IT-koulutus ihan helppoa

Enemmän kuin IT

Täytyy sanoa julki, että IT-alan koulutus on ihan helppoa.

Kuka tahansa vähänkin kiinnostunut läpäisee sen, vaikka älynlahjoja ei olisi keskinkertaista enempää. Tarkoitan tässä IT-koulutuksella niin ammattikorkeakouluja kuin yliopistoja ja teknillisiä yliopistoja. Esimerkiksi IT-insinöörin (diplomilla tai ilman) koulutus ei vielä kerro älynlahjoista juuri mitään, sillä niin helppoa on läpäistä kyseinen koulutus.

Avaaja itse on parhain arvosanoin käynyt lukuisia IT-kursseja esim. ohjelmoinnista, algoritmeista ja tietokannoista, joten tiedän siis mistä puhun.

Kirjoitin tämän siksi, koska minua huvittaa se kuinka "IT-insinöörit/tietojenkäsittelijät" luulevat hyvin usein olevansa jotain tieteellisen ajattelun huippuja. Osaavathan he ratkaista ongelman kuin ongelman, koskapa he "osaavat ohjelmoida", ja siksipä heidän ei tarvitse muuta kuin kirjoittaa käsilläolevan ongelman ratkaiseva ohjelma.

17

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luominen ja käyttö

      Melkein kaikki työt ovat "ihan helppoja" tuon ajattelusi mukaan, sillä niitähän tekevät ihan tavalliset ihmiset. Se on tarkoituskin. Jokapäiväisten tehtävien on tarkoitus olla helppoja juuri siitä syystä, alalla kuin alalla. Ne todella etevät tekevät sitten muita hommia. Esimerkiksi IT-alalla tavalliset ihmiset käyttävät tai ohjelmoivat tms. etevämpien kehittämiä järjestelmiä. Esimerkiksi todella etevä "IT-ammattilainen" _keksi_ tietokannat, ei pelkästään käyttänyt niitä, etevä _keksi_ tietokoneen, ei pelkästään ohjelmoi sitä.

      • Enemmän kuin IT

        Luominen ja käyttö,

        olet tavallaan oikeassa, mutta on hyvä syy siihen, että kommentoin juuri IT-alaa noin kuin avauksessani kommentoin. Syy on se, että IT-alan tyypit hyvin usein kuvittelevat olevansa jo pelkän insinööri-tutkintonsa perusteella jotain superneroja:

        He muka osaavat ratkaista ongelman kuin ongelman, sillä osaavathan he ohjelmoida, jolloin heidän ei muuta tarvitse kuin kirjoittaa ongelman ratkaiseva ohjelma. Tokihan he tällaisen ohjelman osaavat kirjoittaa, sillä osaavathan he ohjelmoida. He kuvittelevat, että kyky ohjelmoida tiettyjä juttuja on muka todiste jostain ylivertaisesta loogisesta päättelykyvystä.

        Enpä ole kuullut, että esimerkiksi sairaanhoitajat ajattelisivat koulutuksensa perusteella olevansa jotain kaikki ongelmat ratkovia superneroja. Kauppakorkean käyneet ovat ylpeää juppiväkeä, mutta ei heilläkään ihan tuollaista ajattelua juuri esiinny. Insinöörien sisälläkin tuollainen ajattelu tuntuu liittyvän nimenomaan IT-alaan.


      • rty...
        Enemmän kuin IT kirjoitti:

        Luominen ja käyttö,

        olet tavallaan oikeassa, mutta on hyvä syy siihen, että kommentoin juuri IT-alaa noin kuin avauksessani kommentoin. Syy on se, että IT-alan tyypit hyvin usein kuvittelevat olevansa jo pelkän insinööri-tutkintonsa perusteella jotain superneroja:

        He muka osaavat ratkaista ongelman kuin ongelman, sillä osaavathan he ohjelmoida, jolloin heidän ei muuta tarvitse kuin kirjoittaa ongelman ratkaiseva ohjelma. Tokihan he tällaisen ohjelman osaavat kirjoittaa, sillä osaavathan he ohjelmoida. He kuvittelevat, että kyky ohjelmoida tiettyjä juttuja on muka todiste jostain ylivertaisesta loogisesta päättelykyvystä.

        Enpä ole kuullut, että esimerkiksi sairaanhoitajat ajattelisivat koulutuksensa perusteella olevansa jotain kaikki ongelmat ratkovia superneroja. Kauppakorkean käyneet ovat ylpeää juppiväkeä, mutta ei heilläkään ihan tuollaista ajattelua juuri esiinny. Insinöörien sisälläkin tuollainen ajattelu tuntuu liittyvän nimenomaan IT-alaan.

        Kyllä tätä kuvailemaasi "kusipäisyyttä" esiintyy joka ammattikunnassa, eikä edes pelkästään korkeaa koulutusta vaativien ammattikuntien joukossa.

        Esimerkiksi monet duunarit väittävät, että vain he pystyvät mihinkään fyysisempään työhön, koska koulutetut eivät osaa muuta kuin käännellä kirjojen sivuja. Esimerkiksi eräs putkimies kehui, että "tuskin insinööri osaisi vetää putkia omakotitaloon". Eli kuvitellaan putkimiehen, raksamiehen, hitsaajan tai muiden fyysisten töiden tekemisen jotenkin mystisesti opettavan tekemään kaikkia fyysisiä töitä. Tuskimpa moni talomaalarikaan osaa putkitöitä, mutta jostakin syystä kyseinen putkimies otti esimerkiksi juuri insinöörin. Toisaalta luullaan, että kouluttautuminen täysin estää tekemästä mitään fyysistä hommaa.

        Sitten esimerkiksi lääkärit luulevat osaavansa johtaa suuria organisaatioita ihan vain koska ovat koulutettuja lääkäreitä. Esimerkiksi sairaalajan johtaminen on mielestäni paljon lähempänä yrityksen johtamista kuin vaikka terveyskeskuslääkärin tai kirurgin työtä. Silti lääkärit niitä sairaaloita johtavat ja monet paljon soveltuvamman pohjakoulutuksen omaavat ovat pelkästään neuvomassa heitä. Eräskin kyseisiä "neuvonantajan" hommia tekevä ekonomi purki minulle tuntojaan ja valitti kuinka mahdotonta on neuvoa omasta mielestään kaikkivoipaa lääkäriä sairaalan johtamisessa, kun kyseinen lääkäri ei millään tavalla tunnista omia heikkouksiaan ja ymmärrä, että hänellä on ympärillään paljon ihmisiä jotka tietävät organisaation johtamisesta jo koulutuksensa ja kokemuksensa puolesta paljon enemmän kuin kuin kyseinen lääkäri.

        Eli kyllä niitä kusipäisiä ihmisiä löytyy ihan joka muodossa ja joka alalta. Tosin kyllähän niitä joillekin aloille pesiytyy enemmän. Ei kannata vetää koko alaa koskevia johtopäätöksiä vain parin tapauksen perusteella.


    • Enemmän kuin IT

      rty...

      kiitos kiintoisasta kirjoituksesta.

      Kuitenkin minusta IT-insinööri on edelleen jonkinasteinen poikkeus. Näin siksi, että moni heistä uskoo pystyvänsä ratkaisemaan alalta kuin alalta tulevan ongelman, sillä osaavathan he ohjelmoida, jolloin heidän ei tarvitse muuta kuin kirjoittaa ongelman ratkaiseva ohjelma.

      Tuskin sairaalaakaan johtava lääkäri uskoo koulutuksensa tekevän hänet automaattisesti kyvykkääksi vaikkapa vetämään ne putket omakotitaloon. Toki hänen pitäisi tajuta myös, että sairaalan johtamiseen löytyy paljon soveltuvammankin koulutuksen omaavia ja lääkärin pitäisi olla se, joka vain korkeintaan neuvoo siinä johtamisessa.

    • Kursseilla käydään usein perusasiat, jotka tarjoavat ihan hyvät pohjatiedot. Kuitenkin tietokoneelle voi löytää monia käyttötapoja, johon ei ole vielä kehitetty algoritmeja. Esimerkiksi luin muutama kuukaisi sitten, että vielä ei ole kehitetty algoritmia, joka pystyisi keksimään šakin säännöt valmiita pelejä tutkimalla. Tai vaikkapa heikko Goldbachin hypoteesi on periaatteessa mahdollista todistaa koneen avulla, mutta vielä pitäisi keksiä menetelmä, jolla laskettavien vaihtoehtojen määrä tippuisi dramaattisesti.

