Kuinka energinen ja aktiivinen PK collie on?

11111111111111

Noin yleisellä tasolla.

1

228

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikee sanoo mitään yleistävää. Collieita, kuten mitä tahansa rotuja, löytyy joka lähtöön. Meillä vanhempi ei ollu pentunakaan kovin aktiivinen. Kävi mielellään lenkillä, mutta oli aivan yhtä tyytyväinen oleillessaan pihassa (todella isossa pihassa). Rakasti juosta pallojen ja minkä tahansa pyörivien tai lentävien esineiden perässä, mutta ei osoittanut turhautumisen merkkejä vaikka ei olisikaan saanut mitään aktiivista liikuntaa.

Nuorempi, nyt 9v, puolestaan käy kärttyiseksi ja tottelemattomaksi ellei saa päivittäin rankkaa liikuntaa. Tottelee kyllä, mutta vastahakoisesti. Pelkkä parin tunnin kävelylenkki pari kertaa päivässä ei sille riitä, vaan sen täytyy saada välillä oikoa koipiaan täydellä vauhdilla, mistä syystä liikutan sitä pyörällä sen mukaan miten koira tuntuu jaksavan ja haluavan. Jalkaisin en pysty antamaan sille tarpeeksi rankkaa liikuntaa muuten kuin heittelemällä frisbeetä tai potkimalla palloa tms.

Onneksi miellä päin on paikkoja joissa koiran voi antaa olla irti niin että se voi juosta nurmikolla kun itse pyöräilen asfaltilla. Asfaltti kuluttaa tassujen pohjia ja kynsiä, joten ei kannata juoksuttaa kadulla kovin suurella vauhdilla etteivät kynnet kulu liikaa.

Hyvä kasvattaja osaa kyllä kertoa vaatiiko pentu paljon tekemistä vai onko se rauhallisempaa laatua, joten kannattaa kysyä ellei kasvattaja itse mainitse asiasta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      90
      1389
    2. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      791
    3. Sinisilmäiselle tutulle miehelle

Iltaisin ikävä pahenee ja olet usein mielessä. Toivon merkitseväni sinulle paljon. On ihan hirveän vaikeaa miettiä, mit
      Ikävä
      66
      725
    4. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      90
      718
    5. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      20
      669
    6. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      669
    7. Nainen ... ala olemaan miehille täysin hyödytön

Otsikossa on paras neuvo jokaiselle naiselle, jonka hän voi koskaan saada. Moni mieshän ajattelee jo nyt, että naiset o
      Sinkut
      145
      649
    8. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      53
      618
    9. Mikä herkku

Kaivattusi On? 😁
      Ikävä
      51