Kokemuksia vauvan kanssa etelässä?

Menemme syyslomalla espanjan aurinkorannikolle, vauva sillon reilu 3kk mukana myös 6v.
olemme aiemminkin olleet siellä mutta ei vauva-aikana. Löytyykö korvikkeita hyvin ja uskaltaako pullovettä antaa? kaikki hyvät neuvot tervetulleita

74

2208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuolen nauruun

      eikö uusavuttomat voi näitä kysellä sieltä neuvolasta...siellähän te muutakin viisaita kyselette....parhaimmat naurut on naurettu uusavuttomille äitien kysymyksille...aivan hulpeita juttuja....

      • vauva unohtu kotiin

        kuolen nauruun.kannattaa pullottaa pari fin lavallista ainakin mukaan jos arveluttaa ettei riitä parilavaa lisää.jos aikoo olla pitempään transboint kuljettaa espan rannalle muutaman lavan lisää.minä ainakin lähden omalla rekalla ja sohvat ja pöydät patjat siihen ja muutama lava vettä ja virvokkeita mukaan.ei tartte kun perään laitan puolikkaan jossa on kaikki mukavuudet ja tietysti netti.niin tärkein meinasi jäädä kotiin se vauva tietysti otetaan mukaan.


      • 55jukepoksi
        vauva unohtu kotiin kirjoitti:

        kuolen nauruun.kannattaa pullottaa pari fin lavallista ainakin mukaan jos arveluttaa ettei riitä parilavaa lisää.jos aikoo olla pitempään transboint kuljettaa espan rannalle muutaman lavan lisää.minä ainakin lähden omalla rekalla ja sohvat ja pöydät patjat siihen ja muutama lava vettä ja virvokkeita mukaan.ei tartte kun perään laitan puolikkaan jossa on kaikki mukavuudet ja tietysti netti.niin tärkein meinasi jäädä kotiin se vauva tietysti otetaan mukaan.

        minä kävin etelässä,ja vauva unohtu sinne,tuli postissa perästä kotiin,vai oliko se tranbointilla.


    • ei kande kysellä

      ei täälä selvästikään kannata kysellä, kun kai ne jotka oikeasti matkustelee keskustelee jossakin muualla kuin näillä palstoilla. Tuon ikäinen ei vielä soseita syö joten kyllä pullovettä uskaltaisin itse ainakin antaa. ja jos vaan on supermarketteja niin korvikkeita luulisi saavan.

    • Juu on se kumma kun pyytää hyviä neuvoja niin saa muuta..mutta kiitos asiallisesta vastauksesta sulle

      • Vauvan kanssa matkan

        Ota ehdottomasti mukaan valmiita kahden desin korvikkeita. Kohdemaassa voi olla esim. vain toffeen tai suklaan makuisia korvikkeita.
        Saat viedä korvikkeita myös matkustamoon.

        Hyvää matkaa!


    • Hyvää matkaa

      Yleensä joka kohteesta saa korvikkeita isoimmista marketeista. Hinnat vaan ovat yleensä huomattavasti kalliinpia kuin Suomessa, eli itse raahasin kyllä vauvan ruoat aina Suomesta.

    • uusavuton isä

      oikeesti jos olet 6 v:n lapsen äiti ja et tiedä tällaisia asioita niin ala googlettaan kaikki asiat mitkä askarruttaa . Googleta ensin millaisia luonteenpiirteitä on "uusavuttomalla äidillä" siitä se lähtee ja varmasti pääset viettämään ihanan loman lapsesi kanssa , kunhan muistat vielä ottaa kaikki asiat ylös lapulle mitä missäkin tilanteessa pitää tehdä . Hyvää lomaa !

      • kkfaha

        Et nyt ymmärtänyt pointtia. Säälittävää.


    • karvanaama-apina

      pärjääväthän ne paikallistenkin vauvat siellä espanjassakin. tuskin niillekkään täältä asti ruokaa kukaan lähettää.

      • åfkÅO

        Espanjalaiset lasten ruuat maistuu ihan erilaiselle kuin täällä.Turvallisinta tarjota vauvalle tuttua ja turvallista.
        Itse viety korvikkeet ja soseet täältä mukana. Kuten myös puurohiutaleet.
        Pullovesi siellä turvallista.


      • karvanaama-apina
        åfkÅO kirjoitti:

        Espanjalaiset lasten ruuat maistuu ihan erilaiselle kuin täällä.Turvallisinta tarjota vauvalle tuttua ja turvallista.
        Itse viety korvikkeet ja soseet täältä mukana. Kuten myös puurohiutaleet.
        Pullovesi siellä turvallista.

        Ei kai se erilainen maku ruuasta vaarallista tee. Pitääähän lapsen jo pienestä asti oppia syömään erilaisia/eri akuisia ruokia. Ihan varmasti sieltäkin löytyy jotain mistä lapsi tykkää.


    • Kokenut äityli.

      Hei!!
      Pullo vesi on ihan ok.mutta keittää vauvalle kuitenkin kannattaa.
      Itse olllaan matkattu vauvan kanssa kahdesti vuosia sitten.
      Korvikkeita on kaupoissa,mut paikallisia.
      On hyvä varmaan laskea määrä jonka vauva syö ja ottaa samat vakkari ruoat.
      Välttyy vatsan kivuilta varmimmin.
      Mukavaa lomaa sinne lämpimään!

    • :::nan:::

      Helpommalla pääsee kun ottaa omat "eväät" mukaan niin ei tarvi järkeillä löytyykö/sopiiko...

    • huhuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Ota mukaan valmista Tuttelia tai Nannia niin olet 100 % varma, että vauva saa turvallista maitoa ei tarvi lantrata vedellä. Muistakaa ottaa kunnon vakuutus, sekä lisäksi KELAN ilmaiseksi myönnettävä sairausvakuutuskortti muistaakseni siniharmaa. Hae kortit KELA sta nyt ajoissa koko perheelle.

      Jos joku teistä joutuu turvautumaan lääkärin hoitoon niin hoito on julkiella puolella ilmaista. Tämä pätee kaikissa EU maissa.

    • sv

      me otimme mukaan kahdenviikon reissulle pari purkkia korvike jauhetta ja sekoitimme keittämättömään pullo veteen.olimme kylläkin jo kotona aloittaneet ajoissa ennen reissua sekoittamaan jauheen suoraan hana veteen.olimme egyptissä jossa erilainen bakteerikanta.kukaan ei sairastunut paitsi äippä ;)

    • N

      Voisimpa sanoa.

    • krdå

      Voi herranjestas. Äiti pyytää apua, ja ihmiset toteaa "googleta", "kuolen nauruun eks oikeesti tiedä" "nO VEIKKAA" :(

    • mami

      Joo omat "eväät" ehdottomasti mukaan,ainakin sen verran mitä nyt laukuihin mahtuu.espanjastakin toki löytyy näitä purkki ruokia,mutta ovat sen verran erimakuisia mitä suomessa(mahdollisesti suolaisempia) . voi tulla hankaluuksia vauvan kanssa näiden makuelämyksien takia.Vettäkin keittäisin.ja ehdottomasti se matkavakuutus ja tutkikaa jo etukäteen näitä suomenkielisiä Lääkäriasemia (mistä sellaisen löytää,tarvittaessa) tai ainakin ois kiva jos siellä ois heitohenkilökunta suomenkielinen.Aurinkoista loma vauva perheelle :))

    • soihkue

      Hei! otin itse ainakin kaikki tuttelit mukaan täältä.ei tarvi sit etsiä.ostin pullovettä,mutta keitin sen vielä.ps.poikamme söi elämänsä ekan perunan kanarialla:) ja sit vielä ota vaunuihin sideharso kuomun päälle ettei aurinko liikaa paista.Hyvin se menee ja jos lennolle saa vielä etupaikan johon voi laittaa vauvakorin seinään.

    • Äiti minäkin

      Ei se todellakaan tarkoita että on "uusavuton" jos kysyy neuvoja. Kyllä tällä palstalla on todella älyttömiäkin juttuja toisinaan.
      Samoin ottaisin Tuttelit mukaan, pullovettä uskaltaisin antaa. Mutta varovaisuus ei ole pahasta, onhan siellä eri bakteerikanta eikä ole mukavaa kenelläkään sairastua lomalla. Ottaisin myös maitohappobakteereja tippoina joita voi tietty vauvalle antaa, aikuisille ja vanhemmille lapsille aloittaisin maitohappobakteerit jo ennen reissua. Mukavaa lomaa teille kaikille!

    • isä aurinkoinen

      Perheemme on elänyt kiertolaiselämää ulkomailla koko lapsiemme vauva- ja lapsuusajat. Kyllä ovat saaneet syödäkseen ja juodakseen kuten ihmislapset yleensä, niin viidakoissa kuin slummeissa tai hostelleissa. Hengissä ovat pysyneet ja fiksuja maailmankansalaisia tuli kaikista.

      Viikko tai kaksi sinivalkoisin siivin matkatoimiston hellässä huomassa olette koko pesue. Mutta koittakaa olla pissimättä ja kakkimatta hotellin uimaaltaalle.

    • Rapakka

      Eikö sulla ole tissit mukana, vai etkö imetä, siinähän ne tuonikäien eväät kulkee aina tuoreena mukana.

      • ¨¨¨¨¨¨¨¨

        Aloittaja meinaa ryypätä kunnolla. Ei silloin imetetä.


      • mieti vähän
        ¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:

        Aloittaja meinaa ryypätä kunnolla. Ei silloin imetetä.

        kaikki ei vaan pysty imettää, siihen ei ryyppäämistä tarvita !


    • mummo

      Ota ruokaa matkalle. Jos imetät, se olisi hyvä. Soseita, banaaneja jne saa ulkomaillakin. Sielläkin on vauvoja. Vesi kannattaa alle vuoden ikäiselle aina keittää, myös pullotettu vesi.

    • että sillai

      Onko pakko mennä?
      Kone voi kukaties tippuu alas ja sitt ne sun kysymykset on tuuleen heitettyjä?
      Siell ulkomalla voi tapahta ihan mitä vaan, tietoo on!
      Onneks en harrasta moisia matkusteluja, onneks olen lentopelkuri ja tv.een välityksellä pääsee ihan mihin vaan, ja ongelmat on poies.
      Voithan janon sammuttaa sillä vedellä mikä hanoista tulee!
      Lykkyä tykö, toivottavasti kone on hyvin niitattu ja seinät ei lähe lentoon!

    • ei ei ja eiiiiii

      Miksi imeväisen kanssa yleensä pitää lähteä kauas lomalle? Mitä "lomaa" se on, että istutaan hotellissa ja keitellään korvikkeita?
      Vauva ja lapsi hoitoon loman ajaksi tai matkalle, kun ipanatkin jotain siitä muistaa isona.
      Lentokoneessa on ihanaa istua kiljuvan kakrun kanssa, ne muutkin matkustajat niin tykkää.

      • Perheloma

        Me ollaan juurikin nyt lomamatkalla turkissa 3kk ikäisen vauvan kanssa. Meillä vauva rintaruokinnalla ja täällä oon imettänyt huomattavasti tiuhempaan tahtiin kun suomessa. Maito menee siis myös janojuomana ja juoda täällä saakin...

        Hyvin on matka vauvan kanssa mennyt. Koko ajan on ollut varjossa ja vielä nukkunut vaunuissa paljon kuomun alla eli kaksinkertainen suojaus. Hyvin on onnistunut. Meliiä on matkaseurueessa 3 aikuista ja 5 lasta, joista yksi siis tämä vauva. Kaikki ollaan nautittu lomasta. Vauvakin on ollut yhtä hymyä.

        Hauskaa matkaa.

        Ps. Meillä ei oo ollut koneessa eturivin koppapaikkaa vaan vauva nukkui tänne tullessa imetystyynyn päällä sylissäni ihan keskellä matkustamoa. Kertaakaan ei itkenyt lennon aikana. Huomenna onkin sitten kotiin paluun aika...


      • mielipide1

        tiiä sit minkälaisia lapsia sulla on tai kokemuksia mut ei ne kaikki lapset kilju. jokainen vanhempi nauttii omalla tavalla lapsensa kanssa olemisesta, itse nautin suuresti 9 kuisen kanssa etelässä -korvikkein ja sosein mutta matka oli kaikkea muuta kun kiljumista tai hotellihuoneessa oloa. lapsi tuntui myös nauttivan mainiosti koska ei varsinkaan kiljunut.


    • Vastaus pöljälle

      Korvikkeita? imetä!!

      • samu

        Kaikki ei voi imettää erinäisistä syistä johtuen daiju!


    • hanska707

      kalliita ovat vauvan maidot ja ruoat muualla. Matkalaukkuun vedenkeitin ja korvikemaitojauhetta varoiksi. vaippoja todennäköisesti joutuu ostamaan apteekista, ei välttämättä normikaupoissa.

    • E

      Öö.. Sulla on vauvan ruoka mukana koko ajan, tissit. Vauvan kuuluu syö tissiä. Ellet sitten kuulu siihen ryhmään, jolta ei tule maitoa.

      • 2:n äiti

        Mikä ihme hinku on arvostella äitejä imettämättä jättämisestä? Itse imetin lapseni vuoden ikäisiksi, mutta en silti käy arvostelemaan korvikkeiden käyttäjiä. Kukin tavallaan. Pääasia, että vauva saa tarvitsemansa ruuan ja hoidon! Pitäkää turhat mölyt mahoissanne!


      • voi jessus

        ehkäpä hei kaikkia ei kiinnosta imettää.on se tosi hienoo jossain kahvilassakin istua ku joku akka iskee tissin paljaaks ku ite yrität syödä munkkia!
        eiköhän se oo kaikkien oma asia et imettääkö vai ei!!!!!!!!!!!


      • 2:n äiti
        voi jessus kirjoitti:

        ehkäpä hei kaikkia ei kiinnosta imettää.on se tosi hienoo jossain kahvilassakin istua ku joku akka iskee tissin paljaaks ku ite yrität syödä munkkia!
        eiköhän se oo kaikkien oma asia et imettääkö vai ei!!!!!!!!!!!

        Pitäiskö imettäjien sitten nyhjöttää vaan kotinurkissa vauvan kanssa?! Käännä naamas muualle jos luonnollinen vauvan ruokailu häiritsee niin kovasti!
        Ja jos kunnolla luit viestiä, olin juurikin sitä mieltä että aivan sama mulle imettääkö vai ei, kunhan vauva saa ruokaa.


      • daijublondiini
        2:n äiti kirjoitti:

        Pitäiskö imettäjien sitten nyhjöttää vaan kotinurkissa vauvan kanssa?! Käännä naamas muualle jos luonnollinen vauvan ruokailu häiritsee niin kovasti!
        Ja jos kunnolla luit viestiä, olin juurikin sitä mieltä että aivan sama mulle imettääkö vai ei, kunhan vauva saa ruokaa.

        mitäs apäriäs pusket huoranvitustas!seuraavan kerran ku imetät mä tuun tunkee mun jorman sun suuhun ja sanon IMEHUORAIME!


    • mamm3

      Vauvan kanssa voi matkustaa. Matkustin 5 kk ikäisen vauvan kanssa. Maito oli toki luomuna mukana (tissi). Oli mukana myös vaippoja ja kaikki ruoat. Itse ottaisin koko matkan korvikkeet ja ruoat mukaan alle 1 v. Matkalaukku tyhjenee sopivasti tuliaisia varten. Isommat lapset voi elää karkeilla, perunalastuilla ja ranskiksilla, mutta pieni vauva ei ja ruoat on erilaisia. Vatsa voi mennä sekaisin. Tai jos haluat paikallista, voi yrittää tutustuta nettitarjontaan kyseisellä alueella. Jos annat pullovettä keitä varmuudeksi pienelle lapselle. Voi olla sinettipullo, pitäisi olla steriilisti valmistettu, mutta voi olla myyjän nyrkkipajan uudelleen korkittama korkituslaitteella ja täynnä jotain vettä jostain.
      Siis mukaan kaikki korvikkeet. Vaippoja jo lennolle varattuna myöhästymiseen 6-12 t.
      Samoin korviketta. Ja vaatteita. 6 v tarvii vain yhden vaatekerran käsimatkatavaraan.
      Vaippoja saa sieltä, mutta varaus on erilaisiin materiaaleihin ja ihottumiin.
      3 kk ei tartte soseita. Te voitte ottaa 3 matkalaukkua, isä, äiti ja 6 v. Tilaa tulee tavaroihin, kun korvikkeet ja vaipat katoaa matkalla ollessa. Paluuseen kässäriin riittävästi evästä, olettaen että kone on 4-12 tuntia myöhässä.
      Korvikkeissa voit heittäytyä paikallsen varaan jos osaat hyvin espanjaa.
      Niitä toki on myynnissä siellä missä lapsiakin on, mutta?
      Maitohappobakteereita voi lapselle antaa ja käsidesi muistaa.
      Ja muistattehan hankkia 6 v:lle uusia lehtiä, leluja yms lentokenttäodotettelua ja lentoa varten ja paluuseen sama. Ihan uutukaisia, vetäistään esiin kun alkaa ääni nousta.

    • hellouu

      Me oltiin kreikassa toissavuonna, kun silloinen vauvamme oli 6 kk. Hän oli jo hieman maistellut muutakin kuin maitoa, joten vettä en enää keitellyt. Jos keität Suomessa hanaveden, keitä myös pullovesi Espanjassa. Korvikkeet KANNATTAA ottaa mukaan, jotta vauva saa tuttua korviketta eikä vatsa mene sekaisin. Espanjassa käytetään erilaisia korvikkeita kuin meillä. Saattaa olla, että saat esimerkiksi lähimarketista ainoastaa maitokorvikepulveria, jota ei Suomessa yleisesti edes käytetä. Vaippoja tietysti saa ulkomailta myös, kuten kosteusliinojakin, mutta molemmat ovat usein voimakkaasti hajustettuja ja kosteusliinat poikkeuksetta. Ja muistakaa matkavakuutus ehdottomasti, pienen kanssa ei ikinä tiedä mitä sattuu!

      Hyvää matkaa, lasten kanssa matkustelu on ihanaa :))))!!

      Minusta ihan asiallista kyselyä, mistä moiset uusavuttomat kommentit...?

      • mamm3

        Neuvolan tädit ei tietenkään tiedä kaikkea matkustelusta.
        Ei ole olleet lapsen kanssa matkalla ja koulussa ei ole tällaista puhuttu. Rokotusasiat
        on sieltä kysyttävissä.

        Ei ole uusavuttomuutta tämä.
        Samaa mieltä


    • mamm3

      Jatkoa
      Tietenkin aurinkosuojaus, hyvä vaatetus, vaunut ja varjot koko ajan.
      Siellä myytiin piskuisia aurinkovarjoja rattaisiin asennettavaksi.
      Ei saa käydä 3 kk kanssa uimassa eikä altaassa. Vedet on saastuneita ja likaisia.
      Tarkasta vakuutusturvasi ja hanki tieto etukäteen kansainvälisestä lääkäriasemasta paikkakunnalla.

    • jk

      uskala antaa pullovettä vauvalle

    • miau88

      Jos tuntuu että kahden dl:n tutteleita joutuu liikaa pakkaamaan mukaan niin kannattaa ottaa äidin maidon korviketta jauheena mukaan. Painaa vähemmän ja tähän asti olen itse ainakin uskaltanut pullovettä juottaa! Kysy onko hotellilla vedenkeittimet niin voit keittää vielä veden

      Kun tyttäreni oli ihan pieni totuttelin hänelle jo kotona ennen matkaa juomaan jauheesta valmistettua äidin maidon korviketta.

    • vauvat kotona

      Kivaahan se on matkustella mutta noin pieni vauva olisi hyvä pitää maassa ja turvassa kotisuomessa tai korkeintaan laivamatkalla naapurimaihin jos on niin pakko jonnekkin lähteä. Suositushan on ettei alle vuoden ikäisiä vauvoja viedä lentomatkoille. On varmasti moni vienyt ja kaikki yleensä menee hyvin, mutta lento ei ole kenellekkään mikään terveellinen tapahtuma. Saati pikkuselle vauvalle . Mielestäni on tosi itsekästä vanhemmilta edes suunnitella tuossa vaiheessa tollasia reissuja kun vauvakin vasta opettelee olemassaoloa massun ulkopuolella ja tarvitsee turvaa ja rauhaa. En tykkää :(

    • mamm3

      Tuosta ketjun lopusta tuli mieleen asioita.

      Rokotussuojaa ei 3 kk ole. Polio on tärkein joka on ulkomailla paljon yleisempi kuin täällä kotimaassa. Mutta tiettävästi polio ei näin pienellä ole vakava tauti. Ei myöskään A-hepattiitti, minkä rokotuksen toivottavasti olette muu perhe ottaneet. Hinkuyskä on rokotteiden ainoa tauti joka on hengenvaarallinen tällaiselle sittiäiselle. Jäykkäkouristustusta ei voi saada ellette anna makoilla maassa. Nämä rokotteet puuttuu vielä 3 kk. Jossain maissa voi olla tuberkuloosiriski, mutta ei Epsanjassa. Tubirokotetta ei enää suomen lapsille anneta ellei riskitietoja ole.

      Eli todella matkaan vauvalle mukaan melkein kaikki. Te muut pärjätte vaihtokalsareilla ja 6 v syö perunalastuja ja juo mehua/limsaa koko matkan.
      Voin kertoa, että tissimaidon kanssa matkalilu oli helppoa.

      Väki ihmettelee, että miksi, mutta tuli tarpeeseen aikanaan ja hienoja reissuja oli.

    • Jorkke

      ÄLÄKÄÄ LÄHTEKÖ MIHINKÄÄN!!!!

    • VE-KU

      LOMA PILALLA. Odota 5-vuotta niin voit nauttiakin lomasta kun kuunnella itkua lentokoneen lähdöstä saakka.

    • ie

      Onkose muka lomaa, kun pääsee eri sänkyyn vauvaa imettämään? 3kk ei älyä vielä mitään eteläm matkoista, niin eiköhän olis sama jättää matkasta pois.

    • Huhu mitä pellejä

      Vain ne ihmiset jotka eivät ole matkustelleet lapsensa kanssa voivat sanoa että loma pilalla ja vaarallista tms...

      Itse olen matkustanut 7v tyttäreni kanssa jo 8kertaa ulkomailla eikä koskaan ole ollut ongelmia kuin turvaistuimen kuljettamisen kanssa!

      Tietämättömiä nämä suomalaiset näköjään!

    • suurpesueen mami :)

      Korvikkeet mukaan vaan ja keitä se vesi jos annat :)
      Hyvää matkaa teille ja kateellisia on monenlaisia älä välitä typeristä kommenteista kyllä se on lomaa itsellekkin olla kotiympyröistä poissa vaikka onkin lapset mukana :)

    • Globetrotteri

      Ja Lapin Kultaa isälle mukaan kun ei niistä ulkomaan oluista tiedä. Pian on maha ruikulilla kun niitä ulkolaisia litkuja lipittää. Olutta ei muuten kannata keittää sitten, maku kärsii vaikka bakteerit kyllä kuolisi siten.

      Millähän ne lähes 8 miljardia muuta ihmistä maailmassa on vauvasta aikuiseksi kasvanut kun ei ole suomituttelia varmaan kaikille riittänyt?

      On se lottovoitto syntyä suomeen!

      • samu

        Älä käy huutelee kun et vauvoista mitään tiedä! Me muualle leijuu


    • Minkä ihmeen takia näitä sinaappikoneita pitää raahata mukaan ahtaaseen koneeseen?
      Mua ainakin vituttaa kuunnella kun kakarat huutaa koneessa!

      • älä viitsi

        samanlainen sinappikone olet ollut itsekkin ja huutaa rääkyny varmaa jonku hermot piloille. älä matkusta jos et kestä muita ihmisiä.


    • EL TORO

      eikös ton ikäinen ime tissiä vielä? sehän on silloin helppoa ja turvallista ja aina tuoretta tavaraa. jos ei niin ota korvikkeet mukaan suomesta. pullovettä kannattaa siellä juoda myös aikuisten. onhan esanja sentään eu maa joten turhaan huolehdit asuu sielläkin paljon lapsia. hyvää lomaa teille. älä anna näitten kateellisten luusereiden täällä häiritä!

    • lumikki039

      Maidot ja vellit kannattaa ottaa mukaan suomesta ja samoin purkkiruokia. Itse olen matkusteelut paljon lapseni kanssa, ja juuri 3kk iässä ensimmäiset matkat. Pullovettä uskaltaa toki antaa.

    • Näin se menee

      Vauvan kanssa voi matkustaa niinkuin isommankin. Samalla planeetallahan asutaan vaikka ollaankin eri maassa. Toki erilainen bakteerikanta voi tehdä ongelmansa. Suomesta mukaan ruokia jos vauva ei ole rinnalla. Rintalapsi olisi kaikkein helpoin matkalla. Vesi kannattaa keittää aina. Tuttuja hedelmiä voi syöttää vauvalle joka syö jo kiinteitä. Maito jauheena olisi hyvä opettaa jo ennen matkaa, jos siihen joutuu turvautumaan matkalla. Mikä ettei vauvan kanssa voi matkustaa, voihan matkustaa vauva masussakin. Kaikki eivät sitä voi ymmärtää eikä hyväksyä, mutta pelot tulee itsekullekin vain omista peloista, eivätkä ole välttämättä totuuksia. Vauva tarvitsee rauhallisuutta ja vaistoaa sen vanhemmistaankin. Siis rauhallinen suhtautuminen matkallakin kaikkeen ja tarpeeksi lepoa ja unta, se riittää. Jos matkakumppanit ärsyyntyy vauvan itkuun, vauvan itku kuuluu joskus asiaan, ongelma on heidän ei vauvan. Hyvää matkaa!

      • Suomalainenaitiitaliassa

        Taas kerran havettaa olla suomalainen, huh mita
        kommentteja kuitenkin ihan asialliseen,
        ja mielestani normaaliin kysymykseen.

        Itse paljon pienten lasten kanssa matkustaneena
        pakkasin aina kotosuomesta maidon korvikkeet,
        muutaman puurotetran(tai pikapuurojauheita),
        soseita seka niita kosteuspyyhkeita mukaan.
        Matkavarustukseemme kuului myos maitohappobakteerit,
        supot seka korvakayttoinen kuumemittari.
        Vaippoja pakkasin kasimatkatavaroihin noin
        2 paivalle, niita saa joka maasta ostettua.

        Ikina en pullovetta ole keittanyt, ainoastaan
        kraanaveden, ja koskaan ei ole lapset sairastaneet
        sen takia.

        Pakkaamisesta sen verran, vauvallehan/pienelle
        lapselle saa olla oman kasimatkatavaran lisaksi
        hoitolaukku, johon kannattaa pakata korvikkeet,
        soseet ym "nesteet" eli ruoat paalimmaiseksi, ne kun joutuu
        joka tapauksessa turvatarkastuksessa
        nostamaan hihnalle erikseen.

        Muista myos hattu ym suojaamaan
        auringolta, seka aurinkorasvaa isolla kertoimella.

        Mukavaa matkaa!


    • tanskslsinenäiti

      Nyt oikeasti uskon, että Suomessa järjestettään kursseja, joissa opetettaan miten imuroida lattiat, pestä vaateitta ja laittaa ruokaa. Aloita siitä, että alat imettää vauvan. Jos et tiedä jotain kysy minulta...

      • älypää-

        miksi te ylipäänsä kommentoitte mitään jos ette tiedä itsekkään mistä puhutte, KAIKKI EI VAAN PYSTY IMETTÄÄ vaikka haluaisivatkin !


    • TerKKa-täti

      Suositus on, ettei vajaan rokotussuojan vuoksi matkustettaisi alle 1v kanssa ulkomaille. Mielellään ei alle 3v kanssa.

      Jos matkustat kysy neuvolasta rokotusten ajankohtaisuudesta. Joitakin voi matkan vuoksi aikaistaa. Hepatiitti A ja B -rokotuksia suosittelen kaikille isoille.

      Neuvolassa EI naureta kysymyksille. Aina saa soittaa ja kysyä. Matkustusasiat kuuluvat terveydenhoitajan tietää yleensä, mutta joissain kunnissa on erillinen terveydenhoitaja näitä asioita varten.

      On se vaan hassua miten ihmiset kasvottomina kehtaa omaa pahaa oloaan purkaa täällä ja kiusata ihan asiallisenkin kysymyksen esittäjää. Provo-heitto enää puuttui.

    • sisiliskotkin

      Hyvä että kyselet etukäteen. Parempi kun olla jälkiviisas. Mutta 3kk ikäinen on liian pieni että sille ostettaisiin tuntemattomia korvikkeita. Tottakai vauvalle omat ruuat mukaan mihin se on tottunut. Varmuuden vuoksi kannattaa ehkä se pullovesikin keittää. Jos imetät vielä niin on mietittävä itsekkin mitä syö. Vauva ei ehkä kestä sitä "erinlaista ruokaa". Oikein mukavaa matkaa.

    • vauvahan kasvaa

      Miksi pitää 3 kuukauden ikäisen vauvan kanssa lähteä matkalle? 6-vuotias jo nauttii aurinkorannaoista, mutta 3 kk:n ikäinen tarvitsee sännölisen elämänrytmin, puhtaat vaipat ja terveellisen ruuan. Odottakaa seuraavaan vuoteen ja lähtekää sitten lomailemaan.

      Ihan kauheaa nämä itsekkät vanhemmat kun pitää pieni vauva raahata matkassaan kun "minä haluan". Kysykää vauvalta haluaako hän!

      • lapset

        eikö ulkomailla pysty järjestämään vauvalle säännöllistä rytmiä,puhtaita vaippoja tai terveellistä ruokaa?


    • Ihmeiden ihme

      Tyttäreni ja hänen miehensä ja heidän 7kk vauvan kanssa, saivat matkan miehen vanhemilta heidän kanssaan Kanarian saarille. Lennot oli myöhässä sinne menessä,ahtaat tilat ja bakteerit ilmastossa tekivät että vauva sairastui heti,sai bakteerin keuhkoihinsa ja siitä kehittyi keuhkoputken tulehdus. Päivät kuluivat paikalisessa sairaalassa,ja yöt kun piti vauva herättää lääkkeitä ottamaaan/hengittämään inhalaattoreilla.Näin meni koko viikko.Ennen kotiin lähtöä oli suurempi lääkärin tarkastus,pystyikö vauva edes lentämään kotiin,oliko tarpeeksi terve siihen? Onneksi oli ja sai tulla kotiin. Tyttäreni imetti poikaa,mitään muuta hän ei halunnut syödä.

      Isovanhemat olivat innoissaan ja halusivat seuraa itselleen etelän matkalle,vaikka vauvalla oli ollut juuri muutama kk sitten kova yskä. Vauvan vanhemat eivät pystyneet kieltäytymään tälläisestä tarjouksesta ja totta kai halusivat ihanalle etelän lomalle.Molemat vanhemat ovat 30 ja vauva on heidän ensimäinen lapsi.

      Ja kun heitä ennen matkaa varoiteltiin,oliko vauvan oma immunivarasto kunossa näin pitkälle lennolle jne.Je heille kerrotiin ihan suoraan mitä voi tapahtua,koska yskää sairastanut vauva ei ehkä ollut ihan kunnossa tälle matkalle. Vauvan vanhemat suuttuivat näistä kyselyistä.

      Kun he tulivat kotiin,asiasta ei saanut mainita mitään.Jos joku jotain kysyi,niin kysyjään suututtiin.He olivat tehneet täysin oikein.Isovanhemat olivat aivan hiljaa.Tekivät itsetään marttyyreitä.Loppujen lopuksi saimme kuulla että matka oli onnistunut ja heillä oli ollut oikein kivaa????Kun kysyttiin mikä oli ollut kivaa,lääkäreissä käynnit,vai hotellihuoneessa oleminen?

    • Helppo neuvo

      Huomioikaa se, ettei vauvanne kilju koneessa suoraa huutoa kaikkia kuuroiksi

    • matkustan elääkseni

      Meidän muksun 1. lento 2 kk:n ikäisenä. Sen jälkeen takana satoja lentoja, kaupunkeja, kymmeniä maita. Ikää nyt 15 v. Ei koskaan mitään ongelmaa, kunhan muista rokotteet, lääkeet, maalaisjärjen ja iloisen mielen.

      Elää niitä ihmisiä muissakin maissa.

    • matkailu avartaa

      Reissuun vaan, itse olemme myös olleet molempien lasten kanssa. Pullovettä voi kyllä antaa, itse kuitenkin olen sen aina ensin keittänyt varmuuden vuoksi. Korvikkeet olen myös aina ottanut kotimaasta mukaan, ei tule ongelmia sen suhteen ja eihän niitä tarvitse raahata takaisin.
      Hyvää matkaa!!

    • ääliöt

      Matkailu avartaa, just joo. Pikkunen kun saa flunssan, ja menee röörit tukkoon, niin lentokoneen lasku on sellaista kidutusta, että vanhemmat pitäisi saattaa lapsen tahallisesta kiduttamisesta linnaan.

    • Kiva on ollut lukea vastauksia, jokaisella oikeus mielipiteeseensä.
      En onneksi ole ekaa kertaa matkalle menossa, esikoisen kanssa kävin jenkeissä hänen ollessa 1v.
      Helppoahan olis jos maitoa tulis suihkuamalla että riittäisi mutta minkäs teet.
      Koneessa teen kaikkeni ettei vaavi huuda koko matkaa, en ole koskaan kuullut että normaali vauva huutaisi monta tuntia putkeen. Jos ei kestä ääntä miksi lähteä ollenkaan huutaahan humalaisetkin joskus koneessa.
      Mitä vaan voi sattua mutta jos jo ennalta ajattelee niin ei voi lähteä mihinkään ja uskon että vauvakin nauttii lämmöstä ja kiireettömyydestä.

      Jos jollain vielä asiallista vinkkiä turvakaukalon ottamisesta mukaan saa laittaa? tuntuu aika raahaamiselta ja meneeköhän ruumaan ilmaiseksi rattaiden lisäksi.

      • lennän luokse lellen

        turvakaukalo menisi käsimatkatavarana, JOS se menee lentoyhtiön antamiin käsimatkatavaran paino ja mittakriteereihin. Ja tällön on sitten se käsimatkatavara yhden matkustajan osalta tässä (yksi per hlö saa olla). Vauvaa et kaukalossa saa lennolla kuitenkaan pidettyä -ei mahdu lattialla penkkien väleihin eikä sitä erkkikään käy kaukaloa sylissä pitämään. Oletteko varanneet (eli maksaneet) vauvalle oman istuinpaikain - sillä jos olette, voit kysyä saako siihen laittaa vauvan kaukalossa (jos sen saa penkkien vöillä siihen laitettua kiinni". Vauvamatkaajalla saa olla ruumassa mukana rattaat(kai vaunutkin käy), kuuluu vauvan matkan hintaan pakettimatkoilla ainakin.

        Muutoin koneessa vauva matkaa aikuisen sylissä tai jos olet onnekas ja saat ostettua paikan jossa on vauvakori edessä nin sitten siinä kopassa joka on koneen seinässä kiinni (niitä ei joka konetyylissä edes ole, ja niissäkin joissa on vain pari..ja lisämaksullisia paikkoja yleensä.)

        Toivottavsti tästä oli apua, itse reissuun lähdössä 5,5kk ikäisen kanssa Thaimaahan. Rokotejuttuja olen selvittellyt THL:n sivuilta sekä matkailijan rokotehoitajalta. Twinrixiä/havrixiä ei alle 1v voida antaa (hepatiittirokote), eli pyydä siihen resepti ja anna se isolle sisarukselle kuitenkin joka matkaan on lähdössä myös! on oma rokotteensa 1-15v ja twinrixiä annetaan 3rokotetteen sarja, 1. ja 2. rokotuksen vällillä oltava kk ).
        MPR yhdistelmärokote annetaan 6kk iässä aikaisintaan joten sitä ei vauvalle ehditä antamaa. Normaalisti suositus nyt on antaa 12kk iässä,mutta matkalle lähtevälle voidaan antaa jo 6kk iässä. Suojaa mm. vihurirokolta ja sikotaudilta.

        rokoteohjelmahan löytyy ihan neitistä, joten sieltä näet minkä ikäiselle vauvalle mitäkin rokotteita annetaan. Rotavirusrokotehan kuuluu nykyään rokoteohjelmaan ja sehän annetaan ensimmäisen kerran 1kk ikässä (aiemmin tämä vaarallisen ripulitaudin rokote piti kustantaa itse).

        Turvallista matkaa ja kaikkea hyvää. Itse otan 5,5kk vauvalle soseet sekä korvikkeet täältä mukaan ja matkavakuutukseni kattaa myös lapsieni matkaamisen - ilman vakuutusta en lähtisi. Lähinnä se joka itseä mietityttää on tuo MPR rokote koska sitä emme ehdi vauvalle ennen reissua saada. Toisaalta, toissavuona tuota ei vielä saanut 6kk ikäisellekään elle reissunnut ymmärtääkseni. Ja toki tunnen ihmisiä, jotka eivät rokota lastaan lainkaan ja silti elävät normaalia elämää hiekkalaatikko-leikkeineen ja ulkomaanreissuineen.


      • kyllä

        samaa mieltä! enemmän harmia niistä huutavista ja riehuvista humalaisista on matkoillani ollut. riippuu lentoyhtiöstä meneekö joku lisämaksu kaukalosta.


    • hfddghjkklllllllllll

      samainen blondi hakee rahoittajaa matkoille "miau88" nikillä treffeillä.
      hopihopi tälle blondille pitää antaa rahaa kun on itse persaukinen blondihoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1562
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1149
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      985
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      61
      777
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      666
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      647
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe