Ohjeita kotiteatterin hankintaan aloittelijalle?

6+11

Hei!

Olen juuri hankkimassa kotiteatteria, mutta huomasin yhden epäkohdan. Lähes kaikissa kotiteatteripaketeissa on mukana blu-ray soitin tai vastaava. Itselläni on jo ps3, jolla voin blurayta katsella.
Onko käytännössä sama hankkia pelkät stereot/soundbar tai joku muu kaiutinsarja pleikkarin ohelle? Eli onko bluray-soitin vain täydennyksenä paketissa? Vai onko kotiteatterisarjan mukana tuleva soitin jotenkin pakollinen kokonaisuutta varten?

Miten kotitieatteri kytketään televisioon? Tuleeko mukana tarvittava piuha, hdmi? Vai täytyykö erikseen ostaa joku muu piuha?

Toimiiko kotiteatteri hyvin äänen tehostajana, vaikka kaikki kaiuttimet olisikin sijoitettu television sivuille ja eteen? Asunnossani on hankala sijoittaa kaiuttimia sohvan taakse tai muualle huoneeseen. Monesti ihmisillä on kaiuttimet ympäri huonetta?

Kiitoksia kovasti niille, jotka vastaavat tälle aloittelijalle

15

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2.1 riittää

      minimissään tartteet av-vahvistimen stereokaiuttimet subwooferin ja 2
      hdmi kaapelia kaiutinkaapelit. keski- ja takakaiuttimien puutetta ei välttämättä huomaa monessakaan leffassa.

      • Keskikajari tärkeä

        Paitsi jos ei katselukohta ole ihan tasan keskellä kaiuttimien välissä, niin keskikaiuttimen puutteen huomaa helposti. Jos olet vähänkin reunemmassa (esim. on useampi katsoja, niin kaikki eivät voi olla keskellä), niin ääni kuuluu kuin se tulisi sivusta, koska olet sen puolisen kaiuttimen lähellä.


    • jotakin tietoa

      Oletan siis että olet katsellut noita tusinamarkettien muovipönttöjä.

      Kannattaa ostaa ennemmin av-vahvistin ja kaiutinpaketti.
      Nuo muoviset jättäisin kauppaan jos vähänkään arvostaa laatua.

      Tosin budjetistasi ei ole tietoa.

      Jos ei pysty asettelemaan kaiuttimia taakse miksi ihmeessä edes ostaa 5.1 järjestelmää. Ennemmin sitten pari laadukkaampaa etukajaria vaikka lattiakaiuttimia ja keskikaiutin.

      Subbarin paikka on kaiuttimista ainoa jolla ei niin väliä sijoituksen kannalta.

    • Halvimmillaan uuden kotiteatterivahvistimen kai saa 199:
      http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=865032&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10001&compartmentId=10017&categoryId=10162

      Kajreiksi tällainen Tannoy-fani suosittelisi vaikka 3 kpl tollasia eteen

      http://www.mareks.fi/tannoy-mercury-v1-custom-pari.html
      http://www.mareks.fi/tannoy-mercury-v1-custom-kpl.html
      (Kannattaa tinkata kolme komeen sataan)

      Subbariksi musalle napakka suljettu tai leffoille refleksi käytettynä pariin sataan.

    • Ei subbaria

      Jos asut kerrostalossa niin heitä unholaan tuollaiset kotiteatterit, ainakin jätä subwooferi ostamatta. Naapurisi tekevät sinusta valituksia sillä vaikka luukuttaisit ennen hiljaisuutta kohtuuton häiriön aiheuttaminen on kiellettyä. Pahimmassa tapauksessa saat häädön metelelöimisen takia.

      • 12+1

        Kuka käskee "luukuttamaan"? Jokin vika päässäkö? Entä jos ei ole moista vikaa, saako sitten sen subbarin ostaa?


      • 12+1 kirjoitti:

        Kuka käskee "luukuttamaan"? Jokin vika päässäkö? Entä jos ei ole moista vikaa, saako sitten sen subbarin ostaa?

        Saa ostaa. Nimittäin ei niitä bassoja saa tasapainoisen täyteläisesti soimaan hiljaakaan kuin samaisilla kunnon subbarivehkeillä, joilla voi toki luukuttaakin.


    • Moi,

      Täällä olikin jo hyviä vinkkejä. Tosiaan AV-vavhvistin ja kaiutinpari tai -sarja on hyvä lähtökohta kotiteatterille, varsinkin jos äänilähdekin jo löytyy. Toki esim. Samsungin Blu-Ray sarjoissa on sen sen verran ideaa, että niissä on Smart -ominaisuuksia, mm. videovuokraus suoraan soittmeen netin yli ja mahdollisuus ladata sovelluksia.

      Televisio kytketään kotiteatterin av-vahvistimeen tai keskusyksikköön nykyään HDMi-kaapelilla, niinkuin epäilitkin.


      Timo
      Expert

    • jackekkk

      Toivottavasti joku osaa antaa jonkinlaisen vastauksen minunkin kysymykseni:

      Olen ajatellut hankkia Harman Kardon BDS370 sarjan ja mietin siihen kyytipojaksi Sonoksen monihuonejärjestelmää (aluksi Connect ja oma Samsungin luuri kapulaksi Sonoksen softalla). Saako Sonoksen kiinni tuohon HK:iin ja onko kokoonpanoni ylipäätään mahdollinen? Ajatus on siis kuunnella musaa verkon yli tietokoneelta Harman Kardonin avulla. Telkassa (Samsung 6715) on DLNA, jolla leffat ym. verkon yli koneelta.

    • Mä kyllästyin 5.1 jo aikoja sitten. Paras sydeemi on 2.1. Kerrostalossa riittää 2.0. Itselläni on laadukkaat Suomalaiset 2-tie sterokaiuttimet ja Yamahan vahvistin, ei siinä ihmeempiä tarvita ainakaan jos tykkää musiikista OIKEASTI ettei kuulu siihen ryhmään joka kerskaa hinnalla ja tehoilla...

      T. Ex-muusikko.

    • asdf6969

      haukatkee paskoo!

    • sarana55

      kotiteatteri on maailman paras keksintö ainakin pelaajan näkökulmasta katsoen. miinat räjähtävät tosi muhkeasti ja vanhojen konekivääreiden sarjat ovat niin luonnollisen kuuloisia. eikä häirise naapureiden viikonlopun musiikki pelaamista kun vääntää voluumia.

    • Auttakaa!

      Miten kytken vanhan Philips MX3800D kotiteatterin?

      TV vanha ASA, jossa on vain yksi scart, ei muuta liitintä, jaa on lisäkaiuttimelle vanhanaikaiset reiät kaiutinpistoketta varten R ja L, sekä TV:n edessä oleva reikä joka saattaa olla 6,5mm jakki.

      Digiviritin on kaapeli Toppfield. Siitä löytyy liittimet: scart TV, jolla nyt katson telkkua.
      Lisäksi on scart VHS, johon olen yhdistänyt VHS nauhurin ja joskus DVD soittimen, Lähto rca:t ja video vastaava. (Siis punainen, valk, ja keltainen) ja löytyy sellainen pistoke, jossa paistaa punainen valo (S/PDIF)
      Sekä on rs -liitin uros, samanlainen kuin tietokoneisssa näytönohjaimessa?

      Philipsin kotiteatterissa on seuraavat lähdöt:
      lähtö digitaalinen optinen out, lähtö digitaalinen koaksiaali out, lähtö audio out, lähtö scart TV out, lähtö s-video out telkkaan, lähtö video out telkkaan, 5kpl kaiutin out, subwoofer out.

      Seuraavat tulot:
      FM antenni ja MW antenni tulot, Audio in tulot (TV/AUX) "connect to the analog audio outputs of a TV or VCR",

      Miten katson TV:ta miten ja kuuntelen TV:ta kotiteatterin kautta?

      Voiko systeemiin liittää jotenkin kannettavan, jotta voisi tallentaa ohjelmia ja katsoa nettiä TV:sä niin, että ääni kuuluisi kotiteatterista?

      Miten voisi pelata tietokoneella peliä, niin että ääni kuuluisi kotiteatterista?

      Kotiteatterissa on Dolby Digital, DTS ja Dolby ProLogic.

      Tuossa on lisäks linkki käyttöohjeeseen.
      http://audio.manualsonline.com/manuals/mfg/philips/mx3800d22s.html?idRes=15876953

      • poiuyju

        Olisiko noista jotakin apua, sillä mielellään käyttäisi digit. liitäntää, eli toimisiko
        toisinkin päin jotenkin?

        – Digital Output
        Digital output selection enables you to specify the type of
        digital output suitable for your amplifier or receiver.
        ¶ Select ALL (default setting), if you have connected the
        digital output (COAXIAL or OPTICAL) to a multichannel
        decoder receiver.
        ¶ Select PCM 96K if the external component is capable of
        processing digital signal input with sampling rates of 96 kHz.
        ¶ Select PCM 48K if the external component is incapable of
        processing 96 kHz digital signal input, then convert to
        standard signal with sampling rates of 48 kHz.
        ¶ Select OFF to deactivate the digital output.

        Lisäksi on saatavissa scart -liitin, johon voi liittää audio ja video piuhat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe