Usa liikennesäännöt???

Tiedoista kiitolline

Ollaan lähdössä Floridaan, vuokraamme auton lentokentältä suoraan.
Mitenkäs ajaminen Usassa?
Ja lähinnä liikennesäännöistä, onko jotain erilaista mitä Suomessa, mikä tulisi tietää? Tai liikennemerkeistä?
Jostain esim. kuulin, kun punainen valo palaa, oikealle menevät saavat silti mennä...?
Sekä minä että mieheni olemme kokeneita ajajia, Suomessa.
Mutta ei ulkomailla.

77

6175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilu USA:ssa

      Oikealle kääntyminen punaisilla on sallittu jos ei sitä erikseen ole kielletty.
      On olemassa risteyksiä jossa kaikilla on stop-merkki. Tällöin kaikki pysähtyvät ja jatkavat matkaa siinä järjestyksessä kuin ovat risteykseen tulleet. Tämä muuten myös toimii.
      Vilkasliikenteisellä tiellä, kauppojen kohdalla voi olla keskellä tietä ylimääräinen kaista johon ryhmittäydytään kääntyäkseen vasemmalle. Samaa kaistaa käyttävät myös vastaantulevat.

      Suomalainen jääräpäisyys ja epäkohteliaisuus kannattaa unohtaa kokonaan USA liikenteessä.

      • 19

        Jos joku seisoo jalkakaytavalla suojatien lahellakin sennakoisena etta voi vaikka ensi viikolla ylittaa kadun niin autot pysahtyvat AINA. Kadun ylittajat eivat usein edes katso sivuilleen niin tahan saantoon luotetaan.
        Jos auto on tulossa vaikka kaupan parkista vilkkaalle tielle sille annetaan mahdollisuus paasta liikenteeseen mukaan. Kiitokseksi aina kadenheilautus.
        Nama saannot koskevat myos sinua vaikka olisitkin vuokrannut makean avo-auton kovalla rahalla. Ketaan ei kiinnosta.


      • eerus

        USA:ssa siis lähes samat säännöt kuin täällä v---n somaliassa.värikkäistä valoista ei tartte välitää,eikä jalankulkijoista,

        ajaa yli vaan jos ei kukaan näe!

        näin tekee VIROLAISET täällä...


      • 19 kirjoitti:

        Jos joku seisoo jalkakaytavalla suojatien lahellakin sennakoisena etta voi vaikka ensi viikolla ylittaa kadun niin autot pysahtyvat AINA. Kadun ylittajat eivat usein edes katso sivuilleen niin tahan saantoon luotetaan.
        Jos auto on tulossa vaikka kaupan parkista vilkkaalle tielle sille annetaan mahdollisuus paasta liikenteeseen mukaan. Kiitokseksi aina kadenheilautus.
        Nama saannot koskevat myos sinua vaikka olisitkin vuokrannut makean avo-auton kovalla rahalla. Ketaan ei kiinnosta.

        Kannattaa muistaa tämä myös Euroopassa. Lähes kaikissa Euroopan maissa jalankulkija menee AINA suojatien yli ensin, paitsi Suomessa ja Puolassa. Yleensä kaikkialla on tapana heilauttaa kättä tai kiittää ohituksen helpottamisesta nelivalovilkulla, Suomessa valitettavasti harvemmin.


      • viuuuuu
        kakskytyks kirjoitti:

        Kannattaa muistaa tämä myös Euroopassa. Lähes kaikissa Euroopan maissa jalankulkija menee AINA suojatien yli ensin, paitsi Suomessa ja Puolassa. Yleensä kaikkialla on tapana heilauttaa kättä tai kiittää ohituksen helpottamisesta nelivalovilkulla, Suomessa valitettavasti harvemmin.

        Ei pidä paikkaansa, paitsi teoriassa! Espanjassa nimittäin olin ylittämässä suojatietä, jossa ei liikennevaloja, niin mitä teke autoilija? Laittaa enemmän kaasua hanaan! Peräännyin aika ripeästi, muuten olisin jäänyt alle.


      • Oikealle kääntyminen punaisilla on sallittua kahta kaupunkia lukuunottamatta.
        Ne ovat New York ja New Orleans, näissä oikeall voi kääntyä vain jos se erikseen on liikennemerkillä sallittu. Muualla siis päin vastoin.


      • No huh huh
        kakskytyks kirjoitti:

        Kannattaa muistaa tämä myös Euroopassa. Lähes kaikissa Euroopan maissa jalankulkija menee AINA suojatien yli ensin, paitsi Suomessa ja Puolassa. Yleensä kaikkialla on tapana heilauttaa kättä tai kiittää ohituksen helpottamisesta nelivalovilkulla, Suomessa valitettavasti harvemmin.

        Kyllähän Suomessakin tieliikennelain mukaan autoilijan tulee pysähtyä ja päästää jalankulkija suojatien yli, jos jalankulkija näyttää siltä, että hän aikoisi ylittää suojatien. Tämä vaan tuntuu olevan täysin käsittämätöntä useimmille suomalaisautoilijoille. Ja taitaa olla tuntematon juttu tälle Kakskytyhdellekin!


    • 4

      Punaisella saa menna oikealle ellei sanota "No Turn on Red", jalankulkijalla on kuitenkin etu-oikeus eika paalle saa ajaa vaikka laki antoikin luvan kaantya.

      • Tukholmasta

        Käy ensin vaikka harjoittelemassa autolla ajoa täällä Tukholmassa !


    • School bus

      Teoriassa jokaisessa osavaltiossa on omat liikennesääntönsä. Liittovaltio ei niitä säätele. Asiaa helpottaa kuitenkin se että useimmissa osavaltioissa tieliikennelait ovat käytännössä toistensa kopioita.

      Tärkeitä suomalaisille yllättäviä asioita ovat ainakin keltaisten koulubussien kohtelu liikenteessä. Jos bussi pysähtyy tien laitaan ja laittaa stop merkin ja punaiset vilkkuvalot päälle, liikenne pysähtyy MOLEMMISTA SUUNNISTA. On useita piirikuntia joissa tämän säännön rikkomisesta ei pääse pelkällä sakkorangaistuksella vaan joutuu oikeuteen.

      Toinen asia joka tuntuu yllättävän suomalaisia usein on hälytysajoneuvoihin suhtautuminen. Jos mikä tahansa hälytysajoneuvo lähestyy edestä taikka takaa vilkuy päällä, tulee kaiken liikenteen taaskin MOLEMMISTA SUUNNISTA hidastaa nopeasti, siirtyä pientareelle ja pysähtyä kunnes hälytysajoneuvosta näkyy vain perävalot.

      Kaikkien osavaltioiden liikennesääntöoppikirjat on ladattavissa netistä ja suosittelen lämpimästi niihin tutustumista. Jos olisit kertonut missä osavaltioissa aiotte ajella olisin lattanut linkit tänne.

      Punaista vastaan oikealle kääntymisestä tietäminen on pikkujuttu, mutta jos ajat koululaisen yli ohittaessasi pysähtynyttä koulubussia saattaa linnan ovi kalahtaa takanasi kymmeneksi vuodeksi.

      • School bus

      • US gal
        School bus kirjoitti:

        Anteeksi luin aloittajan viestin huonosti. Sanoihan hän että Floridaan ovat menossa. Floridan Drivers Manual löytyy täältäÖ
        http://www.lowestpricetrafficschool.com/handbooks/driver/en

        Pyytakaa vuokraamosta kartta ja tarkat ohjeet miten ajaa paatielle ja miten silta paastaan osoitteeseen. Jos niilla on kamala kiire niin mieluiten odottaisin kunnes joku on vapaa opastamaan.Miami on aika yksioikoinen juttu eika matka ole kamalan pitka mutta lennon jalkeen ei ole kiva eksya seikkailemaan hamaraperaisille seuduille.


      • vuokratkaa gps
        US gal kirjoitti:

        Pyytakaa vuokraamosta kartta ja tarkat ohjeet miten ajaa paatielle ja miten silta paastaan osoitteeseen. Jos niilla on kamala kiire niin mieluiten odottaisin kunnes joku on vapaa opastamaan.Miami on aika yksioikoinen juttu eika matka ole kamalan pitka mutta lennon jalkeen ei ole kiva eksya seikkailemaan hamaraperaisille seuduille.

        Suosittelen mieluummin vuokraamaan gps-navigaattorin. Se on helpoin varsinkin jos on muutenkin uutena liikenteessä. Olen joskus sompaillut kartan kanssa USA:ssa, eikä enää ikinä samaa sekoilua. Navigaattori on aivan ehdoton.


      • 9
        vuokratkaa gps kirjoitti:

        Suosittelen mieluummin vuokraamaan gps-navigaattorin. Se on helpoin varsinkin jos on muutenkin uutena liikenteessä. Olen joskus sompaillut kartan kanssa USA:ssa, eikä enää ikinä samaa sekoilua. Navigaattori on aivan ehdoton.

        Kyllä sitä pärjää ihan perinteisenkin kartan kanssa. Navigaattorin vuokraus voi tulla kalliiksi, jos joka vuokrapäivältä tulee $10-$20 lisää. Jos välttämättä haluaa navigaattorin, se kannattaa ostaa saapumisen jälkeisenä päivänä kaupasta. Tietysti kannattaa jo kotona katsoa googlen kartasta miten vuokraamosta ajetaan hotellille ja tulostaa kartta siitä.

        Paperikartan kanssa ajaessa on ainakin se hyvä puoli, että on paremmin selvillä missä mennään ja oppii myös paremmin paikat. Kun taas navigaattorin kanssa seuraa vain sokeasti ohjeita on ihan pihalla kaikesta.


      • 20
        9 kirjoitti:

        Kyllä sitä pärjää ihan perinteisenkin kartan kanssa. Navigaattorin vuokraus voi tulla kalliiksi, jos joka vuokrapäivältä tulee $10-$20 lisää. Jos välttämättä haluaa navigaattorin, se kannattaa ostaa saapumisen jälkeisenä päivänä kaupasta. Tietysti kannattaa jo kotona katsoa googlen kartasta miten vuokraamosta ajetaan hotellille ja tulostaa kartta siitä.

        Paperikartan kanssa ajaessa on ainakin se hyvä puoli, että on paremmin selvillä missä mennään ja oppii myös paremmin paikat. Kun taas navigaattorin kanssa seuraa vain sokeasti ohjeita on ihan pihalla kaikesta.

        9, hyvia neuvoja. Navigaattorit eivat ole aina ajan tasolla esim. tietoitten suhteen, kartta ja opastus on parempi vaihtoehto. Ja onhan niihin vaaraakin tietoa paassyt.


      • vuokratkaa gps!!
        20 kirjoitti:

        9, hyvia neuvoja. Navigaattorit eivat ole aina ajan tasolla esim. tietoitten suhteen, kartta ja opastus on parempi vaihtoehto. Ja onhan niihin vaaraakin tietoa paassyt.

        Ja painetut kartatko on aina ajan tasalla ja niissä on merkittynä tietyöt? Hei, haloo... missä maailmassa oikein elätte? Ai niin... meinaatte, että autovuokraamon Pueblo osaa/haluaa varoittaa etukäteen 25 km päässä olevista katutöistä. Unelmoikaa vaan...

        Monet painetut kartat ovat tarkkuudeltaan joko sellaisia, että kun tarvitsee laajaa näkemystä, niin ne ovat liian tarkkoja tai kun tarvitsee tarkkaa näkemystä (pikkuteitä, ym.) niin niistä ei ole mitään apua kun on liian suuri mittakaava. Navigaattorista voi sen sijaan zoomailla karttaa sopivalla tarkkuudella. Vähänkin parempi navigaattori näyttää myös "katutasosta katsottuna" mistä rampista pitää mosarilla kääntyä. Vilkkaammilla mosareilla on ramppeja rampin vieressä ja monessa tasossa, jolloin ajaminen ilman navigaattoria on hullun puuhaa.

        Lisäksi kartan kanssa menee suurin osa ajonautinnosta piloille, kun yksi joutuu koko ajan tihraamaan silmä kovana karttaa... missä ollaan, olikohan tuo nyt se-ja-se, mikähän numero siinä liittymässä on missä pitää poistua mosarilta, jne. Liittymän numerotkin on toisinaan ilmoitettu vain siinä kohtaa missä liittymä jo alkaa, jolloin on liian myöhäistä. Navigaattori ilmoittaa siitä jo hyvissä ajoin etukäteen.

        Samoin jos tai tarkemmin sanoen KUN ajaa ohi, niin heti pitää alkaa pohtimaan kartan kanssa uutta reittiä. Se on aivan hirveää puuhaa. Navigaattori etsii saman tien uuden reitin ja sen kun seuraa vaan ohjeita. Ihan turha pelätä navigaattorin vanhoja karttoja, kun ne ovat kuitenkin todennäköisesti uudempia kuin se painettu lätyskä ja uusi navigaattorin tarjoama reitti selviää sekunneissa, kun taas kartturille aiheutuu hirveät paineet pohtia nopein korvaava reitti.

        Lisäksi useimmissa navigaattoreissa on tarjolla erilaisten palvelupisteiden etsintä. Esimerkiksi jos etsii huoltoasemaa tai ravintolaa, niin hakee navilla. Kartalla on harvoin merkitty mitään ja sitten ei auta muu kuin ajella pitkin ja poikin ja toivoa törmäävänsä johonkin. Totuus on se, että navi on nykypäivää ja painettujen karttojen kanssa vieraassa maassa ajavat ovat masokisteja.

        Aloittajalle: älä missään nimessä kuuntele näitä Esson kartat ja Valittujen palojen karttakirja vuodelta 1999 on parhaat -fiilistelijöitä. Jos navi kustantaakin 20-30 taalaa päivä, niin se on pieni raha säästyneestä vaivasta. Ja kuten tuossa sanottiin, navigaattorin voi vaikka ostaa jolloin se tulee halvemmaksi kuin vuokraaminen. Joka tapauksessa olette tunkemassa tuhansia euroja ikimuistoiseen reissuun; sitä ei kannata alkaa pilaamaan muutaman kympin säästöjen hakemisella.


      • 17
        vuokratkaa gps!! kirjoitti:

        Ja painetut kartatko on aina ajan tasalla ja niissä on merkittynä tietyöt? Hei, haloo... missä maailmassa oikein elätte? Ai niin... meinaatte, että autovuokraamon Pueblo osaa/haluaa varoittaa etukäteen 25 km päässä olevista katutöistä. Unelmoikaa vaan...

        Monet painetut kartat ovat tarkkuudeltaan joko sellaisia, että kun tarvitsee laajaa näkemystä, niin ne ovat liian tarkkoja tai kun tarvitsee tarkkaa näkemystä (pikkuteitä, ym.) niin niistä ei ole mitään apua kun on liian suuri mittakaava. Navigaattorista voi sen sijaan zoomailla karttaa sopivalla tarkkuudella. Vähänkin parempi navigaattori näyttää myös "katutasosta katsottuna" mistä rampista pitää mosarilla kääntyä. Vilkkaammilla mosareilla on ramppeja rampin vieressä ja monessa tasossa, jolloin ajaminen ilman navigaattoria on hullun puuhaa.

        Lisäksi kartan kanssa menee suurin osa ajonautinnosta piloille, kun yksi joutuu koko ajan tihraamaan silmä kovana karttaa... missä ollaan, olikohan tuo nyt se-ja-se, mikähän numero siinä liittymässä on missä pitää poistua mosarilta, jne. Liittymän numerotkin on toisinaan ilmoitettu vain siinä kohtaa missä liittymä jo alkaa, jolloin on liian myöhäistä. Navigaattori ilmoittaa siitä jo hyvissä ajoin etukäteen.

        Samoin jos tai tarkemmin sanoen KUN ajaa ohi, niin heti pitää alkaa pohtimaan kartan kanssa uutta reittiä. Se on aivan hirveää puuhaa. Navigaattori etsii saman tien uuden reitin ja sen kun seuraa vaan ohjeita. Ihan turha pelätä navigaattorin vanhoja karttoja, kun ne ovat kuitenkin todennäköisesti uudempia kuin se painettu lätyskä ja uusi navigaattorin tarjoama reitti selviää sekunneissa, kun taas kartturille aiheutuu hirveät paineet pohtia nopein korvaava reitti.

        Lisäksi useimmissa navigaattoreissa on tarjolla erilaisten palvelupisteiden etsintä. Esimerkiksi jos etsii huoltoasemaa tai ravintolaa, niin hakee navilla. Kartalla on harvoin merkitty mitään ja sitten ei auta muu kuin ajella pitkin ja poikin ja toivoa törmäävänsä johonkin. Totuus on se, että navi on nykypäivää ja painettujen karttojen kanssa vieraassa maassa ajavat ovat masokisteja.

        Aloittajalle: älä missään nimessä kuuntele näitä Esson kartat ja Valittujen palojen karttakirja vuodelta 1999 on parhaat -fiilistelijöitä. Jos navi kustantaakin 20-30 taalaa päivä, niin se on pieni raha säästyneestä vaivasta. Ja kuten tuossa sanottiin, navigaattorin voi vaikka ostaa jolloin se tulee halvemmaksi kuin vuokraaminen. Joka tapauksessa olette tunkemassa tuhansia euroja ikimuistoiseen reissuun; sitä ei kannata alkaa pilaamaan muutaman kympin säästöjen hakemisella.

        Helpottiko?
        Kysyy USAlainen.


      • vuokratkaa gps!! kirjoitti:

        Ja painetut kartatko on aina ajan tasalla ja niissä on merkittynä tietyöt? Hei, haloo... missä maailmassa oikein elätte? Ai niin... meinaatte, että autovuokraamon Pueblo osaa/haluaa varoittaa etukäteen 25 km päässä olevista katutöistä. Unelmoikaa vaan...

        Monet painetut kartat ovat tarkkuudeltaan joko sellaisia, että kun tarvitsee laajaa näkemystä, niin ne ovat liian tarkkoja tai kun tarvitsee tarkkaa näkemystä (pikkuteitä, ym.) niin niistä ei ole mitään apua kun on liian suuri mittakaava. Navigaattorista voi sen sijaan zoomailla karttaa sopivalla tarkkuudella. Vähänkin parempi navigaattori näyttää myös "katutasosta katsottuna" mistä rampista pitää mosarilla kääntyä. Vilkkaammilla mosareilla on ramppeja rampin vieressä ja monessa tasossa, jolloin ajaminen ilman navigaattoria on hullun puuhaa.

        Lisäksi kartan kanssa menee suurin osa ajonautinnosta piloille, kun yksi joutuu koko ajan tihraamaan silmä kovana karttaa... missä ollaan, olikohan tuo nyt se-ja-se, mikähän numero siinä liittymässä on missä pitää poistua mosarilta, jne. Liittymän numerotkin on toisinaan ilmoitettu vain siinä kohtaa missä liittymä jo alkaa, jolloin on liian myöhäistä. Navigaattori ilmoittaa siitä jo hyvissä ajoin etukäteen.

        Samoin jos tai tarkemmin sanoen KUN ajaa ohi, niin heti pitää alkaa pohtimaan kartan kanssa uutta reittiä. Se on aivan hirveää puuhaa. Navigaattori etsii saman tien uuden reitin ja sen kun seuraa vaan ohjeita. Ihan turha pelätä navigaattorin vanhoja karttoja, kun ne ovat kuitenkin todennäköisesti uudempia kuin se painettu lätyskä ja uusi navigaattorin tarjoama reitti selviää sekunneissa, kun taas kartturille aiheutuu hirveät paineet pohtia nopein korvaava reitti.

        Lisäksi useimmissa navigaattoreissa on tarjolla erilaisten palvelupisteiden etsintä. Esimerkiksi jos etsii huoltoasemaa tai ravintolaa, niin hakee navilla. Kartalla on harvoin merkitty mitään ja sitten ei auta muu kuin ajella pitkin ja poikin ja toivoa törmäävänsä johonkin. Totuus on se, että navi on nykypäivää ja painettujen karttojen kanssa vieraassa maassa ajavat ovat masokisteja.

        Aloittajalle: älä missään nimessä kuuntele näitä Esson kartat ja Valittujen palojen karttakirja vuodelta 1999 on parhaat -fiilistelijöitä. Jos navi kustantaakin 20-30 taalaa päivä, niin se on pieni raha säästyneestä vaivasta. Ja kuten tuossa sanottiin, navigaattorin voi vaikka ostaa jolloin se tulee halvemmaksi kuin vuokraaminen. Joka tapauksessa olette tunkemassa tuhansia euroja ikimuistoiseen reissuun; sitä ei kannata alkaa pilaamaan muutaman kympin säästöjen hakemisella.

        Ihan hyviä pointteja esitit vaikkakin vähän kärkevästi näin vanhan konkarin näkökulmasta.
        Olen reissannut täällä rannalta rannalle sekä pelkän kartan kanssa että tietysti nykypäivänä navigaattorin avulla. Kartan kanssa reissatessa vaimo oli tosi tiukilla tutkiessaan karttaa ja antaessaan neuvoja ajajalle. Suurien taajamien läpajoissa ei juuri ehtinyt maisemia ihailla. Navigaattorin kanssa kaikki saavat ihailla näkymiä, mutta hyvä peruskartta on silti kullanarvoinen. Navin avulla ei voi suunnitella seuraavan päivän reittiä kunnolla. Kunnon karttakirja antaa hyvän kokonaiskuvan alueesta ja sitten navi toteuttaa sen.
        Navi on aivan loistava ja suorastaan välttämätön oheispalvelujen suhteen. Haemme kaikki motellit yöpymiskohteestamme navin avulla, samoin kaupat ja muut palvelut. Näitä ei paperikartasta löydä. Paperikartastakin voit päätellä, missä esim. motellit ovat, mutta kyllä navi on tässä asiassa yliveto.
        Tänäänkin täällä Mississippin Laurelissa valitsimme yöpymispaikkamme navin avulla (halusimme pyykkäysmahdollisuden) ja sitten kaupan navin avulla. Kauppa oli reilun 3 kilometrin päässä ja paperikartan avulla aika hankala löydettävä ilman hyviä neuvoja.
        Itse hankkisin navin Suomesta ja siihen USAn kartta. Tullessasi tänne osaat käyttää sitä navia ja se puhuu suomea ja kertoo matkat metreinä ja kilometreinä. Helpottaa huomattavasti!


      • jopa myrkyn lykkäsi
        17 kirjoitti:

        Helpottiko?
        Kysyy USAlainen.

        Oliko sinulla USAlainen typerän letkautuksesi sijaan jotain perusteltua kommenttia siihen minkä vuoksi ummikkoturistin pitäisi pilata lomansa ajelemalla kartan kanssa silmä kovana vieraassa maassa kun navigaattorilla pääsisi kymmenen kertaa helpommalla ja voisi nauttia lomareissusta? Vai halusitko jälleen kerran vain kerätä huomiota ja arvostusta kun olet sentään oikein USAn kansalainen?

        Huomio, huomio! Palstalla on ihka aito USAlainen, joka puhuu edelleen samaa perushärmää kuin muutkin, kaipaa Suomea ja siksi notkuu täällä suomalaisella keskustelupalstalla päivästä toiseen, mutta on nyt USAn kansalaisuuden saatuaan mielestään ainakin pari lajikerrosta ylempänä eläinkunnan luokituksessa kuin tavan suomalaiset ja hakee siksi entisiltä kanssakansalaisiltaan kumartelua ja ihailua. Halleluja, hallelujaaah!!.

        Mitäpä USAlainen jos keskittyisit antamaan järkeviä ja perusteltuja neuvoja kysyjille, etkä korostamaan omaa erittäin kyseenalaista erinomaisuuttasi. Viestit, joiden ainoa sisältö on korostaa sinun uutta kansalaisuuttasi eivät rehellisesti sanoen auta aloittajan navigointikysymyksessä hevon vertaa. Vai ajattelitko USAlaisena tarjota auttavaa kättä ja tarjoutua ilmaiseksi oppaaksi kun he lähtevät ajelemaan pitkin maita ja mantuja? Siinä tapauksessa pahoittelen, koska ymmärsin aikeesi väärin. Avuntarjoamasi ei vaan tullut kauhean hyvin esille viestistäsi.


      • 11
        jopa myrkyn lykkäsi kirjoitti:

        Oliko sinulla USAlainen typerän letkautuksesi sijaan jotain perusteltua kommenttia siihen minkä vuoksi ummikkoturistin pitäisi pilata lomansa ajelemalla kartan kanssa silmä kovana vieraassa maassa kun navigaattorilla pääsisi kymmenen kertaa helpommalla ja voisi nauttia lomareissusta? Vai halusitko jälleen kerran vain kerätä huomiota ja arvostusta kun olet sentään oikein USAn kansalainen?

        Huomio, huomio! Palstalla on ihka aito USAlainen, joka puhuu edelleen samaa perushärmää kuin muutkin, kaipaa Suomea ja siksi notkuu täällä suomalaisella keskustelupalstalla päivästä toiseen, mutta on nyt USAn kansalaisuuden saatuaan mielestään ainakin pari lajikerrosta ylempänä eläinkunnan luokituksessa kuin tavan suomalaiset ja hakee siksi entisiltä kanssakansalaisiltaan kumartelua ja ihailua. Halleluja, hallelujaaah!!.

        Mitäpä USAlainen jos keskittyisit antamaan järkeviä ja perusteltuja neuvoja kysyjille, etkä korostamaan omaa erittäin kyseenalaista erinomaisuuttasi. Viestit, joiden ainoa sisältö on korostaa sinun uutta kansalaisuuttasi eivät rehellisesti sanoen auta aloittajan navigointikysymyksessä hevon vertaa. Vai ajattelitko USAlaisena tarjota auttavaa kättä ja tarjoutua ilmaiseksi oppaaksi kun he lähtevät ajelemaan pitkin maita ja mantuja? Siinä tapauksessa pahoittelen, koska ymmärsin aikeesi väärin. Avuntarjoamasi ei vaan tullut kauhean hyvin esille viestistäsi.

        Oletpa paha suustasi.


      • 2
        vuokratkaa gps!! kirjoitti:

        Ja painetut kartatko on aina ajan tasalla ja niissä on merkittynä tietyöt? Hei, haloo... missä maailmassa oikein elätte? Ai niin... meinaatte, että autovuokraamon Pueblo osaa/haluaa varoittaa etukäteen 25 km päässä olevista katutöistä. Unelmoikaa vaan...

        Monet painetut kartat ovat tarkkuudeltaan joko sellaisia, että kun tarvitsee laajaa näkemystä, niin ne ovat liian tarkkoja tai kun tarvitsee tarkkaa näkemystä (pikkuteitä, ym.) niin niistä ei ole mitään apua kun on liian suuri mittakaava. Navigaattorista voi sen sijaan zoomailla karttaa sopivalla tarkkuudella. Vähänkin parempi navigaattori näyttää myös "katutasosta katsottuna" mistä rampista pitää mosarilla kääntyä. Vilkkaammilla mosareilla on ramppeja rampin vieressä ja monessa tasossa, jolloin ajaminen ilman navigaattoria on hullun puuhaa.

        Lisäksi kartan kanssa menee suurin osa ajonautinnosta piloille, kun yksi joutuu koko ajan tihraamaan silmä kovana karttaa... missä ollaan, olikohan tuo nyt se-ja-se, mikähän numero siinä liittymässä on missä pitää poistua mosarilta, jne. Liittymän numerotkin on toisinaan ilmoitettu vain siinä kohtaa missä liittymä jo alkaa, jolloin on liian myöhäistä. Navigaattori ilmoittaa siitä jo hyvissä ajoin etukäteen.

        Samoin jos tai tarkemmin sanoen KUN ajaa ohi, niin heti pitää alkaa pohtimaan kartan kanssa uutta reittiä. Se on aivan hirveää puuhaa. Navigaattori etsii saman tien uuden reitin ja sen kun seuraa vaan ohjeita. Ihan turha pelätä navigaattorin vanhoja karttoja, kun ne ovat kuitenkin todennäköisesti uudempia kuin se painettu lätyskä ja uusi navigaattorin tarjoama reitti selviää sekunneissa, kun taas kartturille aiheutuu hirveät paineet pohtia nopein korvaava reitti.

        Lisäksi useimmissa navigaattoreissa on tarjolla erilaisten palvelupisteiden etsintä. Esimerkiksi jos etsii huoltoasemaa tai ravintolaa, niin hakee navilla. Kartalla on harvoin merkitty mitään ja sitten ei auta muu kuin ajella pitkin ja poikin ja toivoa törmäävänsä johonkin. Totuus on se, että navi on nykypäivää ja painettujen karttojen kanssa vieraassa maassa ajavat ovat masokisteja.

        Aloittajalle: älä missään nimessä kuuntele näitä Esson kartat ja Valittujen palojen karttakirja vuodelta 1999 on parhaat -fiilistelijöitä. Jos navi kustantaakin 20-30 taalaa päivä, niin se on pieni raha säästyneestä vaivasta. Ja kuten tuossa sanottiin, navigaattorin voi vaikka ostaa jolloin se tulee halvemmaksi kuin vuokraaminen. Joka tapauksessa olette tunkemassa tuhansia euroja ikimuistoiseen reissuun; sitä ei kannata alkaa pilaamaan muutaman kympin säästöjen hakemisella.

        Kylla mina ainakin olen saanut kullanarvoisia neuvoja vuokraamossa ihan elavalta ihmiselta, tietavat tosiaan paikalliset tietyot yms.
        Vuorille ajossa olisimme jaaneet maen alle varaamallamme autolla, onneksi uskoimme neuvojaa ja otimme isomman.


      • pentti penaali
        2 kirjoitti:

        Kylla mina ainakin olen saanut kullanarvoisia neuvoja vuokraamossa ihan elavalta ihmiselta, tietavat tosiaan paikalliset tietyot yms.
        Vuorille ajossa olisimme jaaneet maen alle varaamallamme autolla, onneksi uskoimme neuvojaa ja otimme isomman.

        On silkasta tuurista kiinni, jos autovuokraamosta onnistuu saamaan tarkkoja ja hyödyllisiä neuvoja esimerkiksi reitin ja tietöiden suhteen. Niitä voi saada jos vuokraamon edustaja on sattumalta törmännyt esimerkiksi tietyöhön omalla työmatkallaan. Ei vuokraamossa ole mitään keskitettyä tietyötietokantaa. Itse olen lisäksi saanut jopa täysin vääriä neuvoja. Isomman auton ehdottaminen ei ole suurikaan ihme, sillä niin he tekevät aina ja joka tapauksessa vuokraamossa tarjotaan complimentary upgradea isompaan/kalliimpaan hintaluokkaan.


      • Tukholmasta en finne
        vuokratkaa gps kirjoitti:

        Suosittelen mieluummin vuokraamaan gps-navigaattorin. Se on helpoin varsinkin jos on muutenkin uutena liikenteessä. Olen joskus sompaillut kartan kanssa USA:ssa, eikä enää ikinä samaa sekoilua. Navigaattori on aivan ehdoton.

        Ostakaa oma Navigaattori . Se on tosi hyvä . Minä ostin sen ja tulee käytettyä usein sitä täällä Tukholmassa .


      • .................
        11 kirjoitti:

        Oletpa paha suustasi.

        Asiaahan tuo puhui.


    • pedal to the metal

      Kuten monet täällä ovat sanoneet, niin punaisella voi kääntyä oikealle ellei erillistä kieltoa ole, mutta eivät ole sanoneet, että käänöstä ennen on pysähdyttävä kokonaan, kuten stop merkeissä. Sama sääntö pätee vasemmalle kääntymistä, jos katu jolle haluat kääntyä on yksisuuntainen vasempaann suuntaan.

      Jos liikennevalot eivät toimi, esim. sähkökatkoksen takia, niin risteys toimii samalla periaatteella kuin nelisuuntainen stop merkki risteys.

      Vilkkuva punainen = stop merkki. Vilkkuva keltainen, voit ajaa läpi varoen.

      Koulujen lähellä määrättyinä aikoina (aamulla ja iltapäivällä) alennetut nopeusrajoitukset 25 mph.

      Meidän osavaltiossa sääntö: jos poliisiauto on pysähtynyt tien reunaan, niin sinun siirryttävä seuraavalle kaistalle, jättäen reunimmainen kaista vapaaksi. Jos kaistanvaihto ei ole mahdollista, niin sinun tulee hiljentää.

      Alkoholijuomat on oltava takakontissa.

      Kännykän käyttösäännöt vaihtelevat osavaltioittain ja jopa kaupungittain.

      Ajaminen yleensä helpompaa, vähemmän stressaavampaa ja kohteliampaa kuin Euroopassa.

      • autoilu USA:ssa

        Moottoriteillä ohittaminen oikealta on sallittu. Ei siis kannata ihmetellä jos vasemmalla kaistalla joku körröttelee hitaammin ja muut menee oikealta ohi.

        Rekat ajavat samaa nopeutta kuin henkilöautot.

        Ilmansuunnat kannattaa huomioida ja selvittää mihin päin ollaan ajamassa. Monesti (moottori)tielle liityttäessä on valittavana ilmansuunta. Esim I-95 north tai south.


      • Eurooppalainen ;)

        Euroopassa on monenlaisia (ajo)kulttuureja, ei ainoastaan suomalainen tai espanjalainen.


    • Alkuper.kirj.

      Kiitos todella paljon mahtavista vastauksistanne.
      Vuokraamme auton mukana navigaattorin. Eli taitaa helpottaa paljon ajamista?
      Ja yksi kysymys vielä, onko Floridassa ns. joka puolella kauppoja, lähinnä ruokakauppoja? Aiomme täydentää heti valmiiksi hotellin jääkaapin.
      Esim. Walmartti ois hyvä?
      Vai mitä suosittelette?

      • School bus

        Walmart on kyllä halpa mutta elintarvikevalikoima on siellä paljon heikompi kuin "normaaleissa" ruokaan enempi painottavissa supermarketeissa. Esim Publix ja Winn Dixie ovat ihan hyvä Floridassa - paljon parempi valikoima kuin Walmartissa eivätkä ratkaisevasti kalliimpia.


      • 20
        School bus kirjoitti:

        Walmart on kyllä halpa mutta elintarvikevalikoima on siellä paljon heikompi kuin "normaaleissa" ruokaan enempi painottavissa supermarketeissa. Esim Publix ja Winn Dixie ovat ihan hyvä Floridassa - paljon parempi valikoima kuin Walmartissa eivätkä ratkaisevasti kalliimpia.

        Walmartia ei myoskaan loydy minkaan kaupungin keskustasta.
        Sielta loytyy vain sipseja ja juomia tai sitten iso paketti pakastettuja kananrintoja :).


      • Yuukkis
        School bus kirjoitti:

        Walmart on kyllä halpa mutta elintarvikevalikoima on siellä paljon heikompi kuin "normaaleissa" ruokaan enempi painottavissa supermarketeissa. Esim Publix ja Winn Dixie ovat ihan hyvä Floridassa - paljon parempi valikoima kuin Walmartissa eivätkä ratkaisevasti kalliimpia.

        Jep, Walmartista saa lähinnä sipsejä ja leipää ja joitakin maitotuotteita. Muut elintarvikkeet on yleensä sitten karkkeja ja pakasteita...

        Ainakin meillä New Brunswickissä, Kanadassa oli näin.


    • On niin hienoja vastauksia, ettei tarvitse juuri mitään lisätä. Olen itse täällä parhaillaan reilu 3000 km takana ja Miamista lähdettiin 10 päivää sitten.
      Jos jostain syystä joudutte poliisin pysäyttämäksi, niin autossa täytyy istua rauhallisesti ja odottaa ohjeita kädet ratissa (näkyvissä). Missään tapauksessa ei saa nousta ulos ja kaivaa povitaskua näyttääkseen ajokortin, silloin oikeasti voi joutua ammutuksi.
      Liikenne on joustavaa ja kaikki huomioonottavaa poislukien isojen kaupunkien keskustan halki menevät moottoritiet. Niillä mennään kovaa ja niillä joutuu itse taistelemaan oikeuksistaan. Tällaisia paikkoja ovat mm. New York, Los Angeles, Chicago, Atlanta, Houston ja Miami.
      Tulette yllättymään liikenteen helppoudesta, täällähän on kaikki tehty autoilijaa ajatellen. Kaupunkien läpi ajaessanne nopeusrajoitus voi olla esim 35 mph ja liikennemerkki sanoo "jos lapsia näkyvissä, niin nopeus 25 mph" ja tämä toimii. Jos yksikin penska pistää päänsä näkyviin jostain puskasta, niin koko letkan nopeus putoaa siihen rajoitettuun. Yleensähän täällä ei näy lapsia kaduilla tai pihoissa muuten kuin koulukuljetusten yhteydessä.
      Ei muuta kuin hyvää matkaa!

    • 79

      Amerikkalaisesta STOP-merkistä vielä sen verran, että sen kohdalla pysähtyy jokainen auto erikseen, eikä lähdetä letkana liikkeelle, kuten täällä usein tapahtuu, ikäänkuin oltaisiin kaikki ensimmäisen auton perävaunuja.

    • turnpike

      Pari juttua; autossa ei saa ryypätä eli ei saa löytyä avattua olutpurkkiakkaan. Motareilla exitit voivat olla 60 km välein eli tarkkana täytyy olla.

      • Riskit liikenteessä.

        Muista vakuutus.

        Vuokrasin auton San Pedrossa, lähellä Los Angelesia. Tarkoituksemme oli ajaa Hollywoodiin Golden Gate sillan kautta.

        Emme päässeet Sand Pedossa kovinkaan pitkälle, kun pakettiauto, jolta oli ennyt jarruputki poikki syöksyi 120km tuntivauhdilla automme kuskinpuoleiseen oveen.
        Lensimme päin lytyypylvästä ja matka looppui siihen.

        Onneksi olimme ottaneet kaikenvaravakuutuksen, joka kattoi sairaalakulumme. jotka olivat reilut 6000 dollaria vuonna 1965. Tänään summa olisi varmasti paljon suurempi. Vakuutus korvasi myös täysin romuksi menneen auton.

        Muista Vakuutus ja Turvavyöt
        --------


      • 20
        Riskit liikenteessä. kirjoitti:

        Muista vakuutus.

        Vuokrasin auton San Pedrossa, lähellä Los Angelesia. Tarkoituksemme oli ajaa Hollywoodiin Golden Gate sillan kautta.

        Emme päässeet Sand Pedossa kovinkaan pitkälle, kun pakettiauto, jolta oli ennyt jarruputki poikki syöksyi 120km tuntivauhdilla automme kuskinpuoleiseen oveen.
        Lensimme päin lytyypylvästä ja matka looppui siihen.

        Onneksi olimme ottaneet kaikenvaravakuutuksen, joka kattoi sairaalakulumme. jotka olivat reilut 6000 dollaria vuonna 1965. Tänään summa olisi varmasti paljon suurempi. Vakuutus korvasi myös täysin romuksi menneen auton.

        Muista Vakuutus ja Turvavyöt
        --------

        Johan tuli matkaa Hollywoodiin kun Golden Gate on San Fransiscossa.


    • KATSONUT TVTÄ! NO EN

      Perkeleen iso katumaasturi alle ja kännykkä korvalle. Näin siis jenkeissä.

    • N

      Kuulostaa ihan tulli jonolta.

    • USA 4 ever

      Mekin parin kaverin kanssa 6 vuotta sitten taisteltiin 11 000 kilsaa Jenkkilässä Karttakirjan ja ilmaiskarttojen avulla. Säästettiin varmaan satku ja aikaa meni varmuudella kymmeniä tunteja hukkaan. Puhumattakaan niistä sadoista myllyistä asian tiimoilta. Navi ihan must! Muuten autoilu jenkeissä on jumalallista ja hienoa.

    • para bama

      Ei siellä juuri kummempaa ole kuin muuallakaan.

      Ehkä kuitenkin kannattaa unohtaa käytös suomessa poliisin pysäyttäessä. Pidä kädet näkösällä, myös matkustaja, eikä mitään liikkeitä vaan lähinnä suolapatsaan oloisena. Jenkkikytillä on liipasinsormi erikoisen herkässä ja ne avaavat tulen melko pienestä syystä, koska ovat äärettömän pelokkaita ja pelokas helposti ryhtyy tulittamaan joko todellista tai kuviteltua uhkaa kohti. Eikä tämä ole huumoria, sen tulette luultavasti kokemaan. Pitäkää vaihtokalsarit mukana.

      Liikenne sujuu huomattavan hyvin aina kun siihen on vähänkin tilaa joskin ruuhkissa saatte myös tottua olemaan. Ruuhkat ovat aivan toista luokkaa kuin suomessa jossa muutaman auton jonoa sanotaan ruuhkaksi.

      Ei muuta kuin hyvää matkaa.

    • työtönluuseri

      tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?ietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?

      • tirskulintunen

        Ope laitto sut kirjoittamaan sata kertaa, että turhaa asiaan kuulumatonta älämölöä ei saa pitää silloin kun aikuiset keskustelevat asioista!
        Ei oo sulle töitä missään!


      • Opi ees jotain

      • työtönluuseri
        tirskulintunen kirjoitti:

        Ope laitto sut kirjoittamaan sata kertaa, että turhaa asiaan kuulumatonta älämölöä ei saa pitää silloin kun aikuiset keskustelevat asioista!
        Ei oo sulle töitä missään!

        tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?ietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?


      • työtönluuseri
        Opi ees jotain kirjoitti:

        http://www.mol.fi/etusivu/index.html

        tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?ietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä


      • Viitasaarelaiselle

        On töitä, jos haluat tehdä. Hoitoalalla suorastaan pulaa, samoin kaupanmyyjistä ja huoltomiehistä. Mene työvoimatoimistoon ja opettele uusi ammatti, ellei muuten työpaikka löydy!


      • työtönluuseri
        Viitasaarelaiselle kirjoitti:

        On töitä, jos haluat tehdä. Hoitoalalla suorastaan pulaa, samoin kaupanmyyjistä ja huoltomiehistä. Mene työvoimatoimistoon ja opettele uusi ammatti, ellei muuten työpaikka löydy!

        eipä oo kukaanpalkannu,vaikka 1000000000000 hakeusta laittanut:( vituttaa!! uutta ammattia 4 kerran opiskellaan!! eikä siltikään töirä!!


      • Olisikohan sinussa
        työtönluuseri kirjoitti:

        eipä oo kukaanpalkannu,vaikka 1000000000000 hakeusta laittanut:( vituttaa!! uutta ammattia 4 kerran opiskellaan!! eikä siltikään töirä!!

        jotain pahasti vialla. Mahdollisesti olet tyhmä, laiska tai muuten asennevammainen.


      • NEW YORKIN KINGI
        työtönluuseri kirjoitti:

        tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?ietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?tietääks kukaan onko viitasaarella töitä?

        Ei OO !


      • työtönluuseri
        Olisikohan sinussa kirjoitti:

        jotain pahasti vialla. Mahdollisesti olet tyhmä, laiska tai muuten asennevammainen.

        pittääpä sitten katsoo kalenterista päivä,millon tappas ittensä,niin pääsis maailma musta eroon!työtönl


    • N

      Voisimpa sanoa.

    • pikku pate

      Voi haukotus....

    • ravelleri
    • HUOM HUOM HUOM HUOM

      KAI OTIT HUOMIOON MYÖS SEN ETTÄ TARVITSET KANSAINVÄLISEN AJOKORTIN

    • Suurin ero on liikennekulttuurissa.. -ja se on kivempaa siellä.. :)

      sääntöjen eroja tuossa jo tulikin ja autoliitolta varmaan saa siihen ohjeita.

      Hauskaa ajoreissua sinne!

      Klasu

    • Miamin kentän vieressä on iso autovukraamo, siis saman "katon" alla, eri vuokraamoilla tuhansia autoja valittavana.
      On muistettava, että vuokratessa pitää olla uudempi ajokortti, vanha pahvinen ei käy.
      Navigaattoriin voi suomessa ladata vaikka Floridan alueen kartan, etäisyydet näkyvät maileina ja mailin osina. Ihan hyvä se navigaattori oli siellä, mutta karttaa toki tarvitsee.
      Esin pitää hieman katsoa niitä moottoritieopasteita paremmin, että oppii seuraamaan oikean tien numeroa.
      Moottoritiellä keskimmäiselle kaistalle, siis ihan vasemmalle poliisi tarvittaessa pysäyttä auton, mutta kaistoja piisaa. Ja oli muistaakseni, että siinä vasemmaisella ajokaistalla piti olla enempi kuin kaksi henkilöä ajoneuvossa, että siinä sai ajaa.
      U-käännoksen sai tehdä kaupunki- ja lähiöalueen risteyksissä, ellei sitä oltu sinne ristyksen yläpuolella olevalla kieltomerkillä kielletty.
      Maksullisilla teillä pitää ola tarkkana, ettei ohi aja liittymästä, voi joutua sitten maksamaan ylimääräistä, mutta jossain liittymissä on sellaiset "oikoreitit", että jos ohi ajaa, niin voi palata takaisin, ettei tule ylimääräistä maksua. Nää oikaisut näyttävät hyvin epävirallisilta.

    • matkailija

      Kansainvälistä ajokorttia ei tarvitse.Olin kolme viikkoa viime kesänä new york/virginia/washington alueella ja hyvin meni.Otin oman navin mukaan ja latasin siihen usan kartat,on myös seuraaville matkoille valmiina(suosittelen myös tätä vaihtoehtoa).Navi todella helpottaa erittäin paljon liittymien kohdalla..:)

    • ...

      Oikealle saa kääntyä punaisilla, tuon joku mainitsikin ja se on suurin ero suomalaisiin sääntöihin. Kokonaisuudessaan yhdysvaltalaiset ovat liikenteessä varsin samalla asenteella kuin suomalaiset, eikä sinulla ole syytä jännittää. Olen ajanut paljon Venäjällä ja muualla ex-neuvotoliitossa, muslimimaissa yms. joten oikeasti, Amerikassa ajaminen oli helppoa.

    • analissimus69

      Punasista saa käätyä oikeelle, muuten mennään ihan samanlaila kun täälläkin. Helppoo kuin heinänteko siellä ajo!

    • Intiassa matkannut

      Jos olette kokeneita ajajia täällä Suomessa, niin kyllä se ajaminen sujuu ulkomaillakin. Itse olen ajanut jopa Intiassa miljoonakaupungissa liikenteessä.

      Suomessa perjantaina on jopa hurjempaa, kuin monessa muussa maassa liikenteessä.

      Kartta vaan pitää sisäistää ulkomailla, että tietää suurinpiirtein mihin on menossa. Nykyään on kuitenkin niin helposti saatavilla navigointiohjeita, ettei siitäkään ole suurempia ongelmia.

    • no way in russia

      USA:ssa varmaan pärjää aika hyvin, siellähän on autot keksitty alunperinkin ja liikennekulttuuri kehittynyttä.
      Tuohon itäiseen naapurimaahan en kyllä uskaltaisi lähteä autolla enkä oikein millään muullakaan, siellä saa väistellä paitsi rattijuoppoja ja holtittomia kuskeja niin myös pesäpallomailoja ja luotejakin:

      http://www.youtube.com/watch?v=4RavTtaYURI&feature=relmfu

      http://www.youtube.com/watch?v=_XG6zKQPlP8&feature=related

      http://www.youtube.com/watch?v=cJEid2Nbu2U

      http://www.youtube.com/watch?v=62dMzgRR5rQ

      • Intiassa matkannut

        Eipä tuo liikenne Venäjälläkään NIIN kauheaa ole, etteikö sielläkin voisi autolla tai moottoripyörällä ajaa. Tiet vaan on huonoja ja paremmilla teillä on muutamia älyttömiä kaahareita. Itse olen muutaman kerran käynnyt Venäjällä autolla, tosin en missään Uralilla asti, mutta useamman tuhat kilometriä kuitenkin. Riittävän vanhalla autolla vaan, joka on hyvässä kunnossa, ettei herätä liikaa huomiota, niin saa ajella suhteellisen rauhassa. Joku venäjää osaava on plussaa matkassa, koska kaikkialla ei osata englantia. Karjalassa pärjää vielä suomenkielellä suhteelisen hyvin.

        Yhtä vaikeaa on Amerikan tuppukylissäkin, kokemus sekin..


    • Pari juttua

      Pari pientä lisäystä. Olin jenkeisssä kolme vuotta työkomennuksella. Täytä tankki ennen palautusta, vuokrafirmat lypsävät hirveät hinnat, jos ne tankkaavat auton palautuksen jälkeen. Punaisilla valoilla saa siis käätyä, ellei sitä ole erikseen kielletty. Mutta muista, että se on sama kuin Suomessa kolmion takaa tuleminen, eli sinä väistät muuta liikennettä.

      Monessa osavaltiossa, en tiedä onko kaikissa, mutta jos bensa loppuu matkalla, niin siitä tulee sakot.

      ÄLÄ IKINÄ näytä poliisille ajo korttia, niin että on lompakossasi. Se tulkitaan virkamiehen lahjontayritykseksi.

    • mätiä kyttiä
    • ollu ja takas tullu

      Haluaisin lisätä oman tietoni edellisiin hyviin neuvoihin:

      Jos poliisi pysäyttää sinut, niin pidä molemmat kädet näkyvillä, mielellään ratin päällä. Jos kyydissäsi on väkeä, niin heidänkin kädet oltava näkyvillä. Tai jos et sitä älyä, niin älä ainakaan kaiva mitään. Ensimmäinen ajatus heillä on, että kaivat asetta. :D

    • floridassa käynyt

      Me olimme juuri viime pääsiäisenä Floridassa ja vuokrasimme lentokentältä auton. Kaistoja on ainakin hurjasti enemmän. Varoitan ainakin siitä että siellä ohitellaan kaistoilta miten sattuu kummalla puolella tahansa ja tööttäillään heti jos joku vähänkin hidastelee. Ajaminen Floridassa ei todellakaan ole mitään helppoa puuhaa joten onnea matkaan! :)

    • GOOD LUCK

      Liikenne Yhdysvalloissa on ihan eri planeetalta kun täällä muutaman hengen syrjäkylässä nimeltä Suomi. Liikennesääntöjä on älytön määrä ja erilaisille ajoneuvoyhdistelmille on omat säännöt ja ajokaistat ja oleellista esim. Floridassa on se, kuinka monta henkeä autossa matkustaa milläkin kaistalla ja mihin aikaan. Amerikkalainen lainsäädäntö on omaamme verrattuna todella tiukka eikä amerikkalaisten poliisien kanssa ole leikkimistä. He eivät ole niin kovia kuin telkkarin poliisisarjoissa, vaan todellisuudessa paljon kovempia. Ylipäätään kannattaa pitää mielessä, että jos aikoo lähteä itse auton kanssa liikenteeseen Euroopassa tai vaikka juuri Pohjois-amerikassa, on parasta unohtaa suomalainen liikennekulttuuri joka on lähempänä jotain kolmansien maiden ajokäyttäytymistä. Länsimaissa liikenne on sääntöjen noudattamista joustavasti. Se tarkoittaa sitä, että ajetaan rajoitusten ja liikennemerkkien mukaan mutta onnettomuutta vältellen, eli ei taistella viimeiseen asti omista oikeuksista kunnes pellit ryskyy. Suomessa on tyypillistä estellä ohituksia painamalla talla tiskiin kun joku ajaa ohituskaistalla rinnalle, mutta rapakon takana se ei ole suositeltavaa. Liittymistä ei myöskään kannata kiilailla valtaväylää ajavien eteen ja jos suojatiellä menee ihmisiä, heillä on ihan oikeasti lainsuoja turvaamassa heidän kävelyään siellä.

    • ................

      Älä vuokraa lentokentältä, kaikkein kallein paikka! Hotellikin kannattaa kattoa jostain halvemmasta paikasta, koska kaksi ihmistä voi maksaa eri hintaa samasta hotellista.
      http://www.trivago.fi/

      • auto kentältä

        Esimerkkiä kehiin hintoineen. Mistä se auto kannattaa vuokrata, mistä saa halvimmalla?


    • Driving Miss Daisy

      Jokaisessa osvaltiossa on omat liikennesääntönsä. Nyrkkisääntönä voi pitää, että maltti on valttia sielläkin. Tarkista vuokra-auton omavastuu, varmuuden vuoksi. Kolarit sattuu sekunnin murto-osassa.
      Tsemppaa tiukoissa tilanteissa, navigaattorista on apua ja tarkista hankala reitti ennen ajoa.
      Kannattaa muistaa, että pitkillä interstate (usa:ssa)- osuuksilla on pitkät välimatkat, jos ajat harhaan voi kestää jonkin aikaa, ennen kun pääset kääntymään ympäri. Liikennesolmuissa kannattaa skarpata kaistan vaihdoissa, ne menee nopeasti ohi ja ruuhkien takia ei aina mahdu väliin, silloin voi joutua ns. tunkemaan väliin, tai muuten ajat taas harhaan.
      Se on pienestä kiinni.
      Kokemuksesta tiedän, ettei kaikkia tilanteita voi ennakoida, mutta parasta olla valppaana ja jätä varmuuden vuoksi tarpeeksi ajoväliä.
      Suurkaupungeissa liikenne on nopeatempoista, kaikilla tuntuu olevan jumalaton kiire jonnekkin.
      Seikkailumieltä ja maalaisjärkeä mukaan.
      Hyvää matkaa.

      • omavastuu

        Omavastuu on 0 euroa ainakin Avis ja Hertz autoissa.


    • On käyty

      Mun käsittääkseni molemmissa hich tech-maissa, USA.ssa ja Japanissa on ollut jo pidempään kaikissa autoissa navigaattori ja siru jonka avulla auton sijainti on tarvittaessa viranomaisten hallussa. GPS-systeemihän on alunperin amerikkalaisten kehittelemä järjestelmä niinkuin internetkin, Oli aluksi ainoastaan USA armeijan käytössä.

    • Pientä pelottelua

      Varo harhautumasta mustien slummialueille ja muutenkin jottei teitä ryöstetä vaikkapa
      liikkumisvaloissa pysähtyessä teitä rusikoida ja autoa viedä.. vaikka parkkeerauspaikaoilta muistakaa jos ajatte
      autiomaassa preerialla jotta bensiiniasemalle saattaa olla liian pitkä matka,,
      Jossain kaupungeissa paikalliset lappuliisat lukitsevat autonne ja seuraa hankaluuksia..
      Paikallisen poliisin sheriffin kanssa ei kannata ruveta rähinöimään..ei hän ymmärrä turisteja.,..

      • Hyvin se menee

        En tiedä Floridan säännöistä, mutta yleisesti USA:ssa poliisi tai yleensä highway patrol ei saa pysäyttää, ellet ole tehnyt mitään virhettä. Jos kuitenkin tulee töpeksittyä ja pysäyttävät, ei kannata hermoilla. Mutta jos poliisi kysyy jotain papereita, kerro ensin, että missä ne ovat. Esim. ajokortti on lompakossani käsilaukussa. Poliisi antaa sen jälkeen luvan / ohjeen kaivaa se esille. Käden laukkuun iskeminen muuten saattaa tosiaan olla virkavallalle merkki, että kaivat asetta.


    • Britti2

      Nimimerkille On Kayty, ensimmaisen nettisivun keksija oli itseasiassa Britti Sir Tim Berners-Lee.

      Auton ovet aina lukkoon kun olette auton sisalla. Floridassa kannattaa olla katevasti pikkurahaa tietulleja varten, tullimaksut on helpointa maksaa dollariseteleilla. Kannattaa varautua pitkia valimatkoja varten esim. huomioida etta autossa on juomavetta ja naposteltavaa. Walmartissa on huono ruokavalikoima niinkun joku taalla jo sanoikin. Kannattaa menna kunnon ruokakauppaan kuten Publix. Ravintolassa ruokailu on tosin paljon Suomea halvempaa ja joka paikassa on ruokapaikkoja joten kannattaa kokeilla ihan paikallista ruokaa. Etela Floridassa esimerkiksi on paljon hyvaa latinotyyppista ruokaa.

      • tietullit

        Mihinkäs niitä dollarin seteleitä oikeen tarvitaan kun kaikissa vuokra-autoissa on automaattinen tietullin lukija? Monissa paikoissa ei tarvitse edes vauhtia hidastaa kun käyttää ez pass express kaistaa.


    • Key west paras pest

      Allikaattorit eivät väistä, sinä väistät, rämmeellä jos ajelet, niitä makkailee tienpenkoilla herkkuja kerjäämässä. Floridassa on helppo ajaa.... rauhallisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe