normaalista asumisesta johtuvaa kulumista

appiukkoja

saako vuokralainen kiinnittää tauluja seinälle? entäs,jos lastenrattaista tai sohvasta jää jälkeä lattiaan? tai jos muutossa hylly kaatuu ja oveen tulee klommo?
eli jos haitat ei ole tahallisesti aiheutettuja,niin saako jäljet korjata itse?
en ainakaan osaisi kuvitella asuvani vuokralla asunnossa,jossa ei seinille saa ripustaa mtn. tai jos sattuu vahinko,niin haluaisin kyllä korjata esim oven itse,koska huoltoliike ottaa huomattavasti isomman hinnan.

6

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasddrt

Pääsääntöhän on että tavalliset elämisen jäljet sallitaan. Se mikä sitten on tavallista huoneiston kulumista, on eria asia. Viimekädessähän näistä riidellään tuomioistuimessa. Taulujen ripustaminen, sinappitahrat seinissä ja naarmut jääkaapissa lienevät ihan tavallisia elämänjälkiä

• appiukko1

sinappitahrat kyllä kuuluu siivota pois. entäs,jos sohvasta jää painaumat/ väriläiskät lattiaan. täytyykö uusia matot?

• kengänkuluttaja

Riippuu varmaan paljon siitä, oletko asunut asunnossa sohvinesi 3 vai kymmenen vuotta.
      Itse rokotan nopeassa tahdissa syntyneistä ns luonnollisista kulumista.
      Saman neuvon ovat antaneet kiinteistöalan juristit.

MIkä äkillisempää kuluminen on, sitä luonnottomampaa se on luonnollisena kulumisena.

• ahneella on pas.lopp

Onneksi et ole minun vuokranantajani! Jos materiaali on huonoa, luonnollinen kuluma kuluu todella nopeasti. Onko sijoituskämppäsi halvalla ostettu ja juostenkustu-tehty? Olen asunut elämäni aikana monessa vuokra-asunnossa ja huomannut kyllä mikä asunto on halvalla tehty. Esimerkkinä mainitsen, kuivauskaapin tausta halkeili ja maalit irti, ihan uudessa asunnossa alle vuodessa. Mikrouunin tausta kärsinyt kun on käytetty, maalit lähteneet samassa asunnossa. Jos pyyhki seiniä laimealla pesuaineella, lähti maalitkin. Ja paljon muuta. Tuo asunto oli kyllä oikein "yliveto". Ei missään muualla ole tuollaista tapahtunut. Tässä nykyisessäkin olen asunut melkein vuoden (oli ihan uusi). Kuivauskaapit ovat vielä kuin uudet, eikä mikron tausta ole mitenkään kärsinyt.

• bgvn

Tavalliset kulumisen jäljet on hyväksyttävä.

Muutossa tapahtuneet vauriot eivät ole tavallisia kulumisjälkiä (siksi monesti suositellaan muuttovakuutusta tai ammattimiesten palkkaamista (koska heillä on työn puolesta vakuutus).

Tahallisuus tai tahattomuus ei vaikuta siihen saako itse korjata jotain vai ei. Periaate on se, että jos vaurio on pieni ja todella helppo korjata, sen saa tehdä. Esimerkiksi naulan jäljet seinillä.

Jos vaurioita tulee kiinteisiin asunnon osiin, niin siitä pitää vähintään ilmoittaa ja kysyä ihan rehellisesti käykö, jos itse korjaa. (yleensä käy). Itse pitäisin ovi- ja ikkunvaurioita sellaisina, joista on ilmoitettava.

En ymmärrä miten sohva tekisi jälkiä lattiaan. Sohvan jalkojen alle laitetaan aina huopatarrat estämään vaurioita. Enkä sitä miten lastenrattaista jäisi jälkiä lattialle: niiden paikkahan ei ole asunnossa sisällä (ellei sitten parvekkeella tai eteisessä).

• Juuperi

Mustista kumipyöristä jää jäljet esimerkiksi muovimattoon, vaikka rattaat/polkupyörä yms vain seisoisi paikallaan. Niitä jälkiä ei siitä saa millään pois. Ei ne tietysti hetkessä synny, mutta renkaat kannattaa suojata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8139
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2171
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2072
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1698
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1637
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      1116
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe