Laumiksen ruokintakulut

sfsrhtyuyi

Moi! Olen suuresta koirasta haaveileva opiskelija, jolla aikaa koiralle olisi yllin kyllin ja koirakokemustakin on kertynyt. Ainoa rajoittava tekijä koiran hankinnassa onkin raha. Tahtoisinkin tietää, millä ruualla ruokit koirasi, mitä rotua se on, paljonko se painaa, ja kuinka paljon rahaa sen ruokintaan kuluu kuukaudessa?

7

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laumiksenomistaja

      Mulla on estrelanvuoristokoira, painaa tällä hetkellä noin 45kg, ruokaan menee noin 100€ kuussa ostan välillä koiralle jauhelihaa, possua, puruluita. Riippuu mitä naksuja koiralle syöttää. Jos marketeista ostelee jotain p..askaa Pedigreetä niin ei kauheena tuu maksamaan mutta semmosta ei kannata kyllä syöttää.

      Ite ostan eläinkaupan ruokaa mutta esim Jahti ja Vahti on laadukasta ja 15kg säkki maksaa noin 25-30€, riippuu ostaako energiaa vai kanariisiä. Tämäkään ruoka ei tosin sovi kaikille ja laumis on iso sekä raskasrakenteinen rotu joten ruokinnan on oltava laadukasta, monipuolista, ravitsevaa ja hyvää, etenkin jos on kasvavassa iässä.

      Vähän asiasta toiseen.. Mutta jos olet opiskelija niin ei varmaan mitään laumista kannata ottaa.. Etenkin vielä jos asut kerros/rivarissa niin ei missään nimessä sellaseen tälläistä rotua. Ja opiskelijana rahat muutenkin tiukilla niin kannattaa miettiä tarkkaan onko varaa huolehtia. Kun muitakin rahanmenoja koirassa on kuin vaan ruoka!

      Ja laumikset yleensä haukkuu ihan v...itusti kun vahtivat reviiriänsä. Oma koirani haukkuu ja ulvoo paljonkin pihalla ollessaan joten syrjäseudulle tälläinen koira sopii ei mielestäni muualle.

      Miksi juuri laumista mietit, rotuja on muitakin ja helpompia. Kannattaa lukea esim tämä

      http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=129

      Siinä kerrotaan estrelasta mutta ainakin saa vähän käsitystä minkälainen laumis voi olla.

      Pelkästään hurjan ja mahtavan ulkonäön takia ei laumista kannata eikä saa ottaa. Osaamattomissa käsissä voi tulla vihanen.

      Saarnasin vähän joo mutta on liian paljon ihmisiä jotka ottavat sellaisen koiran jota eivät hallitse, osaa edes kouluttaa ja kohta onkin kasapäin ongelmia.

    • sfsrhtyuyi

      En itseasiassa edes mieti laumista, lykkäsin tämän kysymyksen vain ensimmäisen silmiin osuneen suurten rotujen kategorian alle :D Ja siksipä täällä kyselenkin että voisin tietää onko minulla mahdollisuuksia kustantaa laadukasta ruokaa vai ei, kun aiemmin pieniä rotuja harrastaneena ei ole niin tarkkaan tullut hintaa katsottua kun kulutuskin on pieni. Tiedän että kuluja on muitakin ja esimerkiksi eläinlääkärikuluja silmälläpitäen olen jo hankkinut hyvät säästöt jos niille vaikka tulee jonkun tapaturman tms. takia käyttöä. Ruoka nyt vain on kuluista se säännöllisin ja pidemmällä ajalla siihenkin saa rahaa uppoamaan, joten lähinnä tahdoin päästä peilaamaan ruokintakuluja kuukausittain käytettävissä olevaan rahamäärään. Kiitos paljon vastauksestasi, en ollut tullut ajatelleeksikaan että todellakin satasen saisi ruokaan uppoamaan kuukaudessa. Siihen minulla ei valitettavasti ole varaa ja koiralle tahtoisin tarjota vain parasta, joten taidan vielä palata tutkimaan pienempiä koirarotuja.

    • luomu ruokkija

      haluan antaa oman kantani asiaan... minulla on kaksi laumista ja isoja koiria ovatkin.. rehellisesti sanottuna rahaa ruokintaan menee joskus 0€ kuussa ja joskus kun naudanmahaa joutuu ostamaan niin menee siihen rahaa. jos lasketaan vaan ruoka. joten, metsä täynnä eläimiä joista saa koirille parasta ravintoa. sen takia minulla koirien ruokkinen oikeastaan ilmaista.

    • wuhhh

      minulla on kaksi laumista, joita ruokin omakasvattamilla eläimillä :kukkoa, kalkkunaa. ankkaa, kania ja lammasta saavat. mielestäni ihmisen, joka haluaa syödä lihaa, täytyy kasvattaa se itse. sama pätee koiriin. jos pidät koiria, kasvata niiden ruoka itse. tai liity metsästyseuraan, että ne saavat riistaa. en omalta osaltani halua rikastuttaa koiranruokabisnestä,. siksi näin...omavaraisuus kunniaan!
      onkohan kukaan miettinyt, miten ne eläimet, joita teolliseen koiranruokaan on uhrattu, ovat elämänsä viettäneet. siinä ajattelemisen aihetta itse kullekkin. omat lihaksi päätyneet eläimeni ovat viettäneet onnellisen elämän ulkona vapaana ja talvella tietysti avarissa sisätilossa tarvittavine virikkeineen yms...

      • luomut hyötyyn

        Ite olen ajatellut että voisi syöttää kalaa.Esim särkiä,yms joita tulee paljon pyydyksiin.

        Keittääis vaan isossa kattilassa sen verran, että ruodot pehmenee ja lihamyllystä läpi.
        Sitten sekaan hieman ruoka pellettejä ja puristais semmoisiin 300 g palloiksi.

        pakkasesta aina ottais ja vähäsen lämmittäis ja sit koiralle.


    • uumaja

      No jos nyt ei oo maatilaa missä sitä ruokaa voi kasvatella niin jostainhan se pitää ostaa.
      Meillä on 2 pystiffiä, urokset 4v säkä 77 paino 62kg ja 2v säkä n 87 ja n57 kg ja massakausi vielä edessäpäin.
      Vanhemmalla on varastopunkkiallergia eli ei voi syödä mitään varastoitua, kuivatettua jne. ruokintakulut vähän alle 100 e/kk kun käyn kennelrehun autolta ostamassa ja kyttään kaupasta vihannestarjoukset.
      Nuorempi ei oo allerginen ja 15 kg säkki eläinkaupan ruokaa maksaa n 45-55e. Jos en ehdi kennelrehun autolle, kustannukset on yli 100e. Siihen lisäksi lisäravinteita silloin tällöin...
      Vakuutukset on aika must juttu. Meillä ehti vanhempi sairastaa niveltulehduksen ja korvatulehduksia (allergia) ennenkuin herättiin asiassa ja voin siis kokemuksesta kertoa, et ilman vakuutuksia jokainen korvatulehdus maksaa n 100e ja röntgeniä vaativat jutut lääkkeineen ja jälkitarkastuksineen 300- e.
      Lenkitys täytyy hoitaa vaikka olis mitkä aitaukset, tarhakoiriksi ei oo yksikään rotu luotu. Eikä pikkulenkit isoille koirille riitä vaan ne on oltava kunnollisen pituiset.
      Minä odottaisin opiskeluiden yli ennenkuin ottaisin isompaa koiraa. Koirat ei maailmasta lopu, mutta niitä pitovaikeuksien tai "allergian" takia myytäviä tai annettavia koiria on ikävä kyllä netit pullollaan.

    • Mehtäläinen

      2 koiraa, toinen kaukkari ja toinen jämpti. kuussa menee jahti-vahti Energiaa n. 2 säkkiä. Syksyisin, syyskuu-joukukuu menee vähemmän kun syötän lisäksi hirveetä. Keskiarviolta kuussa menee 50-60€ kahdelle koiralle. Koirat syö myös ruoantähteet jos niitä sattuu jäämään. Kaukkis syö myös tomaattia, omenoita ja porkkanoita. Jämpti syö lisäravinteeksi herkkutatteja ja hirvensorkkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe