Meri meremme...

Tsau.

Ei sinun tarvitse...
Sinä sanoit...

Suojellaksesi herkkää mieltäni...
Älä vastaa. Ei sinun tarvitse...

Vastaan sinulle niinkuin vastataan
kun puhutaan tuulelle ja puille, linnuille ja....seisotaan kalliolla
ja vastataan itselle kuinka hölmöksi olen
tullut mietin samalla...näinkö se hiipii..tulee päiväpäivältä tuttavallemmiksi..
kuin tuttava tai läheinen ystävä...lähemmäksi sinua? Röyhkeästi..
kysymättä lupaa? Istuu kysymättä? Vastaa kysymättä?.

vanhuuttako..ikääntymistäkö? - älä puhu viisaudesta.
Jätä sellainen puhe viisaimmille...minä en jaksa olla viisas...
ajattelen...liian monta asiaa päällekin...kuva merestä..kaipuu..
se iskee jostain...

Tiedätkö? - olen...jatkan enkä oikein ymmärrä miten
tämä edes liittyy nyt tähän...

Sinähän tiedät olen aina rakastanut merta - sen avaruutta,
sen avoimuutta, sen arvaamattomuutta, sen kauneutta....
lapsesta saakka - olenko kertonut sinulle
niistä kesistä? jatkan...

Saaressa jossa olin tai menimme...meillä oli pieni moottorivene..
mentiin sinne joka kesä..se oli lähellä Santahaminaa
se pieni saari...

Yritän palauttaa mieleeni lähistöllä olevia saarien nimiä...
Olen niin lohduton...En muista...en muista
niiden lukemattomien saarien nimiä enää...enkä niitäkään...
joita myöhemmin kolusimme isommalla
puuveeneellä...yhdessä, ystävien kanssa..

Katson sinua...yritän selittää..
miltä tuntui...kun aurinko oli koko päivän
porottanut pilvettömältä taivaalta..kuinka
sileältä ja lämpöiseltä tuntuikaan askel puuveneen
sileällä lakatulla pinnalla...miten vilpoiselta merivesi
iholla kun sukelsi suoraan..laiturilta..miltä tuntui suolainen iho..
sen maku huulilla kun aurinko oli kuivattanut suun ohueksi..niin että, iho irtosi..kun vähän koski....nuotion savu..hiuksissa..vaatteissa,
miten ihanalta...tuntui..painautua..

Katsot minuun?
Hölmö sanot......olen viettänyt koko lapsuuden
ja nuoruuden Kotkassa sen saaristossa.
Asuimme siellä.

Painat hellästi sormen huulilleni hyss.ss
Minä tiedän...

Näenkö katseessasi jotain...jotain joka
yhdistää meidät...nyt...ja tässä..

Meri...kulta...se on meri....

Olen aina tiennyt...sen olevan meri...meremme..

Tsau:Friidu

8

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ich bin...

Palsta putputtaa kuin paatti tyynellä merellä...hitaasti... Kärsivällisyyttäni selvästi koetellaan, vaikka hitaasta elämän rytmistä pidänkin. Rajansa kaikella..

Mutta asiaan. Jostain syystä runosi palautti mieleen lapsuuden kesät Ruotsissa. Lomailimme siellä useana kesänä sukuloimassa. Erityisesti on jäänyt mieleen, kun istuimme moottoriveneen kannella sen kuljettaessa meitä pitkin Bråvikenin lahden rantoja. Jännää, että en juurikaan muista maisemia, muistan tai oikeastaan maistan tietyt maut suussani tarkalleen. Muistoista nousee myös kiitollisuus siitä, kuinka rikas ja turvallinen lapsuuteni oli. Enkä rikkaudella nyt tarkoita mitään aineellista.

Meri on läsnä useissa runoissasi. Ne kiehtovat minua, kuten merikin. Järvet ja lammet ovat kuitenkin lähempänä minua, koska olen koko ikäni saanut nauttia nimenomaan pienien järvien/metsälampien tummasta ja rauhallisesta tunnelmasta. Ne ovat niin vahvasti osa minua. Meren suuruus ja voima on aika pelottavaa ja kaikki pelottava kiehtoo...

Kiitän runostasi. Sait kielenkannat laulamaan.

Tämän kuulin tänään ja se jäi päähän soimaan:
      http://www.youtube.com/watch?v=ztVuEsvG6WY&feature=relmfu

• Tsau.

;)) meillä oli kesämökki jonkun aikaa tässä Lohjan läheisyydessä..järven rannalla. Emme kumpikaan oikein "kotiintuneet" järvimaisemaan..vaan luovuimme aika pian...se järvi tuntui liian pieneltä lätäköltä;))). Meri on meille molemmille erittäin lähellä sitä ns.sielunmaisemaa..ehkä se on juuri tuo mihin jossain vaiheessa lapsuuttaan kiintyy..tuosta Ruotsista..pidän erityisesti tästä Tukholmasta juuri siksi..kun siinä on niin upeat nämä saaristot...minun nuoruuteeni myös liittyi tuo meri ja niin vahvasti tavalla kun olin silloisen miesystäväni ja meidän yhteisten ystäviemme kanssa joka kesä pitkiä aikoja siis koko kesäloman ja kaikki vapaa-ajat aina huhtikuunlopusta pitkälle lokakuulle merellä aina yhdessä. Heillä oli sellainen todella vanhan ajan puu-fiskari joka on kuvattu yhteen kotimaiseen elokuvaan koska niitä ei enää ollut monia...no, sillä tuli sitten seilattua nämä Stadin, Espoon, Hangon ja Tammisaaren ja vähän pidemmälläkin aina Turun saaristoja myöten...elimme näillä saarilla ja ulkoluodoilla aika pitkälle aina kalastaen ja luonnon ehdoilla sitä oppi kunniottamaan tätä luontoa ympärillään sen arvaaamattomuutta mutta myös se karua kauneutta....;)) se oli upeaa aikaa siinä oppi ja rakastamaan tätä Suomen lahtea ja sen upeaa sisä- ja ulko saaristoa...edelleenkin on käytöstämme pieni moottorivene jolla pääsemme lähisaaristoon.. ymmärrän täysin mitä puhut tuosta rikkaudesta..tämä luonto kun on niin ainutkertainen ja samaa koin minäkin lapsuudessani sitä turvallisuutta jonka vietimme siellä pikku-saaressamme lapsena..Nyt olen aivan hullaantunut kun tämän ikäisenä näin ensimmäisen kerran Ranskan Atlannin upeat rannikot...haaveilemme uudesta reissusta taas sinne..;)) kumpikin. sinne..Meri vaikka on pelottava se myös on ihanan rauhoittava ja turvallinen ja lempeä.. Kiitos, ihanasta musiikkista Ich..bin...

• Liona

Meri suuri rannaton, laineiden liplatus, joutsenpoikeu, meri antaa
      niin paljon,vaahopäisiä aallokoita, tyyntä rauhallisuutta. Meri on arvaamaton,
      yllätyksellinen.

Pidän meretä ja meriaiheisita runoista kuten tästäkin.

Kiito Friidu runostasi!

• *laudi*

Vaikka Suomemme on kartalla pieni maa, voisin hullaantua pohjosen ihmisenä saaristoon! Se on minun unelmani tulevista kesistä täällä Suomessa :))
      ..siitä huolimatta Lappi on kotini. Moni täällä on joutunut myös etelän kävijöistä Lapin paljakoiden ja kurujen lumoon.
      Monet hakevat täältä pohjan selkosilta rauhaa..jotakin, mitä sisin kaipaa.
      Onko se sitten tykkylumeen kauttaaltaan verhoutunut männynjänttäräinen sinisessä keskipäivän kaamoksessa? Tai olon avara rauha violetin hohtavassa kumpuilevassa taivaanrannassa?
      Tämä täällä on meidän Lappimme. Täältä löytää vielä voimissansa mahdin maahisten :)))

• Tsau.

laudi...olen niin etelä-suomalainen..että, häpeäksi sanottava..Lappi ja sen upeat maisemat ovat kokematta vieläkin.. Tuolla korkeimmillaan täältä katsottuna;)) olen käynyt vain Oulusta vähän eteenpäin Kiimingissä olimme kerran viettämässä kokoperhe lomaa..ja ne koskimaisemat siellä sekä tämän Oulun edustalla oleva saareton Perä-meri...olivat myöskin sellaisia jotka puhuttelivat...Itse olen Suomessa aika usein käynyt tuolla Pohjois-Karjalassa jonka upeat vaaramaisemat myöskin ovat herättäneet ihastusta ja ne tummat kauniit värit siellä... samoin kuin Pohjois-Savon lempeät lehtomaisemat...Hämeestä pidän myöskin. Varsin vähän tullut kuitenkin kotimaassa matkusteltua enemmän olemme nyt viimeiset 15 vuoden aikana viettäneet aikaa näissä Baltican maissa mistä tuo Latvia on sellainen mielimaa josta pidän erityisesti...mutta, myöskin kaunis Puola nyt vaan tuo ihana Ranska;)) houkuttelee palaamaan mutta myöskin kaunis Saksa.......meillä kun kaikki sukulaiset kun oli lapsi ja nuori olivat joka täällä tai osa sitten asui Tukholmassa muutamia siten Jenkeissä.. vain yksi sukulaisperhe asui ..niinkin kauniissa ja iki-ihanassa paikassa kuin Punkaharju....Näissä paikoissa olen lähinnä nuorempana sitten käynyt sen vuoksi että, miesystäväni asuivat sielläpäin tai olivat kotoisin sieltä...tuo Tampereen seutu ja varsinkin kaunis Kangasala ja sen upea harju..on myöskin jäänyt mieleeni;)) Kyllä Suomi on kokonaisuudessaan on varsin kaunis ja upea maa..meillä nämä sisävesistöt ja tuhannet järvet varsinkin ovat sellaisia mitä ei muualla ole..Saamme olla ylpeitä kauniista maastamme;)) ja sen monipuolisista upeista kasvoista... Tosin maailma on täynnä niin upeita paikkoja joita haluaisi nähdä vielä..että, kiirettä täytyy pitää...kirjeenvaihtoystäväni joka Brasiliasta taas houkuttelee sinne;))) hän lähettelee upeita kuvia taas Rio De Janeiroista;)))...ehkä en ihan heti sinne nyt matkaa...se vaatii kyllä ylimääräistä fyrkkaa;)))

• E.G.

Kiehtova kuvaelma.. yhteisestä merestä, joka voi tarkoittaa elämän merta myöskin.

• kiitokseni!

Sinun sanasi säteilevät kuin tähtöset.
      Ne ovat keveitä, kuin pikkulinnun sulat, mutta kuitenkin niin syvään sattuvat.

Sanomasi on kuin keveä novelli, mutta sanojesi sirous tekee niistä runoutta.

• xxx

piti jo aiemmin sanoa, ihana kokonaisuus.. hipoaa täydellisyyttä ja on niin täynnä tunnetta. Muuta en osaa sanoa, liikutuin syvästi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      155
      1957
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1876
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      118
      1317
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1276
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1238
    6. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      427
      1176
    7. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      899
    8. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      851
    9. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      846
    10. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      220
      721
    Aihe