Ohjaus napsuu

Yaristin

-07 bensa-yariksen ohjaus on ruvennut napsahtelemaan. Onko muilla ollut samaa vikaa ja minkälainen remontti on edessä? Napse kuuluu kojelaudan sisältä kun kääntää rattia.

Yarikseni kävi aikoinaan kampanjakorjauksessa, jossa jotain ohjausakselia ronkittiin. Ennen kampanjakorjausta ohjauspyörän nostaminen tai laskeminen toimi keveästi, kampanjakorjauksen jälkeen ratti putoaa ala-asentoonsa heti kun lukitusvivun löysää. Onko muissa yariksissa sama tilanne, vai epäonnistuiko kampanjakorjaus?

2

1740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Corollaguru

Hankin käytetyn -07 Corollan ja siinä oli naksuva ohjaus paikallaan autoa veivatessa. Lueskelin pitkät litanniat aiheesta netistä ja laitan nyt tuleville sukupolville ohjeen kuinka tuon saa korjattua.

Hiukan historiaa ongelmasta. Toyota vaihtoi ohjauksen väliakseleita uusiin kunnes jossain vaiheessa huomasivat, että vika uusiutuu tästä huolimatta. Vian syy on kuivuvat vaseliinit väliakselin uraliitoksessa. Nykyinen korjaus tapa on vaseliinien vaihto purkamalla väliakseli: http://www.toyotanation.com/forum/156-3rd-generation-2005-2012/316739-steering-intermediate-shaft-tsb-4.html

Itse korjasin vian purkamatta ohjausakselia. Ainoastaan poistin yhden suoja muovin polkimien yläpuolelta. Sen jälkeen puhdistin kaikki vaseliinit uraliitoksen yläpuolelta ja ruiskin valkovaseliinia koko väliakselin täyteen. Välillä käyden ajamassa ja sitten sama homma. Siihen loppui ohjauksen naksuminen, joka esiintyi paikallallaan esim. parkkiruutuun ajettessa.

Ongelman syy on se että ohjausakselin välikappaleen uraliitoksessa on pieni pelivara, jonka vaseliinin on tarkoitus poistaa. Kun alkuperäiset vaseliinit kuivuvat alkaa tuntua ikään kuin ohjauksessa olisi "klappia". Luulenpa että korjaus kestää 50-100tkm sen jälkeen on syytä uusia taas vaseliinit liitokseen.

Toivottavasti tästä on apua, sillä ongelma tuntuu koskevan about kaikkia Toyotan 2000-luvun malleja. Minulle huollossa vastasivat että tuo on "ihan normaalia".

No terveisiä sinne merkkihuollon pojille ja tässä teille siihen "normaaliin ohjaukseen" korjausohje :)

http://www.toyotanation.com/forum/156-3rd-generation-2005-2012/316739-steering-intermediate-shaft-tsb.html

• Anon. autoilija

"Normaalista" ohjauksen välyksestä ja kolinasta on nyt olemassa takaisinkutsu:

Toyotalla on nyt ongelmia Prius-, Avensis- ja Corolla mallien kanssa.
        Toyota tekee kaksi kampanjakutsua, jotka julkistetaan tänään keskiviikkona.
        Toyota on havainnut, että tietyissä sen valmistamissa autoissa ohjauksen väliakselin, joka välittää ohjauspyörän liikkeitä ohjausvaihteelle, uraliitos voi ajan myötä löystyä.

Tarkastuskutsu koskee seuraavia Avensis-malleja 21.8.2002 – 14.8.2008, Corolla-malleja valmistusvälillä 6.7.2001 – 31.3.2004
        ja Prius malleja valmistusvälillä 4.6.2003 – 27.3.2009.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288516350487.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      129
      1165
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1064
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1061
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      939
    10. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      109
      904
    Aihe