sukunimiasiaa

lloooola

Jos miehellänne on 2 virallista sukunimeä, mutta virallisesti yleensä käyttää vain sitä toista, kuten kotimaassaan on tapana. Toki passissa ym on molemmat ja virallisiin papereihin laittaa molemmat. Lapsi sai molemmat sukunimet myös. Käytättekö te molempia sukunimiä, koska Suomen lain mukaanhan hänelläkin on kaksi sukunimeä. Kuten monilla on kaksiosainen suomalainenkin sukunimi, vaikkapa virtanen mäkinen ja silti emme yleensä käytä vain mäkistä. Yleisiin paikkoihin mentäessä esim. lääkärit saa yleensä koko rotlan sanoa vähintää kolme kertaa ja siltikin kirjoitetaan väärin. Älkää pliis vaivautuko vastaamaan miksi sitten laitomme 2 sukunimeä tai miksi ei sumomalaista sukunimeä.

2

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liisa-anneli67

Miehelläni oli myös kaksi virallista sukunimeä, ja minulla ja lapsellamme siis myös sama sukunimi. Myöhemmin anoimme maistraatista toisen sukunimen poistamista, koska sukunimi ilman mitään väliviivaa ja vielä ei suomenkielinen aiheutti kohtuuttoman paljon sekaannuksia ja vaikeuksia asioiden hoitoon. Mm. netissä joissain palveluissa meni automaattisesti eka sukunimeni mun etunimeksi ja toinen sukunimeksi. Noh, muutos prosessi kesti aikansa, mutta hyväksyttiin ja nyt meillä kaikilla siis vaan yksi sukunimi, huomattavasti helpompaa. Mutta ennen tätä muutosta itse käytin arkisissa tilanteissan vaan vikaa sukunimeä.

• looola

Meillä taasen maistraatti tulkitsi sukunimen väärin, vaikka ilmoitimme lapsen sukunimeksi vain toisen sukunimen. En jaksanut alkaa asiaa heti korjaamaan mutta juurikin näitä samoja ongelmia on meillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      70
      7273
    2. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      9
      6147
    3. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      45
      3986
    4. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      20
      3657
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      35
      3516
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      47
      3387
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      41
      3283
    8. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      52
      2959
    9. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      3
      2775
    10. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      2685
    Aihe