Lentäjät syyttävät: Ryanair kerjää onnettomuuksia

meidei-meidei

Lentäjät syyttävät: Ryanair kerjää onnettomuuksia

19.09.2012 10:46 Irlannin ja Espanjan ilmailuviranomaiset tutkivat lentoyhtiö Ryanairin toimintaa, koska lentäjät ovat syyttäneet yhtiötä liian tyhjillä tankeilla lentämisestä, kertoo brittilehti Daily Mail.

Lentäjät väittävät, että irlantilaisyhtiö Ryanair yrittää säästää polttoainekuluissa liikaa pitämällä tankit mahdollisimman tyhjinä ja kevyinä, mikä on lentäjien mukaan ”onnettomuuksien kerjäämistä”, kirjoittaa Daily Mail.

Lehden mukaan myös Espanjan lentäjäliiton Seplan mielestä Ryanairin tapa annostella polttoainetta liikkuu "lain rajamailla".

Espanjan ja Irlannin viranomaiset päättivät tiistaina tutkia Ryanairin toiminnan. Tutkinnat liittyvät erityisesti Ryanairin lentoon viime sunnuntaina, jolloin yhtiön kone poikkesi reitiltään Pariisista Teneriffalle ja laskeutui Madridiin.

Vielä sunnuntaina Irlannin viranomaiset arvioivat irlantilaisen Independent-lehden mukaan, etteivät Ryanairin poikkeamiset reiteiltä antaneet aihetta huoleen.

Selvitettävänä on myös muita Ryanairin lentoja, joilla yhtiö on vaatinut nopeaa laskeutumismahdollisuutta kentille, koska polttoaine on ollut käymässä vähiin.

Huono sää johti
hätätilanteisiin

Jotkut Ryanairin hätätilanteet saivat alkunsa, kun yhtiön koneet eivät päässeet laskeutumaan aikataulun mukaisesti huonon sään vuoksi. Polttoaineen vähyyden vuoksi Ryanairin koneille piti myöntää lupa ohittaa muut laskeutumislupaa odottaneet koneet.

Irish Times -lehti kertoi jo elokuussa, että Irlannin lentäjäliitto Ialpa syytti Ryanairia siitä, että lentäjiä painostettiin jättämään pois ylimääräinen polttoaine, vaikka lisäpolttoaine olisi koettu tarpeelliseksi.

Ryanair on kiistänyt kaikki syytökset ja ilmoittanut lentävänsä turvallisesti riittävillä ja määräysten mukaisilla polttoainemäärillä.

Taloussanomat

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2012/09/19/lentajat-syyttavat-ryanair-kerjaa-onnettomuuksia/201238092/12

11

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TMP-CIA

      Hyvä että on valvova viranomainen. Saa simulentäjät nukkua yönsä rauhassa!

    • ryanair ulos!

      Ryanairin toiminta on syytä kieltää ennen kuin tyhjillä tankeilla lentäviä koneita alkaa ropista alas taivaalta. Se on hyvä, että Ryanair joutuu viimein vastuuseen lentoturvallisuuden vaarantamisesta ja ihmishenkien asettamisesta tarpeettomasti vaaraan taloudellisista syistä.

      Toivottavasti Ryanairin toimilupa peruutetaan ja johtohenkilöt tuomitaan vankeuteen turvallisuuden asettamisesta toissijaiseksi asiaksi.

    • a___p

      IIA julkisti raporttinsa:

      http://avherald.com/h?article=454af355/0000&opt=0

      IIA:n raportin mukaan FR2054 otti ylimääräistä polttoainetta 613 kg, FR5998 283kg ja FR5387 792kg - tuo siis raportin mukaan yli suosituksen joka sisältää marginaalin, siirtymän varakentille 30 min ylimääräisen lennon. Kovin tyhjiä nuo tankit eivät raportin mukaan olleet.

      avheraldin jutun lopussa oli mielenkiintoinen kommentti (tätä en ollut tiennyt aiemmin):

      While ICAO recommends to recognize a "minimum fuel" declaration in order to indicate to air traffic control that any unexpected delay might create an emergency situation on board, Europe has no legal foundation for such a minimum fuel declaration as the French BEA recently reported in one of their final reports, see Report: Cityjet RJ85 at Basel/Mulhouse on Jun 17th 2010, fuel emergency. Standard operating procedures therefore require, that crews declare emergency in order to prevent any further delays at the latest, when landing above final fuel reserve is no longer ensured. Minimum fuel declarations as well as emergency calls as result of being low on fuel thus happen regularly around the planet following weather related holdings and diversions.

      Jos vaatimusta noista ei ole, osaltaan nuo hälytykset kertovat itse asiassa hyvästä turvallisuuskulttuurista. Tai halusta pitää aikataulut.

      • gygiughjlglj

        Mistähän se mahtaa kertoa että Ryanairin koneiden pitää päästä ohi jonossa ja muiden ei? Siitä että Ryanairin koneissa oli vähiten reserviä odotuskuviossa. Mikään aikataulun pitäminen kaikin kyseenalaisin keinoin ei ole syy, vaan se että Ryanairin hinnoilla ei homma pyöri normistandardien mukaan.

        Selittelysi tyssää jo heti tähän tosiasiaan...


      • qwerty
        gygiughjlglj kirjoitti:

        Mistähän se mahtaa kertoa että Ryanairin koneiden pitää päästä ohi jonossa ja muiden ei? Siitä että Ryanairin koneissa oli vähiten reserviä odotuskuviossa. Mikään aikataulun pitäminen kaikin kyseenalaisin keinoin ei ole syy, vaan se että Ryanairin hinnoilla ei homma pyöri normistandardien mukaan.

        Selittelysi tyssää jo heti tähän tosiasiaan...

        Tuolla ei mielestäni ollut mitään selittelyä, vaan kaveri kertoi tosiasiat. Totta kai Ryanairia syytetään ja koitetaan heittää lokaa niskaan, koska se menestyy niin hyvin ja vie perinteisiltä lentoyhtiöiltä niiden loputkin asiakkaat. Olen keskustellut näistä kaverini kanssa, joka on Raikulla perämiehenä asemapaikkanaan Skavsta. Häntä aina naurattaa nämä loan heitot ja sanoo, että aivan sama mitä julkisuutta saa, kunhan saa. Lisäksi kertoo, ettei yksikään lentäjä ole niin hullu, että ottaisi tieten tahtoeen riskiä henkensä menettämisestä.


      • dafsfdsfdfdsf
        qwerty kirjoitti:

        Tuolla ei mielestäni ollut mitään selittelyä, vaan kaveri kertoi tosiasiat. Totta kai Ryanairia syytetään ja koitetaan heittää lokaa niskaan, koska se menestyy niin hyvin ja vie perinteisiltä lentoyhtiöiltä niiden loputkin asiakkaat. Olen keskustellut näistä kaverini kanssa, joka on Raikulla perämiehenä asemapaikkanaan Skavsta. Häntä aina naurattaa nämä loan heitot ja sanoo, että aivan sama mitä julkisuutta saa, kunhan saa. Lisäksi kertoo, ettei yksikään lentäjä ole niin hullu, että ottaisi tieten tahtoeen riskiä henkensä menettämisestä.

        Tosiasia on se että rynkyn koneilta loppuu kerosiini ja pitää keulia odotuskuviossa ohi muista, joilla ei ole menovesi niin kortilla. Se on tosiasia! Eikä se muuksi muutu vaikka asialle sinun oletettu perämieskaverisi naureskelisi kuinka paljon!

        Onneksi tätä säästökikkaa ei käytä muut... saattaisi käydä mielenkiintoiseksi, jos kaikki pelkillä huuruilla pyörii odotuskuviossa ja kilvan huutaa hätälaskutumislupaa...


      • a___p
        dafsfdsfdfdsf kirjoitti:

        Tosiasia on se että rynkyn koneilta loppuu kerosiini ja pitää keulia odotuskuviossa ohi muista, joilla ei ole menovesi niin kortilla. Se on tosiasia! Eikä se muuksi muutu vaikka asialle sinun oletettu perämieskaverisi naureskelisi kuinka paljon!

        Onneksi tätä säästökikkaa ei käytä muut... saattaisi käydä mielenkiintoiseksi, jos kaikki pelkillä huuruilla pyörii odotuskuviossa ja kilvan huutaa hätälaskutumislupaa...

        en tiedä luitko tuon jälkimmäisen englanninkielisen lainauksen, mutta suomennetaan pari pointtia vielä varmuuden vuoksi:

        Tuo laskeutumishälytys on siis vapaaehtoinen. Eli siis kaikkien tuota ohjetta ei ole pakko noudattaa. Noudattaminen kertoo hyvästä turvallisuuskulttuurista. Tuolla siis vältetään 'viimeisillä huuruilla' lentäminen / laskeutuminen, niinkuin tässä tapauksessa onnistuttiinkin välttämään. Lähimaastostamme myös löytyy myös eräs lentoyhtiö, joka hetki sitten sai huomautuksen hätäohjeiden noudattamatta jättämisestä.

        Avheraldin mukaan tämä on yleistä säästä johtuvissa laskeutumispaikkasiirroissa / odotuskuvioissa " Minimum fuel declarations as well as emergency calls as result of being low on fuel thus happen regularly around the planet following weather related holdings and diversions."

        Enemmän olisin huolissani Espanjan lennonjohdosta, jos he todellakin jättivät vastaamatta useisiin radiokutsuihin, niin kuin tuossa tutkinnassa todettiin.
        ja vielä:


      • qwerty
        dafsfdsfdfdsf kirjoitti:

        Tosiasia on se että rynkyn koneilta loppuu kerosiini ja pitää keulia odotuskuviossa ohi muista, joilla ei ole menovesi niin kortilla. Se on tosiasia! Eikä se muuksi muutu vaikka asialle sinun oletettu perämieskaverisi naureskelisi kuinka paljon!

        Onneksi tätä säästökikkaa ei käytä muut... saattaisi käydä mielenkiintoiseksi, jos kaikki pelkillä huuruilla pyörii odotuskuviossa ja kilvan huutaa hätälaskutumislupaa...

        Kun sinä sen kerosiinin loppumisen nyt noin tosiasiana tiedät, niin kerro mistä sen olet itse todennut. Nyt ei kelpaa vastaukseksi, että olen lehdestä lukenut. Itse luotan enemmän lentäjiin ja puolueettomiin raportteihin, kuin lehtien kirjoittamiin juttuihin. Eli annahan kuulua tuo "varma" tietosi.
        Äpäilen että olet lähinnä 7 päivää ja Iltalehden lukijoita.....


      • dfvdsdfsdfsdf
        qwerty kirjoitti:

        Kun sinä sen kerosiinin loppumisen nyt noin tosiasiana tiedät, niin kerro mistä sen olet itse todennut. Nyt ei kelpaa vastaukseksi, että olen lehdestä lukenut. Itse luotan enemmän lentäjiin ja puolueettomiin raportteihin, kuin lehtien kirjoittamiin juttuihin. Eli annahan kuulua tuo "varma" tietosi.
        Äpäilen että olet lähinnä 7 päivää ja Iltalehden lukijoita.....

        Sinä ja tuo toinen älypää ei näytä tajuavan että kukaan täällä ei väitä että kerosiini olisi ollut totaalisen loppu. Ainoastaan siitä on ollut kysymys että tämä yhtiö käyttää tätä keinoa yhtenä monista päästä keulimaan ohi jonoista ja optimoidessa painojaan. Ainut vain että liikaa käyttämällä tällä saa viranomaiset kimppuunsa, koska se aiheuttaa tuntuvaa haittaa ja ongelmia kaikille muille toimijoille.

        Kuten aiemmin todettua jonojen ohi pyrkimienen oli rynkyn tyyli jo 90-luvun alkupuolella Englannissa ja sen sikäläiset viranomaiset lopettivat sanktioilla ja uhkalla lupien perumisesta. Tästä oli juttua silloin ilmailualan julkaisuissa, ei iltapäivälehdissä! Nyt tätä harrastetaan muualla Euroopassa, kunnes taas viranomaiset pistävät sille stopin... onneksi!


    • snut

      Eikä mikään lentoyhtiö niin hullu,että haluaisi menettää edes yhden koneen.Sen jälkeen tuskin saisi uusia asiakkaita.
      Oletettavasti kysymys on vaan muitten vittuilusta.
      ps.Verratkaa muuten esim. kun piilolinssien hinnat laski neljästasataa kolmeenkymppiin netin ansiosta .Kyllä silloinkin yritettiin mustamaalata halvempia vaihtoehtoja vanhojen optikoiden puolelta.( jotka olivat meitä ryöstäneet vuosi toisensa perää)

    • RAIKKU

      SOSSUPUMMIEN JA TYÖTTÖMIEN LENTOYHTIÖ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1849
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      190
      1507
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      168
      1386
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      933
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe