäneet yli laidan tai jopa pyrähtäneet jonnekkin astian läheisyyteen. Mutta vahinkoja sattuu. Itselläkin kun oli nororipuli
niin ei voinut poistua yli 10 askeleen päähän vessasta moneen päivään
Putsaus tapahtuu aamuin illoin kun ruokakupit ja vesi vaihdetaan ja joskus ylimääräisen kerran jos tulee hajukakat tai unohdettu peittää pökäle.
Jos vaivojaan laskee, ei kissaa kannata pitää. Karvansiivous se vasta työlästä on. - kissojakolme
Kolme kissa (2x leikatut kollit 8v ja tyttöpentu 6 kk) kolme ovellista vessaa, niistä 1 iso ja kaksi pienempää. Kissat käyvät jokaisessa, joskus enemmän toisessa kuin toisessa
Siivoan aamuisin kaikki vessat. Käytän eläinkaupan mikrohiekkaa, jossa vauvantalkin tuoksu. Se on käytössä halvinta, vaikka hankintahinta onkin kalliimpi kun marketin hiekoissa, mutta hiekka paakkuuntuu pissat niin tiukaksi paakuksi, että muu hiekka ei sotkeennu. Hiekkaa on laatikoissa melko paljon (noin 10 cm kunkin vessan pohjalla)
Pesen laatikot noin kuukauden välein kuumalla vedellä ja ja vielä kylmällä ja kloriitilla. Tapahtumaa ennen annan hiekan mennä melko vähiin. Pesun jälkeen laitan saman hiekan takaisin, ja lisään tuplasti tai 2/3 lisää kokonaan uutta.
Ihan oikeasti vanha hiekka ei haise kun se vaihtuu käytössä niin tehokkaasti.- kisumisu
Kiitos kaikille vastaajille! =)
Löysin tänään tietoa PeeWee-kissanvessoista, taitavat olla vastaus kysymyksiini..!
Taidan jossain vaiheessa tilata jonkun näistä:
http://www.lemmikille.com/tuotesivu.php?artno=2800&gclid=CPP_5IKg4LICFeGXcAodEjgA8A
http://www.lemmikille.com/tuotesivu.php?artno=2870
http://www.lemmikille.com/tuotesivu.php?artno=2850
Aika loistavia keksintöjä vai mitä!? - trimir
Ihan oikeesti tuon jälkeen vaihdan kolmen kisani hiekan.
Miks ihmeessä pistät vanhantakaisin?
Neitseellinen hiekka kerran kuukaudessa. Pöh tuota säästösysteemiä!
Meillä oli aiemmin sellanen iso siivilä, olisko ollut noin 30cm halkaisijaltaan. Ei mikään keittiösiivilä, vaan joku muu, en tiedä mihin tarkotukseen. Se oli kuin verkosta tehty piirakkalautanen, verkon silmäkoko puolen sentin luokkaa. Se mahtui sopivasti laatikon reunojen väliin, ja näitä laatikoita oli kaksi. Kun laatikko piti siivota, asetimme sen siivilän tyhjän laatikon reunojen väliin ja kaadoimme hiekat siihen niin että kököt jäivät siivilään ja puhdas hiekka valui läpi alla olevaan laatikkoon.
Toimi todella hyvin, mutta sitten kun kissasta aika jätti ja seuraava tuli taloon, tämä uusi kissa on isompaa rotua ja jouduimme hankkimaan isomman laatikon. Hiekkaakin oli sitten käytettävä enemmän, ja laatikosta tuli niin painava että sitä alkoi olla hankala nostaa kaatamista varten. Joten luovuimme siivilästä ja tartuimme jälleen lapioon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912910Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461557- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021384Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4001307Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21089Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855