Hormonikierukan poistosta?

Pelottaa syystäkin

Minulla on ollut SAMA hormonikierukka jo noin 20 vuotta kohdussani; ja nyt kysynkin heiltä, joilla se on ollut myös noin kauan ja sitten päätyneet otattamaan sen pois, että miten mukoman värkin poistaminen on sujunut? Onko ihan normisti lääkäri pystynyt sen ottamaan, vai onko hormonikierukka pitänyt poistaa sairaalassa ja humautettu nainen nukutukseen poiston ajaksi?

Pelottaa ihan hirveesti, jos sitä ei saa enää pois normisti, ja jos saakin, niin repii poisotettaessa alapään herkkää rööriä:(

40

25805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joop

Höpsistä, kierukka tulee hetkessä ulos ja tuskin edes huomaat mitään tapahtuneen. Tuskimpa se on kiinni kasvanut vaikka pitkään on viipynytkin.

• että niin

Mistä voit tietää, ettei kierukka saata olla vaikkapa hapristunut ja jumissa kohdussa?
        Olen kuullut, että vähemmän aikaakin ollut kierukka on saatu ulos palasina.

• tuli itse

Uskon, että se tulee hetkessä, sillä minullakin se tuli ihan kotona yksittäisen WC-käynnin yhteydessä "murusina". Oli luontaisesti murentunut. Gyne ei löytänyt palastakaan tänä kesänä, kun kävin kaiken varalta tarkistuttamassa.

Tosiaan 5-6 vuoden välein se pitäisi vaihtaa, mutta annoin omani olla seitsemän vuotta, koska se asetettiin sinne -05 kysymättä lupaa minulta keski-ikäiseltä.

• Uktakinonkeksitty
        että niin kirjoitti:

Mistä voit tietää, ettei kierukka saata olla vaikkapa hapristunut ja jumissa kohdussa?
        Olen kuullut, että vähemmän aikaakin ollut kierukka on saatu ulos palasina.

Kohtu aina ultrataan.

• Anonyymi
        Uktakinonkeksitty kirjoitti:

Kohtu aina ultrataan.

Mulla on sama juttu, että kierukka ollut ainakin 20v. Pakko olisi mennä otattamaan se pois, koska oon 60v, niin en edes tarvitse sitä enää. Pelottaa kans se poisottaminen, ett lähteekö normisti vai onko sairaalakäynti edessä🙄

• Kummallista

no otavat sitten palasina. ei siinä sen kummempaa. Miten yleensä oot noin kauan samaa ees pitänyt? eikö sitä suositella 5-7v pitämään vain.

• Tiedä tuota sitten?

Noooh, gyn.erikoislääkäri, jolla olen vuositarkastuksissa käynyt vuosikaudet, ei ole suositellut sitä vaihdettavaksi, koska ultratessaan hän on nähnyt, että värkki on kohdallaan, ja se on hänen mielestään toimiva, ja niinhän se on omastakin mielestäni toiminut niin ehkäisimenä kuin että niitä runsaita menkkojakin se on pitänyt poissa tuon pitkän ajan, jonka aikaa se on ollut minulla.

Mutta nyt olen kyllä päättänyt, että kyseinen värkki joutaa ainakin vaihtaa.

Olen itsekin sitä ihmetellyt, että ohjeissa mainitaan, että horm.kierukka suositellaan vaihdettavaksi ainakin 6 vuoden välein, mutta tämä kyseinen lääkäri on kertonut, että hänen asentamiaan horm.kierukoita on ollut toisilla naisilla pitempäänkin; ja se olisi vain turhaa rahan tuhlausta vaihtaa niitä, jos kerta ne ovat toimivia.

• voihan olla että....

Saattaa tietenkin olla, että kun hedelmällisyys iän myötä heikkenee ja vaihtarien lähestyessä ei munasoluakaan joka kerta irtoa, niin raskaaksitulon mahdollisuus pienenee niin, ettei tosiaan varmaan ole tarvetta vaihtee kierukkaa ehkäisyn vuoksi. Pelkkä mekaaninen ehkäisy riittänee siis. Eli sama periaate kuin kuparikierukassa. Sitäpaitsi jos kuukautiset on kokonaan pois kierukan käytön aikana, niin mistä sitä tietää edes, tuliskiko koko kuukautisia enää, vaikkei olisikaan kierukkaa.

• tummatukkainen cityt

johan se on hometta täynnä sinun värkkisi hormoni kierukkahan pitää joka 5vuoden välissä vaihtaa.joo lyövät tainukseen ja repivät homehtuneen kierukan ulos väkisin kiskottuna tunnet suurta kipua ja tuskaa .......

• ieoiroeuie

Oletpa "ystävällinen ja kannustava" tummatukkainen cityt.. kuule, tollaista ei kukaan viitsi lukea.. sulla ei taida olla elämässä mitään sisältöä, kun tahdot olla toisille ilkeä..pura se paha olo vaikka mieheesi.. jos sulla sellainen on..

• Anonyymi
        ieoiroeuie kirjoitti:

Oletpa "ystävällinen ja kannustava" tummatukkainen cityt.. kuule, tollaista ei kukaan viitsi lukea.. sulla ei taida olla elämässä mitään sisältöä, kun tahdot olla toisille ilkeä..pura se paha olo vaikka mieheesi.. jos sulla sellainen on..

Joo, todella "kannustava" kommentti oli😡 Tuskin se missään homeessa ole!!!

• gip

Minulla oli kierukka 10 vuotta ja poisto huomaamaton!! Kun lääkäri osaa, niin osaa!

• heilikki i

Mulla kierukka 25 vuotta ja otin 5 vuotta sitten sen pois 50 vuotistarkistuksessa.Nyt päänsärkyä ollut kerran kuussa 5vuoden ajan.Eli mulla tulee menka päänsärkynä.Muuten hormoonikierukka toimi hyvin,en olis antanu pois millään.

• Anonyymi

Hyvä kuulla👍

• sisko3

Minulla viimeinen hormonikierukka laitettiin 2006. Nyt sitten osoittautui että se oli striktoitunut, eli kohdun suu oli mennyt umpeen. Oma lääkärini ei lähtenyt sitä sieltä kaivelemaan, vaan laittoi keskussairaalaan.

Nyt sitten 3 päivää sitten kävin päiväkirurgisessa ja se poistettiin "humautuksessa". Ei kipuja tai muutakaan sen jälkeen. Jatkosta ei vielä tiedä. Tuleeko vielä menkat, saa nähdä. Ikää 55.

• Anonyymi

Likkakaveri joutu myös sairaalaan poiston takia ja sillä oli ollut se paljon vähemmän aikaa kuin mulla ja mulla ollut ainakin 20v. Oon vaan siirtänyt ja siirtänyt asiaa, ku pelottaa🙄

• viiskytäkolme

Edellinen kierukka oli lähes 7 vuotta. Poisto oli helppo ja lähes huomaamaton. Uusi laitettiin tilalle geelikorvaushoidon takia, tästä on 1.5, vuotta. Olen 53 vuotias ja hormonikierukoita on ollut 20 vuotta. Loisto ratkaisu, myös menkat ja kaikki vaivat jäi pois 20 vuotta sitten.
      Paitsi vaihtarit, jotka tulivat elämääni pari vuotta sitten. Kuumien aaltojen, yö valvomisten ja yöhikoilujen takia aloitin korvaushoidon geelillä.

Topicin aloittaja, hyvä sisko, luota ammattilaisiin - lääkäreihin.

• Anonyymi

Kiva kuulla positiivisia kommentteja asiasta 😊. Mäkin oon ollut tosi tyytyväinen tähän kierukkaan, ku menkat loppu kokonaan ja muutenkin sopinut tosi hyvin👍Nyt en enää edes tarvii uutta, kun vaihdevuosioireet on lieventyneet melkein olemattomiin😊 Oon nyt 60v.

• Angervo1

Tiesittekö, että joka kymmenes 5-kymppinen on vielä hedelmällinen. EI tulis mieleenkään ylittää tuota 5:den vuoden vaihtoväliaikaa. En haluaisi äidiksi enää isoäiti-iässä.

• puppua_puhut

Mistä moinen tilasto? Jos 10 % viisikymppisistä oikeasti tulisi raskaaksi, niin viisikymppisiä synnyttäjiä olisi paljon enemmän. Hedelmällisyys laskee paljon ennen menopaussia. Menopaussi-ikä ei ole siis sama asia kuin viimeinen mahdollisuus tulla raskaaksi. Monella raskauden alkaminen jo 40-vuotiaana on todella vaikeaa.

Kerrottakoon, että olen 42 ja ollut 7 vuotta ilman ehkäisyä. Vaihdevuosioireita on. Eli ainakin omalla kohdallani pätee allaolevan linkin sääntö, jonka mukaan hedelmällisyys alenee 10 vuotta ennen menopaussia. Eli kannattaa katsoa äidin kuukautisten loppumisikä ja vähentää siitä 10 vuotta. Se on oman itsensä parasta ennen päiväys raskaaksi tulemisen suhteen.

http://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/blogi/2016/04/24/nain-ika-vaikuttaa-naisen-hedelmallisyyteen/

• Hormonikerukka

Hormonikierukka kyllä ehkäisee ilman sitä hormoniakin. Se on kierukka.

• progyrokki
        puppua_puhut kirjoitti:

Mistä moinen tilasto? Jos 10 % viisikymppisistä oikeasti tulisi raskaaksi, niin viisikymppisiä synnyttäjiä olisi paljon enemmän. Hedelmällisyys laskee paljon ennen menopaussia. Menopaussi-ikä ei ole siis sama asia kuin viimeinen mahdollisuus tulla raskaaksi. Monella raskauden alkaminen jo 40-vuotiaana on todella vaikeaa.

Kerrottakoon, että olen 42 ja ollut 7 vuotta ilman ehkäisyä. Vaihdevuosioireita on. Eli ainakin omalla kohdallani pätee allaolevan linkin sääntö, jonka mukaan hedelmällisyys alenee 10 vuotta ennen menopaussia. Eli kannattaa katsoa äidin kuukautisten loppumisikä ja vähentää siitä 10 vuotta. Se on oman itsensä parasta ennen päiväys raskaaksi tulemisen suhteen.

http://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/blogi/2016/04/24/nain-ika-vaikuttaa-naisen-hedelmallisyyteen/

Eipä Angervo1 sanonutkaan, että he raskaaksi tulisivat! Mutta mahdollista se on joka 10. naiselle, jos kohdalle sattuu eikä ehkäisystä huolehdita.

Synnyttyäni äitini täytti 42 vuotta. Menkat kai loppui häneltä ennen 50v. Ainakin hikoilua oli ja kai nukkumisongelmiakin.

Multa poistivat kohdun ja viimeinen kierukka meni siinä samalla. Oli ollut yli 5v, ehkä 7v. Aiemmin oli joskus ollut lämmin, mutta ajattelin huonon kunnon syyksi. Poiston jälkeen vaihtarit rysähti niskaan, oli nukkumisongelmaa ja hikipuuskia. Aloin syödä Progynovaa ja se auttoi. Nyt olen syönyt sitä yli 5v ja pitäisi kokeilla lopettaa, mutta pelkään ongelmien palaavan ja sydänongelmien alkavan, on suvussa sitäkin.

Yhdelle n. 50v rouvalle oli sanottu, että "täällähän on munasarjat kuin nuorella tytöllä" eikä ehkäisystä sovi luopua. Eli osaava lääkäri tietää nää jutut.

• ikinuori_74

No ei kyllä ole viiskympopinen isoäiti-iässäkään vielä. :D Mulla on pieni lapsi ja olen yli nelkyt. Juuri kysyin hormonikierukasta, ei lääkärin mukaan kannata vaihtaa 5 vuoden välein, nykyisin virallinen vaihtovälisuositus valmistajaltakin on 7 vuotta.

• synnytänkinmieluummin

Munulla sama ongelma kuin aloittajalla, vanha hormonikierukka otattamatta pois, kerran kävin gynellä joka runnoi niin että edes normaali tutkimus piti lopettaa kesken kun sain paniikkikohtauksen. Lääkäri sitten haukkui minut siinä pystyyn ja sanoi että se kierukka on saatava sieltä pois ja laittoi lähetteen gynen polille. En koskaan mennyt sinne ja nyt yritän omalääkärin kautta uutta aikaa. En anna poistattaa tuota kuin humautuksessa. Kuukautiset loppuneet jo aikoja sitten ja uutta en onneksi enää koskaan tarvitse.

• mehukeitto

Mietin juuri samaa asiaa, minulle asennettiin Mirella hormonikierukka 2008 ja kun menin sen poistoon , 5 vuoden jälkeen, lekuri sanoi, ettei kannata poistaa, koska se erittää vielä kauan hormonia. Olen 58 vuotias nyt ja lekuri sanoi, ettei sitä välttämättä tarvi poistaa koskaan, jos ei tule oireita. Ja kun ei ole pelkoa tulla raskaaksi. Ei se siellä homehdu. Mahdollista kai on että joitakin kiinnikkeitä voi tulla, mutta ei pitäis olla ongelmaa poistaa tarvittaessa. Ymmärrän ton 5 vuotta, kun on hedelmällisessä iässä.

• mirenamullaki

No sitä nyt ei kannata pelätä,se ei paljon satu,eikä tarvi nukuttaa tai huumata.Mutta kyllä se mun mielestä pitää poistaa 5 v.välein,se ei eritä enää hormonia sen jälkeen,eli on tarpeeton,jos jää paikoilleen.

• ikinuori_741

Uusi suositus valmistajalta 7 vuotta entisen viiden sijaan.

• mammelitar

Mirena laiettiin mullekkin ja kysyin lekurilta miten pitkään voi olla niin sano että hänen puolesta vaikka kahdeksan vuotta ...hormoonia riittää koko ajan ei sen takia tartte poistattaa kun kyse ei ole ehkäisystä vaan limakalvojen ja polyyppien ehkäisyyn...olen 63v. ja tehtiin kohdun hyperiskopia eli tähystys....ja ei sattunut kuin puudutus piikit jonkun verran...sitä ei tartte pelätä...

• mummoliinii

Mulla oli yksi ja sama hormonikierukka melkein 20 vuotta, vaihdevuosienkin yli. Äskettäin otettiin pois, tuli kivuttomasti, kivuttomammin kuin aikoinaan laitto. Kierukka oli ollut koko ajan hyvin paikoillaan. Ei näissä yleensä mitään ongelmaa ole.

• Ouakadougou

Riippuu siitä onko menopaussin jo ylittänyt vai vielä hedelmällisessä iässä oleva. Kannattaa varata aika yksityispuolen gynekologille suoraan ja kertoa omasta tilanteesta, jos on erityisiä oireita tms. Oma gynekologini puhui myös siitä ettei minulle vuonna 2008 asennettua Mirenaa välttämättä tarvitse koskaan poistaa, sillä kohtuun jätetty Mirena pitää huolen siitä ettei kohdun limakalvo pääse paksuuntumaan. Paksuuntuminen on yhteydessä kohdun syöpään, eli kierukka toimii myös kohtusyövän kannalta ennaltaehkäisijänä. Hormoneja se erittää kuulemma jonkin verran niin pitkään kun on ylipäänsä olemassa. Niin, ja olen siis 53v tällä hetkellä.

• Anonyymi

Voi hyvät ihmiset, se kierukka toimii edelleen mekaanisesti ehkäisevänä kierukkana (vrt kuparikierukka) vaikka hormoniåitoisuus olisikin jo laskenut.

• Anonyymi

Mitä tarkoittaa "Voi hyvät ihmiset" ? Onko se niinkuin sama että "olettepa tyhmiä" ?

• Anonyymi

Mulla oli hormonikierukka 15 vuotta, vaihdevuodet sen kanssa menivät oireitta. Sitten alkoi runsas valkovuoto, jopa verinen vuoto. Kierukka oli aiheuttanut vaikean tulehduksen. Kierukka poistettiin, se kävi aivan helposti. Tulehdus parani nopeasti itsestään kierukan poiston jälkeen.

Kokemukseni pohjalta suosittelen tosissani kierukan poistamista tai vaihtoa alle 10 vuoden käytön jälkeen.

• Anonyymi

Hei mul olis yks kysymys

• Anonyymi

Olen nyt 55 v. Ei aktiivia sukupuolielämää tällä hetkellä. Mirena laitettiin 44 vuotiaana, joten pian 11 vuotta ollut. Viisi vuotta sitten gyne sanoi että ei mitään syytä poistaa sitä. Aluksi se oli tarpeen aktiivin sukupuolisuhteen vuoksi useita vuosia ja etenkin erittäin runsaiksi muuttuneiden kuukautisten vuoksi. Auttoi. Nyt ollut lieviä lämpöaaltoja jos syön makeita (kasvispainotteinen ruoka, ei alkoholia tms.)
      Kaikki lapset oli jo synnytetty niin koin hormonikierukan hyväksi.
      Olen pohtinut että jos alkava tutustuminen johtaa rakasteluasteelle, onkohan se kivuliasta. Nyt ei mitään kuivuutta ole ollut.

• Anonyymi

Minulla ollyt yli 8vuotta kohta saa 9vuotta mutta meneen huomenna poistamaan ja sit laitaan ehkäisyskapseli
      Mutta olen käynyt 2kertaa poistamas ja en ole onnistynyt koska lankaat niin kinni
      Ja niin olen hermossa koskanpelkään sen kipua
      Saa näha....

• Anonyymi

Poistaan koska koko ajan tulehtukset ja valkovuoto tosi paljon tuntuu edes sama kun olisit kuukautiset

• Anonyymi

Minulla oli sama Mirena hormonikierukka 11 vuotta. Kävin kertaalleen sitä jo poistattamassa mutta silloin sanottiin, ettei sitä vielä tarvitse poistaa sillä toimii vielä ihan hyvin. Aikaa kuluikin sitten vuosia kunnes varasin uuden ajan kierukan poistoon. Poistoon meneminen pelotti, sillä oli tunne että poisto tulisi olemaan kivuliasta. Hoitaja kertoi että poisto on asennusta huomattavasti kivuttomampi toimenpide. Näin ei kuitenkaan ollut. En ole elämäni aikana koskaan kokenut niin kovaa kipua mitä kierukan poistosta aiheutui. Kierukan langat olivat hukassa ja hoitaja sekä toinenkin joutuivat etsimään niitä "hakuammunnalla". Huusin, itkin ja purin kättäni. Sattui aivan hirvittävästi enkä tiennyt tuollaista kipua voivan olla olemassakaan. Mietin että pyydän jättämään kierukan, jos olisin kivultani kyennyt puhumaan. Sitten sanoivat onneksi aika pian tämän jälkeen, että saivat sen ulos. Miellän että minulla on melko korkea kipukynnys mutta tämä kokemus oli kyllä aivan järkyttävän kivuliasta. Kysyin toimenpiteen jälkeen mistä olin kyse kun sattui niin vietävästi.. kuulema lääkäri oli leikannut langat niin lyhyiksi asennysvaiheessa, jonka vuoksi niitä ei näkynyt ja siksi poisto oli niin kivuliasta ja kesti melko pitkään. Nyt menee ilta toipuessa tästä kaikesta. Huh! Onneksi se on nyt saatu pois! Uutta en enää halua!
      Toivottavasti muilla on vähemmin ikäviä kokemuksia kierukan poistosta.

• Anonyymi

Halusin Mirena kierukan pois, koska se aiheutti allergiaoireita; aluksi paisumista ja mielialaongelmia. Varasin ajan yksityiseltä gynekologilta kolme kuukautta Mirenan asettamisen jälkeen. Gynekologi ihmetteli emätintäni; "Mitä olet tehnyt itsellesi, olet niin turvoksissa, että kaikenkokoiset spekulat ponnahtavat "sieltä" ulos, miten olet edes voinut synnyttää "tällä" ?
      Vaginani oli siis mennyt "umpeen" ja siksi kierukan poisto kesti kauan, yli tunnin! Saiko gynekologi kierukkaa kohdusta ulos kokonaisena? Gynekologi ei suostu vastaamaan kysymyksiini!!! ("potilastiedot ovat salaisia", hän on toistellut minulle selityksenä)
      Olisihan minun se pitänyt arvata, koska seksihalut olivat kadonneet ja ovat yhäkin poissa kolmen vuoden jälkeen poistosta. Emätinkin on alkanut aueta vasta reilu kolme kuukautta sitten! Allergiaoireet sen sijaan rehottavat ympäri kehoa; juuri kaikki ne, mitä Mirenan tuoteselosteessa mainitaan. Turvotus, mielialavaihtelut, nokkosihottuma ja kaikki muut, paitsi ei vielä verenmyrkytystä!

Minä EN halunnut kierukkaa, koska tiesin yliherkkyydestäni. Kierukka oli lääkärin mielestä välttämätöntä asentaa kohdun limakalvon liikakasvun takia. Ehkä kohdun limakalvon liikakasvu jo enteili strikturoituvuudesta eli ahtautumis-taipumuksesta? Mutta mistä niin kauheat ja monialaiset Mirenan aiheuttamat allergiaoireet?

Lääkärit kiistävät Mirenan aiheuttavan allergiaa, yhtään allergisoitunutta potilasta eivät gynekologit tiedä tai ole itse kohdanneet naisia hoitaessaan.
      Ihmeellistä kyllä, Mirenalla on Bayerin määrittelemät haittavaikutukset. Gynekologien luulisi tietävän nuo faktat!
      Ihmettelen, miksi heidän on pakko Mirenan allergisoivuus kiistää, vaikka minullakin dokumentit todistavat allergiaoireiden olemassaolosta?

Kierukan poisto oli vaikea. Se kesti reilun tunnin ja gynekologi hermostui; "Jos en nyt saa sitä pois, se saa jäädä sinne!" , hän hermostuneena puuskahti.
      Minuun ei onneksi sattunut, gynekologi käytti puudutteita, silti kokemus oli traumatisoiva. En mennyt lääkärille enää vuosiin. Ihmettelin allergiaoireiden jatkumista ja pahenemista.
      Kun nuo kauheat allergiaoireet kuukautisineen ja PMS-oireineen todenteolla hyökkäsivät päälle, luulin sen olevan menoa. Olen allergiaoireiden kanssa jaksanut taistellla jo 4 kuukautta. Gynekologit olisivat yhä halukkaita määräämään keltarauhashormonia. Toiset gynekologit taas ohjaisivat minua psykologille!

Ehkä nykypsykologit osaavat parantaa allergiaoireet käsillään tai vaikkapa rukouksen voimalla! En tiedä! Jos on olemassa "lääkeaineallergia", miksi gynekologit se kiistävät? Turun hormonitehtaidenko takia? Mirena on suomalainen keksintö ja myös sillä tehdään kohta miljardibisnestä monissa kehitysmaissa kertoo eräs vuoden 2023 Turun Sanomat- lehti.

Oulun yliopiston tutkielma; "Synteettisten estrogeenivalmisteiden vaikutus vesieliöiden käyttäytymiseen", kertoo vakavasta jäteongelmasta Suomessa! Puhdistetuissa vesissä jätevedenpuhdistamot laskevat hajoamatonta hormoniainesta järviimme 700 kiloa vuodessa. Kalojen käytöksen ja sukupuoliominaisuuksien on todettu muuntuvat paljastaa tutkimus.

• Anonyymi

Joku fiksu lääkäri on kirjoittanut Duodecim- artikkelin "Hormoni herkistää".
      Artikkeli kannattaa googlata tuosta lääkärilehdestä.
      Ehkä hormonikierukan kehittäjä, Tapani Luukkainen, ei ymmärtänyt minkä innovaation hän loi ennen kuolemaansa.

Voiko KEMIANTUOTE, Synteettinen Hormoni korvata naisen oman hormonituotannon ilman vakavia seuraamuksia?

Mistä tulevat kaikki modernit synnytyselinsairaudet; myoomat, endometrioosit, adeonomyoosit, vulvodyniat, pmdd-oireet jne? Niitä ei ollut ennen synteettisten hormonien keksimistä ja käyttöönottoa.

Hyvänlaatuiset kasvannaisiset ovat äärimmäisen kivuliaita, niistä kärsii nyt 2000-luvulla 10-20% naisista. (Mirena markkinoitiin 1990- luvulla)

Apua naisten kärsimyksiin tarjotaan synteettisillä hormoneilla!?
      Se mikä taudin tuo, se sitä helpottaa...kroonisena ne ovat pysyviä "sairauksia" ellei ne ole allergisia oireita?

Ehkä, jos jaksat kärsiä oireista muutamia vuosia( 2-5vuotta)
      ja oma luonnollinen hormonitoimintasi palautuu ennalleen, saattaisi kehosi vastareaktiosi laantua ja oirehdintasi loppua?

Duodecimin aikakausikirjan mukaan hormoniallergiaan auttaa vain immuunipuolustuksen heikentäminen/ drugs. Tieto löytyy kys. tietolähteen artikkeleista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      617
      10931
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      12
      3648
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      239
      2460
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      25
      2368
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      3
      1700
    6. 194
      1255
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1224
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1180
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      1059
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      1009
    Aihe