Miksi kuorma-autoissa ja rekoissa on rajoitin, joka sallii ylinopeuden ajamisen?
Suunnattomasti hirvittää kun itse ajaa henkilöautolla kärry perässä 83km/h, (auton mittari näyttää 90km, virhe 7km/h, tuokin on jo ylinopeutta, mutta tuosta ei tule sanktioita), niin rekat työntää puskurin kärryn päälle. (Auton mittari testattu tutkalla)
Liikennetraktorilla nopeus on 50km/h ja ainakin Valtran kulku rajoitetaan tehtaalla siihen. Ihan turvallisuussyistä pitäisi yleinen 80km/h rajoitus muuttaa 90km/h ja sama koskemaan raskasta kalustoa ja peräkärryllistä henkiläautoa, tai sitten raskaan kaluston rajoitin 80km/h. Tai jos tällainen meno sallitaan, niin sitten pitäisi alkolukkokin kalibroida sallimaan yhden promillen humalassa ajamisen, ihan vastaava asia.
Rekkojen nopeus
38
3466
Vastaukset
- 87k
Pakuilla saa ajaa 100km/h tai 80km/h mutta silti ei ole rajoitinta
Verottomalla asuntoautolla saa ajaa 80km/h tai 100km/h silti ei ole rajoitinta
Mutta tosiaan jossain kuormureissa on rajoitin 90km/h jossain 92 jossain tasan 80 jossain 83 jossain 86 jossain sitä ei ole ollenkaan
Mutta eipä tuosta haittaa ole, suurin osa kuskeista ajaa maksa 80km/h- Jakari 567
yleensä rajotin on siinä 90km/h Suomalaisten ajoneuvoyhdistelmässä...
- 87k
Jakari 567 kirjoitti:
yleensä rajotin on siinä 90km/h Suomalaisten ajoneuvoyhdistelmässä...
Se tuntuu olevan ihan tuurista kiinni mihin rajoitin on tehtaalla/maahantuojalla säädetty
Yleensä se on 80-92km/h
Oikeastaan autot jotka kulkee 90km/h kuski joka viitsii ajaa sitä vauhtia on todella harvinaisii - Rajoittamat On
Vuotta 1988 vanhemmissa kuorma-autoissa ei tarvitse missään olla nopeudenrajoitinta.
- egerwgv gregewg rger
Rajoittamat On kirjoitti:
Vuotta 1988 vanhemmissa kuorma-autoissa ei tarvitse missään olla nopeudenrajoitinta.
2001 tarkoittanet
- 1988
egerwgv gregewg rger kirjoitti:
2001 tarkoittanet
eikun 1988
- gfhfgdh gdf
1988 kirjoitti:
eikun 1988
ns. sitikuormureihin pakko tuli vasta 2001 ja tällöinkin vain jos pomo on ollut niin PIHI että ostanut diesel käyttöisen kuormurin
- R. Ajoitin
egerwgv gregewg rger kirjoitti:
2001 tarkoittanet
1.1.1988 ensimmäisen kerran käyttöönotetun massaltaan yli 12 tonnia oleviin kuorma-autohin on pitänyt asentaa nopeudenrajoitin! Löytyy Trafin sivuilta==>> http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/441ea30016d8cf81aa6747e40c18a5e1/4753-Nopeudenrajoittimentarkastus.pdf
- ......
Jakari 567 kirjoitti:
yleensä rajotin on siinä 90km/h Suomalaisten ajoneuvoyhdistelmässä...
Scanian rajoitin on 89 km/h tehtaalta tullessaan.
- timokivi
87k kirjoitti:
Se tuntuu olevan ihan tuurista kiinni mihin rajoitin on tehtaalla/maahantuojalla säädetty
Yleensä se on 80-92km/h
Oikeastaan autot jotka kulkee 90km/h kuski joka viitsii ajaa sitä vauhtia on todella harvinaisiiTuurilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Rajoitin on välillä 82-89. Vanhemmissa 82, uudemmissa 89. Sen saa mihin haluaa. Itselläni rajoitin on säädetty 85 km/h. Kaikki menee ohi ja tyhjänä himmaankin auttaakseni ohitusta. Eipä käy vinkkelillä niin paha pyörre tankissa. Ainakin kiitolinja (hehe) vaatii, rajoittimen olevan max. 82. Samoin kuin Neste.
- rikolli jatkaa rötök
jokaisella autolla, varsinkin rekoilla, pitää olla mahdollisuus ajaa ylinopeutta, eihän niitä sakkoja muuten voitaisi kirjoittaa? miten niitä tuloja sitten saataisiin valtiolle? poliisi sakoittaa 95 miljoonan euron edestä vuodessa. siis rehellisiä autonkuljettajia sakoitetaan 95 miljoonan euron edestä vuodessa. miettikää sitä!!!
- 87k
Itse ajelin tänään motaria isoolla kuormurilla (siis 10 tonninen kuormuri, joka ei näytä edes pakulta) takan roikkui pitkään henkilöauto, kunnes se ohitti mut monen minutin jälkeen, ei pysäyttänyt eikä tulltut sakkoa
Sitten ajelin teollisuusalueella 60km/h alueella 70km/h ja poliisit ilmestyi jostain risteykseen, ajoi hekten aikaa mun perässä ja jättäytyi pois, ei sakkoa, halusi kai vain näyttää "voisi vähän heijata kaasujalkaa" tiedetään tuo 60km/h on kova vauhti tommoselle pikkutielle tommosella isolla autolla, mutta silti, sama rajoitus se kaikille on.
Mutta kun sakkoja aletaan "etsimään" niin ruvetaan tutkimaan piirturia, kuorman sidontaa, jarrujen kuntoa jne. niin varmana saadaan sakotettavaa - lisää valvontaa!!
87k kirjoitti:
Itse ajelin tänään motaria isoolla kuormurilla (siis 10 tonninen kuormuri, joka ei näytä edes pakulta) takan roikkui pitkään henkilöauto, kunnes se ohitti mut monen minutin jälkeen, ei pysäyttänyt eikä tulltut sakkoa
Sitten ajelin teollisuusalueella 60km/h alueella 70km/h ja poliisit ilmestyi jostain risteykseen, ajoi hekten aikaa mun perässä ja jättäytyi pois, ei sakkoa, halusi kai vain näyttää "voisi vähän heijata kaasujalkaa" tiedetään tuo 60km/h on kova vauhti tommoselle pikkutielle tommosella isolla autolla, mutta silti, sama rajoitus se kaikille on.
Mutta kun sakkoja aletaan "etsimään" niin ruvetaan tutkimaan piirturia, kuorman sidontaa, jarrujen kuntoa jne. niin varmana saadaan sakotettavaa>> Mutta kun sakkoja aletaan "etsimään" niin ruvetaan tutkimaan piirturia, kuorman sidontaa, jarrujen kuntoa jne. niin varmana saadaan sakotettavaa
- Enska-x
lisää valvontaa!! kirjoitti:
>> Mutta kun sakkoja aletaan "etsimään" niin ruvetaan tutkimaan piirturia, kuorman sidontaa, jarrujen kuntoa jne. niin varmana saadaan sakotettavaa
Millä oikeudella,kevytliikenne, vaatii k:autojen noudattamaan rajoituksia?
Saman aikaisesti muuliikenne ei sitä noudata.Kokemukseni mukaan ainoastaan
tientukot ja "koti poliisit" silloin kun huomaavat että voivat saada aikaan ruuhkia.
.Pitäisi ymmärtää liikennenopeus jo käytännön näkökulmasta. - Lisää valvontaa!
Enska-x kirjoitti:
Millä oikeudella,kevytliikenne, vaatii k:autojen noudattamaan rajoituksia?
Saman aikaisesti muuliikenne ei sitä noudata.Kokemukseni mukaan ainoastaan
tientukot ja "koti poliisit" silloin kun huomaavat että voivat saada aikaan ruuhkia.
.Pitäisi ymmärtää liikennenopeus jo käytännön näkökulmasta.Sinunkin pitäisi ymmärtää millainen vaaratekijä on jarruton,kuorma huonosti sidottu,ylinopeutta ajava,mahdollisesti laittoman pitkän päivän tehnyt väsynyt kuljettaja pahimmillaan on! Mutta ilmeisesti sinulle on raskaskalusto vieras kokemus. Liukkailla keleillä mm. jarruiltaan epätasapainoinen yhdistelmä on äärimmäisen vaarallinen laite tien päällä jos joutuu äkkijarrutukseen. Kärryn lähtiessä heittelehtimään koko tien leveydeltä niin sinä haluaisit olla siinä sitten vastaantulijoiden kaistalla? Lisäämällä nopeuksia ja sallimalla ylinopeuksien ajo saadaan näillä jarruttomilla "kuolemanviikatteilla" paniikkitilanteessa lisää murskaantuneita ihmisiä romutteneiden autojensa sisälle.
Eli raskaalle kalustolle lisää vapauksi,lisää nopeutta ja vapaat työ/ajoajat niin homma pelaa hienosti!! Näinhän se on! - Tosi iso k-a!!!
87k kirjoitti:
Itse ajelin tänään motaria isoolla kuormurilla (siis 10 tonninen kuormuri, joka ei näytä edes pakulta) takan roikkui pitkään henkilöauto, kunnes se ohitti mut monen minutin jälkeen, ei pysäyttänyt eikä tulltut sakkoa
Sitten ajelin teollisuusalueella 60km/h alueella 70km/h ja poliisit ilmestyi jostain risteykseen, ajoi hekten aikaa mun perässä ja jättäytyi pois, ei sakkoa, halusi kai vain näyttää "voisi vähän heijata kaasujalkaa" tiedetään tuo 60km/h on kova vauhti tommoselle pikkutielle tommosella isolla autolla, mutta silti, sama rajoitus se kaikille on.
Mutta kun sakkoja aletaan "etsimään" niin ruvetaan tutkimaan piirturia, kuorman sidontaa, jarrujen kuntoa jne. niin varmana saadaan sakotettavaa10-Tonninen kuorma-auto on iso??? Onpas tosi isooo joo.....
- 87k
Tosi iso k-a!!! kirjoitti:
10-Tonninen kuorma-auto on iso??? Onpas tosi isooo joo.....
On, sitä ei saaa ajaa C1 kortilla
- Santeripali
Varmaan suurin osa raskaan kaluston kuskeista on ammattilaisia ja käyttäytyvät sen mukaisesti, siitä iso kiitos ja hatun nosto heille, mutta usean kerran olen ollut tilanteessa, jossa rekan keulaa työnnetään peräkärryn perää hipomaan, vaikka ajan kolme kilometriä tunnissa ylinopeutta itsekkin jo. Käytöksen ymmärtäisin jos ajaisin alinopeutta ja olisin teiden tukkona. Minulla on semmoinen käsitys, että jos ajan suurinta sallittua nopeutta 3km/h, niin minun ei tarvitse väistyä takana tulevien tieltä, lukuunottamatta hälytysajoneuvoja. (Minähän syyllistyn siinä jo avunantoon rikokseen, jos annan tietä:) ) Jos ylinopeutta selitellään jollain purku ja lastaus ajoilla, niin jokaisella on sitten johonkin kiire, ja nopeusrajoitukset ei koske ketään.
- itkon..
älä sinä aja mitään 83 km/h vaan mieliummin 80km/h ja vähän hiljenpaa niin ei tarvii tulla sun muulin päälle vaan me syyhkäisemme ohi vauhdilla ,
- O.Opiskelija
Maanantai aamuna taas amikseen klo. 08.00.
- 9+9
Näin saadan lisää nopeutta kuorma-autoon: vetosissa lähes sakkorenkaat alla, lain vaatima minimipinta. Mennään rajoittimen säätöön, pyydetään säätämään rajoitin 89 km/h, tästä kirjoitetaan todistus. Tämän jälkeen vaihdetaan uudet vetorenkaat alle, jonka jälkeen auto kulkee noin 95-98 km/h todellista nopeutta, koska välityssuhde muuttuu. Hyvin saatiin pelivaraa mäkiselle seudulle! Kaikissa Suomen kilometripalkkausta käyttävissä kuljetusyhtiöissä tämä on vakiokikka, jolla saadaan tavara liikkumaan..
- Ei mitään järkeä!
Kun epäterve kilpailu menee noin pitkälle että pitää liikenneturvallisuutta entistäkin enemmän vaarantaa herää kysymys millaista porukkaa kuljetusalalla onkaan. Rahdit poljetaan alle kannattavuusrajan,kuskit saadaan vielä niitä ajoja ajamaan alle minimipalkan,kalusto ulosmitataan niille suunnitelluista nopeuksista niin on siinä liikkeellä sellaisia pommeja teillämme ettei mitään määrää. Ja ihmetyttää sekin että kuljettajat ottavat vastuun laittomista nopeuksista ihan vapaaehtoisesti itselleen sakkojen muodossa ilman mitään korvausta vielä kaiken lisäksi! Sama juttu vielä ylikuormienkin kanssa. Ja sitten valitetaan että kuljetusalaa kytätään viranomaisten taholta liikaa. Kun itse on hommat paskott omiin housuihin niin iun niitä itse ei kuljetusala halua siivota niin viranomaiset se sitten on tehtävä ja kalleimman kautta vielä.
- vtc
Paitsi jos on ammattitaitoinen asentaja kalibroimassa piirturia, niin näin ei tapahdu. Piirturia kalibroitaessa kun aina pitää huomioida myös vetoakselin renkaiden kunto. Ja pelkästään uusia renkaita vaihtamalla et kyllä varmasti saa 9 km/h lisää nopeutta, korkeintaan 3-4 km/h.
- Pieni on piiri
Tuntuu olevan suomi poikasten tiedot aika heikkoja.
Ei yhtään vastausta miksi.
Ja miksi?
Siksi että kuulumme EU:n ja suurimmassa osassa jäsenmaita tuo rajoitus on raskaalle kalustolle 90 km /h. Ja suurimmassa osasta näitä maita tuo nopeus on sallittu moottoritiellä ja pienimmillä teillä on sitten pienemmät nopeudet.
Monesti näkee ulkomaisen ajoneuvoyhdisytelmässä perässä useamman tarran joissa on eri nopeuksia. Nuo ovat niitä tieluokituksen sallimia nopeuksia erilaisilla teillä. Ja kun eletään samassa kompuksessa, niin säännöt täytyy olla samat kaikille.
Olisi suomalainen autoilia tuolla saksan baanalla melkoinen ruuhkan aiheutaja jos 80 km/h ajelisi. Ja kun sillä liikenne traktorilla sitä viittäkympiä vetelet, niin syykin siihen nopeuteen on sama. Ilman EU:ta ajelisit sillä samaa nopeutta kuin normi traktorilla. - mekatsumake
Kuvittele tilanne sinulla 25 t painava vetoauto, perässä 35 t painava perävaunu ( täysin laillinen)
Ajat talvella mäkistä tietä alamäessä massa työntää yhdistelmää vauhtia 82 km/h
perävaunu lähtee heittelehtimään mitä teet ???
Jos jarrutat heittelehtiminen tod.näk. pahenee kaasuahan et voi painaa kun rajoitin ei anna (jos säädetty 80km/h)
Kokemusta on hivenen, onneksi rajoitin oli asetettu lain sallimaan 90km/h
Kuorma autolla ja niiden eri variaatioilla ei saa ajaa yli 80 km/h ne jotka ajaa rikkoo lakia .(piste)
Jos kaikki käyttäytyisivät fiksusti liikenteessä niin mitään tällaisia ongelmia ei olisi, laissa on myös kohta jossa ohitettavan on tilanteen niin vaatiessa autettava ohituksessa ohjaten oikeaan reunaan ja tarpeen vaatiessa hidastettava. Miksi näin ei tapahdu mikä siinä on niin vaikeaa hitaammalle näyttää vilkulla merkki, että olen huomannut ohitusaikeesi ja annan tietä (vilkkua oikealle muutaman kerran hyvässä ohituspaikassa)
Myös raskaalle kalustolle voi tätä merkkiä näyttää.- 87k
Alamäki ajetaankin 70km/h jolloin on reservissä se 10km/h
Edelleen, kuorma-autot jotka kulkee 90km/h ja joissa on rajoitin ko. nopeutana on harvinaisia
Sitten vielä pitisi olla kuski joka uskaltaisi ajaa 90km/h, ne on vielä harvinaisempia
Eli noin 90km/h kulkevat kuromurit on melkoinen harvinaisuus suomen tiellä - Nerokas ajatus sulla!
87k kirjoitti:
Alamäki ajetaankin 70km/h jolloin on reservissä se 10km/h
Edelleen, kuorma-autot jotka kulkee 90km/h ja joissa on rajoitin ko. nopeutana on harvinaisia
Sitten vielä pitisi olla kuski joka uskaltaisi ajaa 90km/h, ne on vielä harvinaisempia
Eli noin 90km/h kulkevat kuromurit on melkoinen harvinaisuus suomen tielläHeheh että yhdeksääkymppiä ajaminen pelottaisi jotakuta???? Siinäpä vasta teoria! Taidat olla joku aloittelija tien päällä. Miksi ihmeessä joku pelkäisi kyseistä nopeutta??!
- 87k
Nerokas ajatus sulla! kirjoitti:
Heheh että yhdeksääkymppiä ajaminen pelottaisi jotakuta???? Siinäpä vasta teoria! Taidat olla joku aloittelija tien päällä. Miksi ihmeessä joku pelkäisi kyseistä nopeutta??!
"Miksi ihmeessä joku pelkäisi kyseistä nopeutta??! "
En tiedä, en todellakaan tiedä
Mua ei ole koskaan pelottanut se nopeus millään autolla, ei edes niillä 2,6 leveillä ajaessa normaalia tietä
Mutta oikeasti yhdistelmä tehokas auto 90km/h rajoitin kuski joka uskaltaa ajaa 90km/h = todella, todella harvainen tilanne
Itse en ole aloittelija, ja alusta asti olen käyttänyt rajoitinta vakionopeudensäätimena, olkoon autona ollut sitten Fiat Ducato tai 18 tonnin sitimanni, ja ei ole koskaan pelottanut se vauhti SUORALLA tiellä - mietipä vähän taas!!
87k kirjoitti:
"Miksi ihmeessä joku pelkäisi kyseistä nopeutta??! "
En tiedä, en todellakaan tiedä
Mua ei ole koskaan pelottanut se nopeus millään autolla, ei edes niillä 2,6 leveillä ajaessa normaalia tietä
Mutta oikeasti yhdistelmä tehokas auto 90km/h rajoitin kuski joka uskaltaa ajaa 90km/h = todella, todella harvainen tilanne
Itse en ole aloittelija, ja alusta asti olen käyttänyt rajoitinta vakionopeudensäätimena, olkoon autona ollut sitten Fiat Ducato tai 18 tonnin sitimanni, ja ei ole koskaan pelottanut se vauhti SUORALLA tielläSilti olet ihan itse keksinyt nerokkaasti että pelosta on kyse jos joku ei halua lakia rikkoa ja ylinopeutta ajaa. Muutahan syytä ei voi olla että joku ajaa hiljempaa kuin sinä? Eihän voi olla??
- Missä mahdat pyöriä?
87k kirjoitti:
"Miksi ihmeessä joku pelkäisi kyseistä nopeutta??! "
En tiedä, en todellakaan tiedä
Mua ei ole koskaan pelottanut se nopeus millään autolla, ei edes niillä 2,6 leveillä ajaessa normaalia tietä
Mutta oikeasti yhdistelmä tehokas auto 90km/h rajoitin kuski joka uskaltaa ajaa 90km/h = todella, todella harvainen tilanne
Itse en ole aloittelija, ja alusta asti olen käyttänyt rajoitinta vakionopeudensäätimena, olkoon autona ollut sitten Fiat Ducato tai 18 tonnin sitimanni, ja ei ole koskaan pelottanut se vauhti SUORALLA tielläEn tiedä missä perslävessä sinä ajat mutta väitän että suurilla teillä maassamme raskaastakalustosta 70 - 80 % ajaa 85 - 89 km/h.
- Jmdpgt
Missä mahdat pyöriä? kirjoitti:
En tiedä missä perslävessä sinä ajat mutta väitän että suurilla teillä maassamme raskaastakalustosta 70 - 80 % ajaa 85 - 89 km/h.
Meitä ammattilaisia onkin vain viidesosa porukasta. No onneksi pääsee johtoportaaseen pian...
- valitsija
Jmdpgt kirjoitti:
Meitä ammattilaisia onkin vain viidesosa porukasta. No onneksi pääsee johtoportaaseen pian...
Jmdpgt onnea johtoportaaseen pääsystä sitähän on harrastettu kautta aikojen suurimmat valittajat ja pykäliin tuijjottajat valitaan sinne muissakin aloissa kuin kuljetus.
- 87k
Missä mahdat pyöriä? kirjoitti:
En tiedä missä perslävessä sinä ajat mutta väitän että suurilla teillä maassamme raskaastakalustosta 70 - 80 % ajaa 85 - 89 km/h.
Ihan turku-tammpere-pori-hellu väliä ajelen
Se on noin 10% joissa toteutuu tuo 90km/h - mekatsumake
87k kirjoitti:
Alamäki ajetaankin 70km/h jolloin on reservissä se 10km/h
Edelleen, kuorma-autot jotka kulkee 90km/h ja joissa on rajoitin ko. nopeutana on harvinaisia
Sitten vielä pitisi olla kuski joka uskaltaisi ajaa 90km/h, ne on vielä harvinaisempia
Eli noin 90km/h kulkevat kuromurit on melkoinen harvinaisuus suomen tielläNo lähdeppäs ajelemaan 700 km päiväsuoritteella ympäri suomea omilla opeillasi niin tiedät puhuakkin sitten jotain.
Voin kertoa 4 tie jyväskylästä pohjoiseen kok.massa n.60t minulla oli mäenpäällä vauhtia 20 km/h mäen alla olikin jo vauhtia 120km/h jarruttelinkin välillä.
Massa on uskomaton voima.
Totta kai ennenkuin tulee mäen päälle niin kannattaa kaasupedaali nostaa lattiasta ylös mutta se harvoin riittää.
Minä ajoin pääsääntöisesti 85 km/h hyväksi havaittu nopeus polttoaineen kulutuksen ja sujuvan matkanteon sujuvuuden kannalta.
En siis aja enää ammatikseni. - Vittu mikä
mekatsumake kirjoitti:
No lähdeppäs ajelemaan 700 km päiväsuoritteella ympäri suomea omilla opeillasi niin tiedät puhuakkin sitten jotain.
Voin kertoa 4 tie jyväskylästä pohjoiseen kok.massa n.60t minulla oli mäenpäällä vauhtia 20 km/h mäen alla olikin jo vauhtia 120km/h jarruttelinkin välillä.
Massa on uskomaton voima.
Totta kai ennenkuin tulee mäen päälle niin kannattaa kaasupedaali nostaa lattiasta ylös mutta se harvoin riittää.
Minä ajoin pääsääntöisesti 85 km/h hyväksi havaittu nopeus polttoaineen kulutuksen ja sujuvan matkanteon sujuvuuden kannalta.
En siis aja enää ammatikseni.Ootpas sä melkoinen pelle
http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/päiväsuoritteella tid:4827?term_keywords=päiväsuoritteella
Tosta vaan käytät sanaa mitä ei ole koskaan ennen tällä palstalla käytetty
Ja tottakai se vauhti hyytyy mäessä kun ei jakseta vaihdetta vaihtaa tai kaasua painaa, kuorma-autoissa on kuitenkin teho-painosuhde aika huono, ei niitä voi ajaa kuten henkilöautoja - mekatsumake
Vittu mikä kirjoitti:
Ootpas sä melkoinen pelle
http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/päiväsuoritteella tid:4827?term_keywords=päiväsuoritteella
Tosta vaan käytät sanaa mitä ei ole koskaan ennen tällä palstalla käytetty
Ja tottakai se vauhti hyytyy mäessä kun ei jakseta vaihdetta vaihtaa tai kaasua painaa, kuorma-autoissa on kuitenkin teho-painosuhde aika huono, ei niitä voi ajaa kuten henkilöautojaJa sun ongelma oli ? Tarkotuksellahan sen vauhdin annetaan hyytyä jos on tiedossa että massa kiihdyttää ajoneuvosi huimaan ylinopeuteen.
Tuon kaltaisissa mäissä et oikein pysty talviliukkaalla niin paljoa jarruttamaankaan että vauhtia olisi 70 km/h
Mitä tulee ajosuoritteeseen niin se ei tarkoita sitä että se ajettaisiin 9 h aikana joka on max pois lukien 1 päivänä viikossa 10 h ajoaika, älä viitsi puuttua työaikoihin aiheessa jossa kyse on vain nopeuksista.
- Stressitön
Kuljettajat ovat alkujaan tehneet karhunpalveluksen itselleen, kun ovat lähteneet näihin kuljetusliikkeiden tuottavuustalkoisiin. Jos keskinopeus nostetaan 10 km/h niin paljonko enempi kuljettaja ehtii ajamaan vuodessa, miettikääpä sitä. Ja samalla liksalla tavara kulkee huomattavasti pidemmälle :) Vaan menneeseen on vaikea palata, uusien kuskien on pystyttävä samaan kun vanhat, tai lähtö tulee kilometritehtaalle. Sama suuntaus on monella alalla, mutta kaikilla aloilla se ei aiheuta niin paljon vaaraa, kuin liikenteessä.
- eyukrylyil
Ei se rajoitin mitään salli. Niinkuin ei lakikaan. Se homma on kuskien korvien välissä. Niin kauan kun mennään ylinopeutta, keksitään myös kaiken maailman vempeleitä. Mutta vain raskaaseen kalustoon. Nopeutesi (83 km/h) on ylinopeutta. Jopa sinuakin koskevat nopeusrajoitukset.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2636366Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne573004Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä662804- 1562272
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161789Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1651465- 821444
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o261372Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https351321Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1091027