Syy Inkeriläisten luovutukseen

Kovia kokenut

Näyttää kaikenlaista tietoa ja syytöstä sinkoilevan sinne tänne, että Suomi muka ilkeyttään petti Inkeriläiset luovuttaessaan heidät. Ei pidä lietsoa perusteetonta vihaa ja katkeruutta. Olen itsekkin sitä mieltä, että se oli katasroofi Inkerin kansalle, jota kunnioitan suuresti. Minulla on monia hyviä inkeriläisystäviä. Syynä luovutukseen oli kuitenkin se suuri ja mahtava Neuvostoliito joka vaati sitä vahvemman oikeudella. Älkää vain sanoko, että olisi pitänyt jättää huomioimatta tuollaiset vaatimukset. Olimme juuri saaneet hopeaa miehentappomaaottelussa ja menettäneet Karjalan. Pakosta jouduimme taistelemaan vielä saksalaisia vastaan. Suomalaiset eivät uskaltaneet ennä riskeerata sodan pelossa. Valvontakomissio toimi Suomessa. Neuvostoliiton miehitysaikeet oli kaikkien nähtävissä. Itä-Euroopan maat oli näkyvänä esimerkkinä. Oli valtava Jumalan ihme, että Suomi säilyi itsenäisenä. Jos sota olisi syttynyt uudelleen niin ei Suomi enää olisi itsenäinen eikä inkeriläisillä olisi maata mihin tulla parempaan elämään. Miksi ette haukkuneet oloja itänaapurissa. On hyvä, että Suomi säilytti itsenäisyytensä niin on teiläkin maa mihin voitte tulla. Tänne voi tulla kaikki sukuun tulleet ei-inkeriläisetkin. Jos teitä ei olisi luovutettu niin olisikohan monikaan jäänyt henkiin jos Neuvostoliitto olisi tarpeeksi ärsyyntynyt ja hyökännyt. Tunnen monta hyvin tyytyväistäkin inkeriläistä. Joidenkin teidän mielestä Suomi tuntuu olevan pahin maa maailmassa. Jos minä olisin tullut vahingossa hyvästä maasta pahaan maahan niin palaisin kiireesti takaisin.

3

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Upo

Ne jotka olivat halunneet jäädä Länteen, jäivät Suomeen ja siirtyivät Ruotsiin. Esimerkiksi minun isoäitini kuten siirrettävien enemmistö oli iloisia kun tuli tieto siitä, että heidät palauttavat kotiseuduille, omiin taloihin. (Hänen siskonsa lähti Ruotsin puolelle, eivätkä he enää tavanneet koskaan). Toinen asia on se, että NL kuin oli tapana, petti näitä ihmisiä. Ja lähetti siirtoleirille Siperiaan ja muualle.

• Finne

Noin se asia on kuten kirjoitat arvoisa kovia kokenut. Inkerin kansa kärsi silloin vääryyden vaikka itse eivät tienneet ja suomalaisilla ei ollut valinnanvaraa. Onneksi sitä hieman hyvittää tämä paluumuutto-oikeus.

• Finne

Täsmennän ettei mielestäni inkeriläisille tehtyä vääryyttä pidä hyvittää sillä, että ottaa tänne kaikki inkeriläistä teeskentelevät venäläisetkin. Jostain syystä osa inkeriläisiä tuntuu ajavan heillekin muutto-oikeutta Suomeen. Miksi sitä en ymmärrä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1974
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      77
      1334
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      863
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73