      Koodaus on helppoa niin kauan kun valmiita algoritmeja löytyy netistä, artikkeleista, kirjastoista tai pienellä miettimisellä, mutta tämän jälkeen joutuu yleensä tekemään omia tutkimuksia ongelman ratkaisemiseksi. Tietysti välillä joutuu keksimään kiertoteitä ohjelmistossa olevien bugien kiertämiseksi.

      • Enemmän kuin IT

        Mathdude,

        juttusi - sinänsä asiaa - osuisivat avaukseeni paremmin, jos IT-koulutus tähtäisi siihen, että sen läpikäyneistä tulee esisijaisesti algoritmiikan/koneoppimisen/... tutkijoita. Todellisuudessa koulutus myös yliopistotasolla tuntuu kurssien enemmistön perusteella tähtäävän lähinnä siihen, että opiskelijoista ensisijassa tuleekin helpompien juttujen tekijöitä yrityksiin esim. perusohjelmoinnin tai tietokantojen käytön saralle. Tällaisessa työssä ei tarvitse ratkoa mitään kovin monimutkaisia pähkinöitä, vaikka toki nidenkin kunnolliseen sujumiseen tietty rutinoituminen tarvitaan. Nimittäin, kurssit eivät yleensä sisällä loogisesti kovinkaan monimutkaisia asioita, vaan kursseista selviää keskivertoälylläkin hyväänkin arvosanaan asti ihan lukemalla. On siellä yleensä toki jokunen kurssi algoritmiikastakin.. (Niissä voi olla vähän monimutkaisempia kokonaisuuksia ja niiden ominaisuuksien todistamista mukana.)... ja tällaisten kurssien hyvin läpäisseiden joukosta voidaan katsoa löytyvän ne, jotka sitä algoritmitutkimustakin pystyisivät tekemään.

        Olen kuitenkin huomannut, että keskiverto IT-opiskelija vähän kammoksuu tällaisia matematiikkaa... (Olipa matematiikka sitten diskreettiä tai vaikka todennäköisyyksien kanssa tilastollisesti pelaavaa.)... ja todistuksia sisältäviä kursseja, jolloin moni heistä jättää tällaiset kurssit käymättä tai selviää niistä vain vaivoin. Tämä ei ole kuitenkaan mikään ongelma, sillä harvanpa heistä tarvitsee tulevassa työssään vaivata päätään tällaisilla asioilla.

        Pähkinänkuoressa:

        Kuvaamasi monimutkaiset jutut tulevat myöhemmin työssä eteen vain pienelle osalle IT-opiskelijoista, joista tulee tutkijoita tai jotka edes myöhemmin joutuvat käyttämään tällaisia monimutkaisempia juttuja. Pelkkä käyttäjäkin voi käyttää näitä monimutkaisempia juttuja ikäänkuin mustalaatikkona ymmärtämättä miksi esim. pseudokoodina annettu algoritmi toimii kuten toimii, ja vasta oikeastaan tutkijan on syvällisesti ymmärrettävä tällaisten monimutkaisempien algoritmien toiminta ja oikeastaan kehitettävä niitä edelleen.

        Tästä syystä yliopistotasoinenkin IT-koulutus voi koostua ja koostuukin enimmäkseen kursseista, joiden sisältö on melkolailla helppoa asiaa eikä IT-opiskeljijoiden valtaosa myöhemminkään törmää työssään sen vaikeampiin asioihin. Kuitenkin tämä lopulta melkoisen helppojen asioiden kanssa puuhaileva IT-opiskelijoiden enemmistö on jo taipuvainen pitämään itseään ylivertaisina järjenjättiläisinä, ja tämä ajattelu alkaa jo ihan sieltä AMK-tasolta alkaen.

        Sinänsä minä kyllä tiedän millaisia juttuja mathdude ajaa takaa. Itse luin pääaineenani matematiikkaa, ja jonkun verran olen perehtynyt myös tuohon monimutkaisempaan algoritmiikkaan, vaikka toki oma perehtyneisyyteni on melko pintapuolinen. Jokatapauksessa silti tiedän jo noista asioista paljon enemmän kuin valtava enemmistö IT-opiskeljoista tulee koulutuksessaan ja työssään koskaan tietämään.


      • Enemmän kuin IT kirjoitti:

        Mathdude,

        juttusi - sinänsä asiaa - osuisivat avaukseeni paremmin, jos IT-koulutus tähtäisi siihen, että sen läpikäyneistä tulee esisijaisesti algoritmiikan/koneoppimisen/... tutkijoita. Todellisuudessa koulutus myös yliopistotasolla tuntuu kurssien enemmistön perusteella tähtäävän lähinnä siihen, että opiskelijoista ensisijassa tuleekin helpompien juttujen tekijöitä yrityksiin esim. perusohjelmoinnin tai tietokantojen käytön saralle. Tällaisessa työssä ei tarvitse ratkoa mitään kovin monimutkaisia pähkinöitä, vaikka toki nidenkin kunnolliseen sujumiseen tietty rutinoituminen tarvitaan. Nimittäin, kurssit eivät yleensä sisällä loogisesti kovinkaan monimutkaisia asioita, vaan kursseista selviää keskivertoälylläkin hyväänkin arvosanaan asti ihan lukemalla. On siellä yleensä toki jokunen kurssi algoritmiikastakin.. (Niissä voi olla vähän monimutkaisempia kokonaisuuksia ja niiden ominaisuuksien todistamista mukana.)... ja tällaisten kurssien hyvin läpäisseiden joukosta voidaan katsoa löytyvän ne, jotka sitä algoritmitutkimustakin pystyisivät tekemään.

        Olen kuitenkin huomannut, että keskiverto IT-opiskelija vähän kammoksuu tällaisia matematiikkaa... (Olipa matematiikka sitten diskreettiä tai vaikka todennäköisyyksien kanssa tilastollisesti pelaavaa.)... ja todistuksia sisältäviä kursseja, jolloin moni heistä jättää tällaiset kurssit käymättä tai selviää niistä vain vaivoin. Tämä ei ole kuitenkaan mikään ongelma, sillä harvanpa heistä tarvitsee tulevassa työssään vaivata päätään tällaisilla asioilla.

        Pähkinänkuoressa:

        Kuvaamasi monimutkaiset jutut tulevat myöhemmin työssä eteen vain pienelle osalle IT-opiskelijoista, joista tulee tutkijoita tai jotka edes myöhemmin joutuvat käyttämään tällaisia monimutkaisempia juttuja. Pelkkä käyttäjäkin voi käyttää näitä monimutkaisempia juttuja ikäänkuin mustalaatikkona ymmärtämättä miksi esim. pseudokoodina annettu algoritmi toimii kuten toimii, ja vasta oikeastaan tutkijan on syvällisesti ymmärrettävä tällaisten monimutkaisempien algoritmien toiminta ja oikeastaan kehitettävä niitä edelleen.

        Tästä syystä yliopistotasoinenkin IT-koulutus voi koostua ja koostuukin enimmäkseen kursseista, joiden sisältö on melkolailla helppoa asiaa eikä IT-opiskeljijoiden valtaosa myöhemminkään törmää työssään sen vaikeampiin asioihin. Kuitenkin tämä lopulta melkoisen helppojen asioiden kanssa puuhaileva IT-opiskelijoiden enemmistö on jo taipuvainen pitämään itseään ylivertaisina järjenjättiläisinä, ja tämä ajattelu alkaa jo ihan sieltä AMK-tasolta alkaen.

        Sinänsä minä kyllä tiedän millaisia juttuja mathdude ajaa takaa. Itse luin pääaineenani matematiikkaa, ja jonkun verran olen perehtynyt myös tuohon monimutkaisempaan algoritmiikkaan, vaikka toki oma perehtyneisyyteni on melko pintapuolinen. Jokatapauksessa silti tiedän jo noista asioista paljon enemmän kuin valtava enemmistö IT-opiskeljoista tulee koulutuksessaan ja työssään koskaan tietämään.

        "juttusi - sinänsä asiaa - osuisivat avaukseeni paremmin, jos IT-koulutus tähtäisi siihen, että sen läpikäyneistä tulee esisijaisesti algoritmiikan/koneoppimisen/... tutkijoita."

        Totta. Ajattelin tietotekniikan soveltamista tieteen kannalta, kun löysin viestin tältä keskustelualueelta. Ohjelmoinnista löytyy niin helppoja kuin hyvinkin haastavia töitä.


      • normi-insinööri

        " Esimerkiksi luin muutama kuukaisi sitten, että vielä ei ole kehitetty algoritmia, joka pystyisi keksimään šakin säännöt valmiita pelejä tutkimalla. Tai vaikkapa heikko Goldbachin hypoteesi on periaatteessa mahdollista todistaa koneen avulla, mutta vielä pitäisi keksiä menetelmä, jolla laskettavien vaihtoehtojen määrä tippuisi dramaattisesti."

        Ehkäpä älykkyyttä onkin keksiä uusi shakki, eikä vanhaan loogisia johtopäätöksiä.

        IT-alan ihmisten suurin ongelma on nähdä kaikki vain algoritmeina ja unohtaa reaalimaailma. En tiedä onko tämä koulutuksen tuote (olen eri alan insinööri) vai ajautuuko alalle vain liian teoreettisia ihmisiä.

        Todellisuudessa maailma on kuitenkin raja-arvojen, toleranssien ja kaoottisuuden hallitsema. Tasaista pintaa tai tarkkaa arvoa ei ole olemassa eikä varmaa tapahtumaa. Tämän kun ymmärtää, että maailma ei toimi niin kuin tietokone-ohjelma, on jo älyllisesti pitkällä. Tiettyyn rajaan asti, mallit toki toimivat, mutta uuden keksiminen on usein juuri tällä rajapinnalla keikkumista. Vaativin rajapinta lienee ihmisen ja (tieto)koneen välillä.

        Kärjistäen edellisen voisi sanoa, että jos sen voi ratkaista tietokoneella (pelkällä logiikalla), se ei ole enää ongelma.


    • normi-insinööri

      Vain tyhmä luulee, että asiat ovat vaikeita. :)

      Vaikeaa on vain luovuus ja uuden keksiminen. Se kun ei ole opittavissa.

      • Enemmän kuin IT

        Normi-insinööri,

        ei niissä keskiverroissa IT-insinöörin töissä juurikaan tarvita luovuutta tai uuden oppimista. Toki siinä sitä luovuutta tarvitaan jonkinverran, mutta luova keksiminen (esim. ohjelmoidessa) on yleensä melkoisen helppoa, eli IT-insinöörin työssä eteen tulevat ohjelmointiongelmat eivät ole ylitsepääsemättömän vaikeita juuri kenellekään normaalijärjellä varustetulle. Sitäpaitsi tällainen taito ON opittavissa, ja juuri sitä tarkoitan kun puhun siitä, että kunnolliseen ohjelmointiosaamiseen tarvitaan ohjelmointiin rutinoitumista, jota juuri kellään ei ole koulunpenkiltä tullessaan. (Ellei hän harrastuksenaan/sivutyönään ole jo vähän opiskelujensa aikanakin tällaisia hommia tehnyt.)

        On toisaalta niissä kursseissakin yleensä tehtäviä, jotka sitä uuden keksimisen kykyä mittaavat. Toki kurssitehtävän ratkoja ei ole keksimässä mitään täysin uutta ...(Tehtävän antaja tietää jo vastauksen.)... mutta kyky ratkoa tehtäviä selvästi jo kertoo jonkinlaisesta ongelmanratkaisukyvystä.

        Tästä tulikin mieleeni se, että moni IT-puolen opiskelija ei edes kykene kurssitehtäviä ja tenttitehtäviä kovin hyvin ratkomaan, vaan suurimmalla osalla heistä kurssin aikana ja tentissä ratkominen jää melko kehnoksi jopa siinä määrin, että kurssin arvosanaksi tulee hylätty. (Minä taas vedin kursseista yleensä parhaat arvosanat.) Toki on totta, että läheskään kaikki eivät parhaaseen arvosanaan aina pyrikään, mutta IT-puolella(kin) laajasti esiintyvä kehno kurssisuoriutuminen... (=Juuri kukaan ei ratkaise vähänkään vaikeampia demotehtäviä, kursseista monilla hylättyjä tai heikkoja arvosanoja)... viittaa siihen, että kyllä ne IT-kurssienkin asiat ovat monille IT-opiskelijoille jo kohtalaisen vaikeita.


      • normi-insinööri
        Enemmän kuin IT kirjoitti:

        Normi-insinööri,

        ei niissä keskiverroissa IT-insinöörin töissä juurikaan tarvita luovuutta tai uuden oppimista. Toki siinä sitä luovuutta tarvitaan jonkinverran, mutta luova keksiminen (esim. ohjelmoidessa) on yleensä melkoisen helppoa, eli IT-insinöörin työssä eteen tulevat ohjelmointiongelmat eivät ole ylitsepääsemättömän vaikeita juuri kenellekään normaalijärjellä varustetulle. Sitäpaitsi tällainen taito ON opittavissa, ja juuri sitä tarkoitan kun puhun siitä, että kunnolliseen ohjelmointiosaamiseen tarvitaan ohjelmointiin rutinoitumista, jota juuri kellään ei ole koulunpenkiltä tullessaan. (Ellei hän harrastuksenaan/sivutyönään ole jo vähän opiskelujensa aikanakin tällaisia hommia tehnyt.)

        On toisaalta niissä kursseissakin yleensä tehtäviä, jotka sitä uuden keksimisen kykyä mittaavat. Toki kurssitehtävän ratkoja ei ole keksimässä mitään täysin uutta ...(Tehtävän antaja tietää jo vastauksen.)... mutta kyky ratkoa tehtäviä selvästi jo kertoo jonkinlaisesta ongelmanratkaisukyvystä.

        Tästä tulikin mieleeni se, että moni IT-puolen opiskelija ei edes kykene kurssitehtäviä ja tenttitehtäviä kovin hyvin ratkomaan, vaan suurimmalla osalla heistä kurssin aikana ja tentissä ratkominen jää melko kehnoksi jopa siinä määrin, että kurssin arvosanaksi tulee hylätty. (Minä taas vedin kursseista yleensä parhaat arvosanat.) Toki on totta, että läheskään kaikki eivät parhaaseen arvosanaan aina pyrikään, mutta IT-puolella(kin) laajasti esiintyvä kehno kurssisuoriutuminen... (=Juuri kukaan ei ratkaise vähänkään vaikeampia demotehtäviä, kursseista monilla hylättyjä tai heikkoja arvosanoja)... viittaa siihen, että kyllä ne IT-kurssienkin asiat ovat monille IT-opiskelijoille jo kohtalaisen vaikeita.

        "Avaaja itse on parhain arvosanoin käynyt lukuisia IT-kursseja esim. ohjelmoinnista, algoritmeista ja tietokannoista, joten tiedän siis mistä puhun."
        ...
        "...Minä taas vedin kursseista yleensä parhaat arvosanat. "

        Jotenkin tulee tästä mieleen, että motiivisi on lähinnä oman egosi kohottaminen. Etkö saa tarpeeksi arvostusta sille, kun pitää täältä hakea? Eikö rajaton älykkyytesi näykään muille?

        Ei insinööritieteissä ole mitään ihmeellistä. Kyse on lähes pääsoin siitä, onko opiskelija motivoitunut ja jaksaako perehtyä riittävästi asian taustoihin. Rakettitiede ei ole oikeasti mitään rakettitiedettä, vaan suhteellisen simppeliä osaamista, mutta yksityiskohtia ja tiedettävää on määrällisesti paljon.

        Kunhan hieman tuosta kasvat, niin huomaat, ettei elämässä ole oleellista älykkyys vaan viisaus. Se taas ei ole loogista päättelykykyä tai kurssiarvosanoja, vaan hankkimiensa tietojen ja taitojen oikeaa soveltamista ja ihmissuhdetaitoja, joihin kuuluu mm. toisten arvostus heidän älyllisestä kapasiteetistaan riippumatta.


    • dfgdhrh

      Ainoa ylimielinen täällä tuntuu olevan sinä. IT alalla on monenlaisia ihmisiä, monenlaisilla koulutuksilla, tiedoilla ja taidoilla. Mikään ei ole suurempi osoitus vähä-älyisyydestä kuin harrastamasi yleistäminen.

    • x > Yliopisto

      Täytyy sanoa julki, että suomalainen yliopistokoulutus on ihan helppoa, kunhan vain pääsee sisään. Opetus on niin laadutonta, että ei siitä kyllä maksaisi - toivottavasti tähän päälle ei tulla pulttamaan lukukausimaksuja, koska vastikketta niille euroille ei tule saamaan. Kyllä nyt kuka tahansa ylioppilas pystyy asioita kirjasta omaksumaan, mutta kun yliopistoilla olisi muutakin käyttöä opiskelijalle kuin olla se kirjastokortti.

      • edes sisään...

        No toivottavasti pääset edes sisään :-D


    • ITDI

      "Esimerkiksi IT-insinöörin (diplomilla tai ilman) koulutus ei vielä kerro älynlahjoista juuri mitään, sillä niin helppoa on läpäistä kyseinen koulutus."

      Minkähänlaista tuo IT-DI -koulutus sitten tänä päivänä on? Itse olen kaiketi tuollainen mutta kouluttautumisesta on jo sen verran että silloin ei vielä opiskeltu IT-insinööreiksi vaan niiksi sitten myöhemmin päädyttiin. Kyllä ainakin se koulutus silloin oli varsin monipuolista ja vaativaakin, elektroniikkaa, säätötekniikkaa, signaalinkäsittelyä ja ydinfysiikkaakin vähän joukossa. Ohjelmointiakin kyllä mutta se oli pieni ja helppo osuus.

    • loogisesta

      päättelykyvystä jotain. Olen ajoittain saanut kehuja siitä, että minulla sitä on. Siis lapsena olen kuullut. Milelestäni osaan pelkästään hyvin simppeleitä juttuja. Helposti ymmärrän, miten joku "uusi teknologinen lelu" on suunniteltu tai mistä vivusta pitää vetää..... lisäksi väännän/ pieraisen sudokuja, vaikeita ja extreme. No nehän on älyttömän helppoja kun kerran sisäistää kaavan, ja muuttuu sen jälkeen tylsiksi. Joskus tietty lipsahtaa jos keskittyminen häiriintyy, ei muuten.

      Matematiikassa en loista. Ala-asteella vielä jaksoin sitä kun se oli yksinkertaista ja helppoa. Sitemmin kiinnostus lopahti nollaan. Minulla tuntuu olevan ongelma noukkia haluttu ajatus sanallisista tehtävistä, että mitä pitää laskea.... eli todellakaan ei pelaa sillä saralla ajatus. Joskus ihmettelen liian kauan jotain..... Olen huono hahmottamaan annettuja taulukkoja jne. Minun pitää tehdä melkeen kaikki itse, että hahmotan ja saan ajatuksesta kiinni, jopa muotoilla sanalliset tehtävät itse uudestaan, niin että sisäistän.

      Muutenkin tunnun pelaavan juuri päinvastoin mitä ihmiset yleensä. Näin ainakin koulussa. Kaikki tehtävät, jotka on minun mielestä helppoja, muut junnaa kauan ja ihmettelee. Kaikki mikä ei minulla mene jakeluun, muut oppii samantien.... Siis miltei joka päivä kohtaan saman asian uudestaan ja olen päästäni pyörällä. Toimiiko minun vastakkainen aivopuolisko silloin kun toisilla toimii toinen puoli, vai mistä lienee kyse.......... ihan ufoa.

      No, kai sitä keskiarvoksi kuitenkin tulee se normaalin arvosana.

    • AdminVanByroo2012

      Ei pidä unohtaa sitä että vaikka tänään kouluttautuu IT allalle jossain oppilaitoksessa, jatkuu opiskelu läpi koko työelämän.

      Kaikki se oppi jonka AMK:ssä sain joskus on tänä päivänä käytännössä vanhentunut.
      Kaikki ne sertifikaatit jotka olen vuosikymmenen aikana suorittanut ovat vanhentuneet ja niistä ei paljoa ole käytännön hyötyä. Uusia en edes vaivaudu hankkimaan koska ovat vain koristelappu seinällä pönkittämässä itsetuntoa.
      Ehkä tuoreista serteistä olisi apua jos olisi työpaikkaa vaihtamassa mutta kun en ole.

      Ne asiat jotka koulussa "oppi" ja joita vielä työelämässä höydynnetään ovat sen verran peruskauraa että kuka tahansa voi parissa viikossa opetella samat asiat itse vaikka kotona.

      Jokainen koodaaja jonka tunnen opetteli ohjelmoinnin salaisuudet jo ennen kouluun menoa. Koulussa opeteltiin sitten sitä sun tätä kunhan paperit sai jotka kelpas työnantajalle. Taidot tuli muualta.

      Sama koskee monia aloja. Koululaitosen opetus on muutenkin vain pintaraapaisu joten pelkällä koulunkäynnillä ei työelämässä pärjää.
      Koulutus onkin mielestäni pelkkä muodollisuus jolla haetaan se paperi joka osoittaa että olet nyt motivoitunut tälle alalle. Varsinainen ammatin opiskelu alkaa vasta työelämässä ja jatkuu kunnes eläkeikä tulee vastaan.

      Ja tämä trendi jatkuu ja kasvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      89
      2888
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe