Onko pitistä käyttö- ja näyttelylinjoja erikseen?

vai kaikki samaa?

Olen kuullut käyttölinjaisesta amerikanpitbullterrieristä. Mitä se tarkoittaa? Minulla on sellainen käsitys, että amerikanpitbullterrierin rodunomainen käyttötarkoitus on muuttunut laittomaksi ja rodusta ollaan jalostamassa mahdollisimman sosiaalista perhekoiraa. Ja kuinka käyttö- ja näyttelylinjainen amerikanpitbullterrieri eroavat toisistaan, jos tästä rodusta vain sattuu erikseen nämä kaksi linjaa olemaan? Täällä suomi24 keskusteluissa lähinnä tästä käyttölinjaisesta amerikanpitbullterrieristä olen kuullut. En ole koskaan kuullut mistään muusta terrierirodusta olevan erikseen käyttö- ja näyttelylinjaa, toisin kuin esimerkiksi kultaisestanoutajasta ja belgianpaimenkoirasta. Tosin esimerkiksi bokserista ja dobermannistakin täällä ollaan kirjoiteltu näyttely- ja käyttölinjoista, mutta olen kuullut, ettei niistä roduista sellaisia linjoja erikseen ole, vaan provoja sellaiset täällä ovat olleet. Mutta onko pitistä näitä erillisiä linjoja?

24

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdmolossi

      Ei ole piteillä käyttö ja näyttölinjoja erikseen. Tosin jotkut "petbullien" omistajat voivat olla eri mieltä. Googleen kuvahakuun jos laitat "apbt" ja "game bred apbt ", huomaat niissä eron. Jälkimmäinen on aito ja oikea pitti, ensimmäisten seassa on niin bullyja, amstaffeja, yms muita mixejä jotka ei aitoa pittiä ole nähnytkään.

      Amstaffihan jalostettiin alunperin pitistä näyttelyitä varten, se on jo kokonaan eri rotu mutta sitä voisi pitää pitin "näyttelyversiona" nykypäivänä.

    • näyttelyitä_harrasta

      Mitä ihmiset tätä peukuttelee alaspäin? En ymmärrä mitä pahaa tässäkin kysymyksessä oli...

      • ylös tai alas

        Mitä väljä sillä on?


      • on väljä.
        ylös tai alas kirjoitti:

        Mitä väljä sillä on?

        Se systeemi on tarkoituksella järjestetty tänne juuri siitä syystä, että ihmiset yksinkertaisesti voisivat kertoa kuulostaako viesti mielestään asialliselta vai asiottamalta, ettei tarvitse niin paljon kinastella onko asia ihmisten mielestä aiheellinen vai aiheeton.


    • bullipoju

      Siksi peukutellaan alaspäin koska kysyttiin jotain pitistä ja niistähän ei saa millään tavalla olla kiinnostunut koska ne ovat hirveitä tappajakoiria. Peruskuraa mitä saa täällä niskaansa kun kysyy jostakin "tappajarodusta" joita ihmiset mielellään ennakkoluulojensa perusteella haukkuu.

      Käyttölinjalla ei enää tarkoiteta taistelukäyttöä vaan ihan koiran nykyaikaista käyttöä mikä on todella monipuolista, pitin kanssa voit harrastaa oikeastaan mitä vain. Ja tuo mitä aikaisempi kirjoittaja sanoi amstaffista on ihan totta. Se on pitistä jalostettu näyttelylinjainen perhekoira, joka edelleen omaa kyllä pitin energisyyden mutta sitä on jalostettu "helpommin käsiteltäväksi" ja tosiaan ulkonäkö on aina tärkeintä näyttelykoirista joten amstaffien ulkonäössä on vähemmän variaatiota kuin pitin. Eli itse amerikanpitbullterrieristä ei virallisesti ole käyttö tai näyttelylinjaa vaan on pitit ja amstaffit.

      Mutta uskoisin että näistä pitin eri linjoista puhutaan, siksi että monet kasvattajat pitävät näyttelyitä puudelien hommina, eikä todellakaan ole minkään "karskin pitin" arvoista laittaa sitä astelmaan nätisti ringissä. Hirveää nössöilyä nuo näyttelyt eikä pitti ole mikään nössö! Siis asennekysymys oikeastaan. Halutaan kertoa että me kasvatetaan OIKEITA pittejä joita ei näyttelyissä kuskata vaan ne on työkoiria, MIEHEKKÄITÄ ja KARSKEJA! Ja ehkäpä saattaa olla sitä egonjatke meininkiäkin noissa piireissä..
      Hiukan naurettavaa minusta mutta jokainen tallaa tavallaan! :D

      Jos haluat todella haasteellisen koiran joka tulee täyttämään elämäsi täydellisesti, joka on aina valmis ja rakastaa tehdä, hanki pitti. Jos haluat haasteellisen koiran jonka kanssa voit harrastaa muun elämän ohella, rakastaa tehdä ja on aina valmis mutta osaa elää myös perusarjessakin, hanki amstaffi.

      Itse en mikään asiantuntija ole. Pittiä ja amstaffia minulla ei kumpaakaan ole eikä ole ikinä ollutkaan, siksi vastaukseni on puolueeton eikä mitenkään tunteisiin perustuva. Olen kuitenkin opiskellut ja tutkiskellut molempia rotuja ja tällaisiin päätelmiin olen päätynyt. :)

      • airisneiti

        Minä harrastan koirani kanssa pk-toimintaa ja näyttelyitä. Koirani on airedalenterrieri. Kasvattaja, jolta koirani sain, on pikkusenkkuni. Hän panostaa yhtä lailla koiriensa käyttö- ja näyttelyominaisuuksiin.

        Koiranäyttelyt EIVÄT ole mitään nössöilyä, vaan sen eteen koira on pidettävä hyvässä kunnossa (normaalipainoisena), sosiaalistettava mahdollisimman hyvin sekä hoidettava turkkia ahkerasti. Käy joskus koiranäyttelyssä ja haastattele koirien omistajia siellä, niin toteat onko näyttelytoiminta nössöilyä. Eri asia onkin ne liiotelluilla ulkomuotopiirteillä sairaaksi jalostetut rodut, mutta yhä terveiden rotujen näyttelyharrastajat ovat normaalisti todella vastuullisia koiriensa terveydestä ja luonteesta.

        Amerikanstaffordshirenterrierilläkin on PK-oikeudet ja tietääkseni niistä on PK-valioitakin Suomessa, ainakin 1, vaikka rotu on hyvin epäsuosittu palveluskoirana. Terve ja työkykyinen rotu siis kyseessä.

        Käyttöön ja näyttöön samanaikaisesti keskittyminen on tuplasti haasteellisempaa kuin vain toiseen niistä. Vaikka ulkonäkö ei ole tärkein piirre koirassa, ihmisillä on tarkka silmä ja mieltymys tietyn näköisiin koiriin. Minusta on todella vastuullista (ja rankkaa) pitää samanaikaisesti huolta koirien ulkomuodosta ja käyttöominaisuuksista.


      • bullipoju
        airisneiti kirjoitti:

        Minä harrastan koirani kanssa pk-toimintaa ja näyttelyitä. Koirani on airedalenterrieri. Kasvattaja, jolta koirani sain, on pikkusenkkuni. Hän panostaa yhtä lailla koiriensa käyttö- ja näyttelyominaisuuksiin.

        Koiranäyttelyt EIVÄT ole mitään nössöilyä, vaan sen eteen koira on pidettävä hyvässä kunnossa (normaalipainoisena), sosiaalistettava mahdollisimman hyvin sekä hoidettava turkkia ahkerasti. Käy joskus koiranäyttelyssä ja haastattele koirien omistajia siellä, niin toteat onko näyttelytoiminta nössöilyä. Eri asia onkin ne liiotelluilla ulkomuotopiirteillä sairaaksi jalostetut rodut, mutta yhä terveiden rotujen näyttelyharrastajat ovat normaalisti todella vastuullisia koiriensa terveydestä ja luonteesta.

        Amerikanstaffordshirenterrierilläkin on PK-oikeudet ja tietääkseni niistä on PK-valioitakin Suomessa, ainakin 1, vaikka rotu on hyvin epäsuosittu palveluskoirana. Terve ja työkykyinen rotu siis kyseessä.

        Käyttöön ja näyttöön samanaikaisesti keskittyminen on tuplasti haasteellisempaa kuin vain toiseen niistä. Vaikka ulkonäkö ei ole tärkein piirre koirassa, ihmisillä on tarkka silmä ja mieltymys tietyn näköisiin koiriin. Minusta on todella vastuullista (ja rankkaa) pitää samanaikaisesti huolta koirien ulkomuodosta ja käyttöominaisuuksista.

        Hahah en minä tarkoittanut sitä että MINUSTA näyttelyt ovat nössöilyä vaan tarkoitin niitä jotka haluavat niin kovasti erottaa näyttely ja käyttispitit toisistaan! :D Että ihan turhaan tuon saarnan minulle pidit! :D


      • h´jaa
        bullipoju kirjoitti:

        Hahah en minä tarkoittanut sitä että MINUSTA näyttelyt ovat nössöilyä vaan tarkoitin niitä jotka haluavat niin kovasti erottaa näyttely ja käyttispitit toisistaan! :D Että ihan turhaan tuon saarnan minulle pidit! :D

        Kohta he varmaan haluavat piteille vielä omat rotukohtaiset eläinlääkäritkin sekä koirapuistokiellon, jos kerran koiranäyttelyhinkään he eivät salli pittejä muiden rotujen sekaan vietävän. Taitavat olla tyytyväisiä siitäkin, ettei FCI rekisteröi pittejä, joka on varmaankin myös "nössöilyä".


      • bullipoju
        h´jaa kirjoitti:

        Kohta he varmaan haluavat piteille vielä omat rotukohtaiset eläinlääkäritkin sekä koirapuistokiellon, jos kerran koiranäyttelyhinkään he eivät salli pittejä muiden rotujen sekaan vietävän. Taitavat olla tyytyväisiä siitäkin, ettei FCI rekisteröi pittejä, joka on varmaankin myös "nössöilyä".

        Kyllä se varmasti tuo jotain arvoa rotuun joidenkin mielestä että tämä rotu ei ole FCI:ssä. Voidaan sanoa että meillä on niin pahis rotu että sitä ei edes FCI:n hyväksytä! Ja pitää olla se "aito" ameriiikan pitti ei kelpaa edes Suomessa kasvatettu.. Tiedän kyllä että aika hassua puhetta mutta valitettavasti nuo pitit mitä täällä meillä päin olen tavannut ovat juurikin niitä egonjatke koiria olleet. Nuorilla sälleillä jotka pakaralihakset tiukkana roikkuvat pitin perässä joka kiskoo hihnassa kuin heikkopää. Ne on hetkiä jolloin itse mietin oman bullini kanssa että pääsisiköhän tästä jotenkin tien toiselle puolelle! :D

        En tiedä miksi niitä pittejä pitää sieltä jenkeistä tänne raahata. Jos joku pitin omistaja tämän lukee niin mielellään kyllä kuulisin mikä siinä on niin kovin erilaista Suomen pittiin tai ylipäänsä amstaffiin! :) Kun se sieltä jenkeistä tulee niin ei voi yhtään tietää millainen tausta sillä oikeasti on ja siellä kuitenkin niitä koirataisteluita vielä on joten riski siihen että saa koiran jolla on taistelu veressä, on minusta kuitenkin varteenotettava. Että jos on perhe ja harrastuskoiraa vailla niin eikö se amstaffi olisi kuitenkin se varmempi tapaus? Eihän sitä terveyteenkään voi vedota kun mistä sitä oikeasti näiden jenkkikoirien terveystilastoista tietää?


      • petbulli
        bullipoju kirjoitti:

        Kyllä se varmasti tuo jotain arvoa rotuun joidenkin mielestä että tämä rotu ei ole FCI:ssä. Voidaan sanoa että meillä on niin pahis rotu että sitä ei edes FCI:n hyväksytä! Ja pitää olla se "aito" ameriiikan pitti ei kelpaa edes Suomessa kasvatettu.. Tiedän kyllä että aika hassua puhetta mutta valitettavasti nuo pitit mitä täällä meillä päin olen tavannut ovat juurikin niitä egonjatke koiria olleet. Nuorilla sälleillä jotka pakaralihakset tiukkana roikkuvat pitin perässä joka kiskoo hihnassa kuin heikkopää. Ne on hetkiä jolloin itse mietin oman bullini kanssa että pääsisiköhän tästä jotenkin tien toiselle puolelle! :D

        En tiedä miksi niitä pittejä pitää sieltä jenkeistä tänne raahata. Jos joku pitin omistaja tämän lukee niin mielellään kyllä kuulisin mikä siinä on niin kovin erilaista Suomen pittiin tai ylipäänsä amstaffiin! :) Kun se sieltä jenkeistä tulee niin ei voi yhtään tietää millainen tausta sillä oikeasti on ja siellä kuitenkin niitä koirataisteluita vielä on joten riski siihen että saa koiran jolla on taistelu veressä, on minusta kuitenkin varteenotettava. Että jos on perhe ja harrastuskoiraa vailla niin eikö se amstaffi olisi kuitenkin se varmempi tapaus? Eihän sitä terveyteenkään voi vedota kun mistä sitä oikeasti näiden jenkkikoirien terveystilastoista tietää?

        Bullipoju, ai miksikö pitää ulkomailta pittejä tänne raahata? Yksinkertainen vastaus siihen, täällä ei ole kasvattajia jotka myisivät koiriaan itselleen tuntemattomille ihmisille ja lisäksi niitä pentueita ei niin montaa edes tulekkaan :) Sen verran harvinainen rotu Suomessa että pakkohan niitä on ulkomailta hakea jos haluaa aidon eikä jotakin sinnepäin. Lisäksi lähes kaikki käyvät koiransa ihan paikan päältä hakemassa, näkevät kasvattajan, näkevät koiran vanhemmat ja näkevät sen oman pentunsa mikä niiden matkassa kulkee sitten kotiin. Suomesta saat paperillisen bullymixin/amstaffimixin joka on pitiksi rekattu tai paperittomia jotain-sinnepäin-olevia koiria. "Aidot" pitin paperit kun on helppo amstaffille hankkia ja onhan se hienompaa mainostaa myyvänsä pittejä kuin näitä tavis amstaffeja.

        Luultavasti olet nähnyt siellä noita amstaffi/bully/tms miksejä joita ihmiset piteiksi kutsuvat, aidot pitit kun ei edes egonjatkekoirilta näytä vaan ovat aika perusvuffen näköisiä ja todella pieniä ;)

        Amstaffilla ja pitillä on selvä ero luonteessa ja pittejä ei ikinä olla kasvatettu ulkonäköä ajatellen joten lähtökohtaisesti se on terveempi rotu kuin amstaffi. Lisäksi omaan makuuni amstaffit on aivan liian isoja ja muhkuja, pitti on sopivamman kokoinen ja luonteinen :) Virtaa riittää harrastamaan, amstaffit mitä olen nähnyt niin väsyvät paljon nopeammin. Tässä nyt muutama oma mielipiteeni niistä eroista, joku muu voi olla sitten ihan eri mieltä taas kanssani tästä.


      • bullipoju
        petbulli kirjoitti:

        Bullipoju, ai miksikö pitää ulkomailta pittejä tänne raahata? Yksinkertainen vastaus siihen, täällä ei ole kasvattajia jotka myisivät koiriaan itselleen tuntemattomille ihmisille ja lisäksi niitä pentueita ei niin montaa edes tulekkaan :) Sen verran harvinainen rotu Suomessa että pakkohan niitä on ulkomailta hakea jos haluaa aidon eikä jotakin sinnepäin. Lisäksi lähes kaikki käyvät koiransa ihan paikan päältä hakemassa, näkevät kasvattajan, näkevät koiran vanhemmat ja näkevät sen oman pentunsa mikä niiden matkassa kulkee sitten kotiin. Suomesta saat paperillisen bullymixin/amstaffimixin joka on pitiksi rekattu tai paperittomia jotain-sinnepäin-olevia koiria. "Aidot" pitin paperit kun on helppo amstaffille hankkia ja onhan se hienompaa mainostaa myyvänsä pittejä kuin näitä tavis amstaffeja.

        Luultavasti olet nähnyt siellä noita amstaffi/bully/tms miksejä joita ihmiset piteiksi kutsuvat, aidot pitit kun ei edes egonjatkekoirilta näytä vaan ovat aika perusvuffen näköisiä ja todella pieniä ;)

        Amstaffilla ja pitillä on selvä ero luonteessa ja pittejä ei ikinä olla kasvatettu ulkonäköä ajatellen joten lähtökohtaisesti se on terveempi rotu kuin amstaffi. Lisäksi omaan makuuni amstaffit on aivan liian isoja ja muhkuja, pitti on sopivamman kokoinen ja luonteinen :) Virtaa riittää harrastamaan, amstaffit mitä olen nähnyt niin väsyvät paljon nopeammin. Tässä nyt muutama oma mielipiteeni niistä eroista, joku muu voi olla sitten ihan eri mieltä taas kanssani tästä.

        Onko niillä sitten niin kovasti eroa? Niin kovasti että ei staffia voi ajatellakaan?
        Kun minusta molemmissa on tuossa koossa aika paljon variaatioita, molemmista löytyy niitä solakoita ja rotevampia. Itsellä on vaikea vain ajatella että näkee sen suuren vaivan koiran hankkimiseen kun melkeimpä samanlaisen voisi saada ihan kotimaasta.

        Minunkin bullia sanotaan egonjatke koiraksi vaikka se näyttää mielestäni possulta joten kyllä taitaa pelkkä ajatus aidosta pitistä kuitenkin riittää siihen että se egonjatkeeksi hankitaan. Siis ethän voi varmastikaan täysin kieltää etteikö tällaisia ihmisiä ole olemassa? Minäkin voin ihan rehellisesti sanoa että varmasti on paljon ihmisiä jotka vääristä syistä bullejakin hankkivat mutta sellaista se vähän on. Aina on niitä ääliöitä jotka kuvittelevat että "ilkeännäköinen" koira tekee heistä jotenkin kovempia.

        Jos ne väärät paperit on niin helppo hankkia Suomessa niin miksi ne ei olisi vaikea hankkia jenkeistä? Sekin niin suuri maa että verrattuna Suomeen, luulisi että täällä olisi vaikeampi paperit väärentää.
        Onko sinulla ihan tutkimustulosta näistä terveystiedoista? Että staffi olisi sairaampi kuin pitti?

        Minulla itselläni on tietty käsitys piteistä ja amstaffeista, siksi olen kiinnostunut. Nämä sinun mielipiteesi ei mene ihan yks yhteen omieni kanssa mutta mielelläni opin uutta ja siksi kiinnostaa kuulla pitin omistajan mielipidettä.

        Lähipiirissäni en tiedä olevan yhtään "aitoa" pittiä mutta muutama pittimix on tullut vastaan. Ja noista mitä kadulla näkee, ei tosiaan voi oikein tietää kuinka aitoja ne ovat.


      • voi tyhmää
        bullipoju kirjoitti:

        Onko niillä sitten niin kovasti eroa? Niin kovasti että ei staffia voi ajatellakaan?
        Kun minusta molemmissa on tuossa koossa aika paljon variaatioita, molemmista löytyy niitä solakoita ja rotevampia. Itsellä on vaikea vain ajatella että näkee sen suuren vaivan koiran hankkimiseen kun melkeimpä samanlaisen voisi saada ihan kotimaasta.

        Minunkin bullia sanotaan egonjatke koiraksi vaikka se näyttää mielestäni possulta joten kyllä taitaa pelkkä ajatus aidosta pitistä kuitenkin riittää siihen että se egonjatkeeksi hankitaan. Siis ethän voi varmastikaan täysin kieltää etteikö tällaisia ihmisiä ole olemassa? Minäkin voin ihan rehellisesti sanoa että varmasti on paljon ihmisiä jotka vääristä syistä bullejakin hankkivat mutta sellaista se vähän on. Aina on niitä ääliöitä jotka kuvittelevat että "ilkeännäköinen" koira tekee heistä jotenkin kovempia.

        Jos ne väärät paperit on niin helppo hankkia Suomessa niin miksi ne ei olisi vaikea hankkia jenkeistä? Sekin niin suuri maa että verrattuna Suomeen, luulisi että täällä olisi vaikeampi paperit väärentää.
        Onko sinulla ihan tutkimustulosta näistä terveystiedoista? Että staffi olisi sairaampi kuin pitti?

        Minulla itselläni on tietty käsitys piteistä ja amstaffeista, siksi olen kiinnostunut. Nämä sinun mielipiteesi ei mene ihan yks yhteen omieni kanssa mutta mielelläni opin uutta ja siksi kiinnostaa kuulla pitin omistajan mielipidettä.

        Lähipiirissäni en tiedä olevan yhtään "aitoa" pittiä mutta muutama pittimix on tullut vastaan. Ja noista mitä kadulla näkee, ei tosiaan voi oikein tietää kuinka aitoja ne ovat.

        Ai miksi pittejä tuodaan Amerikasta tänne? Tyhmä! Amerikassa pittejä rekisteröidään, eli sieltä tulleiden pittien papereissa kerrotaan vanhempien taustat, toisin kuin Suomessa kasvatettujen pittien. Suomessa pitit lisäksi kuolisivat sukurutsaukseen, jos ei tänne ulkomailta tuotaisi uutta jalostusgeeniä.

        Ja mistä tiedät, ettei Suomessa koirataisteluita harrastettaisi? Ja kuinka suuri osa Amerikan piteistä on taistelukoirina? Oletko varma, että suhteessa maan pittikantaan Amerikassa pittejä on enemmän taistelukoirina kuin pohjoismaissa?

        Olet selkeästi vasta kokematon ja tiedoton teini, joka ei tajua mitään sukusiitoksesta sekä rekisteröinnin eduista (varmistaa virallisesti vanhempien terveyden ja muut taustat), jos kerran et salli Amerikasta tänne pittejä tuotavan (vaikuttaa sukusiitokseen ja paperitietoihin).

        "Minulla itselläni on tietty käsitys piteistä ja amstaffeista, siksi olen kiinnostunut." -Millä perusteella itselläsi on enemmän käsitystä noista roduista kuin muilla? Olet kyllä varsin itsevarma.


      • petbulli
        voi tyhmää kirjoitti:

        Ai miksi pittejä tuodaan Amerikasta tänne? Tyhmä! Amerikassa pittejä rekisteröidään, eli sieltä tulleiden pittien papereissa kerrotaan vanhempien taustat, toisin kuin Suomessa kasvatettujen pittien. Suomessa pitit lisäksi kuolisivat sukurutsaukseen, jos ei tänne ulkomailta tuotaisi uutta jalostusgeeniä.

        Ja mistä tiedät, ettei Suomessa koirataisteluita harrastettaisi? Ja kuinka suuri osa Amerikan piteistä on taistelukoirina? Oletko varma, että suhteessa maan pittikantaan Amerikassa pittejä on enemmän taistelukoirina kuin pohjoismaissa?

        Olet selkeästi vasta kokematon ja tiedoton teini, joka ei tajua mitään sukusiitoksesta sekä rekisteröinnin eduista (varmistaa virallisesti vanhempien terveyden ja muut taustat), jos kerran et salli Amerikasta tänne pittejä tuotavan (vaikuttaa sukusiitokseen ja paperitietoihin).

        "Minulla itselläni on tietty käsitys piteistä ja amstaffeista, siksi olen kiinnostunut." -Millä perusteella itselläsi on enemmän käsitystä noista roduista kuin muilla? Olet kyllä varsin itsevarma.

        Jos sinulla on käsitys noista roduista niin miksi puhut kahdesta eri rodusta, staffista ja amstaffista sekaisin? Ne on täysin eri rotuja, eri näköisiä ja vähäsen eri luonteisiakin jopa :) Voisin vastailla kysymykseesi kun ensin päättäisit kumpaan sitä pittiä pitää verrata, staffiin vaiko amstaffiin...? :)


      • voi tyhmiä
        petbulli kirjoitti:

        Jos sinulla on käsitys noista roduista niin miksi puhut kahdesta eri rodusta, staffista ja amstaffista sekaisin? Ne on täysin eri rotuja, eri näköisiä ja vähäsen eri luonteisiakin jopa :) Voisin vastailla kysymykseesi kun ensin päättäisit kumpaan sitä pittiä pitää verrata, staffiin vaiko amstaffiin...? :)

        Missä mainitsin, että minulla on noista roduista käsitys? Katsohan lauseen ympärysmerkkejä. Liitin siihen edellisen kirjoittajan lauseen. Seuraavassakin lauseessa on edessä viiva, joka tarkoittaa vastaamista.


      • petbulli kirjoitti:

        Bullipoju, ai miksikö pitää ulkomailta pittejä tänne raahata? Yksinkertainen vastaus siihen, täällä ei ole kasvattajia jotka myisivät koiriaan itselleen tuntemattomille ihmisille ja lisäksi niitä pentueita ei niin montaa edes tulekkaan :) Sen verran harvinainen rotu Suomessa että pakkohan niitä on ulkomailta hakea jos haluaa aidon eikä jotakin sinnepäin. Lisäksi lähes kaikki käyvät koiransa ihan paikan päältä hakemassa, näkevät kasvattajan, näkevät koiran vanhemmat ja näkevät sen oman pentunsa mikä niiden matkassa kulkee sitten kotiin. Suomesta saat paperillisen bullymixin/amstaffimixin joka on pitiksi rekattu tai paperittomia jotain-sinnepäin-olevia koiria. "Aidot" pitin paperit kun on helppo amstaffille hankkia ja onhan se hienompaa mainostaa myyvänsä pittejä kuin näitä tavis amstaffeja.

        Luultavasti olet nähnyt siellä noita amstaffi/bully/tms miksejä joita ihmiset piteiksi kutsuvat, aidot pitit kun ei edes egonjatkekoirilta näytä vaan ovat aika perusvuffen näköisiä ja todella pieniä ;)

        Amstaffilla ja pitillä on selvä ero luonteessa ja pittejä ei ikinä olla kasvatettu ulkonäköä ajatellen joten lähtökohtaisesti se on terveempi rotu kuin amstaffi. Lisäksi omaan makuuni amstaffit on aivan liian isoja ja muhkuja, pitti on sopivamman kokoinen ja luonteinen :) Virtaa riittää harrastamaan, amstaffit mitä olen nähnyt niin väsyvät paljon nopeammin. Tässä nyt muutama oma mielipiteeni niistä eroista, joku muu voi olla sitten ihan eri mieltä taas kanssani tästä.

        "Virtaa riittää harrastamaan..."Mitä piteillä harrastetaan?Onko kenties jotain tuloksia jostain(en siis tarkoita mitään vetojuttuja)?
        Kun kiinnostaa tuo vertaus amstaffeihin,että a:t väsyvät nopeammin.


      • bullipoju
        petbulli kirjoitti:

        Jos sinulla on käsitys noista roduista niin miksi puhut kahdesta eri rodusta, staffista ja amstaffista sekaisin? Ne on täysin eri rotuja, eri näköisiä ja vähäsen eri luonteisiakin jopa :) Voisin vastailla kysymykseesi kun ensin päättäisit kumpaan sitä pittiä pitää verrata, staffiin vaiko amstaffiin...? :)

        Anteeksi jos nyt verisesti loukkasin jotakuta, ei ollut tarkoitus.
        Kyllä minä ihan amstaffia tarkoitin vaikka minusta kaikki kolme rotua ovat niin lähellä toisiaan että kyllä niitä voi ihan hyvin vertailla. Mutta pittistä ja amstaffista tässä puhuin, olen hyvin hyvin pahoillani jos jossakin kohtaa on jäänyt tuo AM siitä edestä pois ja siten olen aiheuttanut sekaannusta. Enkä ole missään vaiheessa väittänyt tietäväni asiasta enempää kuin muut! :D


      • samoja lähes joo
        bullipoju kirjoitti:

        Anteeksi jos nyt verisesti loukkasin jotakuta, ei ollut tarkoitus.
        Kyllä minä ihan amstaffia tarkoitin vaikka minusta kaikki kolme rotua ovat niin lähellä toisiaan että kyllä niitä voi ihan hyvin vertailla. Mutta pittistä ja amstaffista tässä puhuin, olen hyvin hyvin pahoillani jos jossakin kohtaa on jäänyt tuo AM siitä edestä pois ja siten olen aiheuttanut sekaannusta. Enkä ole missään vaiheessa väittänyt tietäväni asiasta enempää kuin muut! :D

        Minäkin olen sitä mieltä, että noira rotuja voi vertailla keskenään, sillä niin saman laiset käyttötarkoitukset niillä on aina ollut. Jokaisen alkuperäinen käyttötarkoitus loppui aivan samanaikaisesti ja siitä eteen päin niistä ollaan jalostettu seura- ja harrastuskoiria, joilla on kumminkin taistelukoiran periksiantamattomuus. Ulkonänökin on melko sama. Koiraroduilla on usein paljon samoja piirteitä, jos niillä on pienen aikamatkan päästä samat kantaisärodut sekä aina ollut yhteiset käyttötarkoituksen.


    • asdmolossi

      Onhan piteilläkin toki kauneuskilpailuja ihan ympäri maailman vaikka ovatkin enemmän käyttöön tarkoitettuja. Ihan gamepitteihin siellä näyttelyissä törmää kyllä :) Esimerkiksi tässä yksi mainos:

      http://www.itsmysite.com/cgi-bin/itsmy/go.exe?page=15&domain=1&webdir=apbtabc

      Piteillä on toki eri linjoja, mutta ne kaikki ovat käyttölinjoja. Sitten niiden lisäksi on tietenkin ne american bullyt, amstaffit, staffit, irlanninstaffit yms mitä ihmiset pitävät pitteinä syystä tai toisesta.

    • mikkis34

      Mulla 5.5 kk Am Pittterrieri ja painoo 25 kg... Onko normi painoinen...? Kylkiluut tuntuu hyvin ja ei oo laskia.... En asu suomessa talla hetkella.

    • Petbulli

      Mikkis34

      Veikkaanpa että olet jonkun aivan muun rotuisen koiran saanut kuin pitin, sillä edes aikuiset urokset harvemmin painavat päälle 25kg. Onko koirasta kuvaa tai sukutaulua tiedossa, se auttaisi kertomaan onko koirassa jotain muutakin seassa.

      "samoja lähes joo"

      Jokaisen alkuperäinen käyttötarkoitus loppui aivan samanaikaisesti ja siitä eteen päin niistä ollaan jalostettu seura- ja harrastuskoiria, joilla on kumminkin taistelukoiran periksiantamattomuus.
      Ei pidä paikkaansa. Jotkut harvat toki kasvattavat koiristaan seura- ja harrastuskoiria mutta todella monet kasvattajat ylläpitävät vielä koirien alkuperäistä käyttötarkoitusta ja jalostavat sen mukaan. Suomalaiset kasvattajat varmaankin kasvattavat juuri noita seura- ja harrastuskoiria, en tiedä kun en ole niihin tutustunut.

      Molossi

      Eikö "vetojutut" ole harrastus? Entäpä sitten korkeushyppy/springpole/yms kisat? Millaisia tuloksia haluat? Netistä ne löytää. Harvemmin kukaan mitään agilitya, vepeä tai tokoa pittinsä kanssa harrastaa.

      Terveystuloksia ei ole nyt tähän linkittää kun olen "vaan" vertaillut kaikkia niitä amstaffeja ja pittejä mitä tutuilla, kavereilla muualla on tullut vuosien varrella vastaan ja harvemmin olen täysin läpimätään pittiin törmännyt kun taas amstaffeilla tuntuu olevan ties mitä ongelmia. Milloin lonkkavikoja, milloin jotakin aivan muuta. Ja sama luonteen kanssa, vähemmällä vaivalla saat tervepäisen pitin kuin amstaffin. Mutta se taas tarkoittaa sitä että rotuun pitää perehtyä ja tietää mitä on hakemassa, toki on pittikasvattajillakin eroja. Suomalaisia amstaffikasvattajia kun taas katsoo, niin en kyllä keneltäkään koiraa ottaisi syystä tai toisesta.

      • öö´ ööh tota

        Aika suosittu rotu pitti on lähes kaikissa koiraurheilulajeissa. Mihin käyttöön pitti sitten hommataan, jos ei harrastuskoiraksi? Pelkäksi peniksenjatkeeksiko?


      • "Eikö vetojutut..." Jos mainostetaan jotain rotua hyvänä harrastuskoirana,niin minä käsitän sen niin,että on potentiaalia ja näyttöä muuhunkin,kun joihinkin lähinnä rodunomaisiin,keksittyihin...Yhtä hyvin voisi sanoa,että vinttarit on hyviä harrastuskoiria,koska on juoksulajeissa "hakoja".Se sitten,että on hyviä harrastuskoiria sen perusteella,on vähän eri juttu...

        "Mutta todella monet..." Eli käytännössä tarkoittaa mitä?

        "Terveystuloksia..."Jos ei ole mitään tuloksia tai rittävää otantaa terveyskyselyjen muodossa edes,joka nähtävillä,niin ei ole faktaakaan.
        Ja jos ei ole mitään faktaakaan,niin ollaan ihan mutulinjalla,tai sillä,miten halutaan itse asiat nähdä...


      • minä tiedän,.
        öö´ ööh tota kirjoitti:

        Aika suosittu rotu pitti on lähes kaikissa koiraurheilulajeissa. Mihin käyttöön pitti sitten hommataan, jos ei harrastuskoiraksi? Pelkäksi peniksenjatkeeksiko?

        Rikolliset hankkivat niitä taistelukoiriksi ja pentutehtailuihin.


      • Rally tokoa
        molossi kirjoitti:

        "Eikö vetojutut..." Jos mainostetaan jotain rotua hyvänä harrastuskoirana,niin minä käsitän sen niin,että on potentiaalia ja näyttöä muuhunkin,kun joihinkin lähinnä rodunomaisiin,keksittyihin...Yhtä hyvin voisi sanoa,että vinttarit on hyviä harrastuskoiria,koska on juoksulajeissa "hakoja".Se sitten,että on hyviä harrastuskoiria sen perusteella,on vähän eri juttu...

        "Mutta todella monet..." Eli käytännössä tarkoittaa mitä?

        "Terveystuloksia..."Jos ei ole mitään tuloksia tai rittävää otantaa terveyskyselyjen muodossa edes,joka nähtävillä,niin ei ole faktaakaan.
        Ja jos ei ole mitään faktaakaan,niin ollaan ihan mutulinjalla,tai sillä,miten halutaan itse asiat nähdä...

        Öööö... Minun pittini on tällä hetkellä rally tokossa kilpailu tasolla eli alokas luokka suoritettu ja avoimessa nyt kisataan ja hyvin on sopinut, myös agilityä treenataan huvikseen 1 krt vko ssa , menee niin kuin palkintona ainakin meillä kun koira tekis radan yksin vaikka kun on niin hiiteissä sinne menossa eli kyllä ne PUHTAAT PITIT voi harrastaa jotain muutakin kun vetoa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe