Väliseinän rakentaminen

Remontti_Riina

Hei,

Olen ostanut asunnon ja nyt olisi aika tehdä pieniä uudistuksia/kunnostuksia... osaisiko joku kertoa miten onnistuu (onnistuuko?) ja miten paljon mahtaisi maksaa suurinpiirtein väliseinän rakentaminen kerrostaloasuntoon? Seinän haluaisin eteisen ja olohuoneen väliin (nyt siinä pelkkä vaatekaappi) niin, että olohuoneen puolelle pystyisi kiinnittämään tarvittaessa plasma-TV:n seinään kiinni. Eteisen puolelle olen kaavaillut liukuovikaapistoa. Pituutta seinälle tulisi n. 200cm ja huonekorkeus 250cm. Lattia on kivilaattaa.

itse en ole juurikaan koskaan remontoinut, olisiko tähän hyvä palkata ammattilainen vai voisiko käsistään käteviä sukulaisia hyödyntää? :) Budjetti on tiukka, joten mikä ratkaisu olisi halvin/paras hinta-laatusuhteeltaan? Mistä lisätietoa tai mahdollisia työntekijöitä voisi saada?

Kiitos jo etukäteen! :)

8

7246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap123

      rungot: kertopuu 2,7m K600 = 5kpl * 6e = 30e, jos plasman paikka tarkasti tiedossa niin vahvikkeet laudasta muutaman euron. Jos ei tiedossa niin vaneria vahvikkeeksi ~15e. Naulatulpat 5e, puuruuvia irtotavarana 5e

      levytys: kipsilevy 4kpl * 10e = 40e, kipsiruuvi irtotavarana 5e, paperinauha 50m 4e, j-tasote 10l 30e

      Pinnat: pintamaali 9l ~50e(vetää useemman kerroksen niin ei tarvi erikseen pohjamaalia ostaa) pensseli 3e, mulkkurissa 10e, iso rissa(anza rilon) 10e, kahva mulkkurissalle 6e, kahva isolle rissalle 6e. Maalaat suoraan pöntöstä niin ei tarvi ostaa kaukaloa tai maalisankoa.

      materiaalit yhteensä: ~220e

      Työ maksaa teetettynä varmaan 500e-2000e riippuen siitä kuka tekee, mitä sopimukseen kuuluu ja tarviiko seinään vetää esim. sähköjä, antennia, tietoliikennekaapelointia yms.

      Sähköjä lukuunottamatta ei ole paha rasti tehdä itsekään. Kattoon ja lattiaan juoksut kiinni naulatulpilla ja sit vaan juoksujen välille tolpat 60cm välein seinästä alkaen. Lyhentää levyt ja ruuvaa paikalleen. Tasote reunaohennuksiin, lastalla nauha kiinni tasotteeseen ja vähän tasotetta lisää päälle. Ruuvinkantojen tasotus. Hionta ja todennäkösesti toinen tasotuskiekka. Kulmien kanssakin saa todennäkösesti vähän tapella tasotteen kanssa. Hionta. Ylä- ja alareunan rajaus pensselillä ja/tai mulkkurissalla ja leveellä telalla loput. Ekan maalin kuivuttua tarkasta tasotustyön laatu ja laita akryylit sisänurkkiin. Paikkatasotusten kuivuttua hio ja paikkamaalaa. Vedä toinen maalikerros ja tarvittaessa kolmaskin. Käytä maalatessa riittävästi maalia rantujen välttämiseksi.

      • ap123

        Kirjastoissa on yleensä aika hyvä valikoima remppakirjoja, joten sieltä hakemaan vinkkejä jos päädyt itse tekemään.


      • TIMMPPRAAJA

        Ole sitten varovainen niiden naulatulppien kanssa ettet poraa kaapeleihin tai putkiin..))


      • reinnne

        Erittäin hyviä ja asiallisia vastauksia. Lueskelin samaa https://kodinplaza.fi/ sivuilta ja täytyy olla tosiaan tarkkana ilmanvaihdon kanssa että se jää riittäväksi. Hintahaarukka on valitettavasti aika iso koska kirjoituksesta ei käy selville seinän sisäistä infrastruktuuria eli tuleeko seinään pistorasioita, sisäistä kaapelointia yms. vai vedetäänkö plasmalle vedot jostain muualta. Halvemmalla pääsee myös jos tekee seinästä todella kevyen, mutta sitten myös äänet kulkeutuvat paremmin huoneesta toiseen.


    • Kdkxn

      Muista myös varmistaa että uusi tilajako ei vaikuta ilmanvaihtoon.

      En ihan hahmottanut mitä olet tekemässä, mutta joskus olen nähyt sellaisia toteutuksia missä on vain lohkaistu isosta huoneesta väliseinällä kaksi pienempää, ja sitten ihmetelty että miksi toisessa on aina tunkkainen ja kostea ilma (kun se ison huoneen ainoa tuloilmaventtiili jäi seinän toiselle puolen...)

      • mikä_ongelma

        Mikä voi olla näin vaikeaa? Ei siinä uutta huonetta synny, jos OH ja eteisen väliin tehdään seinä.

        Ilmanvaihto ei muutu yhtään mihinkään, jos ei tule ovea OH ja eteisen väliin. Jos ovikin lisätään, ongelma ratkeaa jättämällä oven alle ovirako. Tuloilmahan tulee ikkunanraoista/korvausilmaventtiileistä (vanhet rak.) tai koneellisella järjestelmällä asuinhuoneisiin (MH OH) ja poistot keittiössä KPH.

        Jos vanhassa talossa ei ole korvausilmaventtiileitä ja kaikki ilma tulee postiluukusta, niin vika ei ole uudessa väliseinässä.

        Sitten vasta ongelma käsissä, jos huoneita jaetaan pienemmiksi uusilla väliseinillä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hei

      Jos kiinnostaa ihan suoraan väliseinän rakentamisen hinta niin täältä löytyy hintalaskuri millä saa väliseinälle laskettua hinnan sekä tarvittaessa myös tasoitus- ja maalaustyöt sekä sähkötyöt https://verkkoremontti.fi/palvelu/valiseinan-rakentaminen-hintalaskuri/

      Luulen, että tästä on apua jos väliseinän rakentaminen on ajankohtaista niin näkee ainakin hintatasoa ja voi käyttää hintaa apuna vaikka budjetoinnissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe