Terve,
olen ostamassa vanhaa hirsitaloa, ja kaipaisin hiukan neuvoja kokeneemmilta.
Mihin kannattaisi kiinittää huomiota? Alimpien hirsien lahoamisen tiedän.
Mitä muita "tyyppivikoja" hirsitaloissa on? Kyse on siis nimenomaan vanhasta, ennen sotia tehdystä. Kaikki neuvot ovat tervetulleita!
Vanhaa hirsitaloa ostamassa..
6
219
Vastaukset
- minävaantaas
1.remonttikohdetta vai 2.asuttavaa ?
1. tontin kallistukset, sokkelin / rossin laatu, 'kengitystarve', piiput ja valutyöt,
onko ollu vuotoja, hirsien 'kovuus', leivinuunin hattu nyt aluksi...
2. kuten yllä, mutta lisäksi ; kosteat tilat ja työn laatu, läpiviennit, sähkö ja lvi työt sekä niiden tekninen ikä, ikkunat mielellään min.3krs ja ulko-ovien kunto.
ps. vanhassa hirsitalossa on aina hommaa, ja paljon... - sama mielessä
Riippuu paljon, miten taloa on pidetty/kunnostettu. Itse kävisin huolella läpi kaikki rakenteet. Yläpohjasta ja vesikatosta kannattaa etsiä sadeveden aiheuttamia jälkiä ja alapohja pitää tutkia huolella altapäin. Jos perustan tuuletus on ollut huonoa, kasvaa alapohjassa ja sokkelissa erilaista kasvustoa.
Puuta koputtamalla selviää helpoiten sen kunto. Laho puu antaa erilaisen, pehmeän äänen kuin ehjä puu.
Seinissä jälkiasennushöyrynsulut ja erityisesti lateksimaali voivat olla ongelmia.
Läpiviennit (putket, sähköt, piippu) ovat aina potentiaalisia ongelmakohtia, samoin kuin märkätilat ja maata vasten olevat rakenteet.
Pääsääntö on, että pinnassa olevat viat on huomattu ja korjattu, piilevät viat ovat yhä huomaamatta ja siksi usein vakavia.
Luepa Panu Kailan Talotohtori. Siinä on paljon arvokasta tietoa vanhoista puutaloista. - "Tyyppiviat"
no 1 = peruskorjaukset. Mitä enemmän on aikojen saatossa "korjattu", sitä enemmän ongelmia odotettavissa vs. ns. peruspilaamaton (Lasivillat, höyrynsulut, kosteat tilat, muovit eri muodoissa).
Muuten perustuksien painuminen, vesikaton vuodot, tulisijat hormeineen jne
Ammattilaisen kanssa tutustumaan kohteeseen jos itsellä tietoa ei ole. Ihan turha hakea tietoa netistä- sama mielessä
"Ihan turha hakea tietoa netistä "
???
Netistä ja kirjoista sitä juuri löytää. Ammattilaisilla on aina raha mielessä ja pitää itse tietää, mitä työtä tai tutkimusta on ostamassa. Muuten tulee vain kallis lasku. - "Tyyppien" viat
sama mielessä kirjoitti:
"Ihan turha hakea tietoa netistä "
???
Netistä ja kirjoista sitä juuri löytää. Ammattilaisilla on aina raha mielessä ja pitää itse tietää, mitä työtä tai tutkimusta on ostamassa. Muuten tulee vain kallis lasku.Tarkoitin netillä keskustelupalstoja ja niiden kaikentietäviä teeseitse-miehiä joilla on vastaus jokaiseen kysymykseen vaikka tietoa ei ole.
- sama mielessä
Lisätään vielä varoitus. Jos ja kun pengot välipohjia ja alapohjia, niin hengityssuojainta kannattaa käyttää. Vanhat purueristeet yms. ovat erittäin otollisia myyräkuumeen levittäjiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1951687Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2481531Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281091- 791057
- 741040
- 1171000
- 86991
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose158875Hindujen rukous ei auta
Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin353866- 56834