IT-arkkitehti

Häh

Mikä ihme on IT-arkkitehti? Semmoisia etsitään jatkuvasti. Istuukos semmoinen CAD-ohjelman parissa vai mitä semmoinen tekee?

14

13056

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SW arkkitehti

Suunnittelee ohjelmiston arkkitehtuurin. Voi hyvin verrata talon arkkitehteihin, taloakaan ei rakenneta (vrt. koodata) ennenkuin se on suunniteltu.

Tarkoittaa oliomaailmassa mm. luokkien ja niiden suhteiden sekä vastuiden suunnittelua.

• absoluuttinenTotuus

SW arkkitehti saa rahallista korvausta? Jos saa kysyä?

Ikävä kyllä liian moni ohjelmisto koodataan suunnittelematta, mikä tietysti on täysin perseestä. Olenkin tässä miettinyt siirtymistä firmaan jossa ihan oikeasti sw arkkitehdilla olisi edes jonkilainen rooli...

• SW arkkitehti
        absoluuttinenTotuus kirjoitti:

SW arkkitehti saa rahallista korvausta? Jos saa kysyä?

Ikävä kyllä liian moni ohjelmisto koodataan suunnittelematta, mikä tietysti on täysin perseestä. Olenkin tässä miettinyt siirtymistä firmaan jossa ihan oikeasti sw arkkitehdilla olisi edes jonkilainen rooli...

Riippuu tieten monesta asiasta mutten itse ainakaan tunne yhtäkään joka alle 3500€/kk ansioiden tekisi. Siinä 4000€/kk tietämillä ja päälle uskoisin olevan palkan suurimmalla osalla. Siihen sitten päälle muut etuudet, bonukset ja mitä sitten kukin on taloon tullessaan onnistunut itselleen puhumaan.

Arkkitehti talossa ei takaa mitään, itse olen ollut mm. sellaisessa talossa jossa arkkitehdit tekivät ne suurimmat mokat epäpätevyyttään eikä niitä saatu ajoissa korjattua.

• Häh
        SW arkkitehti kirjoitti:

Riippuu tieten monesta asiasta mutten itse ainakaan tunne yhtäkään joka alle 3500€/kk ansioiden tekisi. Siinä 4000€/kk tietämillä ja päälle uskoisin olevan palkan suurimmalla osalla. Siihen sitten päälle muut etuudet, bonukset ja mitä sitten kukin on taloon tullessaan onnistunut itselleen puhumaan.

Arkkitehti talossa ei takaa mitään, itse olen ollut mm. sellaisessa talossa jossa arkkitehdit tekivät ne suurimmat mokat epäpätevyyttään eikä niitä saatu ajoissa korjattua.

Hieno nimike tuo IT-arkkitehti, tosin se taitaakin olla ainoa hieno asia koko hommassa. Mielestäni sana ohjelmistosuunnittelija kuvaisi tuommoisia tehtäviä paljon paremmin, mutta isoille firmoille IT-arkkitehti kuulostaa varmaan hienommalta. Mä tein muuten viime kesänä nettisivut yhdelle isolle järjestölle Suomessa. Aikaa siihen meni noin kuukauden verran ja palkka oli yhteensä 4200 euroa. Sivut tosin jäivät keskeneräisiksi, mutta se johtuu siitä etteivät yhdistyksessä osanneet päättää mitä he oikein sivuille haluavat. Mutta sainpahan rahat, on mennyt ihan hyvään tarpeeseen kun ei muita tuloja viime vuonna sitten ollutkaan.

• Tippa-Inssi
        SW arkkitehti kirjoitti:

En ole koskaan ollut arkkitehtina, mutta ohjelmoijana toteuttamassa tällaisten keksintöjä. Oman kokemukseni perusteella eivät pidä lainkaan että heidän ajatuksiaan kyseenalaistetaan ja yrittävät aina päteä lähimpään esimieheensä.
        Tosiaan eivät todellakaan ole aina oikeassa ja tekevät isojakin mokia. Lypsävät kuitenkin lähes aina ne suurimmat rahat (hovi)alihankkijoiden ohella.

• ???
        Häh kirjoitti:

Hieno nimike tuo IT-arkkitehti, tosin se taitaakin olla ainoa hieno asia koko hommassa. Mielestäni sana ohjelmistosuunnittelija kuvaisi tuommoisia tehtäviä paljon paremmin, mutta isoille firmoille IT-arkkitehti kuulostaa varmaan hienommalta. Mä tein muuten viime kesänä nettisivut yhdelle isolle järjestölle Suomessa. Aikaa siihen meni noin kuukauden verran ja palkka oli yhteensä 4200 euroa. Sivut tosin jäivät keskeneräisiksi, mutta se johtuu siitä etteivät yhdistyksessä osanneet päättää mitä he oikein sivuille haluavat. Mutta sainpahan rahat, on mennyt ihan hyvään tarpeeseen kun ei muita tuloja viime vuonna sitten ollutkaan.

iso järjestö on? SPR?

• Häh
        ??? kirjoitti:

iso järjestö on? SPR?

En viitsi paljastaa yhdistyksen nimeä sillä saatan saada samantapaisen urakan tänä vuonna sieltä kuin viime vuonna. Hyvä vaan jos saa rahat löysäkätisiltä pois. SPR se ei kuitenkaan ole.

• Ohjelmistosuunnittelija
        Häh kirjoitti:

Teen juuri vastaavaa suunnittelutyötä ja lisäksi - kun satun pitämään koodaamisesta - koodaan myös osan softista itse. Toimin käytännössä sekä ohjelmistosuunnittelijana että pääohjelmoijana. Mukavaa puuhaa ja jos speksit on persiillään, voi haukkua peilikuvansa :D

• ekisi
        Häh kirjoitti:

nettisivujen teko ei ole it- arkkitehdin hommaa :D . eikä ohjelmistosuunnitelukaan. se on koko järjestelmien suunnittelu

• Häh
        ekisi kirjoitti:

nettisivujen teko ei ole it- arkkitehdin hommaa :D . eikä ohjelmistosuunnitelukaan. se on koko järjestelmien suunnittelu

Joo tiedän ettei se ole sama asia. Piti vaan sanoa kuinka paljon sai palkkaa nettisivujen teosta. Ylihintaa otin aika paljon mutta mikäs siinä jos joku suostuu maksamaan. Onhan se eläminen muutenkin niin kallista Suomessa.

• Tienaapa
        SW arkkitehti kirjoitti:

tienaapa paljon

• jep

tosi kuivaa hommaa ja kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta, mutta kyllä se ojan kaivuun sateessa voittaa.

• Esko

Mutta parempi tuokin kuin ei mitään suunnittelua.

• Arkkitehti

IBM:llä It-Architect on 5v sisäinen sertifionti koulutus (ennen tätä olet käynyt yliopisto n. 5v) tentteineen päivineen.

Jollakin toisella firmalla se on mikrotukihenkilöstä seuraava suunittelua tekevä henkilö, eli riippu paljon firmasta tuon nimikkeen takana olevan henkilön duuni ja taso

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe