Hei! Vastaan on tullut hyrkkä rinnetontti, kalliota ja rinne ikään kuin tontin päässä. Tälle tontille kaiketi voisi rakentaa niin, että talon "paraatipuoli" olisi alapuolella, jolla on myös reippaasti tasamaata. Pelkälle tasamaalle on kuitenkin turha rakentaa, sillä silloin aika iso osa tonttia menisi "hukkaan". Eli kaipailisin kokemuksia kaikesta mahdollisesta rinteeseen rakentamisesta, vinkkejä talomalleiksi (ihan hirveästi niitä ei tunnu olevan ja osa rinnetaloista on aika kolhon näköisiä), kokemuksia kustannusten muodostumisesta jne.
Hyvää kesää!
Jussi
Kokemuksia rinnetaloista/-tonteista
6
1378
Vastaukset
- rinnetontille
Meillä on rinnetontti ja rinnetalot eivät ole meitä koskaan säväyttäneet. Ratkaisimme asian niin, että rakensimme tasamaan talon rinteeseen siten, että talon alle tehtiin osittainen kellari. Puolet pohjasta on kellaria ja puolet tuulettuvaa alapohjaa.
Rinteen puolelle tehtiin jonkin verran täyttöä, että sokkelista jäi näkyviin n. 1,5 m. Talossa on rinteen puolella terassi, josta tehdään leveät rappuset alas pihalle peittämään korkeaa sokkelia. Harkkoja meni perustuksiin tähtitieteellinen määrä ja ns. normaali perustuksiin verrattuna tämä tuli paljon kalliimmaksi. Vastineeksi saimme paljon lämmintä varastotilaa.- aapeli
Paljonko meni harkkoja ja mitä tuli maksamaan ?
Entä louhinta/kaivuutyöt? Itse olen suunnitellut jyrkälle rinnetontille samantyyppistä ratkaisua. - tietoa
aapeli kirjoitti:
Paljonko meni harkkoja ja mitä tuli maksamaan ?
Entä louhinta/kaivuutyöt? Itse olen suunnitellut jyrkälle rinnetontille samantyyppistä ratkaisua.Kaiken kaikkiaan perustuksiin meni vajaa 50.000 e. Karkeasti eritellen näin:
- Sorat, kaivinkonetyöt, salaojat, sadevesikaivot yms. 9500,-
- Betoni (kellarin lattia, alapohja) 3500,-
- Lattian pintavalu 1500,-
- Rautakauppaan meni rahaa 12000,- (sis. harkot, raudoitukset, liittolevyt, styroksit, routaeristys yms.)
- Jäljelle jäävä osa on palkkoja
- Joona
suunnitella juuri sille tontille ja teille sopivaksi, ovat yleensä aika metkoja ja epäonnistuneita ratkaisuja kun koitetaan viritellä tasamaan taloa rinteeseen. Rahaa on yleensä oltava n. 30 - 40 % enemmän kuin tasamaalle rakennettaessa.
- rinnetontilla
Mielipiteitä on tässäkin asiassa joka lähtöön, mutten pidä meidän tasamaan talo rinnetontille-ratkaisua huonona/epäonnistuneensa. Tosin meidän tapauksessa kyseessä on aika loiva rinne. Olen kanssasi samaan mieltä siitä, että jokainen talo on suunniteltava tontin mukaan.
- peukalo
on lakerrassa olkkari, keittiö, ruokailu ja pesutilat kodinhoitoineen ja ylhäällä makkarit ja vieras/tv tila. ei tarvii kasseja kiikuttaa portaita ja paraatipuoli aina siisti. taakse saa pienet ikkunat katonrajaan tai lasitiilet tuomaan valoa jos haluaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843412
- 771357
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1821339Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401040Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051000Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310952- 43859
- 95857
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78845Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124835