Lentäjät syyttävät: Ryanair kerjää onnettomuuksia

meidei-meidei

Lentäjät syyttävät: Ryanair kerjää onnettomuuksia

19.09.2012 10:46 Irlannin ja Espanjan ilmailuviranomaiset tutkivat lentoyhtiö Ryanairin toimintaa, koska lentäjät ovat syyttäneet yhtiötä liian tyhjillä tankeilla lentämisestä, kertoo brittilehti Daily Mail.

Lentäjät väittävät, että irlantilaisyhtiö Ryanair yrittää säästää polttoainekuluissa liikaa pitämällä tankit mahdollisimman tyhjinä ja kevyinä, mikä on lentäjien mukaan ”onnettomuuksien kerjäämistä”, kirjoittaa Daily Mail.

Lehden mukaan myös Espanjan lentäjäliiton Seplan mielestä Ryanairin tapa annostella polttoainetta liikkuu "lain rajamailla".

Espanjan ja Irlannin viranomaiset päättivät tiistaina tutkia Ryanairin toiminnan. Tutkinnat liittyvät erityisesti Ryanairin lentoon viime sunnuntaina, jolloin yhtiön kone poikkesi reitiltään Pariisista Teneriffalle ja laskeutui Madridiin.

Vielä sunnuntaina Irlannin viranomaiset arvioivat irlantilaisen Independent-lehden mukaan, etteivät Ryanairin poikkeamiset reiteiltä antaneet aihetta huoleen.

Selvitettävänä on myös muita Ryanairin lentoja, joilla yhtiö on vaatinut nopeaa laskeutumismahdollisuutta kentille, koska polttoaine on ollut käymässä vähiin.

Huono sää johti
hätätilanteisiin

Jotkut Ryanairin hätätilanteet saivat alkunsa, kun yhtiön koneet eivät päässeet laskeutumaan aikataulun mukaisesti huonon sään vuoksi. Polttoaineen vähyyden vuoksi Ryanairin koneille piti myöntää lupa ohittaa muut laskeutumislupaa odottaneet koneet.

Irish Times -lehti kertoi jo elokuussa, että Irlannin lentäjäliitto Ialpa syytti Ryanairia siitä, että lentäjiä painostettiin jättämään pois ylimääräinen polttoaine, vaikka lisäpolttoaine olisi koettu tarpeelliseksi.

Ryanair on kiistänyt kaikki syytökset ja ilmoittanut lentävänsä turvallisesti riittävillä ja määräysten mukaisilla polttoainemäärillä.

Taloussanomat

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2012/09/19/lentajat-syyttavat-ryanair-kerjaa-onnettomuuksia/201238092/12

11

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TMP-CIA

      Hyvä että on valvova viranomainen. Saa simulentäjät nukkua yönsä rauhassa!

    • ryanair ulos!

      Ryanairin toiminta on syytä kieltää ennen kuin tyhjillä tankeilla lentäviä koneita alkaa ropista alas taivaalta. Se on hyvä, että Ryanair joutuu viimein vastuuseen lentoturvallisuuden vaarantamisesta ja ihmishenkien asettamisesta tarpeettomasti vaaraan taloudellisista syistä.

      Toivottavasti Ryanairin toimilupa peruutetaan ja johtohenkilöt tuomitaan vankeuteen turvallisuuden asettamisesta toissijaiseksi asiaksi.

    • a___p

      IIA julkisti raporttinsa:

      http://avherald.com/h?article=454af355/0000&opt=0

      IIA:n raportin mukaan FR2054 otti ylimääräistä polttoainetta 613 kg, FR5998 283kg ja FR5387 792kg - tuo siis raportin mukaan yli suosituksen joka sisältää marginaalin, siirtymän varakentille 30 min ylimääräisen lennon. Kovin tyhjiä nuo tankit eivät raportin mukaan olleet.

      avheraldin jutun lopussa oli mielenkiintoinen kommentti (tätä en ollut tiennyt aiemmin):

      While ICAO recommends to recognize a "minimum fuel" declaration in order to indicate to air traffic control that any unexpected delay might create an emergency situation on board, Europe has no legal foundation for such a minimum fuel declaration as the French BEA recently reported in one of their final reports, see Report: Cityjet RJ85 at Basel/Mulhouse on Jun 17th 2010, fuel emergency. Standard operating procedures therefore require, that crews declare emergency in order to prevent any further delays at the latest, when landing above final fuel reserve is no longer ensured. Minimum fuel declarations as well as emergency calls as result of being low on fuel thus happen regularly around the planet following weather related holdings and diversions.

      Jos vaatimusta noista ei ole, osaltaan nuo hälytykset kertovat itse asiassa hyvästä turvallisuuskulttuurista. Tai halusta pitää aikataulut.

      • gygiughjlglj

        Mistähän se mahtaa kertoa että Ryanairin koneiden pitää päästä ohi jonossa ja muiden ei? Siitä että Ryanairin koneissa oli vähiten reserviä odotuskuviossa. Mikään aikataulun pitäminen kaikin kyseenalaisin keinoin ei ole syy, vaan se että Ryanairin hinnoilla ei homma pyöri normistandardien mukaan.

        Selittelysi tyssää jo heti tähän tosiasiaan...


      • qwerty
        gygiughjlglj kirjoitti:

        Mistähän se mahtaa kertoa että Ryanairin koneiden pitää päästä ohi jonossa ja muiden ei? Siitä että Ryanairin koneissa oli vähiten reserviä odotuskuviossa. Mikään aikataulun pitäminen kaikin kyseenalaisin keinoin ei ole syy, vaan se että Ryanairin hinnoilla ei homma pyöri normistandardien mukaan.

        Selittelysi tyssää jo heti tähän tosiasiaan...

        Tuolla ei mielestäni ollut mitään selittelyä, vaan kaveri kertoi tosiasiat. Totta kai Ryanairia syytetään ja koitetaan heittää lokaa niskaan, koska se menestyy niin hyvin ja vie perinteisiltä lentoyhtiöiltä niiden loputkin asiakkaat. Olen keskustellut näistä kaverini kanssa, joka on Raikulla perämiehenä asemapaikkanaan Skavsta. Häntä aina naurattaa nämä loan heitot ja sanoo, että aivan sama mitä julkisuutta saa, kunhan saa. Lisäksi kertoo, ettei yksikään lentäjä ole niin hullu, että ottaisi tieten tahtoeen riskiä henkensä menettämisestä.


      • dafsfdsfdfdsf
        qwerty kirjoitti:

        Tuolla ei mielestäni ollut mitään selittelyä, vaan kaveri kertoi tosiasiat. Totta kai Ryanairia syytetään ja koitetaan heittää lokaa niskaan, koska se menestyy niin hyvin ja vie perinteisiltä lentoyhtiöiltä niiden loputkin asiakkaat. Olen keskustellut näistä kaverini kanssa, joka on Raikulla perämiehenä asemapaikkanaan Skavsta. Häntä aina naurattaa nämä loan heitot ja sanoo, että aivan sama mitä julkisuutta saa, kunhan saa. Lisäksi kertoo, ettei yksikään lentäjä ole niin hullu, että ottaisi tieten tahtoeen riskiä henkensä menettämisestä.

        Tosiasia on se että rynkyn koneilta loppuu kerosiini ja pitää keulia odotuskuviossa ohi muista, joilla ei ole menovesi niin kortilla. Se on tosiasia! Eikä se muuksi muutu vaikka asialle sinun oletettu perämieskaverisi naureskelisi kuinka paljon!

        Onneksi tätä säästökikkaa ei käytä muut... saattaisi käydä mielenkiintoiseksi, jos kaikki pelkillä huuruilla pyörii odotuskuviossa ja kilvan huutaa hätälaskutumislupaa...


      • a___p
        dafsfdsfdfdsf kirjoitti:

        Tosiasia on se että rynkyn koneilta loppuu kerosiini ja pitää keulia odotuskuviossa ohi muista, joilla ei ole menovesi niin kortilla. Se on tosiasia! Eikä se muuksi muutu vaikka asialle sinun oletettu perämieskaverisi naureskelisi kuinka paljon!

        Onneksi tätä säästökikkaa ei käytä muut... saattaisi käydä mielenkiintoiseksi, jos kaikki pelkillä huuruilla pyörii odotuskuviossa ja kilvan huutaa hätälaskutumislupaa...

        en tiedä luitko tuon jälkimmäisen englanninkielisen lainauksen, mutta suomennetaan pari pointtia vielä varmuuden vuoksi:

        Tuo laskeutumishälytys on siis vapaaehtoinen. Eli siis kaikkien tuota ohjetta ei ole pakko noudattaa. Noudattaminen kertoo hyvästä turvallisuuskulttuurista. Tuolla siis vältetään 'viimeisillä huuruilla' lentäminen / laskeutuminen, niinkuin tässä tapauksessa onnistuttiinkin välttämään. Lähimaastostamme myös löytyy myös eräs lentoyhtiö, joka hetki sitten sai huomautuksen hätäohjeiden noudattamatta jättämisestä.

        Avheraldin mukaan tämä on yleistä säästä johtuvissa laskeutumispaikkasiirroissa / odotuskuvioissa " Minimum fuel declarations as well as emergency calls as result of being low on fuel thus happen regularly around the planet following weather related holdings and diversions."

        Enemmän olisin huolissani Espanjan lennonjohdosta, jos he todellakin jättivät vastaamatta useisiin radiokutsuihin, niin kuin tuossa tutkinnassa todettiin.
        ja vielä:


      • qwerty
        dafsfdsfdfdsf kirjoitti:

        Tosiasia on se että rynkyn koneilta loppuu kerosiini ja pitää keulia odotuskuviossa ohi muista, joilla ei ole menovesi niin kortilla. Se on tosiasia! Eikä se muuksi muutu vaikka asialle sinun oletettu perämieskaverisi naureskelisi kuinka paljon!

        Onneksi tätä säästökikkaa ei käytä muut... saattaisi käydä mielenkiintoiseksi, jos kaikki pelkillä huuruilla pyörii odotuskuviossa ja kilvan huutaa hätälaskutumislupaa...

        Kun sinä sen kerosiinin loppumisen nyt noin tosiasiana tiedät, niin kerro mistä sen olet itse todennut. Nyt ei kelpaa vastaukseksi, että olen lehdestä lukenut. Itse luotan enemmän lentäjiin ja puolueettomiin raportteihin, kuin lehtien kirjoittamiin juttuihin. Eli annahan kuulua tuo "varma" tietosi.
        Äpäilen että olet lähinnä 7 päivää ja Iltalehden lukijoita.....


      • dfvdsdfsdfsdf
        qwerty kirjoitti:

        Kun sinä sen kerosiinin loppumisen nyt noin tosiasiana tiedät, niin kerro mistä sen olet itse todennut. Nyt ei kelpaa vastaukseksi, että olen lehdestä lukenut. Itse luotan enemmän lentäjiin ja puolueettomiin raportteihin, kuin lehtien kirjoittamiin juttuihin. Eli annahan kuulua tuo "varma" tietosi.
        Äpäilen että olet lähinnä 7 päivää ja Iltalehden lukijoita.....

        Sinä ja tuo toinen älypää ei näytä tajuavan että kukaan täällä ei väitä että kerosiini olisi ollut totaalisen loppu. Ainoastaan siitä on ollut kysymys että tämä yhtiö käyttää tätä keinoa yhtenä monista päästä keulimaan ohi jonoista ja optimoidessa painojaan. Ainut vain että liikaa käyttämällä tällä saa viranomaiset kimppuunsa, koska se aiheuttaa tuntuvaa haittaa ja ongelmia kaikille muille toimijoille.

        Kuten aiemmin todettua jonojen ohi pyrkimienen oli rynkyn tyyli jo 90-luvun alkupuolella Englannissa ja sen sikäläiset viranomaiset lopettivat sanktioilla ja uhkalla lupien perumisesta. Tästä oli juttua silloin ilmailualan julkaisuissa, ei iltapäivälehdissä! Nyt tätä harrastetaan muualla Euroopassa, kunnes taas viranomaiset pistävät sille stopin... onneksi!


    • snut

      Eikä mikään lentoyhtiö niin hullu,että haluaisi menettää edes yhden koneen.Sen jälkeen tuskin saisi uusia asiakkaita.
      Oletettavasti kysymys on vaan muitten vittuilusta.
      ps.Verratkaa muuten esim. kun piilolinssien hinnat laski neljästasataa kolmeenkymppiin netin ansiosta .Kyllä silloinkin yritettiin mustamaalata halvempia vaihtoehtoja vanhojen optikoiden puolelta.( jotka olivat meitä ryöstäneet vuosi toisensa perää)

    • RAIKKU

      SOSSUPUMMIEN JA TYÖTTÖMIEN LENTOYHTIÖ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      208
      17025
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      161
      12111
    3. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      175
      6575
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      40
      5919
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4822
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      9
      4647
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      18
      3904
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      97
      3606
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      80
      3546
    10. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3221
    Aihe