marino7000 moottorinvaihto.

Veneeni on 7 metrinen kotimainen liukuvarunkoinen vene varustettuna volvon 146heppasella pentalla. Se kyllä liukuu kivasti vaimon kanssa kahdestaan ajaessa, ongelmia tulee kun on tankit täynnä ja pidemmän reissun vaatima kuorma kyydissä. Kohtuu rahaan on kohtuu käyttötunneilla omc 5,7 260hv moottori saatavillani. Mitenkä tuo onnistuu yhdistää pentan sp280 vetarin kanssa? Käsittääkseni välitys passais kun moottorit toimivat suht samalla kierrosalueella.. potkurin valintakin sitten tuottaa päänvaivaa. Vastatkaa tietävät ja taitavat. Ja niin tuli mieleeni että olisko penta v6 205hv parempi tuohon veneeseen kun sellaistakin tarjottiin vaihdossa.. minä luonnollisesti ostajan ominaisuudessa välin maksajana.

11

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnosta vanha
    • heinixa

      Kumpikin käy, konehuone voi köydä Marinossa ahtaaksi V8;lla. Alkuperäinen 146 hp;tä on tosiaan liian pieni, eikä siksikään kovin taloudellinen.

    • R K-S

      Se 146 hv moottorin kanssa käytettiin 2,15:1 välityksellä olevaa perää. V-8 kanssa taas muistaakseni 1,61.1. Se ero on suuri. Et löydä sopivaa potkuria tuolle yhdistelmälle. V-8 menee Marinon konehuoneeseen, mutta on hieman ahdas. Susittelen jotain muuta vaihtoehtoa.

      • Siis mitä ? ?

        Jos moottorin sylinteriluku muuttuu niin miten se vaikuttaa potkurin saatavuuteen. ?

        Bensakoneet kiertää suunnilleen samoilla kierroksilla normaaliajossa, eri juttu on sitten, jos kone on joku 400 hv, ja nopeutta haluttas lähemmäs 60 kn, silloin pitäs jo saada potkuri pyörimään nopeammin.

        Dieselille tuo suuri alennus tuottaa enemmän ongelmia kun potkurin nousua pitäisi suurentaa.


      • Siis mitä ? ? kirjoitti:

        Jos moottorin sylinteriluku muuttuu niin miten se vaikuttaa potkurin saatavuuteen. ?

        Bensakoneet kiertää suunnilleen samoilla kierroksilla normaaliajossa, eri juttu on sitten, jos kone on joku 400 hv, ja nopeutta haluttas lähemmäs 60 kn, silloin pitäs jo saada potkuri pyörimään nopeammin.

        Dieselille tuo suuri alennus tuottaa enemmän ongelmia kun potkurin nousua pitäisi suurentaa.

        Bensakoneet eivättodellakaan kierrä samoilla kierrosluvuilla, ainakaan täydellä teholla, ja sellaisen moottorin asentaminen joka hajoaa täydellä kaasulla ylikierrosten johdosta ei ole suositeltavaa.

        Alkuperäisen kysyjän nykyisen moottorin kierrosluvun tulee täydellä kaasulla olla 4800-5500 rpm, kun tas 5,7 litraisen GM-lohkoisen vastaava on enistään 4400. Samalla nouseva vääntömomentti kasvattaa nousun tarvetta veneessä jossa käytännön syistä ei pysty lisämään lapamäärää/potkurin halkaisijaa.

        280-vetolaite on varsin kestävä, kuten Aquamatic:it muutenkin, ja on uutena kestänyt aloittajan esittämän tehon, tosin se on vetolaitetta sunniteltaessa ollut varsin lähellä sen kestävyyttä jo uutena. Yhdistelmä väärällä välityksellä oleva vanha, ja näin ollen muutenkin elinkaarensa päässä oleva vetolaite, ja väärä välityssuhde tekevät projektista mielettömän ja taloudellisesti kannattamattoman.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Bensakoneet eivättodellakaan kierrä samoilla kierrosluvuilla, ainakaan täydellä teholla, ja sellaisen moottorin asentaminen joka hajoaa täydellä kaasulla ylikierrosten johdosta ei ole suositeltavaa.

        Alkuperäisen kysyjän nykyisen moottorin kierrosluvun tulee täydellä kaasulla olla 4800-5500 rpm, kun tas 5,7 litraisen GM-lohkoisen vastaava on enistään 4400. Samalla nouseva vääntömomentti kasvattaa nousun tarvetta veneessä jossa käytännön syistä ei pysty lisämään lapamäärää/potkurin halkaisijaa.

        280-vetolaite on varsin kestävä, kuten Aquamatic:it muutenkin, ja on uutena kestänyt aloittajan esittämän tehon, tosin se on vetolaitetta sunniteltaessa ollut varsin lähellä sen kestävyyttä jo uutena. Yhdistelmä väärällä välityksellä oleva vanha, ja näin ollen muutenkin elinkaarensa päässä oleva vetolaite, ja väärä välityssuhde tekevät projektista mielettömän ja taloudellisesti kannattamattoman.

        Kyllä nuo koneet kiertää likimain samoilla alueilla, maksimitehon kierrokset on vain kohta, jossa momentin ja kierrosluvun tulo on suurin, käyttökelpoinen kierrosalue on eri juttu.
        Jos et hae suurempia nopeuksia kuin ennen, niin potkurin vaihtokaan ei ole välttämätön, kannattavuus on sitten asia jonka voit itse päätellä hinta-/kuluutusarvioinneista.


    • Entäs diisseli

      Eikös tuon 2,15:1 perän kanssa toimisi joku uudempi diesel, kun ne tuntuu järjestään kiertävän jotain 4000rpm

    • Välityksiä

      Taitaapi olla niin, että se välitys pitäis olla tosiaan jotain 1,65 jos on joku iso v8 tai diesel

      Vaikka tuo kasi varmaan suunnilleen samoilla kierroksilla pyöriikin kuin se V6 bensakone niin taitaa suuremman tehon hyödyt valua hukkaan kun ei riittävää potkuria saa, ei pysty ajaa täydellä kaasulla kun menee ylikierroksille.

      Onko jossain muuten taulukkoa Volvon potkureiden nousuista, niillä kun on ne oudot merkinnät A5, A6 tms.

      • Eipä niin.

        Mikä suurempi teho ?

        Ei se sylinteriluvusta riipu, v8.kin voi hyvin olla alle 200 heppanen


      • En ymmärrä !

        " Vaikka tuo kasi varmaan suunnilleen samoilla kierroksilla pyöriikin kuin se V6 bensakone niin taitaa suuremman tehon hyödyt valua hukkaan kun ei riittävää potkuria saa, ei pysty ajaa täydellä kaasulla kun menee ylikierroksille."

        Mitä tuo meinaa ?

        Moottorin tehoa voi säätää kahvalla, kuten kierroksiakin.
        Jos taidot ei riitä, kierrosrajoitin ja tehon kuristus onnistuu sangen helposti.

        Alitehoisen voimalaitteen kyllä käsitän, mutta jotain käsittämätöntä on ajattelutavassa jos haittaksi katsotaan että moottorin täyttä tehoa ei voi hyödyntää, näinhän on käytännössä kaikissa moottoreissa, jotka kiertävät rajoittimelle asti.
        Jos normaalikäyttöön riittää pienempikin teho, niin ei kai siitä ylimääräisestä haittaa ole , tai että se menisi käyttämättömänä jonnekkin hukkaan.
        Maksimitehon käyttämättömyyshän yleensä korvautuu hyötynä kestoiässä.


    • Suurempi teho

      Tolla aloittajalla näyttää olevan 146hp kone ja tarjolla oli 260hp V8, onhan tuossa ihan hiukan enemmän tehoa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. Mikä elokuva kuvaa ikävöityä henkilöä ja sinua?

      Otsikossa aloitus.
      Ikävä
      50
      644
    Aihe