saako vuokralainen kiinnittää tauluja seinälle? entäs,jos lastenrattaista tai sohvasta jää jälkeä lattiaan? tai jos muutossa hylly kaatuu ja oveen tulee klommo?
eli jos haitat ei ole tahallisesti aiheutettuja,niin saako jäljet korjata itse?
en ainakaan osaisi kuvitella asuvani vuokralla asunnossa,jossa ei seinille saa ripustaa mtn. tai jos sattuu vahinko,niin haluaisin kyllä korjata esim oven itse,koska huoltoliike ottaa huomattavasti isomman hinnan.
normaalista asumisesta johtuvaa kulumista
6
551
Vastaukset
- asdasddrt
Pääsääntöhän on että tavalliset elämisen jäljet sallitaan. Se mikä sitten on tavallista huoneiston kulumista, on eria asia. Viimekädessähän näistä riidellään tuomioistuimessa. Taulujen ripustaminen, sinappitahrat seinissä ja naarmut jääkaapissa lienevät ihan tavallisia elämänjälkiä
- appiukko1
sinappitahrat kyllä kuuluu siivota pois. entäs,jos sohvasta jää painaumat/ väriläiskät lattiaan. täytyykö uusia matot?
- kengänkuluttaja
Riippuu varmaan paljon siitä, oletko asunut asunnossa sohvinesi 3 vai kymmenen vuotta.
Itse rokotan nopeassa tahdissa syntyneistä ns luonnollisista kulumista.
Saman neuvon ovat antaneet kiinteistöalan juristit.
MIkä äkillisempää kuluminen on, sitä luonnottomampaa se on luonnollisena kulumisena.- ahneella on pas.lopp
Onneksi et ole minun vuokranantajani! Jos materiaali on huonoa, luonnollinen kuluma kuluu todella nopeasti. Onko sijoituskämppäsi halvalla ostettu ja juostenkustu-tehty? Olen asunut elämäni aikana monessa vuokra-asunnossa ja huomannut kyllä mikä asunto on halvalla tehty. Esimerkkinä mainitsen, kuivauskaapin tausta halkeili ja maalit irti, ihan uudessa asunnossa alle vuodessa. Mikrouunin tausta kärsinyt kun on käytetty, maalit lähteneet samassa asunnossa. Jos pyyhki seiniä laimealla pesuaineella, lähti maalitkin. Ja paljon muuta. Tuo asunto oli kyllä oikein "yliveto". Ei missään muualla ole tuollaista tapahtunut. Tässä nykyisessäkin olen asunut melkein vuoden (oli ihan uusi). Kuivauskaapit ovat vielä kuin uudet, eikä mikron tausta ole mitenkään kärsinyt.
- bgvn
Tavalliset kulumisen jäljet on hyväksyttävä.
Muutossa tapahtuneet vauriot eivät ole tavallisia kulumisjälkiä (siksi monesti suositellaan muuttovakuutusta tai ammattimiesten palkkaamista (koska heillä on työn puolesta vakuutus).
Tahallisuus tai tahattomuus ei vaikuta siihen saako itse korjata jotain vai ei. Periaate on se, että jos vaurio on pieni ja todella helppo korjata, sen saa tehdä. Esimerkiksi naulan jäljet seinillä.
Jos vaurioita tulee kiinteisiin asunnon osiin, niin siitä pitää vähintään ilmoittaa ja kysyä ihan rehellisesti käykö, jos itse korjaa. (yleensä käy). Itse pitäisin ovi- ja ikkunvaurioita sellaisina, joista on ilmoitettava.
En ymmärrä miten sohva tekisi jälkiä lattiaan. Sohvan jalkojen alle laitetaan aina huopatarrat estämään vaurioita. Enkä sitä miten lastenrattaista jäisi jälkiä lattialle: niiden paikkahan ei ole asunnossa sisällä (ellei sitten parvekkeella tai eteisessä).- Juuperi
Mustista kumipyöristä jää jäljet esimerkiksi muovimattoon, vaikka rattaat/polkupyörä yms vain seisoisi paikallaan. Niitä jälkiä ei siitä saa millään pois. Ei ne tietysti hetkessä synny, mutta renkaat kannattaa suojata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1981552Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231288- 521052
- 72975
- 58883
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52883- 105865
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53850- 43838
- 82820