Voisiko joku selventää pientä tyttöä miten BILTEMAN ampeerimittari kytketään. Olen laittanut jo mittarin - navasta johdon laturiin mutta,en ole oikein varma mihkä mittarin navasta tulevan johdon laitan ohjeissa sanotaan että,starttiin mutta, mihin.Ohjeissa sanotaan myös että,laturiin menevastä johdosta pitäisi liittää johto virtalukkoon.Ajattelin teidän HiFi miesten tietävän.
ampeerimittari
6
17294
Vastaukset
- on tarkoitus mitata
Jos pistät mittarin siihen paksuhkoon johtoon joka menee laturin navasta todennäköisesti startin(solenoidin) siihen napaan johon tulee akulta paksu johdin, tällöin mittari mittaa ainoastaan laturin antamaa virtaa, siis ei sitä purkautuuko akku vai ei.
Mikäli haluat tietää ladataanko vai puretaanko akkua, on mittari kytkettävä sellaiseen paikkaan jossa on kaikki akulta lähtevät johdot, lukuunottamatta startin solenoidille menevää paksua johtoa (A-mittaria ei ole tarkoitettu ison starttivirran mittaamiseen). On huomattava, että yleensä myös startilta lähtee johtoja kuormille, joten nekin pitäisi siirtää muiden kuormien johtojen rinnalle, laturilta tuleva johto tulee myös tähän samaan pisteeseen. A-mittarin toinen ruuvihan on tietysti sitten akun navassa.
Eri autoissa on nuo johdot kytketty hieman eri paikkoihin, joten tarkan kuvauksen antaminen on hankalaa. On syytä huomata, että noiden suurivirtaisten sulakkeella suojaamattomien johtojen kanssa kytkeskely on hieman riskaabelia puuhaa, varsinkin jos ei ole alan tuntemusta, kuten kysymyksestäsi päättelin. Jos auto esim palaa vääristä kytkennöistä johtuen on vakuutusten saaminen kovin hankalaa. Ne sedät kyllä selvittää hiiltyneestäkin kohteesta millainen kytkentä on ollut. Yleinen ohje näissä tapauksissa on se, että jos asiaa pitää kysyä, ei sitä kannata itse yrittääkään tehdä, vaan pyytää autosähköammattilaisen apua.
Ennen vanhaan, kun autoissa oli vielä pienitehoiset tasavirtalaturit oli A-mittari hyvinkin paikallaan. Nyt kun laturi on monestikin luokkaa 100 A, ei A-mittari ole mielestäni kovinkaan tarpeellinen. Jos välttämättä haluaa seurata miten lataus toimii, kertoo jännite eli V-mittari tilanteen ihan hyvin. Eli jos jännite on moottorin käydessä n.14 V laturi toimii ja virtaa riittää. Jos on alle 13 V on ongelmia. Volttimittarihan kytketään maan (auton runko) ja sellaisen sulakelähdön väliin, johon tulee jännite virta-avaimen ollessa käy-asennossa.
Jos kuitenkin päätät noita kytkentöjä tehdä niin ole huolellinen ja muista A-mittaria ei koskaan kytketä plussan ja miinuksen väliin, vaan sarjaan mitattavaan virtapiiriin. Nuo ja - mittarin mittanavoissa on tarkoitettu kertomaan mitenpäin virran tulee kulkea. Siis jos akkua lataantuu ja kuormalta ja laturilta tulevat johdot on kytketty mittarin merkittyyn napaan ja akun toiseen napaan, niin mittari näyttää latausta. Tuosta selostukstasi saa kyllä sen käsityksen, että herra Biltema on ajatellut asian toisinpäin, mutta se taitaa tässä olla pienin ongelma ;=)
Jaksoitko lukea loppuun asti? Jos vielä viikonlopun jälkeen haluat tarkentavia ohjeita, niin kirjoittele tänne. Jos olet Helsingin lähistöllä, voisin jopa antaa lähitukea. Huom. olen sen verran vanha setä, ettei minulla ole enää muita kuin ammatillisia taka-ajatuksia.- Torsti
Siis mitenkä käytännössä kytketään amppeerimittari autoon?
Sehän joo laitetaan kuorman kanssa sarjaan, mutta eihän siinä mitään järkeä ole kierrättää turhaan virtaa auton sisälle ja takasin.
Jos sen siis niin kytkee kun edellisestä viestistä sai kuvan.
Eli miten käytännössä kytken mittarin ja kuinka paksuilla johdoilla?
Kun siihen muistaakseni on joku parempi kytkentä. - vielä
Torsti kirjoitti:
Siis mitenkä käytännössä kytketään amppeerimittari autoon?
Sehän joo laitetaan kuorman kanssa sarjaan, mutta eihän siinä mitään järkeä ole kierrättää turhaan virtaa auton sisälle ja takasin.
Jos sen siis niin kytkee kun edellisestä viestistä sai kuvan.
Eli miten käytännössä kytken mittarin ja kuinka paksuilla johdoilla?
Kun siihen muistaakseni on joku parempi kytkentä.A-mittari (tai sen sivuvastus) kytketään sarjaan siihen johtoon, jonka virtaa halutaan mitata.
Mielestäni ei ole mieltä mitata pelkkää kuormavirtaa tai laturivirtaa, vaan yleensä kiinnostaa se meneekö akkuun tai puretaanko sieltä sähköä. Tästä johtui edellinen pitkä ja ehkä sekavakin selostukseni.
Olet aivan oikeassa tuossa virran kierrättämisessä auton sisällä, mutta jos mittari on sellainen, että sille tuodaan koko virta niin pakkohan se on, tai sitten on mittari jätettävä konehuoneen puolelle! Vahvavirtatekniikassa käytetään juuri siksi virtamittausshunttia josta sitten viedään virtaan verrannollinen jännite (luokkaa 30...100 millivolttia) ohuilla johtimilla mittarille. Näitä ei automittareissa taida olla.
Näkemättä Bilteman mittaria luulen kuitenkin, että sille on tuotava paksuilla johdoilla koko mitattava virta. Johdinpoikkipinnasta antaa vihjeen se kuinka paksu johto tuo laturin B navasta sähköä. Yleensä se on luokkaa 6...10 mm2. Ja edelleen tähdennän sitä, että kyseessä on sulakkeella suojaamattomat virtapiirit, joten esim peltiseinien läpivientien tulee olla huolella tehtyjä, ettei tule mitään oikosulkuja.
Suosittelen innokkaille harrastajille kirjastossa asiointia. Sieltä varmaan löytyy sähkötekniikan alkeita käsitteleviä kirjoja. Tai sitten netissä laittaa Googleen sopivia hakusanoja. En nyt ulkoa muista sopivia sivuja, mutta voin haeskella. Bosch'illa on ainakin ollut aiemmin paperimuodossa kansantajuisia ohjeita autosähköasioista. - tästä apua
Torsti kirjoitti:
Siis mitenkä käytännössä kytketään amppeerimittari autoon?
Sehän joo laitetaan kuorman kanssa sarjaan, mutta eihän siinä mitään järkeä ole kierrättää turhaan virtaa auton sisälle ja takasin.
Jos sen siis niin kytkee kun edellisestä viestistä sai kuvan.
Eli miten käytännössä kytken mittarin ja kuinka paksuilla johdoilla?
Kun siihen muistaakseni on joku parempi kytkentä.Tässä on kuva. Katsokaa erityisesti paksujen punaisten johtojen kytkentä
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/mf35kytk.htm
- Tulipalo seuraa
Älä hyvä ihminen laita virta- eli ampeerimittaria autoosi! Siitä ei ole muuta seurausta, kuin suuri jännitehäviö ja edelleen akun vajaa varaustila ja akun ennenaikainen tuhoutuminen. Tulipalo on toinen todennäköinen seuraus.
Laita sensijaan jännite- eli volttimittari. Kun jännitemittari näyttää moottorin käydessä yli 13,9V - 14,7V, niin siitä tietää, että hyvin akku lataantuu.
Jos välttämättä haluat mitata VIRTAA, onnistuu se PIHTIVIRTAMITTARILLA, ja vain sellaisella pihtivirtamittarilla, jossa on tasavirran mittausmahdollisuus.- Metermotor
Joo, eihän sillä a-mittarilla mitään tee...
jännitemittari näyttää tasaisesti latausjännitettä vaikka akku on vajaa, ei se kerro miten paljon latausvirtaa akkuun työnnetään tai sieltä puretaan.
Osta vaan pihtimittari joka mittaa dc-virtaa, eikait se oo ku rapiat 600 euroo flukella, taas kaikki säästö kotiinpäin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809